«Η διακονία του Μοναχισμού στην σύγχρονη κοινωνία»
Στον Ιερό Ναό του Αγίου Λουκά του Ιατρού στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βεροίας διοργανώθηκε το Σάββατο 25 Ιουνίου, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων των ΚΕ΄ Παυλείων η Θ΄ Μοναχική Σύναξη που φέτος είχε θέμα: «Η διακονία του Μοναχισμού στην σύγχρονη κοινωνία».
Το πρωί τελέστηκε αρχιερατικό συλλείτουργο προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Λαοδικείας κ. Θεοδωρήτου, ο οποίος χοροστάτησε και στον Όρθρο ενώ έλαβαν μέρος οι Σεβ. Μητροπολίτες Γρεβενών κ. Δαβίδ, ο οποίος ήταν εκπρόσωπος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και Καστορίας κ. Σεραφείμ, ο οποίος κήρυξε τον θείο λόγο.
Ακολούθησε η έναρξη των εργασιών της Μοναχικής Συνάξεως, στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 260 Μοναχοί και Μοναχές από 70 Ιερές Μονές της Μακεδονίας και της Θράκης αλλά και από άλλες περιοχές της Ελλάδος.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων κήρυξε την έναρξη των εργασιών της Μοναχικής Συνάξεως, ενώ ο Σεβ. Μητροπολίτης Λαοδικείας κ. Θεοδώρητος μετέφερε τις ευχές της ΑΘΠ του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου και ο Σεβ. Μητροπολίτης Γρεβενών κ. Δαβίδ ανέγνωσε το μήνυμα του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου.
Την προεδρία της Συνάξεως ανέλαβε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαοδικείας κ. Θεοδώρητος.
Εισηγήσεις έκαναν: α) ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λεμεσού κ. Αθανάσιος, β) ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καστορίας κ. Σεραφείμ, γ) ο Γέροντας Ελισσαίος, Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας Αγίου Όρους, δ) η Γερόντισσα Πορφυρία, Καθηγουμένη της Ιεράς Μονής Αναλήψεως Σωτήρος Δράμας και ε) Γερόντισσα Θεοξένη, Καθηγουμένη της Ιεράς Μονής Χρυσοπηγής Χανίων.
Οι εργασίες της Μοναχικής Συνάξεως ολοκληρώθηκαν με την ανάγνωση των πορισμάτων και την κήρυξη της λήξεως από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονα, ο οποίος ευχαρίστησε τους ομιλητές και τους απένειμε το χρυσό μετάλλιο του Αργυρού Ιωβηλαίου των Παυλείων. Στη συνέχεια παρετέθη τράπεζα σε όλους τους παρευρισκόμενους.
Τις εργασίες της Μοναχικής Συνάξεως παρακολούθησαν και οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας κ. Θεόκλητος, Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς κ. Ιουστίνος και οι εκπρόσωποι των Ορθοδόξων Πατριαρχείων και Αυτοκεφάλων Εκκλησιών που βρίσκονται στη Βέροια για το διεθνές επιστημονικό συνέδριο «Η Διακονία της Εκκλησίας κατά τον Απόστολο Παύλο», το οποίο αρχίζει τις εργασίες του αύριο Τετάρτη 26 Ιουνίου 2019.
Την ημερίδα παρουσίασε ο Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας Αρχιμ. Δημήτριος Μπακλαγής.
Για τις φωτογραφίες πατήστε εδώ
Η ομιλία του Σεβ. Μητροπολίτου Βεροίας στην έναρξη της ημερίδος :
Ἡ χάρη τοῦ Κυρίου μᾶς ἀξίωσε καί πάλι φέτος νά συγκεντρωθοῦμε ἐδῶ, ὑπό τή σκέπη τῆς Παναγίας Μητρός του, τῆς ἐφόρου καί προστάτιδος τῆς Ἱερᾶς αὐτῆς Μονῆς τῆς Παναγίας Δοβρᾶ, καί τοῦ ἁγίου Λουκᾶ, ἀρχιεπισκόπου Συμφερουπόλεως, τοῦ ἰατροῦ καί θαυματουργοῦ, ὁ ὁποῖος μᾶς φιλοξενεῖ στοργικά στόν ἱερό οἶκο του, γιά τήν ἔνατη Μοναχική Σύναξη, τήν ὁποία ὀργανώνει ἡ Ἱερά Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης καί Καμπανίας στό πλαίσιο τῶν ΚΕ´ Παυλείων, θέλοντας νά προσφέρει σέ ὅλους τούς συμμετέχοντες, μοναχούς καί μοναχές, μία εὐκαιρία συμπνευματισμοῦ καί ψυχικῆς τροφοδοσίας ὠφέλιμης γιά τόν καλόν ἀγώνα τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς καί τῆς μοναχικῆς τελειώσεως, πού ὅλοι διεξάγουμε.
Τά φετινά Παύλεια ἔχουν γιά μᾶς ἕναν ἰδιαίτερο χαρακτήρα, καθώς φέτος συμπληρώθηκαν εἰκοσιπέντε χρόνια ἀπό τήν καθιέρωσή τους στήν Ἱερά μας Μητρόπολη. Γι᾽ αὐτό καί θεωροῦμε τήν ἐπέτειο αὐτή ὡς μία εὐκαιρία γιά νά τιμήσουμε καί νά εὐχαριστήσουμε ἀκόμη περισσότερο τόν μέγα ἀπόστολο Παῦλο, τόν οὐρανοβάμονα καί οὐρανοπολίτη διδάσκαλο καί καθηγεμόνα μας ἐν τῇ πίστει, γιατί μέ τή δική του ἐνίσχυση, μέ τή δική του βοήθεια καί μέ τίς δικές του πρεσβεῖες ἀξιωθήκαμε ὅλα αὐτά τά εἰκοσιπέντε χρόνια νά τοῦ προσφέρουμε μέ τίς ἐκδηλώσεις τῶν Παυλείων μία ταπεινή καί ἐλάχιστη ἀνταπόδοση τῆς ἀγάπης καί τοῦ σεβασμοῦ πού τοῦ ὀφείλουμε, ἀλλά καί νά προσφέρουμε τίς ἐκδηλώσεις αὐτές στόν εὐλογημένο λαό τῆς Ἠμαθίας ὡς διακονία τῆς Ἐκκλησίας, τήν ὁποία ὁ μέγας ἀπόστολος ἵδρυσε μέ τό κήρυγμά του στήν πόλη μας καί δέν ἔπαυσε ἔκτοτε νά τήν ποτίζει μέ τόν λόγο του καί νά φροντίζει γιά τήν πρόοδό της μέ τίς πρεσβεῖες του.
Σᾶς καλωσορίζω, λοιπόν, ὅλους μέ πολλή χαρά καί πολλή ἀγάπη καί σᾶς εὐχαριστῶ ἀπό καρδίας, γιατί τιμᾶτε μέ τήν παρουσία σας καί τή συμμετοχή σας καί τήν Θ´ Μοναχική μας Σύναξη.
Ἐκφράζω πρωτίστως τίς εὐχαριστίες καί τήν εὐγνωμοσύνη μου πρός τούς Σεβασμιωτάτους Ἁγίους Ἀρχιερεῖς, τούς εἰσηγητές τῆς σημερινῆς Συνάξεως ἀλλά καί ὅλους τούς παρισταμένους, μέ πρῶτον τόν ἐκπρόσωπο τῆς Αὐτοῦ Θειοτάτης Παναγιότητος, τοῦ Οἰκουμενικοῦ μας Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Λαοδικείας κύριο Θεοδώρητο, ἀλλά καί αὐτούς οἱ ὁποῖοι ἔδωσαν τήν εὐλογία καί τήν ἄδειά τους, ὥστε νά εὑρίσκονται σήμερα ἐδῶ μοναχοί καί μοναχές ἀπό πολλές Ἱερές Μονές τῆς Μακεδονίας, τῆς Θράκης, ἀλλά καί ἀπό πολλά μέρη τῆς Ἑλλάδος καί τήν Κρήτη.
Εὐχαριστῶ ἐπίσης θερμότατα τούς Καθηγουμένους καί τίς Καθηγουμένες τῶν Ἱερῶν Μονῶν πού παρίστανται ἤ ἐκπροσωποῦνται ἀπό μέλη τῶν Ἱερῶν τους Ἀδελφοτήτων, καί σᾶς καλωσορίζω ὅλους τούς πατέρες καί ὅλες τίς ἀδελφές μέ πολλή ἀγάπη στήν Ἱερά Μητρόπολή μας καί στήν Ἱερά Μονή τῆς Παναγίας Δοβρᾶ.
Ἡ ἐπιλογή τοῦ θέματος τῶν ΚΕ´ Παυλείων συνδέεται ἄμεσα μέ τόν ἐπετειακό τους χαρακτήρα, καθώς, ὅπως εἶπα, θεωροῦμε τά Παύλεια ἐκτός τῶν ἄλλων καί ὡς μία διακονία τῆς Ἐκκλησίας. Γι᾽ αὐτό καί τό θέμα τους φέτος εἶναι «Ἡ διακονία τῆς Ἐκκλησίας στόν κόσμο».
Τό γενικό αὐτό θέμα καθόρισε καί τό θέμα τῆς σημερινῆς Μοναχικῆς μας Συνάξεως πού εἶναι, ὅπως γνωρίζετε, «Ἡ διακονία τοῦ Μοναχισμοῦ στή σύγχρονη κοινωνία».
Τό θέμα αὐτό βρίσκεται σέ κάποια ἀντίθεση μέ μία εὐρύτατα παγιωμένη ἄποψη ὅτι ὁ Μοναχισμός εἶναι μία ἄρνηση τῆς κοινωνίας, εἶναι μία φυγή ἀπό τόν κόσμο, τίς χαρές ἀλλά καί τίς δυσκολίες του, καί ὁ μοναχός ἐγκαταλείπει τόν κόσμο ἑκουσίως, οἰκειοποιούμενος τήν ξενιτεία καί ἀκολουθώντας τήν προτροπή τοῦ Κυρίου γιά ἐγκατάλειψη τῶν πάντων πρός χάριν του καί χάριν τῆς αἰωνίου ζωῆς.
Ὅποιος συμμερίζεται ὅμως αὐτή τήν ἄποψη, εἶναι προφανές ὅτι παρερμηνεύει τήν ἔννοια τῶν λόγων τοῦ Κυρίου καί τίς ἀρχές τοῦ μοναχισμοῦ, ὅπως τίς προσδιόρισαν οἱ πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας μέ βάση τό Εὐαγγέλιο. Διότι ἄρνηση τοῦ κόσμου δέν σημαίνει ἀδιαφορία γιά τόν ἄνθρωπο. Ζωή μακριά ἀπό τόν κόσμο, δέν σημαίνει ἔλλειψη ἀγάπης γιά τόν ἀδελφό μας πού ζεῖ μέσα σ᾽ αὐτόν.
Γι᾽ αὐτό καί ὁ μοναχισμός, ἀκόμη καί στήν αὐστηρότερη μορφή του, τόν ἀναχωρητισμό ἤ τόν ἐρημιτισμό, ὑπῆρξε εὐεργετικός γιά τόν κόσμο καί γιά τούς ἀνθρώπους, καί παρά τήν ἀπομάκρυνσή τους ἀπό τόν κόσμο, ἀπό τίς πόλεις καί τίς ἀνθρώπινες κοινωνίες, οἱ μοναχοί δέν ἔπαυσαν ποτέ νά διακονοῦν ποικιλοτρόπως τόν κόσμο καί τούς ἐν αὐτῷ ἀγωνιζόμενους ἀδελφούς τους.
Θά μποροῦσε νά ἀναφέρει κανείς ἄπειρα παραδείγματα ἀπό τούς αὐστηρούς ἀσκητές τῶν πρώτων αἰώνων, ἀλλά δέν θά ἐπεκταθῶ σέ αὐτά, καθώς πιστεύω ὅτι ὅλοι τά ἔχουμε διαβάσει καί τά γνωρίζουμε. Θά μοῦ ἐπιτρέψετε ὅμως νά ἀναφέρω ἕνα μόνο χαρακτηριστικό παράδειγμα ἀπό τή ζωή τοῦ ἑορταζομένου αὔριο ὁσίου Δαβίδ τοῦ ἐν Θεσσαλονίκῃ, τοῦ ἀμυγδαλίτου. Ἦταν ἀσκητής, πού ἔζησε στίς ἀρχές τοῦ 6ου αἰῶνος, λίγο ἔξω ἀπό τή Θεσσαλονίκη, ἔξω ἀπό τά κάστρα τῆς πόλεως, καί ἀφοῦ πέρασε τρία χρόνια ἐπάνω σέ μία ἀμυγδαλιά, μιμούμενος τούς στυλίτες, στή συνέχεια ἔζησε ὅλη του τή ζωή σέ ἀπόλυτη ἀπομόνωση μέσα στό κελλί του.
Καί ὅμως αὐτός ὁ ἀσκητής, ὅταν ἡ Θεσσαλονίκη μέ μία ἀπόφαση τοῦ αὐτοκράτορος Ἰουστινιανοῦ ὑποβιβάσθηκε διοικητικά, δέχθηκε μέ προθυμία νά ταξιδεύσει μέχρι τήν Κωνσταντινούπολη προκειμένου νά ὑποστηρίξει ἐνώπιον τοῦ αὐτοκράτορος τό αἴτημα τῶν Θεσσαλονικέων γιά τήν ἀποκατάσταση τῆς ἀδικίας εἰς βάρος τους, παρά τή μεγάλη του ἡλικία καί παρότι γνώριζε μέ θεία ἀποκάλυψη ὅτι δέν θά ἐπιστρέψει ἐν ζωῇ στή Θεσσαλονίκη.
Τό περιστατικό αὐτό, ὅπως εἶπα, δέν εἶναι μοναδικό. Ὑπάρχουν πολλά παρόμοια περιστατικά θυσιαστικῆς διακονίας τῆς κοινωνίας εἴτε ἀπό μεμονωμένους μοναχούς εἴτε ἀπό μοναστικές ἀδελφότητες, πού παρότι οἱ ἴδιοι οἱ μοναχοί προσπαθοῦν νά τά καλύπτουν, γιά νά μήν στερηθοῦν τήν ἐν οὐρανοῖς ἀνταμοιβή τους, γίνονται γνωστά ἀπό τούς ἀνθρώπους πού ἀπολαμβάνουν τή διακονία καί τήν ἀγάπη τους.
Γι᾽ αὐτό καί στή σημερινή μας Σύναξη θά ἔχουμε τήν εὐκαιρία νά δοῦμε τούς τρόπους τῆς διακονίας τοῦ Μοναχισμοῦ στή σύγχρονη κοινωνία μέσα ἀπό τή ζωή τεσσάρων συγχρόνων μοναχῶν, οἱ ὁποῖοι κατατάχθηκαν ἐπίσημα ἀπό τό Οἰκουμενικό μας Πατριαρχεῖο στή χορεία τῶν ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας μας τά προηγούμενα χρόνια, ἀπό τό 2008 μέχρι τό 2015, ἀλλά καί μέσα ἀπό τήν ἐμπειρία τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Σίμωνος Πέτρας ἀπό τή διακονία τοῦ Μοναχισμοῦ στό ἐξωτερικό.
Οἱ σύγχρονοι ἅγιοι γιά τή διακονία τῶν ὁποίων θά ἀκούσουμε εἶναι ὁ ἅγιος Γεώργιος Καρσλίδης, γιά τόν ὁποῖο θά μᾶς μιλήσει ἡ Γερόντισσα Πορφυρία, ἡ ἁγία Σοφία ἡ ἐν Κλεισούρᾳ, γιά τήν ὁποία θά μᾶς μιλήσει ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καστορίας κύριος Σεραφείμ, ὁ ἅγιος Παΐσιος ὁ Ἁγιορείτης, γιά τόν ὁποῖο θά μᾶς μιλήσει ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λεμεσοῦ κύριος Ἀθανάσιος, καί ὁ ἅγιος Πορφύριος ὁ Καυσοκαλυβίτης, γιά τόν ὁποῖο θά μᾶς μιλήσει ἡ Καθηγουμένη τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Χρυσοπηγῆς Χανίων, Γερόντισσα Θεοξένη, ἐνῶ γιά τή διακονία στό ἐξωτερικό θά μᾶς μιλήσει ὁ πανοσιολογιώτατος Καθηγούμενος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Σίμωνος Πέτρας, π. Ἐλισσαῖος.
Καί οἱ τέσσερις ἅγιοι ἔζησαν στίς ἡμέρες μας, στήν ἐποχή μας. Κάποιοι ἀπό ἐμᾶς εἶχαν τήν εὐλογία νά τούς γνωρίσουν προσωπικά καί νά πάρουν τήν εὐλογία τους ὅσο ζοῦσαν. Ἡ μεγαλύτερη ὅμως εὐλογία τῶν νέων αὐτῶν ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας μας, πού τίμησαν μέ τή ζωή τους καί μέ τή διακονία τους καί τόν Μοναχισμό καί τήν Ἐκκλησία, εἶναι τό παράδειγμα τῆς ζωῆς τους.
Πολλές φορές νομίζουμε ὅτι διακονία εἶναι κάτι πολύ μεγάλο καί πολύ σπουδαῖο. Καί ἔτσι ἀσφαλῶς εἶναι. Ὄχι ὅμως γιατί ἀπαιτεῖ μεγάλα μέσα καί πολλές δυνάμεις. Δέν ἀπαιτεῖ ὁπωσδήποτε χρήματα καί ὀργάνωση. Δέν διακονεῖς μόνο κτίζοντας «Βασιλειάδες». Διακονία σημαίνει ὅτι προσφέρω στόν ἀδελφό μου αὐτό πού χρειάζεται, αὐτό πού ἔχει ἀνάγκη. Καί ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος, ἡ σύγχρονη κοινωνία δέν ἔχει ἀνάγκη ἴσως οὔτε ἀπό χρήματα οὔτε ἀπό ἔργα. Ἔχει ἀφθονία ἀπό αὐτά, καί ἡ ἀφθονία αὐτῶν εἶναι πολλές φορές ἡ αἰτία, γιά τήν ὁποία ἀντιμετωπίζει δυσεπίλυτα προβλήματα, ἀπογοητεύσεις, θλίψεις καί ἀσθένειες.
Ὁ Μοναχισμός ἔχει ἕναν ἀνεξάντλητο πλοῦτο πού μπορεῖ καί καλεῖται νά τόν προσφέρει στή σύγχρονη κοινωνία, ἀκολουθώντας τό παράδειγμα τῶν ἁγίων μοναχῶν στή ζωή τῶν ὁποίων θά ἑστιάσει σήμερα ἡ Μοναχική μας Σύναξη.
Τί εἶχαν οἱ τέσσερις ἅγιοι; Δέν εἶχαν σχεδόν τίποτε. Τρεῖς ἀπό τούς τέσσερις ἦρθαν πρόσφυγες στήν Ἑλλάδα καί δυσκολευόταν καί οἱ ἴδιοι νά ζήσουν, καί ὁ τέταρτος, ὁ ἅγιος Πορφύριος, ζοῦσε καί αὐτός σάν πρόσφυγας, ἄλλοτε στά Καυσοκαλύβια καί ἄλλοτε μέσα σέ ἕνα τροχόσπιτο. Τί εἶχαν οἱ πρῶτοι ὀρθόδοξοι μοναχοί στήν Εὐρώπη; Δέν εἶχαν οὔτε τά μέσα οὔτε τήν ὀργάνωση τῶν ἄλλων Ὁμολογιῶν. Καί ὅμως ἦταν «ὡς πτωχοί, πολλούς δέ πλουτίζοντες, ὡς μηδέν ἔχοντες καί τά πάντα κατέχοντες», γιατί εἶχαν μέσα στήν ψυχή τους τόν πλοῦτο τῆς ἀγάπης. Καί ἀπό αὐτήν πρόσφεραν σέ ὅσους τούς πλησίαζαν καί σέ ὅσους εἶχαν ἀνάγκη.
Ὁ ἅγιος Γεώργιος ὁ Καρσλίδης ἔψηνε ὅλη τήν ἡμέρα ψωμί, γιά νά μοιράζει στούς πεινασμένους στά δύσκολα χρόνια τοῦ πολέμου καί ὄχι μόνο. Ἡ ἁγία Σοφία τῆς Κλεισούρας μοίραζε τά χρήματα πού τῆς ἔδιναν καί αὐτή προτιμοῦσε νά νηστεύει καί νά περπατᾶ ξυπόλυτη ἀκόμη καί μέσα στά χιόνια. Τό ἴδιο ἔκαναν καί οἱ ἅγιοι Παΐσιος καί Πορφύριος, πού βοηθοῦσαν ὅποιον τούς πλησίαζε μέ κάθε τρόπο, ἀλλά καί ἀφιέρωναν ἡμέρες καί νύχτες γιά νά δέχονται τούς ἀνθρώπους, καί ἰδιαιτέρως τούς νέους, πού ἤθελαν νά τούς δοῦν καί νά τούς συμβουλευθοῦν, γιά νά τούς καθοδηγοῦν καί νά τούς στηρίξουν στήν πίστη.
Ἑκατοντάδες ἦταν αὐτοί πού τούς ἐπισκεπτόταν καθημερινά καί ὅμως ποτέ δέν ἀρνοῦντο κανέναν, ποτέ δέν δυσανασχετοῦσαν. Ἄκουαν τόν καθένα μέ ὑπομονή καί μέ στοργή, ὅποιοι καί ἄν ἦταν, ὅ,τι καί ἄν ἦταν.
Αὐτή ἡ διαθεσιμότητα τῶν ἁγίων μας, αὐτή ἡ διαθεσιμότητα τῶν μοναχῶν νά ἀκοῦν τούς ἀνθρώπους καί νά τούς λέγουν «λόγον ἀγαθόν», τόν κατάλληλο λόγο γιά τόν καθένα, ὄχι κηρύγματα ἀφ᾽ ὑψηλοῦ, ὅπως κάνουμε κάποιες φορές, ἀλλά τόσο ὅσο ἔχει ἀνάγκη ὁ ἄλλος νά ἀκούσει, τόσο ὅσο ἀρκεῖ, γιά νά ἀνοίξει στήν ψυχή του ἕνα παράθυρο στή χάρη τοῦ Θεοῦ, αὐτή εἶναι μία μεγάλη διακονία τοῦ Μοναχισμοῦ στή σύγχρονη κοινωνία, πού μπορεῖ νά εἶναι πολύβουη, ἀλλά εἶναι συγχρόνως καί τραγικά σιωπηλή, καθώς οἱ ἄνθρωποι μιλοῦν ἀλλά δέν συνομιλοῦν. Μιλοῦν ἀλλά δέν ἀκοῦν τόν συνάνθρωπο.
Καί οἱ ἅγιοι ὄχι μόνο δεχόταν τούς ἀνθρώπους, τά νέα παιδιά, ἀκόμη καί ἄν ἦταν ἀναρχικοί ἤ ναρκομανεῖς, ὅπως ἔκανε ὁ ἅγιος Παΐσιος, καί τούς ἄκουαν καί τούς συμβούλευαν, ἀλλά καί προσευχόταν γι᾽ αὐτούς, γιά τά προβλήματα πού τούς ἀπασχολοῦσαν, γιά τίς ἀσθένειες πού τούς ταλαιπωροῦσαν, γιά τίς δυσκολίες πού ἀντιμετώπιζαν.
Ἡ προσευχή εἶναι, ἄλλωστε, ἡ βαθύτερη ἔκφραση τῆς ἀγάπης, καί ὁ κόσμος, ἡ σύγχρονη κοινωνία, ἔχει πολλή ἀνάγκη ἀπό τήν προσευχή, γιατί εἶναι κάτι πού τῆς λείπει τραγικά καί γι᾽ αὐτό παραπαίει καί δέν ξέρει ποῦ βαδίζει καί ποῦ μπορεῖ νά στηριχθεῖ.
Ἡ διακονία ὅμως τῶν ἁγίων μας, ἡ διακονία τοῦ Μοναχισμοῦ, συνίσταται καί σέ κάτι ἀκόμη. Συνίσταται στό παράδειγμα τῆς ζωῆς πού ἔδιναν οἱ ἅγιοι καί πού καλούμεθα νά δίδουμε καί ἐμεῖς οἱ μοναχοί, τῶν ὁποίων ἡ ζωή πρέπει νά εἶναι, κατά τόν ἅγιο Ἰωάννη τῆς Κλίμακος, φῶς γιά τούς λαϊκούς. Καί αὐτό δέν σημαίνει ἐπίδειξη εὐσεβείας ἤ αὐστηρότητος, ἀλλά σημαίνει ἀνεπιτήδευτη ἁπλότητα καί ταπείνωση, αὐτή πού διέκρινε σέ μέγιστο βαθμό τούς τέσσερις ἁγίους μας, καί ἡ ὁποία μιλᾶ στίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων γιά τόν Θεό καί τίς ἀναπαύει περισσότερο ἀπό ὁτιδήποτε ἄλλο.
Θά σταματήσω ἐδῶ γιά νά παραχωρήσω τό βῆμα στούς ἐκλεκτούς μας ὁμιλητές οἱ ὁποῖοι θά μᾶς παρουσιάσουν τό θέμα μας μέσα ἀπό τή ζωή καί τήν ἄσκηση τῶν τεσσάρων συγχρόνων ἁγίων μας καί τή διακονία τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Σίμωνος Πέτρας καί τοῦ μακαριστοῦ Γέροντα Αἰμιλιανοῦ στό ἐξωτερικό.
Ἐπιτρέψτε γι᾽ αὐτό νά τούς εὐχαριστήσω γιά μία ἀκόμη φορά. Νά εὐχαριστήσω τούς Σεβασμιωτάτους Ἁγίους ἀδελφούς Ἀρχιερεῖς, τόν Ἅγιο Λεμεσοῦ κύριο Ἀθανάσιο καί τόν Ἅγιο Καστορίας κύριο Σεραφείμ, τόν πανοσιολογιώτατο Καθηγούμενο τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Σίμωνος Πέτρας, π. Ἐλισσαῖο, καί τίς δύο Γερόντισσες, τή Γερόντισσα Θεοξένη, Καθηγουμένη τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Χρυσοπηγῆς, καί τή Γερόντισσα Πορφυρία τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἀναλήψεως Σίψας.
Νά εὐχαριστήσω ἀκόμη καί ὅλους τούς Σεβασμιωτάτους Ἁγίους Ἀρχιερεῖς πού συμμετέχουν στήν Θ´ Μοναχική μας Σύναξη, ἀρχίζοντας ἀπό τόν ἐκπρόσωπο τῆς Αὐτοῦ Θειοτάτης Παναγιότητος, τοῦ Οἰκουμενικοῦ μας Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Λαοδικείας κύριο Θεοδώρητο, καί ὅλους τούς πατέρες καί τίς ἀδελφές πού γεμίζουν τή Μονή μας μέ τή χαρά τῆς παρουσίας τους στή Μοναχική μας Σύναξη.
Η ομιλία του Σεβ. Μητροπολίτου Βεροίας στην λήξη της ημερίδος :
Ἄν μία εἰκόνα εἶναι, ὅπως λένε, χίλιες λέξεις, οἱ ὑπέροχες εἰκόνες τίς ὁποῖες μᾶς δημιούργησαν καί μᾶς μετέφεραν οἱ Σεβασμιώτατοι ἅγιοι Ἀρχιερεῖς, ὁ ἅγιος Καθηγούμενος καί οἱ ὁσιώτατες Γερόντισσες μέ τίς εἰσηγήσεις τους γιά τούς τέσσερις συγχρόνους ἁγίους μας, τόν ἅγιο Γεώργιο Καρσλίδη, τήν ἁγία Σοφία τῆς Κλεισούρας, τόν ἅγιο Παΐσιο τόν Ἁγιορείτη καί τόν ἅγιο Πορφύριο τόν Καυσοκαλυβίτη, καί γιά τή διακονία τοῦ Μοναχισμοῦ στό ἐξωτερικό, εἶναι ἕνας ὁλόκληρος θησαυρός πού θά μᾶς συνοδεύει, θά μᾶς ἐνισχύει καί θά μᾶς ἐμπνέει καί στή διακονία μας ὡς μοναχῶν καί συγχρόνως στή μοναχική ζωή καί στόν μοναχικό μας ἀγώνα.
Γιατί ἡ διακονία τοῦ Μοναχισμοῦ, ὅπως καταλάβαμε, δέν εἶναι ἄσχετη μέ τόν ἀγώνα τοῦ μοναχοῦ γιά τήν προσωπική του τελείωση, ἀλλά εἶναι μέρος αὐτῆς, καθώς ἡ διακονία εἶναι μίμηση τοῦ Χριστοῦ. Καί ὅσο ὁ μοναχός προάγεται στήν ἐν Χριστῷ ζωή, τόσο περισσότερο ἐπιθυμεῖ νά γίνεται διάκονος τῶν πάντων, ὥστε νά μιμεῖται περισσότερο τόν Χριστό καί νά τοῦ ἐκφράζει διά τῆς διακονίας του τήν ἀγάπη τῆς καρδίας του.
Γι᾽ αὐτό καί οἱ ἅγιοι, γιά τούς ὁποίους ἀκούσαμε σήμερα, εἶχαν τόση διάθεση καί τόση ἐπιθυμία νά διακονοῦν τούς ἀδελφούς τους, πρωτίστως διά τῆς νοερᾶς προσευχῆς, ἀλλά καί μέ τούς τρόπους μέ τούς ὁποίους μᾶς περιέγραψαν οἱ ἐκλεκτοί μας εἰσηγητές.
Μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ καί τίς πρεσβεῖες τοῦ ἁγίου ἐνδόξου ἀποστόλου Παύλου καί τῶν νέων ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας μας ἡ Μοναχική μας Σύναξη ἔφθασε στό τέλος της. Γι᾽ αὐτό καί αἰσθάνομαι γιά ἄλλη μία φορά τήν ἀνάγκη νά εὐχαριστήσω θερμότατα τούς εἰσηγητές μας, τόν Ἅγιο Λεμεσοῦ, τόν Ἅγιο Καστορίας, τόν Καθηγούμενο τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Σίμωνος Πέτρας, π. Ἐλισσαῖο, τή Γερόντισσα Θεοξένη καί τή Γερόντισσα Πορφυρία, πού εἶχαν τήν καλωσύνη νά ἀναλάβουν ἐκτός τῶν ἄλλων καί αὐτή τή διακονία τῆς εἰσηγήσεως στή Μοναχική μας Σύναξη, πού μᾶς προσέφεραν τόσο μεγάλη ψυχική ὠφέλεια ἀλλά καί πνευματική ἀπόλαυση.
Νά εὐχαριστήσω ὅλους τούς Σεβασμιωτάτους ἀδελφούς Ἀρχιερεῖς, τόν ἐκπροσωποῦντα τόν Οἰκουμενικό μας Πατριάρχη Ἅγιο Λαοδικείας, τούς ὁσιωτάτους Καθηγουμένους καί τίς ὁσιώτατες Γερόντισσες, τούς πατέρες καί τίς ἀδελφές γιά τήν πολύτιμη παρουσία σας καί γιά τή χαρά τῆς συμμετοχῆς σας στήν Θ´ Μοναχική Σύναξη τῆς Ἱερᾶς μας Μητροπόλεως.
Εὔχομαι ταπεινά καί ἀπό καρδίας νά μᾶς ἀξιώνει ὁ Θεός νά διακονοῦμε τήν κοινωνία μας μέσα ἀπό τόν μοναχικό μας ἀγώνα, ὅπως ἔκαναν καί οἱ ἅγιοί μας, καί νά πληροφοροῦμε καί ἐμεῖς τή διακονία μας πρός δόξαν τοῦ ἁγίου Ὀνόματός του.
Καί εὔχομαι ἀκόμη νά μᾶς ἀξιώσει ὁ Θεός διά πρεσβειῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, τοῦ ἁγίου ἐνδόξου καί πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου Παύλου, τοῦ ἁγίου Λουκᾶ τοῦ ἰατροῦ καί τῶν νέων ἁγίων μας, τῶν ὁποίων προσκυνήσαμε τά ἱερά λείψανα, νά συναντηθοῦμε καί πάλι στήν ἑπόμενη Μοναχική μας Σύναξη.
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.