Ι.Μ. Φθιώτιδος
13 Μαΐου, 2024

Φθιώτιδος Συμεών: «Η ομολογία του Θωμά ανοίγει τις θύρες ενός νέου κόσμου»

Διαδώστε:

Στο Καινούργιο Λοκρίδος, γνωστό στο πανελλήνιο και όχι μόνο για το μεγάλο Κατασκηνωτικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος «Η Αγία Αικατερίνη» ιερούργησε χθες ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών και μάλιστα στον κεντρικό ενοριακό ναό του χωριού, αφιερωμένο στην Κοίμηση της Θεοτόκου.

Η Αρχιερατική Θεία Λειτουργία μεταδόθηκε απευθείας από τηλεοράσεως, ραδιοφώνου και διαδικτύου.

Στο κήρυγμά του ο κ. Συμεών μεταξύ άλλων χαρακτηριστικά ανέφερε:

«Αν ο Γολγοθάς του Χριστού, η Σταύρωσή Του σφραγίστηκε από την προδοσία ενός μαθητή, του Ιούδα, συνέχεια της οποίας ήταν η αμετανοησία του και αποκορύφωμα της αμετανοησίας του η απελπισία, που τον οδήγησε στην αυτοκτονία, αν λοιπόν ο Γολγοθάς είναι ταυτισμένος με την προδοσία, η ανάσταση του Χριστού είναι ταυτισμένη μεταξύ των άλλων με τη σωτήρια ομολογία, είναι ταυτισμένη με την ψηλάφηση του Θωμά, είναι ταυτισμένη με έναν άλλον μαθητή, ο οποίος αμφιβάλλει όχι γιατί δε πιστεύει, ο οποίος αναζητά, όχι γιατί δεν θέλει, αλλά ακριβώς επειδή θέλει, επειδή έχει λαχτάρα να βεβαιώσει μέσα του, προσωπικά, εμπειρικά, αισθητά, την Ανάσταση του Χριστού. Ζητά να ψηλαφίσει τις πληγές από τον Σταυρό, ζητά να ψηλαφίσει τις πληγές της προδοσίας, ώστε αντί της προδοσίας να καταθέσει την ομολογία του, τη σωτήρια ομολογία: «ο Κύριος μου ο Θεός μου».
Βλέπουμε ότι μετά τον Γολγοθά, μέσα στο Πάθος, σκορπίζουν οι μαθητές. Βλέπουμε ότι οι μαθητές βρίσκονται σε αγωνία και ο Χριστός, ο αναστημένος πλέον Χριστός διαλύει αυτήν την αγωνία, έστω και αν οι πόρτες είναι κλειστές, «των θυρών κεκλεισμένων». Εισέρχεται ο Χριστός στον τόπο, που βρίσκονται οι μαθητές, για να κομίσει όχι μόνο στους μαθητές, αλλά σε όλους μας, σε όλη την Εκκλησία και σε όλη την ανθρωπότητα να κομίσει ένα τριπλό μήνυμα.

Το πρώτο μήνυμα είναι το μήνυμα της ειρήνης: «Εἰρήνη ὑμῖν».

Ο Χριστός αναστήθηκε για να μας συμφιλιώσει, για να αποκαταστήσει τη σχέση μας με το Θεό, για να συμφιλιώσει τον άνθρωπο με το Θεό. Όλο το Μυστήριο της Θείας Οικονομίας από την Ενσάρκωση του Χριστού μέχρι την Ανάστασή Του και την Ανάληψή Του εις ουρανούς και την Αγία Πεντηκοστή δεν είναι τίποτε άλλο, παρά η ολοκληρωτική αποκατάσταση των σχέσεων του ανθρώπου με το Θεό, αλλά και η αποκατάσταση και Ανάσταση του ίδιου του ανθρώπου.

Αναστήθηκε ο Χριστός για να αναστήσει τον άνθρωπο, για να αποκαταστήσει την μουτζουρωμένη, την διαστρεβλωμένη, την σκοτεινιασμένη εικόνα του ανθρώπου, ώστε ο άνθρωπος να ξαναέλθει, να επανέλθει στο πρότερο κάλλος και για να έλθει στο πρότερο κάλλος πρέπει να ειρηνεύσει, να βρει την ειρήνη του, τη γαλήνη του, να πάψει μέσα του η ταραχή και η σύγχυση, να νικηθεί ο φόβος του θανάτου, να νικηθεί ο φόβος του κακού, να νικήσει το αγαθό το κακόν. «Εἰρήνη ὑμῖν». Ο Χριστός φέρνει την ειρήνη, την πολυπόθητη ειρήνη, την ειρήνη όχι μόνο την προσωπική και εσωτερική και πνευματική, την οποία τόσο πολύ ανάγκη την έχουμε στη ζωή μας, καθώς βλέπουμε ότι πολλές φορές ακόμα και ένας απλός λογισμός, ακόμα και μια απλή σκέψη, ακόμα και μια απλή υπόνοια, ακόμα και μια απλή καχυποψία, ένα σενάριο, μπορεί να συνταράξει, να διαταράξει, να διασαλεύσει την εσωτερική μας γαλήνη και την εσωτερική μας ειρήνη. Πόσες φορές διάφορες φαντασιώσεις, διάφορα σενάρια που πλάθουν οι άνθρωποι δεν αναστατώνουν τη ζωή μας, την καθημερινότητά μας! Πόσες φορές η επιφυλακτικότητα, η αίσθηση ότι μας καταδιώκουν, η αίσθηση ότι δεν μας αγαπούν αλλά ακόμη και λόγια, ψιθυρισμοί, μικρότητες δεν έρχονται να ταράξουν τη γαλήνη της καρδιάς μας και τη γαλήνη των διαπροσωπικών μας σχέσεων!

Όμως ο Αναστημένος Χριστός ήρθε στη ζωή μας για να φέρει την ειρήνη. Έρχεται στις κλεισμένες πόρτες της καρδιάς μας, εισέρχεται μέσα για να μας αναγγείλει την ειρήνη, μια ειρήνη την οποία όμως έχουμε ανάγκη και σε συλλογικό επίπεδο, μία ειρήνη την οποία έχουμε ανάγκη στις σχέσεις μεταξύ κρατών, λαών, πολιτισμών, συλλογικοτήτων, μία ειρήνη που την έχουν ανάγκη γιατί χωρίς ειρήνη δεν μπορεί να υπάρξει πρόοδος, χωρίς ειρήνη δεν μπορεί να υπάρχει παιδεία, χωρίς ειρήνη δεν υπάρχει πολιτισμός, χωρίς ειρήνη δεν υπάρχει διάλογος, χωρίς ειρήνη δεν υπάρχει ποιότητα ζωής.

Και Χριστός, εκτός από την ειρήνη, προσφέρει και το «Πνεύμα το Άγιον». «Λάβετε Πνεύμα Άγιον» λέει στους μαθητές Του και το λέει και το απευθύνει σε όλους εμάς, γιατί καρπός της αναστάσιμης ζωής είναι η Χάρις του Αγίου Πνεύματος. Ο άνθρωπος που ζει την Ανάσταση μέσα του λαμβάνει το Άγιο Πνεύμα όχι ως αμοιβή και ως αξιομισθία, όπως πιστεύουν πλανεμένα οι Λατίνοι χριστιανοί, αλλά ως δώρο, ως δώρο που δίδεται στους ταπεινούς. «Ὀ Θεὸς ὑπερηφάνοις ἀντιτάσσεται, ταπεινοῖς δὲ δίδωσι χάριν». Το δώρο του Αγίου Πνεύματος δίνεται σε αυτούς, οι οποίοι θεωρούν τον εαυτό τους ανάξιο να λάβουν ένα τέτοιο δώρο. Δεν δίνεται το δώρο του Αγίου Πνεύματος στους νάρκισσους, στους εγωιστές, στους εγωπαθείς, στους ωραιοπαθείς, στους αυτάρκεις, σε αυτούς που νομίζουν ότι κατέχουν την αλήθεια του κόσμου και την αλήθεια της ζωής ή και την αλήθεια της πίστης. Το Άγιο Πνεύμα δίνεται σε ταπεινές ψυχές που αγαπούν τον Κύριο, δίνεται σε ανθρώπους που αγωνίζονται με κόπο και με μόχθο, με ασκητικό κάματο, που αγωνίζονται εντός της Εκκλησίας και με τον τρόπο που προτείνει η Εκκλησία σε αυτούς ακριβώς δωρίζεται το Άγιο Πνεύμα και όλη άλλωστε η ασκητική και ησυχαστική και φιλοκαλική παράδοση της Εκκλησίας μας αποβλέπει ακριβώς σε αυτήν την ειρήνη, την ησυχία, όπως ονομάζεται, η οποία γίνεται το έδαφος για να λάβει ο άνθρωπος το Άγιο Πνεύμα».

Συνεχίζοντας το κήρυγμά του ο κ. Συμεών ανάφερε:

«Ο Χριστός ο αναστημένος στη συνάντηση αυτή δεν μένει μόνο σε αυτά τα δύο. Προσφέρει και το μέγιστο δώρο: τον πρώτο μεγάλο κορυφαίο καρπό του Αγίου Πνεύματος, που είναι η αγάπη προς τους εχθρούς. Γι’ αυτό και μετά την Ανάστασή Του και πάλι στους μαθητές του και σε όλους μας μας απευθύνει το ίδιο προσκλητήριο: «λάβετε Πνεῦμα Ἅγιον. ἄν τινων ἀφῆτε τὰς ἁμαρτίας, ἀφίενται αὐτοῖς, ἄν τινων κρατῆτε, κεκράτηνται.

«Συγχωρέστε», μας λέει ο Χριστός. Αν θέλετε να ζήσετε την Ανάσταση, αν θέλετε το Άγιο Πνεύμα, το οποίο λαμβάνετε, να καρποφορεί μέσα σας και κυρίως αν θέλετε να έχετε ειρήνη μέσα στην καρδιά σας, δεν μπορεί η ειρήνη να συνυπάρξει με τη μνησικακία. Δεν μπορεί η ειρήνη να συνυπάρξει με το μίσος, δεν μπορεί η ειρήνη να συνυπάρξει με την εκδικητικότητα, με τον ρεβανσισμό, δεν μπορεί ο άνθρωπος να κρατήσει το Άγιο Πνεύμα μέσα του εάν δεν αγαπά. Η έλλειψη της αγάπης φυγαδεύει το Άγιο Πνεύμα. Όταν ο άνθρωπος δεν αγαπά, δεν συγχωρεί και δεν κατανοεί, τότε χάνει το Άγιο Πνεύμα και μένει γυμνός και μόνος και κινδυνεύει να ακολουθήσει τον δρόμο του Ιούδα σε μία ενοχική μεταμέλεια και όχι σε μία αγαπητική μετάνοια, σε μία δικανική μεταμέλεια, η οποία οδήγησε στην αυτοκτονία και στην απελπισία και όχι σε μία έμπρακτη μετάνοια σαν αυτή του Αποστόλου Πέτρου, ο οποίος πρόδωσε μεν τον Χριστό αλλά «έκλαυσε πικρώς» και δεν έμεινε μόνο στα πικρά δάκρυα, έγινε η πέτρα της πίστεως, έγινε ο λίθος, ο ογκόλιθος της Εκκλησίας. Όχι στην εγωιστική μεταμέλεια του Ιούδα, αλλά στην αγαπητική παράφορη αγάπη του Θωμά, ο οποίος ζητά να αγγίξει τον αναστημένο Κύριο, ζητά μία σαρκωμένη σχέση, ζητά μία εμπράγματη σχέση, αναζητά αυτό που τόσο ωραία ψέλνουμε στο Απολυτίκιο του Αγίου Νικολάου και άλλων Ιεραρχών της Εκκλησίας: Ο Θωμάς αναζητά «την των πραγμάτων αλήθεια». Την αλήθεια της Ανάστασης.

Θέλει να την ψηλαφίσει στις πληγές του Χριστού, για να μας προσφέρει ένα τεράστιο δώρο. Είμαστε ευγνώμονες στον Απόστολο Θωμά. Όλη η ανθρωπότητα, κάθε άνθρωπος, γιατί η ομολογία του Αποστόλου Θωμά για όλους εμάς τους όντως άπιστους αποτελεί τη μεγαλύτερη βεβαίωση, τη μεγαλύτερη τεκμηρίωση και τη μεγαλύτερη δύναμη για να καρποφορήσει μέσα μας η πίστη στην Ανάσταση, αλλά και η ζωή της Αναστάσεως που είναι η ζωή της αγάπης, που είναι η ζωή της συγχώρεσης, που είναι η ζωή της αληθινής ειρήνης. Ανοίγεται λοιπόν με την ανάσταση του Χριστού ένας νέος κόσμος. Η ομολογία του Θωμά ανοίγει τις θύρες ενός νέου κόσμου».

Κλείνοντας το κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος σημείωσε:

«Αυτή είναι η «καινή κτίσις». Αυτός είναι ο νέος κόσμος που ανέτειλε μέσα από το φως της αναστάσεως και γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο στην πρώτη ημέρα, στην ανατολή αυτού του νέου κόσμου που είναι η σημερινή Κυριακή, γι’ αυτό και από σήμερα και κάθε Κυριακή, η Εκκλησία μας για όλο το χρόνο τιμά την Αγία Ανάσταση του Χριστού. Κάθε Κυριακή είναι το Πάσχα της Εκκλησίας. Κάθε Κυριακή επαναλαμβάνεται η σωτήριος ομολογία του Θωμά από όλους εμάς. Αυτό πραγματοποιούμε με τον εκκλησιασμό μας, με τη συμμετοχή μας στα Θεία Μυστήρια, με την απαγγελία του Συμβόλου της Πίστεως, με τη μυστηριακή μας ζωή. Επαναλαμβάνουμε ο καθένας προσωπικά εμπειρικά βιωματικά τη σωτήρια ομολογία του Αποστόλου Θωμά: «Ὀ Κύριός μου καὶ ὁ Θεός μου»

Αυτή είναι η πρόταση της Ανάστασης, την οποία φέρνει ο Χριστός μέσα στη ζωή μας, μέσα στις κλεισμένες πόρτες της ατομοκρατίας μας και της φιλαυτίας μας. Από εμάς εξαρτάται εάν θα ακολουθήσουμε τον δρόμο της γνήσιας και αυθεντικής αναζήτησης, έστω και αν φαίνεται ως δρόμος απιστίας, τον δρόμο του Θωμά ή αν θα παραμείνουμε «κεκλεισμένων των θυρών». Ο Χριστός έρχεται για να ανοίξει διάπλατα τις πόρτες της καρδιάς μας, της ψυχής μας, της ύπαρξής μας για να γεμίσει το είναι μας με Ανάσταση, με Φως, με Ζωή. Άρα λοιπόν και εμείς να ανταποκριθούμε σε αυτή τη δυνατότητα και να δεχτούμε μέσα μας την Ανάσταση, να γίνουμε παιδιά της Ανάστασης, να γεμίσουμε Ανάσταση, να είμαστε οι ίδιοι και οι ίδιες μία Ανάσταση για όλο τον κόσμο».

Ο Προϊστάμενος του Ιερού Ναού Πρωτ. π. Ιωάννης Ελευθερίου εκ μέρους όλων των κατοίκων του χωριού προσεφώνησε τον Σεβασμιώτατο κ. Συμεών και με εγκάρδιους λόγους υιικής αγάπης και σεβασμού τον ευχαρίστησε για την ευλογητή παρουσία του στο Καινούργιο.

Ο Πρόεδρος δε της ποδοσφαιρικής ομάδος του Καινούργιου κ. Χρήστος Ζέρβας απένειμε στον Σεβασμιώτατο εκ μέρους όλων των παικτών της ομάδος και των μελών της Διοίκησης μετάλλιο και φανέλα της ομάδος, ευχαριστώντας για την έμπρακτη αγάπη και την πατρική του, ηθική και υλική στήριξη προς την ομάδα, η οποία διακρίθηκε στο φετινό ερασιτεχνικό πρωτάθλημα.

Τέλος, ο κ. Συμεών επεφύλαξε στο τέλος της Θείας Λειτουργίας μία ευχάριστη ανακοίνωση τόσο προς τους παρισταμένους εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, με πρώτο τον χωρικό Αντιπεριφερειάρχη κ. Ηλία Σανίδα, όσο και προς όλους τους πιστούς, καθώς ανακοίνωσε την περαιτέρω εξέλιξη των προγραμμάτων του Κατασκηνωτικού Κέντρου, καθώς στην προσεχή θερινή περίοδο εκτός από τα εκατοντάδες παιδιά όλων των ηλικιών εκ της Φθιώτιδος, εκτός από τα παιδιά από την Ουκρανία, θύματα του εκεί πολέμου, θα φιλοξενηθούν μετά την 1η Αυγούστου και παιδιά από ορθόδοξες χώρες της Αφρικής.

Επίσης, ο κ. Συμεών στο πλαίσιο της εορτής των αγίων ιεραρχών της Εκκλησίας μας, Επιφανίου Κύπρου και Γερμανού Κωνσταντινουπόλεως, επισκέφτηκε δύο μοναστικούς χώρους της Ιεράς Μητροπόλεως, για να ευχηθεί τα δέοντα στους εορτάζοντες πατέρες.

Συγκεκριμένα, ο κ. Συμεών επισκέφτηκε το Ιερό Μοναστηριακό Κάθισμα του Αγίου Επιφανίου στα Κόμνηνα Λοκρίδος, όπου ευχήθηκε στον κτίτορα και γέροντα του ιερού Καθίσματος, Θεοφιλέστατο κ. Επιφάνιο, αλλά και την κραταιά ιστορική Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Αγάθωνος, όπου ευχήθηκε στον Άγιο Καθηγούμενο της Μονής Αρχιμ. κ. Γερμανό.

Τέλος, ο κ. Συμεών στην Ιερά Μονή Αγάθωνος τέλεσε επιμνημόσυνη δέηση και επί του τάφου του εμβληματικού μεγάλου Καθηγουμένου της Μονής, Αρχιμ. Γερμανού Δημάκου, του παπα – Ανυπόμονου.

Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε φωτογραφίες 

Φωτογραφίες: Δημήτριος Ανάγνου

Διαδώστε: