Ένα εξαιρετικά επίκαιρο θέμα που πυροδοτεί αντικρουόμενες απόψεις στους κόλπους της σύγχρονης κοινωνίας πραγματεύθηκε η ομιλία που πραγματοποιήθηκε στην τρίτη κατά σειρά σύναξη της Σχολής Γονέων της Ιεράς Μητροπόλεως Πέτρας και Χερρονήσου, το εσπέρας της Τετάρτης 23 Νοεμβρίου, στην αίθουσα του Εκκλησιαστικού Πνευματικού Κέντρου του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού Μεγάλης Παναγίας Νεαπόλεως, παρουσία του Μητροπολίτη Πέτρας και Χερρονήσου κ. Γερασίμου.
Ο π. Εμμανουήλ Αντωνακάκης, Θεολόγος – κάτοχος master στην Βιοηθική και Εφημέριος του Καθεδρικού Ιερού Ναού Αγίου Τίτου Ηρακλείου ανέπτυξε κατά την ομιλία του το θέμα: «Η διακοπή της κύησης: Ορθόδοξη θεολογική προσέγγιση», εξετάζοντάς το με ιδιαίτερη ευαισθησία και υπό το πρίσμα της αγιοπατερικής διδασκαλίας.
Μεταξύ άλλων ο π. Εμμανουήλ τόνισε στην ομιλία του: «Στο μεγάλο θέμα της διακοπής της κύησης η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει πάρει ξεκάθαρες θέσεις. Από τα πρώτα χρόνια της ιστορικής της πορείας η Ορθόδοξη Εκκλησία ασχολήθηκε με το θέμα αυτό και οι θέσεις της ήταν συγκεκριμένες. Για την Εκκλησία το θέμα που αφορά την διακοπή της κύησης είναι ξεκάθαρο και η προσέγγισή του γίνεται με καθαρά πνευματικά κριτήρια, τα οποία εδράζονται στην πίστη ότι ο άνθρωπος ως εικόνα του Δημιουργού Θεού ζει ως ανεξάρτητη ύπαρξη από την πρώτη ακόμα στιγμή της συλλήψεώς του.
Η αρχή της ζωής τοποθετείται στη γονιμοποίηση, δηλαδή στην ένωση του ωαρίου με το σπερματοζωάριο. Το έμβρυο από τη στιγμή αυτή, από την πρώτη στιγμή της ζωής του, είναι εμψυχωμένο, έχει δηλαδή ψυχή –αυτός είναι ένας πατερικός όρος. Η πίστη στην εμψύχωση του εμβρύου από την στιγμή της συλλήψεώς του αποτελεί πάγια και άκαμπτη δογματική θέση της Εκκλησίας.
Οι Πατέρες της Εκκλησίας με επιμονή ταύτισαν την εμψύχωση με την σύλληψη λόγω των ποιμαντικών αναγκών της εποχής τους. Οι θέσεις τους επομένως ήταν επίκαιρες και σκόπιμες. Στα πατερικά κείμενα έχουμε μεγάλο αριθμό αναφορών στο θέμα αυτό που τονίζουν τη στενή ενότητα μεταξύ ψυχής και σώματος και ότι δεν μπορούν να διαχωριστούν μεταξύ τους.
Κατά την αγιοπατερική και εκκλησιαστική γραμματεία το γεγονός της αρχής της ζωής θεωρείται ιερό. Με την γονιμοποίηση αρχίζει η βιολογική και αιώνια ζωή. Η Εκκλησία με ιδιαίτερο σεβασμό αντικρύζει μια ψυχή που οικοδομεί την αιώνια και θεϊκή προοπτική της. Η Εκκλησία λοιπόν μπροστά σε αυτό το ιερό μυστήριο της αναπαραγωγής του ανθρώπου στέκεται με ιδιαίτερο σεβασμό. Πιστεύει και διακηρύττει ότι ο άνθρωπος αποτελεί μια ενιαία ψυχοσωματική ύπαρξη από την πρώτη στιγμή της συλλήψεώς του. Αυτό αποτελεί δόγμα για την Εκκλησία, γι’ αυτό και η διακοπή της ζωής του εμβρύου σε οποιοδήποτε χρονικό στάδιο αποτελεί και ισοδυναμεί με φόνο. Η πράξη αυτή παραβιάζει το αναφαίρετο δικαίωμα της ζωής».