Στην όμορφη πόλη του Μώλου, στην ιστορική και νευραλγική περιοχή της Λοκρίδος χοροστάτησε εχθές, Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2024, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών κατά τον Μέγα Αρχιερατικό Εσπερινό της Θεομητορικής Εορτής των Εισοδίων της Θεοτόκου, στον ομώνυμο πανηγυρίζοντα Ναό.
Η Ιερά Ακολουθία μεταδόθηκε απευθείας από τον Ραδιοφωνικό Σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως (89,4 Fm) και από διαδικτύου.
Τους ιερούς ύμνους απέδωσαν χοροί ιεροψαλτών υπό τον Διευθυντή του Ωδείου της Ιεράς Μητροπόλεως «Γερμανός ο Μελωδός» Δρ. κ. Ανδρέα Ιωακείμ, πλαισιούμενος από ιεροψάλτες της Ενορίας και άλλους ιεροψάλτες της Λοκρίδος.
Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος κ. Συμεών αναφερόμενος στο Πρόσωπο της Παναγίας και στα νοήματα της Θεομητορικής Εορτής των Εισοδίων, αναφέρθηκε στην έννοια της ιερότητας, την οποία προβάλλει η Εκκλησία μας μέσα και από αυτή την Εορτή της Παναγίας και χαρακτηριστικά ανέφερε:
«Η εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου μπορεί να αναφέρεται στην είσοδο της Παναγίας στα Άγια των Αγίων, αλλά αναφέρεται και στην δυνατότητα όλων μας, να εισοδεύσουμε στα Άγια των Αγίων και στην ιερότητα της ζωής.
Η δυτική θεολογία επηρεασμένη από σχολαστικές διακρίσεις, υπέπεσε στην παγίδα να χωρίσει τον κόσμο σε ιερό και κοσμικό κομμάτι, το ιερό, το άγιο και το αμώμητο και το κοσμικό το βέβηλο, με αποτέλεσμα να δημιουργήσει μία μανιχαϊστική, μία δυϊστική διάκριση μέσα στον κόσμο, με αποτέλεσμα αυτό να επιφέρει διακρίσεις ανάμεσα και στους ανθρώπους ακόμα. Οι θεωρίες περί καθαρού γένους, περί καθαρών ανθρώπων, περί ξεχωριστών ανθρώπων σε βάρος κάποιων άλλων, δυστυχώς αντλούν το φιλοσοφικό και θεολογικό τους υπόβαθρο και σε αυτές τις εσφαλμένες αντιλήψεις περί διακρίσεων ζωνών καθαρότητας ή βεβηλότητας. Η ορθόδοξη Εκκλησία προσεγγίζουσα ολιστικά και καθολικά τον άνθρωπο, την δημιουργία, την φύση και την ζωή, παντού προσβλέπει στην ιερότητα και αυτό το οφείλει πρώτιστα στην Παναγία μας, η οποία χωρίς να το χρειάζεται, χωρίς να το έχει ανάγκη, εισήλθε στα Άγια των Αγίων, για να αποδείξει ότι η είσοδος σε έναν κόσμο ιερό και άγιο είναι προϋπόθεση, προκειμένου ολόκληρο τον κόσμο να τον προσεγγίσει κανείς με ιερότητα, με σεβασμό, με δέος, με αγάπη και είναι η βάση για την αντιμετώπιση πάρα πολλών ζητημάτων που μας απασχολούν και σήμερα.
Αν είχαμε μέσα μας εμείς οι άνθρωποι σήμερα αίσθηση της ιερότητας που έχει η υλική δημιουργία, δεν θα μολύναμε το περιβάλλον, δεν θα πετούσαμε σκουπίδια στο δρόμο, δεν θα αδειάζαμε όπου να ναι τα απόβλητά μας, δεν θα είχαμε μία αίσθηση ότι το περιβάλλον είναι ένα υλικό κτήμα μας, το οποίο είναι απλά για να εξυπηρετεί τις ανάγκες μας και χωρίς ένα ενδιαφέρον για τις μελλοντικές γενιές που έρχονται.
Αν είχαμε την αίσθηση της ιερότητας στο ανθρώπινο πρόσωπο, δεν θα μιλούσαμε σήμερα για βία ανάμεσα στα παιδιά, για βία εις βάρος των γυναικών και κακοποιήσεις σε βάρος των αδυνάτων. Δε θα μιλούσαμε σήμερα, αν υπήρχε η αίσθηση της ιερότητας, για κοινωνικές ανισότητες, δεν θα μιλούσαμε για αδικίες, για περιθωριοποίηση. Δεν θα μιλούσαμε για όλα αυτά, τα οποία ματώνουν την καρδιά μας, για όλα αυτά τα οποία δηλητηριάζουν τη ζωή μας.
Έρχεται αυτή η εορτή να μας θυμίσει ότι η ζωή μας ολόκληρη μπορεί να γίνει Άγια Αγίων, μπορεί να γίνει Ναός το σπίτι μας, έτσι ονομάζει ο Απόστολος Παύλος ακόμα και το ανθρώπινο σώμα, Ναός του Αγίου Πνεύματος και το σπίτι του καθενός από μας, κατ’ οίκον Εκκλησία. Η Εκκλησία έρχεται να πλημμυρίσει με ιερότητα και αγιότητα τον κόσμο ολόκληρο, να εξαγιάσει και να καθαγιάσει τα πάντα και να τα μπολιάσει όλα στην αγάπη του Θεού και γι’ αυτό αγιάζουμε τα ύδατα τα Θεοφάνεια, γι’ αυτό αγιάοζυμε τους αγρούς την εορτή του Αγίου Τρύφωνος, γι’ αυτό αγιάσουμε ακόμα και τα άλογα ζώα στην εορτή του Αγίου Μοδέστου, για αυτό αγιάζουμε τα πάντα, τα πάντα, τα αυτοκίνητά μας με τον Άγιο Χριστοφόρο, δεν υπάρχει τίποτα, το οποίο να το αφήνει η Εκκλησία έξω από την προοπτική της ιερότητας και γι’ αυτό επέλεξε αυτή την μέρα η Εκκλησία να τιμά και τις Ένοπλες Δυνάμεις, γιατί η αποστολή των Ενόπλων Δυνάμεων είναι να διαφυλάττουν τα ιερά και τα όσια του γένους, είναι να υπερασπίζονται τα ιερά και τα όσια και το πρώτιστο ιερό και όσιο του γένους δεν είναι απλώς θρησκευτικά σύμβολα είναι ο ίδιος άνθρωπος, είναι η ανθρωπιά, είναι η δημοκρατία, είναι η ασφάλεια, η ειρήνη, είναι η αλληλεγγύη, είναι η ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας, είναι όλες αυτές οι αρχές και οι αξίες που συγκροτούν το κοινό των Ελλήνων, το κοινό των ορθοδόξων, το κοινό των ανθρώπων, την παγκόσμια οικογένεια, την οικουμενική οικογένεια, την οικουμενική μεγάλη αδελφότητα.
Αυτό είναι το ιερότερο, το οποίο η Παναγία μας αναδεικνύει ως μητέρα του Χριστού και ως μητέρα όλων μας. Την ιερότητα του καθενός και της καθεμιάς από εμάς. Αν αυτή η σκέψη λίγο αγγίξει την καρδιά μας, αμέσως θα μεταμορφωθεί ακόμα και η απλή καθημερινότητά μας, θα αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο χαιρετάμε το διπλανό μας, ο τρόπος με τον οποίο φερόμαστε στον γείτονά μας, την γειτόνισσα μας, ο τρόπος με τον οποίον καλημερίζουμε και χαμογελάμε στον συνάνθρωπό μας, ο τρόπος με τον οποίο φερόμαστε στη γειτονιά μας, στο χωριό μας, στην πόλη μας. Αν ξυπνήσει μέσα μας αυτός ο σεβασμός στην ιερότητα του άλλου, του κάθε άλλου, αυτομάτως ο κόσμος θα γίνει πολύ διαφορετικός, πολύ πιο πράος, πιο γαλήνιος, πολύ πιο διαλεκτικός, ένας κόσμος με κατανόηση, με επιείκεια, με αλληλοσεβασμό.
Μηνύματα πολύ σπουδαία μας χαρίζει αυτή η γιορτή, πολύ επίκαιρα και εμείς που τα αντιλαμβανόμεθα και αξιωνόμαστε σήμερα εδώ να ακούμε περί αυτών από τον κήρυκα του Ευαγγελίου, έχουμε μία μεγαλύτερη ευθύνη. Αυτοί που δεν άκουσαν ποτέ για αυτά τα πράγματα έχουν κάποια ελαφρυντικά. Εμείς που και τα ακούσαμε και τα βιώσαμε και τα ζήσαμε και η Παναγία μας ευεργέτησε και μας ευεργετεί, δεν έχουμε πολλά ελαφρυντικά, δεν έχουμε πολλές δικαιολογίες. Πρέπει επιτέλους να αποφασίσουμε να αναμετρηθούμε με το μεγάλο μας εχθρό που είναι ο κακός μας εαυτός. Δεν είναι ούτε ο γείτονας ούτε η γειτόνισσα.
Το πρόβλημα της ζωής μας βρίσκεται σε μία λέξη με τρία γράμματα : «Εγώ». Αυτό το επάρατο «εγώ». Αυτό το «εγώ» είναι που αποϊεροποιεί τη ζωή, που αποϊεροποιεί τις σχέσεις, που αποϊεροποιεί την οικογένεια, που αποϊεροποιεί τη φιλία, που αποϊεροποιεί τη συνεργασία, που αποϊεροποιεί τη νομοθεσία, που αποϊεροποιεί την αγορά, που αποϊεροποιεί την κοινωνική ζωή. Ακόμα και τη θρησκευτικότητα αποϊεροποιεί το «εγώ», για θυμηθούμε τους Φαρισαίους, τους ευσεβιστές, τους υποκριτές. Αυτοί είναι οι μεγαλύτεροι δολοφόνοι της ιερότητας μέσα στην ιστορία του ίδιου του Χριστού, γι’ αυτό ο Ευαγγελιστής της Αγάπης τολμά και λέει ότι «όποιος δεν αγαπά είναι ανθρωποκτόνος»! Κανένας ποινικός κώδικας, δεν θα τολμήσει ποτέ να στοιχειοθετήσει αντικειμενική και υποκειμενική υπόσταση εγκλήματος πάνω στην αγάπη. Όποιος δεν αγαπά τον αδελφό του είναι φονιάς, είναι ανθρωποκτόνος εκ προθέσεως, ούτε καν με ενδεχόμενο δόλο ή αμέλεια, αλλά με πρόθεση, με πλήρη επίγνωση, με σχέδιο, με σκοπό και ιδιαίτερα αν είναι χριστιανός που έχει ακούσει αυτόν τον Λόγο του Θεού τότε δεν έχει κανένα μα κανένα ελαφρυντικό».
Ακολούθησε πάνδημη Ιερά Λιτανεία της Εικόνας της Παναγίας και της Εικόνας του Οσίου Βησσαρίωνος του Αγαθωνίτου στους δρόμους του Μώλου προπορευομένης της Δημοτικής Φιλαρμονικής του Δήμου Λοκρών, μελών του Πολιτιστικού και Λαογραφικού Συλλόγου Μώλου, του Γεωργικού Συνεταιρισμού, του Συλλόγου Γυναικών, των αρχόντων, καθώς και πλήθους πιστών.
Προ της απολύσεως ο Προϊστάμενος του Ιερού Ναού και Διευθυντής του Γραφείου Νεότητος της Ιεράς Μητροπόλεως Πρωτ. π. Κωνσταντίνος Βάγιας εκ μέρους όλων κατέθεσε υιικώς και με αισθήματα ευγνωμοσύνης, αγάπης και σεβασμού τις εκ βάθους ευχαριστίες του προς τον Σεβασμιώτατο κ. Συμεών για την αγιαστική παρουσία του στην πανήγυρη, ευχόμενος όπως η Κυρία Θεοτόκος τον διακρατεί εν υγεία εις έτη πολλά και επ’ ευκαιρία της συμπληρώσεως 5 ετών από της Ενθορνίσεως του μεταξύ των άλλων σημείωσε ότι «εκτός από την αγάπη και τον σεβασμό όλων των πιστών, κατατίθεται στο πρόσωπο του Σεβασμιωτάτου και ο θαυμασμός, διότι η Επισκοπική του Διακονία χαρακτηρίζεται ως θυσιαστική υπέρ του λαού του Θεού και κάθε ημέρα αυτή η θυσία γίνεται πράξη», σημείωσε ο π. Κωνσταντίνος.
Τέλος, ο Σεβασμιώτατος κ. Συμεών ευχήθηκε σε όλους πατρικώς χρόνια πολλά με διαρκή την ευλογία της Παναγίας στην ζωή τους και συνεχάρη τον π. Κωνσταντίνο και τους συνεργάτες του για την άρτια διεξαγωγή της ιεράς πανηγύρεως, αλλά και για την ανιδιοτελή και γεμάτη αγάπη διακονία του και στην Ενορία, αλλά και στο έργο της τοπικής Εκκλησίας.
Στις Ιερές Ακολουθίες παραβρέθηκαν: ο Βουλευτής Φθιώτιδος κ. Γεώργιος Κοτρωνιάς, ο Δήμαρχος Καμένων Βούρλων κ. Ηλίας Κυρμανίδης με μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, ο Φρούραρχος Λαμίας, Διοικητής ΚΕΥΠ Ταξίαρχος Αναστάσιος Μαυρομάτης, καθώς και εκπρόσωποι άλλων φορέων και συλλόγων του τόπου.
Πατήστε ΕΔΩ για περισσότερες φωτογραφίες
Φωτογραφίες: Δημήτριος Ανάγνου