23/03/2025 23/03/2025 Λαμπρό Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο τελέσθηκε σήμερα Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως επί τη εορτή της Συνάξεως των Φθιωτών Αγίων στον Ιερό Μητροπολιτικό και Καθεδρικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Λαμίας προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Νέας Ιωνίας, Φιλαδελφείας, Χαλκηδόνος και Ηρακλείου κ. Γαβριήλ, συνιερουργούντων των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών, Ιωαννίνων κ. Μαξίμου και Φθιώτιδος κ. Συμεών, ενώ τους αγίους αρχιερείς πλαισίωσε και...
23 Μαρτίου, 2025 - 17:37

Ν. Ιωνίας Γαβριήλ: «Οι Άγιοι φέρνουν μέσα τους ελευθερία, δικαιοσύνη και ειρήνη»

Διαδώστε:
Ν. Ιωνίας Γαβριήλ: «Οι Άγιοι φέρνουν μέσα τους ελευθερία, δικαιοσύνη και ειρήνη»

Λαμπρό Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο τελέσθηκε σήμερα Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως επί τη εορτή της Συνάξεως των Φθιωτών Αγίων στον Ιερό Μητροπολιτικό και Καθεδρικό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Λαμίας προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Νέας Ιωνίας, Φιλαδελφείας, Χαλκηδόνος και Ηρακλείου κ. Γαβριήλ, συνιερουργούντων των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών, Ιωαννίνων κ. Μαξίμου και Φθιώτιδος κ. Συμεών, ενώ τους αγίους αρχιερείς πλαισίωσε και ο Αρχιμ. Χρυσόστομος Αγιορείτης, Γέρων του Ιερού Κελλίου Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου της Ιεράς Σκήτης της Μονής Κουτλουμουσίου.

Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος κ. Γαβριήλ μεταξύ άλλων τόνισε:

«Είπεν ο Κύριος: «Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθωἑαυτὸν, καὶἀράτωτὸνσταυρὸναὐτοῦ, καὶἀκολουθείτω μοι».

Με τα λόγια αυτά, τα οποία σας ανέφερα, προ ολίγου ακούμε από το Ευαγγέλιο του Ευαγγελιστού Μάρκου την περικοπή σήμερα Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως και ο Ιησούς Χριστός βάζει ευθύς αμέσως τα πράγματα στη σειρά, την οποία πρέπει να εισέλθουν αναφορικά με την πορεία, την ζωή και τις επιλογές κάθε πιστού στη ζωή του μέσα στην Εκκλησία και αναφέρομαι σε τρία βασικά στοιχεία, τα οποία συνθέτουν τόσο το Μυστήριο του Σταυρού, όσο και το Μυστήριο της ζωής εκάστου εξ ημών, τα οποία θα δείτε ότι όταν αυτά λείπουν από την ζωή μας, τότε πραγματικά ο άνθρωπος συγκλονίζεται και δεν έχει τη δυνατότητα, ούτε να στερεωθεί στα πόδια του, ούτε πολύ περισσότερο να συνεχίσει την πορεία του με ευτυχία, ολοκλήρωση και πάνω από όλα υγεία σωματική και ψυχική.

«ὅστι ςθέλει»: όποιος θέλει θα επιλέξει να σηκώσει το σταυρό του, τον δικό του σταυρό και να με ακολουθήσει όπως έκανε Εκείνος όταν έλαβε το Σταυρό για όλους εμάς πορευόμενος προς το Γολγοθά, για να μπορέσει στην πορεία του αυτή προς τον Γολγοθά να ανέλθει στο Σταυρό, να καρφώσει τα χέρια και τα πόδια Του, να τρυπήσει την πλευρά Του και να χύσει το Τίμιο αίμα Του μέσα στο οποίο αναβαπτίστηκε ολόκληρη η οικουμένη από την αμαρτία, ξεκινώντας μία πορεία για την ανθρωπότητα μεταμορφωτική, μία πορεία η οποία πλέον στον άνθρωπο έδινε αυτό, το οποίο μέχρι τότε έλειπε. Την σχέση με τον Θεό, την κοινωνία με τον Θεό και την ελπίδα, την οποία προσφέρει σε κάθε χριστιανό το γεγονός της Αναστάσεως.

Ο Χριστός λοιπόν ανέβηκε στον Γολγοθά, για να μπορέσει με το Αίμα Του να βαπτίσει την ανθρωπότητα σε αυτό, το οποίο λέμε στην Εκκλησία μας, αναβαπτισμός και γι’ αυτό όλοι εμείς κληρικοί και λαϊκοί, για να εισέλθουμε στην Εκκλησία λάβαμε το Μυστήριο του Βαπτίσματος, το οποίο γίνεται μία φορά στη ζωή μας, γιατί έχει χαρακτήρα εισαγωγικό μέσα στη ζωή της Εκκλησίας και με το βάπτισμα συμβολίζεται αυτή η διάσταση του θανάτου και της αναστάσεως. 

Πεθαίνει ο άνθρωπος για την αμαρτία και ανασταίνεται αναβαπτισμένος, για να μπορέσει μέσα από την τριπλή κατάδυση στην κολυμβήθρα να γεννηθεί ο νέος άνθρωπος, ο άνθρωπος εν Χριστώ. Όποιος λοιπόν ακολουθήσει τον Ιησού Χριστό και σηκώσει τον σταυρό του, μιμείται το παράδειγμά Του.

Όποιος θέλει. Εδώ λοιπόν ο Χριστός βάζει το πρώτο στοιχείο, το οποίο είναι η ελευθερία και η ελευθερία με την οποία έχει προικίσει ο Θεός τον άνθρωπο, ένα δώρο στο οποίο ο καθένας από εμάς συναντά την ιδανική πλευρά του εαυτού του, αυτό το οποίο ιδανικά θα ήθελε να έχει, να ζει εν ελευθερία και ξέρετε πάρα πολύ καλά τι σημαίνει να έχουμε στη ζωή μας καταστάσεις δουλείας και να μην αισθανόμαστε την ελευθερία αυτή.

Ελάτε στον εαυτό σας μπροστά στον καθρέφτη και αναρωτηθείτε κάθε φορά, που κάτι σας δημιουργεί τύψεις, σας δημιουργεί ανασφάλεια, τρώει το εσωτερικό της ψυχής σας, χάνεται η ελευθερία την οποία έχει ο άνθρωπος, ο οποίος είναι απελευθερωμένος από εξαρτήσεις, από πάθη, από τον ζυγό της αμαρτίας και γι’ αυτό λοιπόν, είναι πάρα πολύ σημαντική η ελευθερία, την οποία δίνει ο Θεός στον άνθρωπο και ως δώρο, αλλά και ως παρακαταθήκη ευθύνης, για να μπορέσει ο άνθρωπος να καταλάβει ότι η ελευθερία αυτή, δεν είναι μόνο κάτι το οποίο το λαμβάνεις απλά για να το διαφυλάξεις.

Θυμηθείτε την παραβολή των ταλάντων, αλλά για να το επαυξήσεις υπεύθυνα απέναντι στον εαυτό σου και απέναντι στην κοινωνία, διότι η ελευθερία είναι το γνώρισμα των πιστών ανθρώπων των χριστιανών, οι οποίοι στη ζωή τους πορεύονται με γνώμονα να νικήσουν τον θάνατο της αμαρτίας, να νικήσουν το ζυγό και τη δουλεία των παθών και να απελευθερωθούν από όλα εκείνα τα αρνητικά στοιχεία, τα τείχη τα οποία υψώνει ο μισόκαλος διάβολος απέναντι σε κάθε έναν, ο οποίος προσπαθεί να πλησιάσει τον Θεό. Ελευθερία λοιπόν.

Το δεύτερο στοιχείο το οποίο υπάρχει στον Σταυρό και στο Μυστήριο του Σταυρού είναι η δικαιοσύνη και η δικαιοσύνη την οποία ο Θεός μόνον την βλέπει διαφορετικά, διότι οι άνθρωποι σε καμία περίπτωση δεν θα επέλεγαν να κάνουν αυτό, το οποίο έκανε ο Χριστός. Να ανέβει τον Γολγοθά όπως σας είπα για να μπορέσει με την Θυσία Του να δικαιώσει τον άνθρωπο από την αμαρτία. Ποιος, όταν αισθάνεται και βιώνει την αδικία, οδηγείται στη θυσία; Κανένας μας.

Διότι η θυσία προϋποθέτει προηγουμένως την ελευθερία, αλλά την μεγάλη αγάπη την οποία έχει ο Θεός για τον άνθρωπο, έχει ο Θεός για ολόκληρη τη Δημιουργία όπου κίνητρο της θυσίας του είναι ακριβώς αυτή η αγάπη, η αγάπη την οποία μόνον ο Θεός έχει και δίδει και εμείς οι άνθρωποι προσπαθούμε απλά να γίνουμε έστω και λίγο μέτοχοι αυτή της αγάπης του Θεού και προς τον κόσμο και προς τον συνάνθρωπο γι’ αυτό λοιπόν στην Εκκλησία, η έννοια της δικαιοσύνης έρχεται να ταυτιστεί με την αγάπη και την θυσία.

Χωρίς αυτές τις αρετές δεν μπορεί να υπάρξει δικαιοσύνη και δεν μπορεί ο άνθρωπος, όσο και να αγωνίζεται ούτε να καταλάβει τη δικαιοσύνη μέσα στη ζωή του, ούτε να την εφαρμόσει πολύ περισσότερο στην κοινωνία.

Πόσοι, εμείς που έχουμε ως κληρικοί την δυνατότητα να επισκεπτόμαστε τις φυλακές, πόσοι μέσα στις φυλακές είναι αδίκως κλεισμένοι και αισθάνονται αυτή την αγανάκτηση ότι με αδικία κρίθηκαν από τη δικαιοσύνη και βρίσκονται μέσα στα σίδερα της φυλακής και αντίστροφα πόσοι βρίσκονται έξω στην κοινωνία που πραγματικά έχουν ευθύνη και αντί να βρίσκονται στην φυλακή, επειδή ακριβώς κάποια συμφέροντα τους προστατεύουν, βρίσκονται κάτω από μια ασυλία;

Βλέπετε λοιπόν ότι άλλη η δικαιοσύνη του κόσμου και άλλη η δικαιοσύνη της Εκκλησίας και του Σταυρού. Ο Σταυρός είναι εκείνος, ο οποίος έχει άλλο μέτρο δικαιοσύνης, που είναι μέτρο θυσίας και αγάπης.

Και το τρίτο στοιχείο, το οποίο πηγάζει από τον Σταυρό είναι κάτι το οποίο μας λείπει τόσο πολύ σήμερα και μας λείπει πρώτα εσωτερικά και μετά στην κοινωνία μας. Η ειρήνη. Η ειρήνη την οποία φέρνει ο Χριστός ανεβαίνοντας πάνω στο Σταυρό, η ειρήνη η οποία έρχεται να επικρατήσει, διότι ο άνθρωπος ο οποίος βαπτίζεται στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος πορεύεται ειρηνικά, εργάζεται ειρηνικά, ζει ειρηνικά, κάνει πράξη την εντολή του Κυρίου: «Μακάριοι οἱ εἰρηνοποιοί ὅτι αὐτοί υἱοί Θεοῦ κληθήσονται», διότι η ειρήνη είναι αρετή του Αγίου Πνεύματος είναι δώρο του Θεού στον άνθρωπο, είναι προϋπόθεση αγωνίσματος, το οποίο ο άνθρωπος κάνει στην καθημερινότητά του για να μπορέσει να την αποκτήσει πρώτα εσωτερικά και ύστερα να επιβληθεί σε ολόκληρη την κοινωνία και να μεταφερθούμε στα μέρη εκείνα του πλανήτου μας, τα οποία σήμερα που εμείς μιλάμε εδώ τόσο ελεύθερα, τόσο εύκολα ούτε ειρήνη υπάρχει, ούτε η δικαιοσύνη υπάρχει, ούτε ελευθερία υπάρχει».

Συνεχίζοντας το κήρυγμά του ο κ. Γαβριήλ ανέφερε:

«Επειδή ο Θεός με αξίωσε να επισκεφθώ την περιοχή της Συρίας και πολλοί από εσάς βέβαια έχετε επισκεφθεί τα Προσκυνήματα στα Ιεροσόλυμα και στην Μέση Ανατολή, αλλά επειδή έχω δει από κοντά αυτές τις περιοχές και ιδιαίτερα την Συρία, οι χριστιανοί οι οποίοι σήμερα που εμείς μιλάμε δίνουν τη ζωή και το αίμα τους, απλά επειδή και μόνον κάνουν το σημείο του σταυρού, απλά επειδή και μόνο έτυχε να έχουν γεννηθεί στη χριστιανική παράδοση και να ακολουθούν το χριστιανικό δόγμα και μπορεί να ανήκουν σε οποιαδήποτε ομολογία χριστιανική, αλλά είναι χριστιανοί πιστεύουν στον Πατέρα στον Υιό και στο Άγιο Πνεύμα, τα πρόσωπα αυτά σήμερα που εμείς μιλάμε θυσιάζονται, χάνουν τη ζωή τους και εκεί στη Συρία σήμερα ο Σταυρός έχει άλλο νόημα.

Ούτε δικαιοσύνη αισθάνονται οι άνθρωποι αυτοί ότι υπάρχει, ούτε ελευθερία βλέπουν να γίνεται και πραγματοποιείται γύρω τους, ούτε πολύ περισσότερο ειρήνη, πολυπόθητη ειρήνη η οποία όταν λείψει από τη ζωή μας καταλαβαίνουμε πόσο μεγάλο αγαθό και δώρο του Θεού είναι. Γι’ αυτό λοιπόν σήμερα που ο Σταυρός υψώνεται και πάλι ενώπιόν μας, σήμερα που η Εκκλησία μας μας καλεί να τον προσκυνήσουμε μέσα στο μέσο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής για να λάβουμε δύναμη, να ενισχυθούμε στον αγώνα μας, να πορευθούμε προς το Άγιον Πάσχα πιο δυνατοί, γιατί ο Χριστός είναι Εκείνος ο οποίος ενδυναμώνει τον άνθρωπο στην πορεία αυτή της Μεγάλης Σαρακοστής, να αντιληφθούμε ότι το Μυστήριο του Σταυρού, για να μπορέσει να έχει εφαρμογή στη ζωή μας, προϋποθέτει να αγωνιζόμαστε και να βιώνουμε αυτά τα τρία στοιχεία, αυτές τις τρεις αρετές: την ελευθερία, την δικαιοσύνη και την ειρήνη.

Η μία συνδέεται με την άλλη. Δεν μπορεί να υπάρξει η μία χωρίς την άλλη. Είναι συγκοινωνούντα δοχεία και για αυτό ο χριστιανός κάθε εποχής, σε κάθε σημείο του πλανήτη, σε κάθε χρονική και ιστορική συγκυρία πρέπει να αγωνίζεται για να αντιληφθεί ότι εάν θέλει πραγματικά να φέρει την ταυτότητα τη χριστιανική πρέπει να αγωνίζεται για ελευθερία, για ειρήνη και για δικαιοσύνη και τα πρόσωπα των Μαρτύρων, των Οσίων, γυναικών και ανδρών τα οποία κοσμούν, στολίζουν την τοπική σας Εκκλησία, είναι παραδείγματα τέτοιων ανθρώπων, οι οποίοι αγωνίστηκαν και πέρα από το Μυστήριο του Σταυρού φέρνουν μέσα τους και την ελευθερία και τη δικαιοσύνη και την ειρήνη.

Γι’ αυτό λοιπόν ας αγωνιστούμε και ας αγωνιστεί ο καθένας από το δικό του μετερίζι, από το δικό του και με το δικό του τρόπο, διότι αυτό το οποίο ο Θεός στο τέλος θα έρθει να κρίνει και να αναγνωρίσει σε όλους μας, είναι το μέτρο του αγώνα, άλλος πολύ, άλλος λίγο, αλλά δεν αφήσαμε τα όπλα, δεν μείναμε στον καναπέ μας χωρίς να κάνει ο καθένας ότι περισσότερο ή λιγότερο μπορεί. Κάναμε κάτι. Έστω και η προσευχή μας, την οποία πολλές φορές μπορεί να θεωρούμε ότι είναι ασήμαντο γεγονός, δεν φαντάζεστε πόσο δύναμη έχει για να αφυπνίσει πρώτα εμάς και έπειτα να αφυπνίσει τις συνειδήσεις των άλλων ανθρώπων».

Ολοκληρώνοντας το κήρυγμά του ο κ. Γαβριήλ σημείωσε:

«Τα λόγια αυτά για το Μυστήριο του Σταυρού έρχεται η ώρα, κάτι το οποίο στην Εκκλησία μας πολύ συχνά πρέπει να το πράττουμε, διότι όλοι μας λέμε καθημερινά «δόξα σοι ο Θεός» ευγνωμονούμε δηλαδή τον Θεό, η αρετή αυτή της ευγνωμοσύνης, η οποία πρέπει να δεικνύεται με κάθε μας λόγο, με κάθε μας έργο, ήρθε λοιπόν η ώρα αφού σας προτρέψω και πάλι να ακολουθήσουμε το Μυστήριο του Σταυρού, να αγωνιστούμε για δικαιοσύνη, ειρήνη και ελευθερία, να εκφράσω ευγνώμονες ευχαριστίες στον Ποιμενάρχη σας, στον αγαπητό εν Χριστώ αδελφό μας κ. Συμεών, ο οποίος επί πλέον πέντε έτη είναι κοντά σας, σας διακονεί σας ποιμαίνει και είναι ο φάρος εκείνος, στον οποίο βλέπετε τα τρία αυτά στοιχεία να ενυπάρχουν αρμονικά και να αγωνίζεται για αυτά: και για ελευθερία και για δικαιοσύνη και για ειρήνη.

Θέλω να τον ευχαριστήσω εκ μέρους και του Αγίου αδελφού, του Αγίου Ιωαννίνων για την τιμητική προς την ελαχιστότητά μου πρόσκληση να προΐσταμαι  σήμερα της Συνάξεως των Φθιωτών Αγίων, να παρακαλέσω τους Αγίους και να τους ζητήσω να μεσιτεύουν για την υγεία του και για την μακροημέρευση του και να του ευχηθώ και να τον διαβεβαιώσω μέσα από την καρδιά μου, όπως εκείνος εχθές είπε για τη σκυταλοδρομία, ότι πάντοτε τα αισθήματά μου θα είναι προς το πρόσωπό του και αδελφικά και ειλικρινά, ενθυμούμενος την κοινή μας πορεία και θα προσεύχομαι για να τον ενδυναμώνει ο Θεός δια πρεσβειών των Φθιωτών Αγίων να είναι ο φάρος για όλους εσάς της αγάπης, της ελπίδος, της πίστεως, της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και της ειρήνης».

Στις Ιερές Ακολουθίες μεταξύ των πιστών παραβρέθηκαν: Οι βουλευτές Φθιώτιδος κ. Γεώργιος Κοτρωνιάς και κ. Ιωάννης Σαρακιώτης, οι εκπρόσωποι της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδος κ. Χρήστος Ταξίδης και  κ. Αποστόλης Αγγελακόπουλος, η Αντιπρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Λαμιέων κ. Νάγια Φαρδή,  ο Αντιδήμαρχος κ. Δημήτριος Κυρίτσης, ο Δημοτικός Σύμβουλος κ. Μάριος Παπαθανασίου, η τ. Βουλευτής Φθιώτιδος κ. Ελένη Μακρή – Θεοδώρου, η πολιτευτής κ. Βασιλική Δημτράντζου, ο Φρούραρχος Λαμίας – Διοικητής ΚΕΥΠ Ταξίαρχος Πέτρος Περιμένης,  ο Γενικός Περιφερειακός Αστυνομικός Διευθυντής Στερεάς Ελλάδας, Υποστράτηγος Χρήστος Παπαφιλίππου, καθώς και εκπρόσωποι άλλων συλλόγων και φορέων του τόπου.

Ν. Ιωνίας Γαβριήλ: «Οι Άγιοι φέρνουν μέσα τους ελευθερία, δικαιοσύνη και ειρήνη»

Φωτογραφίες: Δημήτριος Ανάγνου

H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.

google-news Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.

Διαδώστε:
Ροή Ειδήσεων