Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων πραγματοποίησε διαδικτυακή ομιλία το απόγευμα της Πέμπτης 27 Ιουλίου 2023 στη σειρά των εκπομπών «Επισκοπικός Λόγος» και ανέπτυξε το θέμα: «Τα έργα της πίστεως».
Ο διαδικτυακός «Επισκοπικός Λόγος» μεταδίδεται κάθε Πέμπτη στις 7:00 μ.μ. στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook, στο κανάλι στο Youtube καθώς και στον ραδιοφωνικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων στη διαδικτυακή ομιλία του ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων:
Ένα βασικό στοιχείο της πνευματικής ζωής, λέγει ο όσιος Συμεών ο νέος Θεολόγος, είναι η επικοινωνία με τον Θεό, η προσευχή. Και είναι όντως βασικό στοιχείο, εφόσον γίνεται όπως πρέπει και όχι τυπικά, από συνήθεια ή από υποχρέωση. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο ο Χριστός δίδαξε επανειλημμένα στους μαθητές τους πως πρέπει να προσεύχονται.
Οι περισσότεροι χριστιανοί, συνεχίζει ο όσιος Πατήρ, νομίζουν ότι έχουν ωφέλεια ψυχική, όταν λέγουν τους ψαλμούς του Δαβίδ και άλλα τροπάρια και προσευχές, χωρίς όμως να τα χρησιμοποιούν με τον σωστό τρόπο. Έτσι, παραδείγματος χάριν, εκείνος ο οποίος λέγει στον Θεό «ελθέτω η βασιλεία σου», όπως λέμε στην Κυριακή προσευχή, εάν δεν μάθει τον τρόπο με τον οποίο έρχεται η βασιλεία του Θεού, δεν είναι δυνατόν να έρθει εκείνη σε αυτόν.
Και εάν πάλι μάθει τον τρόπο, αλλά αυτός που την καλεί και παρακαλεί τον Θεό γι᾽ αυτήν δεν την αφήσει να βασιλεύσει στην ψυχή του, δεν ωφελείται με το να λέγει «ελθέτω η βασιλεία σου».
Ο Χριστός λέγει στο ιερό ευαγγέλιο· «μετανοείτε, ήγγικεν η βασιλεία του Θεού». Τι σημαίνει αυτό; Που πήγε ο Θεός και βασιλεύς και τώρα εγγίζει η βασιλεία του; Διότι, εάν δεν είχε αναχωρήσει, δεν θα έλεγε ότι εγγίζει.
Αυτός ο οποίος ανεχώρησε δεν είναι ο Θεός αλλά εμείς οι άνθρωποι. Εμείς χωρισθήκαμε από τον Θεό, όταν με την πτώση του Αδάμ και της Εύας ενωθήκαμε με την κακία. Ο Θεός δεν είναι δυνατόν να ενωθεί με την κακία, γι᾽ αυτό και εμείς χωρισθήκαμε από αυτόν, όταν επιχειρήσαμε να πάρουμε άλλο δρόμο.
Και καθώς εμείς, που είμασταν κακοί και μολυσμένοι, δεν ήταν δυνατόν να πλυθούμε και να καθαρισθούμε μόνοι μας και μάλιστα χωρίς νερό, γι᾽ αυτό ήλθε ο Χριστός στον κόσμο, για να μας πλύνει και να μας καθαρίσει, πρώτα με το νερό του αγίου βαπτίσματος, ενωμένο με το άγιο Πνεύμα, και τότε να βασιλεύσει ο καθαρός Θεός σε μας που γίναμε καθαροί μέσα από το δικό μας θέλημα. Διότι, εάν δεν βασιλεύσει ο Θεός μέσα μας, τότε είναι αδύνατο να κάνουμε μόνοι μας το άγιο θέλημά του.
Επομένως, όποιος δεν ζει τη βασιλεία του Θεού μέσα του και δεν καταλαβαίνει με τη νοερά αίσθηση της ψυχής του πως ο Θεός ενεργεί το θέλημά του διά του Ιησού Χριστού, αυτός ματαιοπονεί, διότι κυβερνάται ακόμη από τον πλάνο διάβολο.
Γι᾽ αυτό και εκείνοι οι οποίοι προσεύχονται στον Θεό και λέγουν «ρύσαι ημάς από του πονηρού», εάν δεν γνωρίζουν ποιος είναι ο πονηρός και πως εξουσιάζονται από τον πονηρό και ποια είναι τα δεσμά του, πως είναι δυνατόν να τους ελευθερώσει ο Θεός και ποιο είναι το όφελος από το να επαναλαμβάνουν συχνά αυτή την προσευχή;
Πρέπει, λοιπόν, να μάθουμε τη δυναστεία του πονηρού διαβόλου, συνεχίζει ο όσιος Συμεών, και πως μας καταδυναστεύει με δόλο, για να μπορούμε να χαλάσουμε τη δυναστεία του. Kαι τότε θα γνωρίσουμε τη βασιλεία του Χριστού, για να τη ζητήσουμε «εν αληθεία» να έλθει και να μας ελευθερώσει από τα δεσμά των παθών και τη δουλεία του πονηρού διαβόλου. Διότι η βασιλεία του Χριστού έρχεται μόνο σε εκείνους που την γνωρίζουν και τους κάνει συμπολίτες με τους αγγέλους.
Θα πρέπει, λοιπόν, να ξέρουμε τι ζητούμε από τον Θεό στην προσευχή μας, ώστε να ζητούμε το σωστό, προκειμένου να μην πεί και σε μας αυτό που είπε κάποτε ο Χριστός τους μαθητές του: «ουκ οίδατε τι αιτείσθε». Δεν γνωρίζετε τι ζητάτε.
Οι λόγοι για τους οποίους οι άνθρωποι δεν ξέρουν τι ζητούν από τον Θεό είναι δύο: είναι η άγνοια και η αναισθησία. Εκείνος ο οποίος είναι ακατήχητος και αδίδακτος, φυσικό είναι να μην γνωρίζει τι λέγει. Ο αναίσθητος πάλι δεν αισθάνεται τι ζητεί. Και ποιος άρχοντας, λέγει ο όσιος Συμεών, δίδει ελεημοσύνη σε κάποιον ζητιάνο που ζητά αλλά μόνο με τα χείλη, χωρίς να αισθάνεται τι ζητά και τι έχει ανάγκη.
Τι πρέπει να κάνουμε, λοιπόν; Πρέπει να συναισθανθούμε την αναξιότητά μας, να μετανοήσουμε και να εξολογηθούμε, ζητώντας από τον πνευματικό να μας διδάξει αυτά που είναι αναγκαία να γνωρίζει κάθε χριστιανός για να ζήσει τη ζωή που πρέπει να ζει κάθε άνθρωπος που θέλει να πολιτεύεται ως χριστιανός.
Πρέπει να μάθει πρώτα τι είναι το «Δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί γης ειρήνη, εν ανθρώποις ευδοκία», και ποια είναι η ευδοκία του.