Με ιδιαίτερη εκκλησιαστική λαμπρότητα μέσα στην αναστάσιμη και ευφρόσυνη περίοδο του Πάσχα, εορτάζεται κι φέτος η μνήμη της αγίας και ενδόξου Μεγαλομάρτυρος και Ισαποστόλου Φωτεινής της Σαμαρείτιδος, πολιούχου και προστάτιδος της πόλεως της Νέας Σμύρνης και της Ιεράς Μητρόπολης Νέας Σμύρνης.
Προσκεκλημένοι Ιεράρχες στην εφετινή μας πανήγυρη ήταν οι Σεβασμ. Μητροπολίτες Νικοπόλεως και Πρεβέζης κ. Χρυσόστομος και Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου κ. Θεόκλητος.
Το απόγευμα του Σαββάτου 1ης Ιουνίου στις 7, την παραμονή της εορτής, τελέσθηκε ο Μέγας Πανηγυρικός πολυαρχιερατικός Εσπερινός χοροστατούντος του Σεβασμ. Μητροπολίτου Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου κ. Θεoκλήτου, ο οποίος και εκήρυξε τον θείο Λόγο μετά την προσφώνηση του Σεβασμ. Μητροπολίτη Νέας Σμύρνης κ. Συμεών.
Ο Μητροπολίτης Ιερισσού, εκφράζοντας την αγάπη και τον σεβασμό του προς τον άγιο Νέας Σμύρνης, τόνισε ότι η Σμυρνέικη εορτή της Αγίας Φωτεινής εντάσσεται κάθε φορά μέσα στο κλίμα της περιόδου του Πάσχα. Αναστάσιμη εορτή με αναστάσιμη χαρά.
Κατόπιν ανέφερε ότι η συνάντηση του Ιησού με τη Σαμαρείτιδα, μια βιβλική περικοπή από το κατά Ιωάννην ευαγγέλιο, μας αποκαλύπτει το τι σημαίνει πιστεύω στον Θεό. Πιστεύω στον Θεό, δεν σημαίνει ότι αποδέχομαι την ύπαρξη μιάς ανώτερης δύναμης. Πιστεύω στον Θεό σημαίνει αναζητώ τον Θεό, καθαρίζω τον εαυτό του από τα πάθη, συναντώ τον Θεό και “λούζομαι” μέσα στη χάρη του Θεού. Δεν είναι μια απλή αποδοχή. Πιστεύω στον Θεό σημαίνει ενώνομαι με τον Θεό, κι αυτό πράττω. Δεν ανακαλύψαμε εμείς τον Θεό, ούτε “φτιάξαμε” εμείς τον Θεό, δεν βρήκαμε τον Θεό, αλλά μας βρήκε ο Θεός.
Στην αρχιερατική προσευχή του Κυρίου μας λέει πως «εφανέρωσά σου το όνομα τοις ανθρώποις» (Ιωάν. 17,6), δηλαδή ο Ιησούς έκανε γνωστό τον Θεό στους ανθρώπους. Αυτό σημαίνει πως ο Θεός φανερώθηκε στην κατά Χριστόν οικονομία, δηλαδή σε όλα τα γεγονότα που αναφέρονται στον δεσπότη Χριστό. Πιστεύουμε λοιπόν σε Εκείνον που εκήρυξαν οι ευαγγελιστές Ματθαίος, Μάρκος, Λουκάς και Ιωάννης. Έχουμε τέσσερις εγγυητές της φανερώσεως και της ιστορίας του Θεού.
Ο απόστολος Πέτρος επισημαίνει: «Ου γαρ σεσοφισμένοις μύθοις εξακολουθήσαντες εγνωρίσαμεν υμίν την του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού δύναμιν και παρουσίαν, αλλ’ επόπται γενηθέντες της εκείνου μεγαλειότητος (Β΄Πετρ. 1,16). Δηλαδή, δεν βασιστήκαμε σε περίτεχνους μύθους για να σας γνωστοποιήσουμε τη δυναμική έλευση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Έχουμε δεί με τα ίδια μας τα μάτια το μεγαλείο του.
Και ο ευαγγελιστής Ιωάννης θα συμπληρώσει: «Ο ην απ’ αρχής, ο ακηκόαμεν, ο εωράκαμεν τοις οφθαλμοίς ημών, ο εθεασάμεθα και αι χείρες ημών εψηλάφησαν, περί του λόγου της ζωής… ο εωράκαμεν και ακηκόαμεν, απαγγέλλομεν υμίν, ίνα και υμείς κοινωνίαν έχητε μεθ’ ημών» (Α΄ Ιωάν. 1,1-3). Δηλαδή, ο Θεός Λόγος υπήρχε εξ αρχής. Εμείς τον έχουμε ακούσει και τον έχουμε δεί με τα ίδια μας τα μάτια. Μάλιστα τον είδαμε από κοντά, και τα χέρια μας τον ψηλάφησαν… αυτό που είδαμε κι ακούσαμε, το αναγγέλλουμε σ’ εσάς, για να συμμετάσχετε κι εσείς μ’ εμάς στην ίδια κοινωνία.
Στη συνάντηση με τη Σαμαρείτιδα ο Ιησούς της λέει να φωνάξει και να φέρει τον άνδρα της. Εκείνη απαντά ότι δεν έχει άνδρα. Εκεί αποκαλύπτεται –μέσα από τον διάλογο– πως ο Ιησούς είναι ο Μεσσίας, ο αληθινός Θεός. Επισημαίνει ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς ότι «Έλλησι μεν ούν πιθανολογία η θεολογία, διό και διαλεκτικός άπας ο δοκών αυτοίς θεολογικός συλλογισμός, εξ ενδόξων ένδοξον, ταυτόν δε ειπείν πιθανός εκ πιθανών» (Προς Ακίνδυνον Α΄). Σε πλήρη αντίθεση με τη φιλοσοφία των αρχαίων Ελλήνων, που βασιζόταν στον διαλεκτικό συλλογισμό, βρίσκεται η χριστιανική θεολογία. Διότι η θεολογία που βασίζεται στη διαλεκτική μέθοδο γίνεται πιθανολογία. Γι’ αυτό πάλι ο άγιος Γρηγόριος γράφει χαρακτηριστικά πως «ημείς δε ουκ εξ ενδόξων επί το θεολογείν ορμόμεθα αρχών, αλλ’ αμεταπείστως περί ταύτας έχομεν, θεοδιδάκτους ούσας».
Επειδή ο Θεός σαρκώθηκε, επειδή ο Θεός σταυρώθηκε, επειδή ο Θεός αναστήθηκε, μπορούμε να θεολογούμε και να μιλάμε με βεβαιότητα για τον Θεό. Ο Θεός αποκαλύφθηκε από μόνος Του. Επομένως, πιστεύω στον Θεό, σημαίνει πιστεύω στον Χριστό. Πιστεύω στον Χριστό, σημαίνει πιστεύω στον Θεό. Αν δεν πιστεύω στον Χριστό, είμαι ψεύτης. «Παν πνεύμα ο μη ομολογεί τον Ιησούν Χριστόν εν σαρκί εληλυθότα, εκ του Θεού ουκ έστι» (Α΄ Ιωάν. 4,3). Δηλαδή, όποιος δεν παραδέχεται ότι ο Ιησούς Χριστός ήρθε και έγινε αληθινός άνθρωπος, δεν έχει το Πνεύμα του Θεού. Άρα, δεν πιστεύεις στον Χριστό; Δεν πιστεύεις στον Θεό.
Τελειώνοντας ο Σεβασμ. Ιερισσού κ. Θεόκλητος ανέφερε: «Από την ώρα που ήρθα στη Νέα Σμύρνη, απολαμβάνω ένα μέτρο, το μέτρο που έχει ο Σεβασμιώτατός σας, το πνεύμα του Θεού. Έχετε, Σεβασμιώτατε, καταγράψει πολλά και ωραία βιβλία, είστε ο Διδάσκαλος του κηρύγματος. Εμείς υποβάλλομεν μετάνοια, διότι είσθε θεμέλιον, δοκός, στύλος της Εκκλησίας. Είστε ο εγγυητής της παραδόσεως της αλήθειας της Εκκλησίας στην Ιεραρχία. Να είναι τα έτη σας πολλά, ευλογημένα και καλλίκαρπα. Γι’ αυτό απόψε ήρθαμε, για να σας τιμήσουμε».