Το χρονικό των εορτασμών από την Κυριακή των Μυροφόρων και των εκδηλώσεων μνήμης για την Επέτειο Γενοκτονίας των Ποντίων έως την εορτή των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης παρουσιάζει η Ιερά Μητρόπολη Καστορίας.
Αναλυτικά:
Κυριακή των Μυροφόρων και Επέτειος Γενοκτονίας Ποντίων
Την Κυριακή των Μυροφόρων 19 Μαΐου, ο Σεβασμιώτατος κ. Καλλίνικος χοροστάτησε στον Αναστάσιμο όρθρο και τέλεσε την Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Καστοριάς.
Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας τελέσθηκε Επιμνημόσυνη Δέηση στην μνήμη των 353.000 σφαγιασθέντων Ελλήνων του Πόντου, με αφορμή την 105η επέτειο από την μαύρη ημέρα της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού, με ημέρα ορόσημο την 19η Μαΐου 1919.
Ο Σεβασμιώτατος στον σύντομο λόγο του αναφέρθηκε στην φοβερή γενοκτονία, την οποία μπορούμε να αντιμετωπίσουμε πνευματικά μόνο με το μήνυμα της Αναστάσεως του Χριστού. Παραλλήλισε δε τους Ποντίους αδελφούς με τις Μυροφόρες και τους δύο Μαθητές του Χριστού, Νικόδημο και Ιωσήφ, που ήταν μάρτυρες της Σταυρώσεως και της Ταφής του Χριστού, αλλά και της Αναστάσεώς Του. Το μαρτύριο των Ποντίων είναι η εμπειρία της ταφής και η εκκλησιαστική παράδοσή τους είναι η μαρτυρία της Αναστάσεως.
Εκκλησιάσθηκαν οι Αρχές του τόπου και εκπρόσωποι του Στρατού και των Σωμάτων Ασφαλείας. Τον λόγο της μαύρης επετείου εκφώνησε ο Δήμαρχος Νεστορίου κ. Χρήστος Γκοσλιόπουλος.
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, ο Σεβασμιώτατος μετέβη στην Πλατεία Μακεδονομάχων όπου τέλεσε Τρισάγιο επί του μνημείου των Ηρώων.
Εορτή Ανακομιδής τιμίων Λειψάνων Αγίου Νικολάου
Την Κυριακή 19 Μαίου ε.ε., ο Σεβασμιώτατος χοροστάτησε στην ακολουθία του πανηγυρικού Εσπερινού στον εορτάζοντα Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου Κολοκυνθούς, επί τη ανακομιδή των ιερών Λειψάνων του Αγίου.
Στο τέλος του εσπερινού ακολούθησε η ιερά λιτανεία της εικόνος του Θαυματουργού Αγίου, μέσα στους δρόμους της όμορφης κώμης, προπορευομένων της Δημοτικής Φιλαρμονικής, των Ιεροπαίδων και των Ιεροψαλτών.
Την επόμενη ημέρα ο Σεβασμιώτατος λειτούργησε στην ιστορική Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Τσιριλόβου.
Ο Σεβασμιώτατος στον λόγο του αναφέρθηκε στον άγιο Νικόλαο ως μυροβλήτη και στην έννοια του Μύρου από θεολογικής πλευράς. Η κτίση ως δημιούργημα του Θεού ήταν ευώδης. Την δυσοσμία, αισθητή και νοητή, την προκαλούν η φθαρτότητα και η θνητότητα, η αμαρτία και τα πάθη και ο διάβολος. Αντίθετα, την μυροβλυσία την προκαλούν οι ηδύπνοες αρετές και η Χάρη του Θεού που νικά και την φθορά και τον θάνατο.
Στο τέλος της Θείας Ευχαριστίας ο Σεβασμιώτατος ευχήθηκε στην Ηγουμένη της Ιεράς Μονής Γερόντισσα Αντωνία και στις μοναχές για την πανήγυρη της Ιεράς Μονής τους, και τους ζήτησε να συνεχίσουν να προσεύχονται για τους χριστιανούς που ζούν στον κόσμο.
Μετά την Θεία Λειτουργία προσφέρθηκε γεύμα όπου ο Σεβασμιώτατος συζήτησε με την Γερόντισσα, τις μοναχές και το εκκλησίασμα.
Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης στην Καλλιθέα
Το διήμερο 20 και 21 Μαΐουε.ε., πανηγύρησε ο Ιερός Ναός των Αγίων Ισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης ο οποίος βρίσκεται εντός της πόλεως της Καστοριάς και συγκεκριμένα στην περιοχή Καλλιθέα.
Την παραμονή της εορτής τελέσθηκε ο Αρχιερατικός Εσπερινός χοροστατούντος και ομιλούντος του Σεβ. Μητροπολίτου μας κ. Καλλινίκου.Ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στην γενοκτονία των Ποντίων και στην άγνοια που επικαλέσθηκαν κορυφαίοι Έλληνες πολιτικοί, η οποία άγνοια οφείλεται στην ελλιπή γνώση της ελληνικής ιστορίας, και η οποία έλλειψη είναι μεθοδευμένη μετά την απελευθέρωση στο Νέο Ελληνικό Κράτος.
Η άγνοια και η διαστρέβλωση φαίνεται από το γεγονός ότι οι νέοι έλληνες ιστορικοί, ακολουθώντας ξένη ιστοριογραφία, υποτιμούν ή και συκοφαντούν τον Γενάρχη μας Μέγα Κωνσταντίνο και άλλους Μεγάλους που αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της ιστορίας μας.
Ως φωτεινές ελπίδες μέσα στην σκοτεινιά των τραγικών γεγονότων της συρρίκνωσης του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας, ο Σεβασμιώτατος ανέφερε τρεις: Την γνώση και καλλιέργεια της ορθόδοξης θεολογίας και την απαλλαγή της από τις προτεσταντικές και σχολαστικές προσμίξεις, την γνώση και την καλλιέργεια της ελληνικής ιστορίας με απαλλαγή της από τις διαστρεβλώσεις της ξένης ιστοριογραφίας, με επίκεντρο προσωπικότητες όπως ο Μέγας Κωνσταντίνος, και την ανατροπή της υδροκεφαλικής ανάπτυξης της Αθήνας σε βάρος της Ελληνικής Επαρχίας η οποία καταρρέει.
Πριν την απόλυση του Εσπερινού, σχηματίσθηκε πομπή και ακολούθησε η Λιτάνευση της Ιεράς Εικόνας των Ισαποστόλων Αγίων, στους δρόμους της Ενορίας.
Την κυριώνυμο ημέρα τελέσθηκε ο όρθρος και η Αρχιερατική Θεία Λειτουργία από τον Σεβ. Μητροπολίτη Καστορίας κ. Καλλίνικο.
Τον Σεβασμιώτατο πλαισίωσαν ο Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος πρωτοπρ. π. Ελευθέριος Συτιλίδης, οι Αρχιμ. π. Νικηφόρος Καλλίνικος και π. Παύλος Λαζόγκας και οι πρωτοπρ. π. Αναστάσιος Σερμετζίδης, π. Βασίλειος Σωτηρίου και π. Χρήστος Θεοδώρου εφημέριος του Ναού, καθώς και ο διάκονος π. Παντελεήμων Δόνες.
Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος, αναφέρθηκε σε ένα ποντιακό τραγούδι, κατά το οποίο ο επιστρατευόμενος Έλληνας πολεμιστής αφήνει την γυναίκα του υπό την προστασία του «Κύρη» του Αγίου Κωνσταντίνου, της «Μάνας» του Αγίας Ελένης και των «Αδελφών» του Αγίων Αποστόλων, και της αφήνει ένα χρυσό σταυρό για να τον προσκυνάει.
Με αφορμή τα λόγια του τραγουδιού αυτού, ο Σεβασμιώτατος είπε ότι ως Χριστιανοί και ως Έλληνες Ορθόδοξοι Χριστιανοί, ως Ρωμηοί, αυτούς τους Αγίους έχουμε προστάτες και πρότυπα, μετά τον Χριστόν και την Παναγία, και κάλεσε τους Μεγάλους Αγίους Κωνσταντίνο και Ελένη να συνεχίζουν να προστατεύουν το Γένος μας.