Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε χθες στον Εσπερινό και κήρυξε το θείο λόγο στην παλαιά Ιερά Μονή της «έξω Μεταμορφώσεως του Σωτήρος» Ναούσης.
Για τις φωτογραφίες πατήστε εδώ
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου :
«Ὁ ποιητής καί λυτρωτής μου Πάναγνε, Χριστός ὁ Κύριος, ἐκ τῆς σῆς νηδύος προελθών, ἐμέ ἐνδυσάμενος, τῆς πρῴην κατάρας, τόν Ἀδάμ ἠλευθέρωσε», ψάλαμε πρίν ἀπό λίγο στό Θεοτοκίο τοῦ Ἑσπερινοῦ, τόν ὁποῖο τελέσαμε ἐδῶ, στόν ἀνακαινισμένο ἐξωτερικά καί ἐσωτερικά, καί εὐτρεπισμένο μέριμνα παρεκκλήσιο τῆς «Ἔξω Μεταμορφώσεως» τῆς Ναούσης, δύο ἡμέρες πρίν ἀπό τή μεγάλη δεσποτική ἑορτή τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος.
Τό Θεοτοκίο αὐτό ἀναφέρεται σέ μία διπλῆ μεταμόρφωση: τήν «ἀνθρώπινη», θά λέγαμε, «μεταμόρφωση» τοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος ἔγινε ἄνθρωπος, λαμβάνοντας τήν ἀνθρώπινη σάρκα, ἀλλά καί τή μεταμόρφωση τοῦ ἀνθρώπου πού συντελέσθηκε μέ τήν ἀπαλλαγή τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τήν ἁμαρτία μέ τήν ἐνανθρώπιση τοῦ Χριστοῦ καί τήν ἀποκατάσταση τοῦ κάλλους τῆς εἰκόνος τοῦ Θεοῦ, τό ὁποῖο εἶχε ὁ ἄνθρωπος κατά τή δημιουργία του ἀπό τόν Θεό.
Καί ἐάν αὐτή εἶναι ἡ πρώτη μεταμόρφωση τοῦ Χριστοῦ καί τοῦ ἀνθρώπου, ὑπάρχει καί ἡ δεύτερη μεταμόρφωση, αὐτή πού θά ἑορτάσουμε σέ λίγες ἡμέρες. Αὐτή πού συνέβη στό ὄρος Θαβώρ, ὅταν ὁ Χριστός ἐνώπιον τῶν τριῶν μαθητῶν του, τοῦ Πέτρου, τοῦ Ἰακώβου καί τοῦ Ἰωάννου, ἀποκάλυψε τό θεῖο του πρόσωπο, ἀποκάλυψε τήν αἴγλη τῆς Θεότητός του, ὥστε νά γνωρίζουν ποιός εἶναι ὁ διδάσκαλός τους καί νά μήν κλονισθεῖ ἡ πίστη τους, ὅταν θά τόν ἔβλεπαν σταυρούμενο καί πάσχοντα.
Τούς τό ἀποκάλυψε ὅμως καί γιά ἕναν ἀκόμη λόγο, γιά νά τούς δείξει τήν τιμή καί τή δόξα ἡ ὁποία ἀναμένει τόν ἄνθρωπο, ὅταν ζήσει σύμφωνα μέ τίς ἐντολές καί τό θέλημα τοῦ Θεοῦ, ὅταν ἀγωνισθεῖ νά νεκρώσει μέσα του «τόν παλαιόν ἄνθρωπον, σύν ταῖς πράξεσιν αὐτοῦ καί ταῖς ἐπιθυμίαις», νά νεκρώσει δηλαδή τά πάθη καί τίς ἀδυναμίες πού προέρχονται ἀπό τήν ἁμαρτία, καί νά ἀφήσει νά γεννηθεῖ μέσα του ὁ «καινός ἄνθρωπος», ὁ νέος ἄνθρωπος, «ὁ κατά Θεόν κτισθείς», αὐτός πού μπορεῖ νά φθάσει στήν ὁμοίωση τοῦ Θεοῦ, ἐκπληρώνοντας τόν ἀληθινό προορισμό του, ἐκπληρώνοντας τό σχέδιο τοῦ Θεοῦ, ὁ ὁποῖος ἔπλασε τόν Ἀδάμ, καί κατ᾽ ἐπέκταση καί ὅλους τούς ἀνθρώπους, «κατ᾽ εἰκόνα καί καθ᾽ ὁμοίωσίν» του.
Αὐτή εἶναι ἡ μεταμόρφωση, τήν ὁποία ἔχει τή δυνατότητα νά ζήσει ὁ ἄνθρωπος, καί ἡ ὁποία ὅμως χρειάζεται προσπάθεια καί ἀγώνα καί κόπο.
Σεῖς πού ἐργασθήκατε, πού φροντίσατε καί μεριμνήσατε γιά τήν ἀνακαίνιση καί τόν εὐπρεπισμό αὐτοῦ τοῦ παλαιοῦ παρεκκλησίου, τῆς παλαιᾶς αὐτῆς Μονῆς, τό ὁποῖο εἶχε φθαρεῖ ἀπό τόν χρόνο, τίς καιρικές συνθῆκες καί τήν ἐγκατάλειψη, γνωρίζετε πόσος κόπος καί πόση ἐργασία χρειάσθηκε γιά νά ἐπανέλθει στήν ἀρχική του μορφή, γιά νά ἀποκατασταθεῖ καί νά καθαρισθεῖ, ὥστε νά τελοῦμε σήμερα ἐδῶ τόν Ἑσπερινό καί νά χαιρόμεθα μαζί σας γιά αὐτό πού ἐπιτύχατε, νά χαιρόμεθα γιατί ἡ «ἔξω ἅγιο-Σωτήρης» τῆς Ναούσης, μεταμορφώθηκε πραγματικά καί λάμπει καί πάλι καί ἀκτινοβολεῖ τό φῶς τοῦ μεταμορφωθέντος Κυρίου.
Καί μεταμορφώθηκε χάρη στίς προσπάθειες ὅσων ἀναλάβατε τήν πρωτοβουλία τῆς ἀνακαινίσεως καί ὁλοκληρώσεως αὐτοῦ τοῦ ἔργου, γιά τό ὁποῖο ἀξίζετε τόν ἔπαινο τῆς Ἐκκλησίας καί τήν εὐαρέσκεια καί τήν εὐλογία τοῦ Ἐπισκόπου σας, ἀλλά βεβαίως καί τοῦ Θεοῦ, ὁ ὁποῖος εὐλογεῖ πάντοτε «τούς ἀγαπῶντας τήν εὐπρέπειαν τοῦ οἴκου» του.
Καί ἄν ὁ Θεός εὐλογεῖ ὅσους φροντίζουν, ὅπως ἐσεῖς, γιά τήν εὐπρέπεια τοῦ κτιστοῦ οἴκου του, εὐλογεῖ πολύ περισσότερο ὅσους ἀγωνίζονται γιά νά μεταμορφώσουν τή ψυχή τους σέ ναό τοῦ Θεοῦ, ὅπως πρέπει νά εἶναι, ἀπαλλάσσοντάς την ἀπό ὅ,τι ἀμαυρώνει τή θεία αἴγλη, ἀπαλλάσσοντάς την ἀπό τήν ἁμαρτία καί τά πάθη πού τήν ρυπαίνουν.
Χρειάζεται ὅμως καί αὐτή, ἡ προσωπική μας μεταμόρφωση, ἡ ψυχική μας μεταμόρφωση, κόπο καί προσπάθεια. Χρειάζεται νά ἀντιμετωπίσουμε τά ἐμπόδια καί τίς δυσκολίες πού μπορεῖ νά συναντήσουμε στήν προσπάθειά μας, προχωρώντας μέ διάθεση καί καί ἀποφασιστικότητα, χωρίς νά ἀπογοητευόμαστε καί νά ἐγκαταλείπουμε τήν προσπάθειά μας, ὅπως τό κάνατε καί μέ τό ἔργο αὐτό τῆς μεταμορφώσεως αὐτῆς τῆς ἱερᾶς Μονῆς τῆς «ἔξω Μεταμορφώσεως».
Ὁ Θεός περιμένει νά δεῖ τόν ἀγώνα μας γιά τήν προσωπική μας μεταμόρφωση, γιά τή μεταμόρφωση τοῦ ἔσω ἀνθρώπου μας σέ τέκνο Θεοῦ. Καί τότε θά μᾶς δώσει τή χάρη του, θά φωτίσει τή ψυχή μας μέ τό φῶς του καί θά μᾶς ἀλλοιώσει «τήν καλήν ἀλλοίωσιν», ὥστε νά ἀξιωθοῦμε καί ἐμεῖς μεταμορφωμένοι νά ζήσουμε τή χαρά τῆς οὐρανίου βασιλείας του.