Τρεις απομακρυσμένες και παραμεθόριες ενορίες της ακριτικής επαρχίας του επισκέφθηκε επί τη εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος ο Σεβ. Μητροπολίτης Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου κ. Δαμασκηνός και συγκεκριμένα:
• Το εσπέρας της παραμονής χοροστάτησε στον Πανηγυρικό Εσπερινό και ευλόγησε τους άρτους στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ενοριακό Ναό της ενορίας των Μαρασίων, του τέως Δήμου Τριγώνου, δίπλα στον ποταμό Έβρο και απέναντι από την Αδριανούπολη. Τον Θείο λόγο εκήρυξε ο πανοσ. Αρχιμ. Κύριλλος Κολτσίδης, Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Αγίας Παρασκευής Διδυμοτείχου. Παρέστησαν ο Βουλευτής Έβρου Σταύρος Κελέτσης και ο Διοικητής του 21ου Συντάγματος Συνταγματάρχης Βαρδής Χαρκιανάκης.
• Την επομένη, 6η Αυγούστου ε.έ., κυριώνυμη ημέρα της εορτής, ο Σεβασμιώτατος, κατά το έθος, μετέβη στο Μεγάλο Δέρειο Σουφλίου, όπου ιερούργησε στον επίσης πανηγυρίζουντα Ιερό Ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος και προέστη της Ευχαριστιακής Συνάξεως, πλαισιούμενος από τον Ηγούμενο της Ιεράς Μονής Αγίου Αρσενίου του Καππαδόκου, της Ιεράς Μητροπόλεως Κασσανδρείας, Αρχιμ. Θεόκλητο Μπόλκα και τον Ηγούμενο της Ιεράς Μονής Δαδιάς Αρχιμ. Θεόφιλο Βασιλάκο, παρουσία των λιγοστών χριστιανών του Μεγάλου Δερείου και ομίλου προσκυνητών εκ Θεσσαλονίκης. Η συγκινητική επίσκεψη στο Μεγάλο Δέρειο έκλεισε με τον Εθνικό Ύμνο στο Ηρώο, που βρίσκεται δίπλα στο Ναό.
Ο Σεβασμιώτατος προσεγγίζοντας το νόημα της εορτής, μεταξύ άλλων, είπε· «Με την επί του Θαβώρ Μεταμόρφωσή Του ο Κύριος «ἔδειξε τό ἀρχέτυπον κάλλος τῆς εἰκόνος, ἐν ἑαυτῷ τήν ἀνθρωπίνην ἀναλαβών οὐσίαν» και φανέρωσε ότι ο σκοπός της ελεύσεώς Του στη γη δεν ήταν τόσο να κηρύξη μερικές θρησκευτικές και ηθικές αλήθειες, όσο να μεταμορφώσει το ανθρώπινο, να οδηγήσει και πάλι τον άνθρωπο στην πρώτη «δόξα», στον τελικό του προορισμό, που είναι η «θέωση». Γι’ αυτό η Μεταμόρφωση προσδιορίζει τον χαρακτήρα της ορθόδοξης πνευματικότητας. Δεν προσβλέπουμε απλώς σ’ έναν Προφήτη, αλλά στον Υιό του Θεού, που «προσέλαβε» την ανθρώπινη φύση, τη φύση μας, και την έκανε πάλι να αστράψει, «μεταστοιχειώσας αὐτήν» στην λαμπρότητα της θεότητος Του.
Το άκτιστο Φως, κατά την Μεταμόρφωση και την Ανάσταση, δεν ήταν κάτι που «γίνεται και απογίνεται», δεν ήταν ένα φάσμα που εξέλαμψε και μετά έσβησε όπως η αστραπή, αλλά είναι το «ἀνέσπερον καί ἀδιάδοχον» Φως. Είναι το ίδιο Φως που κατά διαφόρους βαθμούς, αναλόγως της καθαρότητος, έβλεπαν, οι δίκαιοι στην Παλαιά Διαθήκη και θα βλέπουν οι δίκαιοι στη Βασιλεία των Ουρανών. Το Φως που είδαν οι Απόστολοι επάνω στο όρος Θαβώρ υπήρχε και προ της Μεταμορφώσεως στον Χριστό, και ασφαλώς δεν ήταν μια τρίτη κρυμμένη φύση του Χριστού, αλλά η φυσική λαμπρότητα της θεότητός Του. Όλη η άκτιστη δόξα του Χριστού «προχέεται» διαρκώς από την τεθεωμένη Σάρκα Του και είναι «ὁ ἀρραβών τοῦ μέλλοντος αἰῶνος», «προοίμιον τῆς δευτέρας τοῦ Χριστοῦ παρουσίας».
Έτσι μέσα στην Εκκλησία μετέχουμε αυτής της δόξας που είδαν οι Απόστολοι στο Θαβώρ, που βίωσαν πρωτίστως η Υπεραγία Θεοτόκος και ακολούθως οι μαθητές κατά την εμφάνιση του Αναστάντος, που έζησαν στο υπερώο της Σιώνμε την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος, που θα είναι η άληκτη ευφροσύνη των δικαίων στη Βασιλεία του Θεού. Ζώντας μέσα στην Εκκλησία, απολαμβάνουμε όλη αυτή την ενέργεια της θείας δόξας. Το ζούμε ως φωτιά που κατακαίει τα πάθη και μας οδηγεί στην μετάνοια, ως αναζήτηση του αληθινού Θεού, ως Φως που θερμαίνει την καρδιά και φωτίζει τον νου μας.
Αισθανόμεθα το άκτιστο Φως, που υπάρχει μέσα στην Ορθοδοξία ως παρηγοριά και παράκληση. Η ζωή του Μεταμορφωθέντος Χριστού στο Θαβώρ υπάρχει μέσα στην Εκκλησία και μεταδίδεται συνεχώς σ’ αυτούς που ζουν μυστηριακά και αποτελούν το Σώμα Του.
Όσα συντελούνται στο χώρο της Εκκλησίας –η προσευχή, η νηστεία, η διδαχή, τα έργα πίστεως και αγάπης, η κοινωνία των πιστών, κυρίως δε τα μυστήρια- συνεχίζουν να μεταμορφώνουν την ανθρώπινη ζωή, να την ανυψώνουν στο αρχέγονο κάλλος. Η όλη πορεία του χριστιανού είναι μια κίνηση μεταμορφώσεως ἐν Χριστῷ «ἀπό δόξης εἰς δόξαν» δια των ενεργειών του Αγίου Πνεύματος και δια πρεσβειών της Παναγίας Μητέρας μας».
Το εσπέρας της αυτής ημέρας ο Σεβασμιώτατος χοροστάτησε στον μεθέορτο Εσπερινό και στην Μικρά Παράκληση στον Ιερό Ενοριακό Ναό Ζωοδόχου Πηγής Άρζου, του τέως Δήμου Τριγώνου.