Λαρίσης Ιερώνυμος για Θεοφάνεια: Καλούμαστε να κάνουμε υπακοή στο Θείο θέλημα
“Η Εκκλησία είναι χώρος υπακοής, ή καλύτερα εργαστήρι υπακοής. Από εκεί βγαίνουν ψυχές διαμάντια, όπως των Αγίων Πατέρων μας που όλοι ασκήθηκαν στην υπακοή και μας άφησαν παραδείγματα λαμπρά! Κανείς δεν γίνεται Άγιος χωρίς υπακοή στην Εκκλησία και τον προσεκτικά επιλεγμένο πνευματικό του πατέρα. Στην Εορτή των Θεοφανείων ας φωτιστεί ο νούς μας, ώστε να κατανοήσουμε ποιος είναι ο ασφαλέστερος δρόμος στη ζωή μας”.
Αυτά τονίζει στο μήνυμά του για την εορτή των Θεοφανείων ο Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου κ. Ιερώνυμος.
Μήνυμα του Μητροπολίτη Λαρίσης για τα Θεοφάνεια:
Πρός
Τόν Ἱερό Κλῆρο καί τόν
Εὐσεβῆ Λαό τῆς καθ᾽ ἡμᾶς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
Ἀγαπητοί μου,
Ἑορτάζουμε καί πάλι τή Βάπτιση τοῦ Κυρίου. Κατακλυζόμαστε καί πάλι μέσα στό καταχείμωνο ἀπό τήν πνευματική χαρά τῆς Θεοφανείας, δηλαδή τῆς φανερώσεως τοῦ Ἁγίου Θεοῦ. Κι ἄν πέρισυ εἴχαμε ἐπικεντρωθεῖ στή φανέρωση τῆς Ἁγίας Τριάδος γιά πρώτη φορά στήν ἀνθρώπινη ἱστορία, φέτος καλό εἶναι νά σταθοῦμε στό ὅτι ἡ Βάπτιση τοῦ Κυρίου εἶναι ἕνα Μυστήριο Ὑπακοῆς! Πολύ ὄμορφα ὁ ὑμνωδός, ὁ Ἅγιος Σωφρόνιος Πατριάρχης Ἱεροσολύμων, ἀποτυπώνει τήν ἔνσταση τοῦ Τιμίου Προδρόμου νά καταστεῖ Βαπτιστής τοῦ Χριστοῦ: «Πῶς φωτίσει ὁ λύχνος τὸ φῶς; Πῶς χειροθετήσει ὁ δοῦλος τὸν Δεσπότην;». Πῶς μπορεῖ ἕνα ταπεινό λυχνάρι νά φωτίσει «τό Φῶς τό ἀληθινόν»; Τόν Ἥλιο τῆς Δικαιοσύνης; Τό Φῶς τό ἀπρόσιτον; Πῶς μπορεῖ ὁ δοῦλος νά ἀκουμπήσει κυριαρχικά τό κεφάλι τοῦ Δεσπότη; Ἀσύλληπτα πράγματα! Κι ὅμως, ὁ Χριστός τόν ἐνθαρρύνει ὑπενθυμίζοντάς του ὅτι ἐργάζονται τό θέλημα τοῦ Θεοῦ: «ἄφες ἄρτι· οὕτω γὰρ πρέπον ἐστὶν ἡμῖν πληρῶσαι πᾶσαν δικαιοσύνην·». Δηλαδή, ἄφησε τώρα τίς ἀντιρρήσεις καί μή φέρνεις δυσκολία νά βαπτιστῶ, διότι μέ αὐτόν τόν τρόπο, μέ τόν ὁποῖον ταπεινώνομαι, πρέπει νά ἐκπληρώσω κάθε ἐντολή τοῦ Θεοῦ. Μετά δέ ἀπό αὐτά τά λόγια, ὁ Πρόδρομος βαπτίζει τόν Χριστό καί καθίσταται πλέον ὁ Βαπτιστής Ἰωάννης.
Ὅπως στόν Εὐαγγελισμό ἡ Παναγία μας ἐξέφρασε κάποιες ἀπορίες, ἔφερε κάποιες ἐνστάσεις, ἀνέπτυξε τήν ἄποψή Της πρίν καταθέσει τήν ὑπακοή Της, τό ἴδιο βλέπουμε νά κάνει καί στά Θεοφάνεια ὁ Πρόδρομος. Διστάζει, ἐκφράζεται, παρακαλεῖ καί τελικά, μόλις πείθεται ὅτι αὐτό εἶναι τό θέλημα τοῦ Θεοῦ, ὁλοπρόθυμα προσχωρεῖ σέ αὐτό, πείθεται καί τό ἐκτελεῖ. Ὑπακούει καί ἀναδεικνύει τήν ἀρετή τῆς ὑπακοῆς ὡς ὑπόθεση ἐλευθερίας. Δέν πειθαρχεῖ, οὔτε ὑποτάσσεται, μόνον ὑπακούει, δηλαδή κατανοεῖ τί τοῦ ζητᾶ ὁ Θεός καί ἐλεύθερα ἀποφασίζει νά τό ἀποδεχθεῖ καί νά τό υἱοθετήσει. Κι αὐτή ἡ διαλογική σχέση πού χαρακτηρίζει τήν ὑπακοή, διασφαλίζει τήν ἀνθρώπινη ἐλευθερία. Ὁ ἄνθρωπος εἶναι ἐλεύθερος ὅσο ὑπακούει τό Θεῖο θέλημα. Ὅταν ὑποτάσσεται σέ ἄλλα θελήματα, εἴτε ἀνθρώπων, εἴτε ἰδεολογιῶν, εἴτε ακόμη καί στό δικό του θέλημα ὁ καθένας, τότε ἀκριβῶς ἐπειδή αὐτά τά θελήματα δέν ἔχουν τή Χάρη τοῦ Πλάστη καί Δημιουργοῦ τοῦ ἀνθρώπου, ἀλλά ὡς ἀνθρώπινα εἶναι ἀτελῆ καί ἐλλειμματικά, τότε ὁ ἄνθρωπος δεσμεύει τήν ἐλευθερία του καί καθίσταται ἐξαρτημένος.
Ἡ ὑπακοή εἶναι ἐλευθερία, γι᾽ αὐτό καί διασφαλίζει τή σωτηρία. Γι᾽ αὐτό καί ἡ ὑπακοή εἶναι ἀγώνας, εἶναι οὐσιαστική προσπάθεια πού ὅταν ἐπιτευχθεῖ, καρποφορεῖ πλούσια. Αὐτό τό βλέπουμε κυρίως στό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ μας. Κι ὁ Χριστός ἔκανε ὑπακοή στό θέλημα τοῦ Οὐρανίου Πατρός. Τό βλέπουμε σέ πολλά σημεῖα τῶν γεγονότων τῆς Θείας Οἰκονομίας, τό βλέπουμε καί στό Βάπτισμα, ὁπότε προσέρχεται στόν Ἰορδάνη γιά νά βαπτισθεῖ, καθώς αὐτό ἦταν μορφή ταπεινώσεως γιά τόν Ἴδιο πού ὅμως, ἦταν ἐπιθυμία τοῦ Θεοῦ καί Πατρός. Καί ὁ Χριστός ὑπακούει «δι᾽ ἡμᾶς τοὺς ἀνθρώπους καὶ διὰ τὴν ἡμετέραν σωτηρίαν»! Καί μας ἀπαλλάσσει ἀπό τήν ἀνυπακοή τοῦ Ἀδάμ. Καί δίνει κι Αὐτός παράδειγμα ὑπακοῆς ἐν ἐλευθερίᾳ ὅπως ἡ Παναγία μας κι ὁ Πρόδρομος Βαπτιστής. Ἄν ὅλα αὐτά τά Σεπτά Πρόσωπα δέν ἔκαναν ὑπακοή, οὔτε ἡ φανέρωση τῆς Ἁγίας Τριάδος θά γινόταν, οὔτε ὁ Χριστός θά μᾶς ἀποκάλυπτε τίς θεῖες ἀλήθειες τῆς διαδασκαλίας Του, οὔτε σωτηρία θά ὑπῆρχε γιά τόν κόσμο καί τόν ἄνθρωπο, οὔτε θά εἴχαμε τούς τόσο ἰσχυρούς προστάτες μας τήν Παναγία καί τόν Πρόδρομο.
Κι ἐμεῖς καλούμαστε νά κάνουμε ὑπακοή. Ποῦ; Στό Θεῖο θέλημα! Ποιός τό ἐκφράζει; Ἡ Ἐκκλησία Του! Γι᾽ αὐτό ὑπάρχει στόν κόσμο. Πῶς κάνουμε ὑπακοή; Τά πρῶτα βήματα τά ἔχουμε ἤδη κάνει μιᾶς πού εἴμαστε βαπτισμένοι. Τά ἑπόμενα εἶναι νά κάνουμε ὑπακοή συμμετέχοντας στά Μυστήρια, ὄχι ὅπως ἐμεῖς νομίζουμε, ἀλλά ὅπως ἡ Ἐκκλησία μας διδάσκει. Ἐξομολόγηση, Θεία Κοινωνία κατά τούς ὅρους τῶν Πατέρων κι ἀπό ἐκεῖ καί μετά, Προσευχή, Ἐλεημοσύνη, Μελέτη τοῦ Θείου Λόγου, πνευματικός ἀγώνας, ἐργασία τῶν ἀρετῶν! Τό τονίζουμε, ὅπως ἡ Ἐκκλησία μας διδάσκει κι ὄχι ὅπως πολλοί καιροσκοπῶντας τήν ἰδιοτέλειά τους στό Ἐκκλησιαστικό Σῶμα, προσπαθοῦν νά ἐπιβάλουν.
Ἡ Ἐκκλησία εἶναι χῶρος ὑπακοῆς, ἤ καλύτερα ἐργαστῆρι ὑπακοῆς. Ἀπό ἐκεῖ βγαίνουν ψυχές διαμάντια, ὅπως τῶν Ἁγίων Πατέρων μας πού ὅλοι ἀσκήθηκαν στήν ὑπακοή καί μᾶς ἄφησαν παραδείγματα λαμπρά! Κανείς δέν γίνεται Ἅγιος χωρίς ὑπακοή στήν Ἑκκλησία καί τόν προσεκτικά ἐπιλεγμένο πνευματικό του πατέρα. Στήν Ἑορτή τῶν Θεοφανείων ἄς φωτιστεῖ ὁ νοῦς μας, ὥστε νά κατανοήσουμε ποιός εἶναι ὁ ασφαλέστερος δρόμος στή ζωή μας.
Καλά κι εὐλογημένα Θεοφάνεια.
Μέ πατρικές εὐχές.
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
†Ὁ Λαρίσης καί Τυρνάβου Ἱερώνυμος
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.