Με λαμπρότητα εορτάστηκε κι εφέτος η μεγάλη Δεσποτική Εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στην Ι. Μητρόπολη Κορίνθου. Συγκεκριμένα, την παραμονή της Εορτής, Σάββατο 5 Αυγούστου 2023, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Διονύσιος χοροστάτησε στον Μέγα πανηγυρικό Εσπερινό στον Ενοριακό Ι. Ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στο Ζεμενό Κορινθίας συνοδευόμενος από Ιερείς της Ι. Μητροπόλεώς μας και με την παρουσία πλήθους ευσεβών Πιστών, καθώς και το πρωί της Κυριακής τέλεσε την πανηγυρική Θ. Λειτουργία στον Πανηγυρίζοντα Ι. Ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Κορίνθου.
Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στα μεγάλα και θαυμαστά γεγονότα της ζωής του Χριστού, που σκοπό έχουν την σωτηρία του ανθρώπου και επεξήγησε στους πιστούς το θαύμα της Μεταμορφώσεως του Κυρίου. Αφορμή της επισκέψεως του Σεβασμιωτάτου στο Ζεμενό στάθηκε αφενός η μεγάλη εορτή της Μεταμορφώσεως και η πανήγυρη της πάλαι ποτέ διαλαμψούσης Επισκοπής Ζεμενού και αφετέρου η τοποθέτηση του νέου Εφημερίου εκεί, Αιδεσ. π. Γεωργίου Σαλάτα. Εξ αφορμής της τοποθετήσεως αυτής ο Σεβασμιώτατος ευχήθηκε ο νέος Ιερεύς να τους διακονεί με την χάρη του Θεού, να τους οδηγήσει στην ζωή και την ανάσταση και όλοι μαζί να αξιωθούν του Παραδείσου.
Το πρωί της Κυριακής 6ης Αυγούστου ο Σεβ. Μητροπολίτης κ. Διονύσιος τέλεσε την πανηγυρική Θ. Λειτουργία στον Πανηγυρίζοντα Ι. Ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Κορίνθου πλαισιούμενος από τους Εφημερίους του Ι. Ναού Πανοσ. Αρχιμ. π. Ιωακείμ Βασιλάκο, π. Αρκάδιο Ραζνύ και τον Αρχιδιάκονο π. Δαμασκηνό Γεννηματά.
Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος μιλώντας για την Θεία του Χριστού Μεταμόρφωση επεσήμανε ότι πρόκειται για ένα θαύμα που επετέλεσε ο ίδιος ο Χριστός στον εαυτό Του, «δεῖξαι βουλόμενος τῆς ἀναστάσεως την λαμπρότητα». Εκείνος, ως Θεός, δεν έχει ανάγκη να τον δοξάζει κανείς, αντίθετα εμείς έχουμε την ανάγκη να δοξάζουμε το Άγιο Όνομά Του για όλα, όσα Εκείνος μας προσέφερε, αλλά κυρίως για το γεγονός ότι «Ἐκ τοῦ μή ὄντος εἰς τό εἶναι ἡμᾶς παρήγαγε» και εξαιτίας αυτού προσδοκούμε την ανάσταση των νεκρών και την αιώνιο ζωή. Με την Μεταμόρφωσή Του ο Χριστός δείχνει στον άνθρωπο την δόξα που πρόκειται να λάβει δια της πίστεώς του στον Θεό, στον Σταυρό, στην Ανάσταση και την Ανάληψή Του. Κάθε ύπαρξη που μετέχει στην Ανάσταση του Χριστού καθίσταται φωτεινή. Όποιος ακολουθεί τον Χριστό, το Φως του κόσμου, δεν βαδίζει στα σκοτάδια και δεν κινδυνεύει να παραπέσει και να τραυματιστεί από άλλες σκοτεινές και τυφλές δυνάμεις αφού «τυφλός δε τυφλόν ἐάν ὁδηγῇ, ἀμφότεροι εἰς βόθυνον πεσοῦνται» (Ματθ. ιε’,14). Έχοντας ως οδηγό Εκείνον που είναι το Φως θα είμαστε κι εμείς φωτεινοί και θα μετέχουμε της χάριτός Του. Το Φως της Μεταμορφώσεως κάνει τον άνθρωπο να ξεχωρίζει από την άλογη φύση, τον κάνει θεάνθρωπο.
Ωστόσο όμως για να μετέχει αυτής της δόξας ο άνθρωπος πρέπει πρώτα να «πεθάνει» υπενθυμίζοντας στο εκκλησίασμα το μοναχικό «Αν πεθάνεις πριν πεθάνεις, δεν θα πεθάνεις όταν πεθάνεις»! Αν δηλαδή πριν από τον βιολογικό θάνατο οι άνθρωποι νεκρωθούν ως προς την αμαρτία τότε και σύμφωνα με τον Απ. Παύλο θα είναι «σύμφυτοι τῷ ὁμοιώματι τοῦ θανάτου αὐτοῦ, ἀλλά και τῆς ἀναστάσεως» (πρβλ. Ρωμ. στ’, 5). Σήμερα ακούμε επιστήμονες να μας μιλούν για την μετά άνθρωπο εποχή, όπου μέσω των ηλεκτρονικών μηχανημάτων μπορούμε να δημιουργήσουμε ζωή. Η πραγματική μετά άνθρωπο εποχή είναι η εποχή μετά την Ανάσταση του Χριστού γιατί από τότε ο άνθρωπος που πεθαίνει μπορεί να αναστηθεί. Ο νέος γενάρχης της ανθρωπότητας, ο Νέος Αδάμ, ο Χριστός, από την νέκρωση μας οδήγησε στην Ανάσταση. Η μετά άνθρωπο εποχή, που θέλουν να παρουσιάσουν σήμερα και η τεχνητή νοημοσύνη που θα μας οδηγήσει εκτός από την καταστροφή; Ερώτημα που απαντά διαχρονικά η Εκκλησία μας με την Ανάσταση και τη φωτοδοσία του ανθρώπου από τον Θεό που τον οδηγεί στην αιωνιότητα, στην αθανασία, στην ευτυχία και στην πληρότητα κοντά στον Δημιουργό του.
Ο Σεβασμιώτατος ολοκλήρωσε το κήρυγμά του ευλογώντας, κατά την παράδοση, τα σταφύλια, και ευχόμενος στους παρευρισκόμενους πιστούς να είναι λουσμένοι από το Θαβώριο Φως και να ζήσουν αιώνια κοντά στον Κύριό Μας!
Την ίδια ημέρα ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Κεγχρεών κ. Αγάπιος χοροστάτησε στην Ακολουθία του Όρθρου και τέλεσε την Θ. Λειτουργία στον πανηγυρίζοντα Ενοριακό Ι. Ναό Μεταμορφώσεως Σωτήρος Κιάτου. Συλλειτούργησαν οι Πανοσ. Αρχιμ. π. Χριστόδουλος Σαμαράς, Κληρικός της Ι. Μητροπόλεως Γλυφάδας, π. Κλαύδιος Καλαράς, Εφημέριος του εν λόγω Ι. Ναού και Αρχιερατικός Επίτροπος Σικυώνος και ο Διάκονος π. Χρήστος Χίλιας. Το δεξιό αναλόγιο διακόνησαν επάξια οι κ. Χρήστος Σταύρου, Θεολόγος και Πρωτοψάλτης του Ι. Ναού Αγ. Παρασκευής, ομωνύμου Δήμου Αττικής και κ. Ιωάννης Αρβανίτης, Καθηγητής του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, ενώ στο αριστερό έψαλλαν οι κ. Θεοφάνης Χατούπης και κ. Παναγιώτης Καρανικόλας, Ιεροψάλτες του Ι. Ναού.
Στην ομιλία του ο Θεοφιλέστατος άγιος Κεγχρεών αναφέρθηκε στον σκοπό του ανθρώπου, που κατά τον Μέγα Βασίλειο, ο κάθε άνθρωπος είναι «Θεός κεκελευσμένος», ποίημα του Δημιουργού Θεού που πήρε εντολή να γίνει θεός! Και αυτό φανερώνεται στο περιεχόμενο της μεγάλης εορτής της Θείας Μεταμορφώσεως. Ο Ιησούς Χριστός, λίγο πριν το εκούσιο Πάθος Του, φανέρωσε στους τρεις μαθητές Του ότι ήταν «βροτός» κατά «το ορώμενον» αλλά «Θεός» κατά «το κρυπτόμενον» με το να δείξει το θείο φως· το δικό Του φως, το οποίο πάντοτε το είχε, αφού ήταν αΐδιο και ατελεύτητο, το νοερό και απρόσιτο φως, πλην όμως μεθεκτό από τους «τῷ ὕψει τῶν ἀρετῶν διαπρέψαντας» αγίους ανθρώπους.
Μεταμορφούμενος ο Χριστός «άνοιξε» τους πνευματικούς οφθαλμούς και την καρδιά των Αποστόλων, φανερώνων κατ’ εκείνη την στιγμή, όχι όλη την Θεότητά Του αλλά «ἀμυδράν αὐγήν τῆς Θεότητός» Του, ώστε να μπορέσουν να δουν τόσο, όσο χάρισε σε αυτούς η δύναμις του Αγίου Πνεύματος, την δόξα Του, που, σύμφωνα με την ρήση του Αγίου Ειρηναίου Λουγδούνου: «Δόξα του Θεού είναι ο ζωντανός άνθρωπος και ζωή του ανθρώπου είναι η όραση του Θεού». Είδαν και έζησαν και «εἰς τόν αἰῶνα ζῶσι», για να αναφωνήσει ο αυθόρμητος και ένθερμος Πέτρος: «καλόν ἐστιν ἡμᾶς ὧδε εἶναι· και ποιήσωμεν σκηνάς τρεῖς» (Λουκ. Θ’, 33). Σ’ αυτήν την «θέα του Θεού» καλείται κάθε βαπτισμένος Χριστιανός, σ’ αυτήν την μετοχή στο Άκτιστο Φως, στην «κατά χάριν» θέωση, αναλόγως των δυνατοτήτων του και τον βαθμό της δεκτικότητός του, δια μέσου μιας οδού που φανέρωσε η «φωνή της νεφέλης»: «Αὐτοῦ ἀκούετε» (Ματθ. ιζ΄, 5). Η αποδοχή του Ιησού εκ μέρους του ανθρώπου ως του μοναδικού ΣΩΤΗΡΟΣ και η υπακοή του στις θείες εντολές Του του εξασφαλίζουν την δυνατότητα να γίνει θεός κατά χάριν. Φως ο Χριστός κατά τους λόγους Του: «ἐγώ εἰμι το φῶς τοῦ κόσμου» (Ιω. η’, 12), φως τα προστάγματά Του, φως και οι τηρούντες τους λόγους Του φωτίζουν τα σκότη και τα ερέβη του κόσμου, που «ὅλος ἐν τῷ πονηρῷ κεῖται» (Α’ Ιω. ε’, 19).