Η πρώτη Ιερατική Σύναξη των Κληρικών της Ιεράς Μητρόπολης Νέας Σμύρνης πραγματοποιήθηκε στις 14 Νοεμβρίου, στην αίθουσα του Ιερού Ιδρυματικού Ναού του αγίου Ανδρέου στη Νέα Σμύρνη. Ομιλητής ήταν ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Χρυσόστομος Γκλίβας, Πρωτοσυγκελλεύων της Ιεράς Μητροπόλεως, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Οι ακολουθίες του Νυχθημέρου».
Την αρχική αυτή Σύναξη άνοιξε με την προσφώνησή του ο Σεβ. Μητροπολίτης Νέας Σμύρνης κ. Συμεών, λέγοντας ότι η Εκκλησία του Χριστού, από τότε που φανερώθηκε επίσημα μέσα στον κόσμο, την ημέρα της Πεντηκοστής, εκφράζεται όχι μόνο ως διδασκαλία (κήρυγμα και κατήχηση), αλλά και ως λατρεία (ιερές Ακολουθίες και Μυστήρια). Δεν θα ήταν υπερβολή να αναφέρουμε πως η Ορθόδοξη Εκκλησία μέσα στην ιστορική της πορεία φανερώνεται ως λατρεύουσα κοινωνία.
Σε αυτή την κοινωνία, μέσα από τη συμμετοχή μας σε όλες τις αγιαστικές πράξεις, και κυρίως στο μυστήριο της θείας Ευχαριστίας, όλοι μας, κλήρος και λαός, δεχόμαστε τη θεία Χάρη, τον αγιασμό μας και την ένωσή μας με τον Χριστό και τα μέλη της Εκκλησίας Του. Όλοι μας γνωρίζουμε πως στο αποκορύφωμα του μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας παρακαλούμε το Άγιο Πνεύμα να έλθει «εφ’ ημάς» (τους λειτουργούς), τα «τίμια δώρα» (για να μεταβληθούν σε Σώμα και Αίμα Χριστού) και «επί πάντα τον λαόν».
Επειδή, λοιπόν, είναι τόσο σημαντική η λατρεία –συνέχισε ο Σεβασμιώτατος– έχουμε ιερό χρέος να προβληματιζόμαστε γύρω από αυτή και να ασχολούμαστε με τα ζητήματά της. Είναι αλήθεια πως όσο εμβαθύνουμε στα λειτουργικά θέματα της Εκκλησίας, τόσο περισσότερο θα ζούμε εμπειρικά τα τελούμενα, θα αποφεύγουμε την εξοικείωση, τη βιασύνη, τον κακώς νοούμενο επαγγελματισμό και θα οδηγούμε τους πιστούς σε μια πιο συνειδητή συμμετοχή στη λατρευτική ζωή.
Τον εισαγωγικό του λόγο ολοκλήρωσε ο Σεβασμιώτατος με την εξής ευχή: «Επικαλούμαι τον άνωθεν φωτισμό για όλους μας και εύχομαι και οι φετινές μας Συνάξεις να αποβούν επωφελείς για την ιερατική διακονία μας».
Στη συνέχεια ο Σεβασμιώτατος έδωσε τον λόγο στον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη π. Χρυσόστομο Γκλίβα, Πρωτοσυγκελλεύοντα της Ιεράς Μητροπόλεως, για να αναπτύξει το θέμα: «Οι ακολουθίες του Νυχθημέρου». Η ομιλία διαρθρώθηκε στις παρακάτω ενότητες:
(α) Εξαγιασμός του χρόνου με τις ιερές Ακολουθίες.
(β) Διακρίνονται σε τακτικές και έκτακτες.
(γ) Τακτικές είναι του Νυχθημέρου.
(δ) Τελούνται σύμφωνα με την Τάξη της Εκκλησίας.
(ε) Τα δύο Τυπικά: ασματικό και ενοριακό.
(ζ) Επικράτηση του Μοναστικού.
(η) Οι Ακολουθίες σήμερα είναι του Μοναχικού Τυπικού.
(θ) Ο ιερέας οφείλει να τελεί τις Ακολουθίες.
Ο ομιλητής τόνισε πως ο Απόστολος Παύλος μας προτρέπει να προσευχόμαστε αδιάλειπτα, συνεχώς. Γι’ αυτό η Εκκλησία μας όρισε να τελούνται μέσα στο εικοσιτετράωρο οι εξής Ακολουθίες, ώστε όλη η ζωή μας να είναι μια προσευχή: α) Ο Εσπερινός. β) Το Απόδειπνο. γ) Το Μεσονυκτικό. δ) Ο Όρθρος. ε) Οι Ώρες (Α΄, Γ΄, Στ΄ και Θ΄). στ) Η ακολουθία των Τυπικών. ζ) Η ακολουθία της Τραπέζης.
Στη λατρεία μας το εικοσιτετράωρο αρχίζει με την απογευματινή ακολουθία, τον Εσπερινό, όρος που προέρχεται από τη λέξη εσπέρα που θα πεί απόγευμα, στον οποίο ψάλλονται ύμνοι που αναφέρονται στην ημέρα που ακολουθεί. Όσον αφορά στο ζήτημα της νηστείας, αυτή αρχίζει από την ανατολή του ήλιου και ολοκληρώνεται πάλι με την ανατολή.
Ο ομιλητής ολοκλήρωσε τον λόγο του με προσωπικές σκέψεις και προβληματισμούς. Όλες οι ακολουθίες τελούνται κάθε μέρα με τάξη και ακρίβεια στις ιερές μονές και μάλιστα στις μονές του Αγίου Όρους. Στις ενορίες μας, όταν υπάρχει ένας ιερέας, δεν είναι δυνατή η πλήρης τέλεσή τους. Γι’ αυτό τελούνται κάθε μέρα μόνο οι δύο κυριότερες ακολουθίες, ο Εσπερινός και ο Όρθρος, με τις οποίες αγιάζεται η αρχή και το τέλος της ημέρας.
* * *
Στο τέλος της Ιερατικής Σύναξης ο Σεβασμιώτατος κ. Συμεών ευχαρίστησε τον ομιλητή και ακολούθησε συζήτηση. Λόγω της ημέρας πριν από την έναρξη της Σαρακοστής των Χριστουγέννων, παρατέθηκε μικρή δεξίωση για όλους τους συμμετέχοντες κληρικούς.