Στο πλαίσιο μιας ακόμη ποιμαντικής του επισκέψεως κατά την τρέχουσα Αναστάσιμη περίοδο, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σύμης κ. Χρυσόστομος μετέβη στη νήσο Χάλκη το διήμερο Σάββατο 1η και Κυριακή 2α Ιουνίου 2024.
Ο Σεβασμιώτατος συνοδευόταν από τον Πρεσβύτερο π. Γεώργιο Κακακιό, Εφημέριο του Ιερού Ενοριακού Ναού Αγίου Δημητρίου Σύμης, καθώς και τους Ιεροψάλτες κ. Απόστολο Τσάμη και κ. Αθανάσιο Κορδομπούση, οι οποίοι κατά τις Ιερές Ακολουθίες διακόνησαν μελιρρύτως το ιερό Αναλόγιον. Εκεί ανέμενε τον Σεβασμιώτατο ο Αρχιερατικός Επίτροπος Χάλκης και μοναδικός Εφημέριος της νήσου, Οικονόμος π. Σάββας Πατέρας, μαζί με τις τοπικές Αρχές.
Το απόγευμα του Σαββάτου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σύμης κ. Χρυσόστομος χοροστάτησε του Εσπερινού, στον Ιερό Ενοριακό Ναό του Αγίου Νικολάου, συμπαραστατούμενος από τους ως άνω κληρικούς και ομοίως το πρωί της Κυριακής της Σαμαρείτιδος, 2 Ιουνίου 2024, ο Σεβασμιώτατος χοροστάτησε του Όρθρου, τέλεσε τον Αγιασμό επί τη ενάρξει του νέου μηνός και την Θεία Λειτουργία, εν πληθούση Εκκλησία.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σύμης κ. Χρυσόστομος, ομίλησε επικαίρως για το ευαγγελικό ανάγνωσμα, αναφερόμενος στην συνάντηση του Χριστού με την Σαμαρείτιδα γυναίκα, την οποία συνάντησε κουρασμένος καθώς ήταν από την οδοιπορία, δίπλα στο πηγάδι του Ιακώβ, ερχομένη εκεί για να αντλήσει ύδωρ. Με αφορμή το αίτημα του Κυρίου να Του προσφέρει να πιεί, εκτυλίσσεται μεταξύ τους ένας καταπληκτικός θεολογικότατος διάλογος.
Η γυναίκα με ταπείνωση, δέχεται και δεν στενοχωρείται από τον έλεγχο του Κυρίου στην προσωπική της ζωή, διότι αμέσως κατανοεί ότι είναι προφήτης και του ζητά αλήθειες και εξηγήσεις σε υψηλά θεολογικά ζητήματα. Θέτει στον Χριστό την πέτρα του σκανδάλου ανάμεσα σε Ιουδαίους και Σαμαρείτες, σχετικά με την λατρεία του Θεού. Ίσως οι συμπολίτες της να μην την είχαν ούτε άξια ούτε ικανή να σκέφτεται και να προβληματίζεται.
Γι’ αυτούς ίσως να ήταν απλώς μία τυχάρπαστη. Εκείνη όμως επέμεινε να ρωτάει. Περιμένει την αλήθεια και είναι διαρκώς ανοικτή και έτοιμη να την υποδεχτεί. Την εικόνα της ψυχής αυτής της γυναίκας ίσως να επιδιώκει να δώσει ο Χριστός με τον υπέροχο τρόπο που ακολουθεί: «Ἰδού, σᾶς λέω, σηκῶστε πάνω τὰ μάτια σας καὶ παρατηρῆστε τὰ χωράφια: λευκὰ εἶναι, ἕτοιμα γιὰ θερισμὸ ἤδη».
Έτσι για πρώτη φορά ο Χριστός αποκαλύπτει απερίφραστα την Θεότητά Του και μάλιστα όχι σε κάποιον Ιουδαίο, αλλά στην αλλοεθνή Σαμαρείτιδα. Και τούτο επειδή ο Θεός δεν εξετάζει την καταγωγή η το φύλο η την κοινωνική κατάσταση του ανθρώπου, αλλά αποκαλύπτεται σε εκείνους που είναι έτοιμοι να Τον δεχτούν στη ζωή τους και σε όσους Τον επιζητούν με ταπείνωση και πνεύμα συντετριμμένο.
Η Σαμαρείτις μετά από την συνομιλία της με τον Χριστό, πίστεψε σ’ Αυτόν και κάλεσε τους συμπολίτες της να τρέξουν να Τον συναντήσουν. Εκείνος έμεινε δύο ημέρες στη Συχάρ και τους μετέδωσε τον λόγο και την ευλογία Του. Η Σαμαρείτιδα από την ημέρα που πίστεψε στο Χριστό άλλαξε ζωή.
Από αμαρτωλή γυναίκα έγινε Φωτεινή, βαπτίστηκε από τους Αποστόλους την ημέρα της Πεντηκοστής και ονομάστηκε Φωτεινή. Μαζί της βαπτίστηκαν και οι δύο γιοί της, καθώς και οι πέντε αδελφές της. Με την συνοδεία και την συνεργεία τους κήρυξε τον λόγο του Χριστού στη Συρία, την Φοινίκη, την Παλαιστίνη, την Αίγυπτο, την Καρχηδόνα και τελικά την Ρώμη.
Η μεγάλη της αυτή αποστολική δράση είναι ο λόγος για τον οποίο η Εκκλησία μας την ονομάζει Ισαπόστολο.
Την ονομάζει Αγία και μεγαλομάρτυρα, γιατί μετά από ατελείωτα και φρικτά μαρτύρια που υπέστη, κατά την διάρκεια των οποίων έλαβαν χώρα πολλά θαύματα, η Αγία Φωτεινή φυλακίστηκε και μέσα στην φυλακή παρέδωσε την ψυχή της στον Κύριο, για να απολαύσει τους μισθούς των κόπων της και να ξεδιψάσει αιώνια με την θέα του Θεανδρικού εκείνου Προσώπου που «εν πνεύματι και αληθεία» και εν ταπεινώσει συνάντησε και ελάτρευσε παρά το φρέαρ του Ιακώβ εκείνο το μοναδικό απομεσήμερο.