Απογοήτευση έχει σκορπίσει στο ποίμνιο της Πάτμου το γεγονός ότι η ανοιχτή τελετή του Ιερού Νιπτήρα, τη Μεγάλη Πέμπτη, δεν θα γίνει ούτε και φέτος εξαιτίας του κορωνοϊού.
Η τελετή, που γινόταν στην πλατεία του Εμμανουήλ Ξάνθου, αποτελεί ένα μοναδικό θρησκευτικό δρώμενο, που τελείται στην Πάτμο από τον 12ο αιώνα.
Τι γινόταν μέχρι πριν τρία χρόνια
Μόλις τελείωνε η Θεία Λειτουργία στο μοναστήρι του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου, ξεκινά μια πομπή, η οποία κατευθύνεται στην Χώρα της Πάτμου. Στην κορυφή της πομπής βρίσκεται η εικόνα του Νυμφίου βασταζόμενη από δύο μοναχούς. Ακολουθεί ο Ηγούμενος της μονής και πίσω του ιερείς, μοναχοί και πλήθος κόσμου. Οι δρόμοι από όπου περνάει η πομπή είναι στρωμένοι με λουλούδια. Όταν φτάσει η πομπή στην πλατεία Δημαρχίας σταματά. Εκεί 12 ιερείς, που θα αναπαραστήσουν τους μαθητές του Χριστού, στοιχίζονται ανά δύο. Αυτοί οδηγούνται στην πλατεία Ξάνθου όπου θα πραγματοποιηθεί η τελετή του Ιερού Νιπτήρα. Ο Ηγούμενος, που αναπαριστά τον Χριστό, οδηγείται στον χώρο της τελετής τελευταίος.
Στην πλατεία Ξάνθου έχει στηθεί μια μεγάλη εξέδρα, στολισμένη με λουλούδια, όπου πάνω της υπάρχουν 12 καρέκλες για τους ιερείς, ένας θρόνος για τον Ηγούμενο και ένα τραπέζι με μια ασημένια λεκάνη που περιέχει νερό. Το κεντρικό σημείο της τελετής είναι η ανάγνωση του Ιερού Ευαγγελίου του Ιωάννη, στο οποίο περιγράφονται τα γεγονότα του Μυστικού Δείπνου. Όταν ο μοναχός που διαβάζει το Ευαγγέλιο, φτάσει στο σημείο που ο Ιησούς πλένει τα πόδια των μαθητών του, ο Ηγούμενος, αναπαριστώντας τον Χριστό, πλένει με την σειρά του τα πόδια των ιερέων.
Μετά το πέρας της τελετής, ξεκινά η ίδια πομπή και επιστρέφει στο μοναστήρι του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου.
Η απάντηση της Ιεράς Μονής στο αίτημα της επιτροπής, που σχηματίστηκε -και από τουριστικούς παράγοντες, σχετικά με το ζήτημα αυτό, δόθηκε προφορικά και ήταν αρνητική. Η τελετή θα γίνει μέσα στο Καθολικό -και όχι στην πλατεία Εμ. Ξανθού- και χωρίς κόσμο.
Να σημειώσουμε ότι το Μοναστήρι θα είναι ανοιχτό από τις 8 το πρωί έως 1 το μεσημέρι για όσους θέλουν να το επισκεφθούν.