Η χριστουγεννιάτικη Σύναξη Κατηχητών και Κυκλαρχών της Μητρόπολης Βεροίας (ΦΩΤΟ)
Με θέμα: «Τα δόγματα της Εκκλησίας και η κατήχηση – Α’ Οικουμενική Σύνοδος» πραγματοποιήθηκε η Σύναξη των Κατηχητών και Κυκλαρχών του Γραφείου Ποιμαντικής Διακονίας της Ιεράς Μητρόπολης Βεροίας, σήμερα, στον περικαλλή Ιερό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης και Οσίου Νικοδήμου Βεροίας. Η Σύναξη έγινε με αφορμή την συμπλήρωση 1700 ετών από την Α’ Οικουμενική Σύνοδο (325 – 2025).
Στην αρχή ο Υπεύθυνος των Κύκλων Μελέτης Αγίας Γραφής της Ιεράς Μητροπόλεως μας Πρωτοπρ. Νεκτάριος Σαββίδης καλωσόρισε τους συμμετέχοντες στην καθιερωμένη Σύναξη του Αγίου Δωδεκαημέρου και κάλεσε τον Ποιμενάρχη μας, Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονα να απευθύνει χαιρετισμό.
Εισηγήσεις ανέπτυξαν η κ. Πελαγία Σαρησάββα, η οποία μίλησε με θέμα: «Ο πνευματικός καταρτισμός των κατηχητών» και ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου κ. Ιερώνυμος, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Δόγμα και κατήχηση». Στο τέλος της Συνάξεως στο πνευματικό κέντρο της ενορίας ο Ποιμενάρχης κ. Παντελεήμων ευλόγησε και διένειμε την Βασιλόπιτα σε όλους τους συμμετέχοντες.
Ομιλία του Μητροπολίτη Βεροίας
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων εξέφρασε τις ευχαριστίες του προς τους εκλεκτούς ομιλητές που αποδέχθηκαν την πρόσκληση της Ιεράς μας Μητροπόλεως, λέγοντας μεταξύ πολλών άλλων: Σᾶς καλωσορίζουμε μέ πολλή χαρά στήν Ἡμερίδα τῶν Κατηχητῶν καί Κυκλαρχῶν τῆς Ἱερᾶς μας Μητροπόλεως, τήν πρώτη Ἡμερίδα καί ἐκδήλωση πού πραγματοποιεῖ ἡ τοπική μας Ἐκκλησία τό νέο ἔτος, τό ὁποῖο καί εὔχομαι ἀπό καρδίας νά εἶναι γεμάτο ἀπό τήν εὐλογία καί τή χάρη τοῦ Θεοῦ.
Μέ ἰδιαίτερη χαρά καί τιμή καλωσορίζω καί τόν προσκεκλημένο ὁμιλητή μας, τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Λαρίσης καί Τυρνάβου κ. Ἱερώνυμο, ὁ ὁποῖος εἶχε τήν καλωσύνη νά ἀποδεχθεῖ τήν πρόσκλησή μας καί παρά τίς πολλές ὑποχρεώσεις πού ἔχει καί ἐκεῖνος αὐτές τίς ἑόρτιες ἡμέρες στήν Ἱερά Μητρόπολή του, νά εἶναι ἀπόψε κοντά μας, γιά νά μᾶς ὁμιλήσει σχετικά μέ τό θέμα τῆς Ἡμερίδος μας πού εἶναι: «Τά δόγματα τῆς Ἐκκλησίας καί ἡ κατήχηση – Α´ Οἰκουμενική Σύνοδος».
Τό νέο ἔτος 2025, ὅπως εἴπαμε ἤδη καί μέ ἄλλες εὐκαιρίες, συμπληρώνονται 1700 χρόνια ἀπό τή σύγκληση τῆς Α´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας μας, ἡ ὁποία πραγματοποιήθηκε στή Νίκαια τῆς Βιθυνίας καί στήν ὁποία συμμετεῖχαν 318 ἅγιοι καί θεοφόροι πατέρες ἀπό ὅλη τήν τότε ρωμαϊκή αὐτοκρατορία, γι᾽ αὐτό καί ἡ Σύνοδος ὀνομάζεται οἰκουμενική.
Εἶναι ἡ πρώτη Σύνοδος, ἡ ὁποία ἀποφασίζει γιά ἕνα σημαντικό ζήτημα τῆς πίστεώς μας, πού ἀφορᾶ τό πρόσωπο καί τή θέση τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, καί οἱ ἀποφάσεις της ἀποτυπώνονται στά πρῶτα ἄρθρα τοῦ Συμβόλου τῆς πίστεως, τοῦ γνωστοῦ «Πιστεύω», τό ὁποῖο συμπληρώθηκε ἀπό τή Β´ Οἰκουμενική Σύνοδο, ἡ ὁποία συνῆλθε ἑξήντα περίπου χρόνια ἀργότερα, τό 381 στήν Κωνσταντινούπολη, καί συνόψισε τή διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας σχετικά μέ τό Ἅγιο Πνεῦμα.
Καθώς, λοιπόν, συμπληρώνονται φέτος 1700 χρόνια ἀπό τήν Α´ Οἰκουμενική Σύνοδο τό Οἰκουμενικό μας Πατριαρχεῖο, ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ἀλλά καί ὅλες οἱ Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες καί ὄχι μόνο, θά τιμήσουν αὐτή τή μεγάλη ἐπέτειο, ἀλλά καί αὐτό τό πολύ σημαντικό γιά τήν πίστη καί τήν Ἐκκλησία μας γεγονός.
Ἡ Α´ Οἰκουμενική Σύνοδος συνεκλήθη ἀπό τόν αὐτοκράτορα Μέγα Κωνσταντίνο, προκειμένου οἱ ἀρχιερεῖς καί οἱ ἐκπρόσωποί τους νά συζητήσουν γιά τό θέμα πού εἶχε προκύψει μέ τίς καινοφανεῖς διδασκαλίες τοῦ Ἀρείου, ἑνός πρεσβυτέρου ἀπό τήν Ἀλεξάνδρεια, σχετικά μέ τό δεύτερο πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος, τόν Κύριό μας Ἰησοῦ Χριστοῦ καί τή σχέση του μέ τόν Θεό-Πατέρα.
Δέν ἦταν ἡ πρώτη φορά κατά τήν ὁποία ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ κλήθηκε νά ἀντιμετωπίσει διδασκαλίες πού ἀπέκλιναν ἀπό ὅσα πίστευε καί δίδασκε, καί οἱ ὁποῖες προκαλοῦσαν διαιρέσεις καί σχίσματα μεταξύ τῶν πιστῶν, καθώς κάποιοι ἀκολουθοῦσαν ἐκείνους πού δίδασκαν τίς αἱρετικές διδασκαλίες καί ἀπομακρυνόταν ἀπό τήν Ἐκκλησία. Οἱ περισσότερες ἀπό αὐτές ἀντιμετωπίσθηκαν μέ τοπικές Συνόδους, στίς ὁποῖες διευθετήθηκαν τά θέματα πίστεως πού ἀπασχολοῦσαν τήν Ἐκκλησία. Τή φορά ὅμως αὐτή ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ εἶχε μόλις ἀπαλλαγεῖ ἀπό τούς διωγμούς ἀπό τούς ὁποίους ὑπέφερε ἐπί τρεῖς αἰῶνες καί μποροῦσε νά κηρύττει ἐλεύθερα καί ἐπίσημα τήν πίστη της. Ἔτσι εἶχε τή δυνατότητα νά συζητήσει σέ οἰκουμενικό ἐπίπεδο τό θέμα πού εἶχε προκύψει μέ τή διδασκαλία τοῦ Ἀρείου καί νά ἀποφασίσει ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ.
Ὁ Ἄρειος, ὁ ὁποῖος ἦταν ἕνας μορφωμένος καί λόγιος κληρικός τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἀλεξανδρείας, εἶχε καταδικασθεῖ καί σέ προηγούμενη τοπική Σύνοδο ἀπό τόν ἅγιο Πέτρο, ἐπίσκοπο Ἀλεξανδρείας. Ὁ ἅγιος Πέτρος εἶχε δεῖ σέ ὅραμα τόν Χριστό ὡς νεογέννητο βρέφος πού ἔλαμπε σάν τόν ἥλιο. Ὁ χιτώνας ὅμως πού φοροῦσε ἦταν σχισμένος ἀπό τόν λαιμό μέχρι τά πόδια. Ἔκπληκτος ὁ ἅγιος ρώτησε τότε τόν Χριστό: «Τίς σου τόν χιτῶνα διεῖλε, Κύριε;» Ποιός σοῦ ἔσκισε, δηλαδή, τόν χιτώνα, Κύριε; Καί τότε ἄκουσε τόν Χριστό νά τοῦ ἀπαντᾶ: «Ὁ πανοῦργος Ἄρειος, Πέτρε».
Τό ὅραμα αὐτό ἀπεικονίζεται συχνά στό ἱερό Βῆμα τῶν ναῶν μας, καί δή στήν ἀριστερή πλευρά, ἐνῶ ἡ ἀπάντηση τοῦ Χριστοῦ δηλώνει τή λανθασμένη διδασκαλία τοῦ Ἀρείου, ὁ ὁποῖος ὑποστήριζε ὅτι ὁ Χριστός εἶναι κτίσμα τοῦ Θεοῦ καί δέν εἶναι ὁμοούσιος πρός τόν Πατέρα, δέν ἔχει δηλαδή τήν ἴδια θεία οὐσία, ἄποψη πού εἶναι ἀντίθετη μέ τήν πίστη τῆς Ἐκκλησίας μας γιά τήν Ἁγία Τριάδα, τόν Τριαδικό δηλαδή Θεό μας.
Σέ ἀντίθεση μέ ἄλλες θρησκεῖες, πού δίδουν ἁπλῶς κάποιες ἐντολές πρός τούς πιστούς τους γιά τό πῶς πρέπει νά ζοῦν καί τί νά κάνουν, ἡ Ἐκκλησία μας, ἀκολουθώντας καί κηρύσσοντας τό Εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ κατά τήν ἐντολή του, δέν προσφέρει μέ τή διδασκαλία της μόνον ἕναν κώδικα ἠθικῆς. Ὁ Χριστός δέν ἦλθε στή γῆ γιά νά μᾶς δώσει τίς ἐντολές του, ὅπως εἶχε δώσει ὁ Θεός στήν Παλαιά Διαθήκη στόν Μωυσῆ τίς πλάκες μέ τίς δέκα ἐντολές.
Ὁ Χριστός ἦλθε, ὅπως λέγει ὁ ἴδιος, γιά νά μᾶς γνωρίσει τόν Πατέρα του, τόν Θεό καί νά μᾶς λυτρώσει μέ τή σταυρική θυσία καί τήν ἀνάστασή του ἀπό τήν ἁμαρτία. Καί Αὐτόν ἐπιδιώκει νά γνωρίσει καί σέ μᾶς ἡ Ἐκκλησία μας μέ τή διδασκαλία της.
Ὁ Χριστός ἔζησε ἀνάμεσά μας καί μᾶς ἔδειξε μέ τή ζωή του πῶς πρέπει νά ζοῦμε. Ἵδρυσε τήν Ἐκκλησία του μέ τήν ἐπιφοίτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, κατά τήν ὑπόσχεση πού ἔδωσε στούς μαθητές του, τό ὁποῖο «ὅλον συγκροτεῖ τόν θεσμόν τῆς Ἐκκλησίας». Καί ἀκόμη ἔδωσε στήν Ἐκκλησία τό μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας, γιά νά τό τελοῦμε «εἰς ἀνάμνησίν» του.
Ὅλα αὐτά, ὅπως καί ὅσα σχετίζονται μέ τό μυστήριο τῆς θείας οἰκονομίας καί τήν ἐνανθρώπηση τοῦ Χριστοῦ «ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καί Μαρίας τῆς Παρθένου», μέ τόν ρόλο τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου στό μυστήριο αὐτό καί στή σωτηρία τῶν ἀνθρώπων, ἀποτελοῦν βασικές ἀρχές τῆς πίστεώς μας καί τῆς διδασκαλίας τῆς Ἐκκλησίας μας, τίς ὁποῖες φυσικά ὀφείλει νά γνωρίζει κάθε πιστός.
Τά μυστήρια τοῦ Θεοῦ εἶναι βεβαίως ἀκατάληπτα ἀπό τόν ἄνθρωπο, γιατί ὁ ἄνθρωπος δέν διαθέτει τίς ἰδιότητες τοῦ Θεοῦ καί δέν μπορεῖ νά κατανοήσει τή δύναμη ἀλλά καί τήν ἀγάπη του καί ὅσα δι᾽ αὐτῶν ἐνεργεῖ ὁ Θεός. Ἡ πίστη ὅμως καί σέ ὅσα δέν μποροῦν νά ἐξηγηθοῦν καί νά ἑρμηνευθοῦν μέ τήν ἀνθρώπινη λογική καί γνώση, αὐτά δηλαδή τά ὁποῖα ὀνομάζουμε δόγματα τῆς Ἐκκλησίας μας, ἀποτελοῦν ἀπαραίτητη προϋπόθεση γιά νά εἶναι κανείς μέλος τῆς Ἐκκλησίας, μέλος δηλαδή τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ, ὅπως συνηθίζουμε νά τήν ὀνομάζουμε.
Γι᾽ αὐτό καί ἐνῶ γιά νά γίνει κανείς μέλος μιᾶς ἄλλης θρησκείας, δέν ὑπάρχει σχεδόν καμία προϋπόθεση, ἀρκεῖ ὁ ἄνθρωπος πού ἐνδιαφέρεται νά δηλώσει τήν πρόθεσή του καί μπορεῖ νά γίνει ἀμέσως μέλος της, στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας γιά νά ἐνταχθεῖ κάποιος στούς κόλπους της καί νά βαπτισθεῖ εἶναι ἀνάγκη νά γνωρίζει αὐτές τίς βασικές ἀρχές τῆς πίστεως, νά γνωρίζει τά δόγματα τῆς Ἐκκλησίας καί φυσικά νά τά ἀποδέχεται καί νά τά πιστεύει.
Ἡ διδασκαλία τῶν δογμάτων τῆς Ἐκκλησίας μας καί τῆς πίστεως γενικότερα καθιερώθηκε ἐξ ἀρχῆς, ἐφόσον ὁ ἴδιος ὁ Χριστός ἐξαπέστειλε τούς ἁγίους μαθητές καί ἀποστόλους του νά μαθητεύσουν πάντα τά ἔθνη, νά διδάξουν δηλαδή ὅσα δίδαξε Ἐκεῖνος, γνωρίζοντάς μας τόν Πατέρα του, ἀλλά καί ὅσα ἀναφέρονται στή ζωή καί τά θαύματά του καί ὅλη τή διδασκαλία του. Ἡ διδαχή αὐτή πού προηγεῖται, σύμφωνα μέ τόν λόγο τοῦ Κυρίου μας, τῆς βαπτίσεως, — «πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τά ἔθνη … βαπτίζοντες αὐτούς εἰς τό ὄνομα τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος» εἶπε ὁ Χριστός—, ἀποτελεῖ τήν κατήχηση, τήν ὁποία ἐφαρμόζει ἡ Ἐκκλησία μας ἀπό τά πρῶτα χριστιανικά χρόνια μέχρι καί σήμερα.
Ἡ κατήχηση δέν ἀφορᾶ μόνο τή διαδικασία πού ἀκολουθεῖται γιά τούς ἀνθρώπους, οἱ ὁποῖοι προσέρχονται στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία γιά νά βαπτισθοῦν, ἀλλά καί ὅλους τούς χριστιανούς πού ἔχουν βαπτισθεῖ ὡς νήπια, χωρίς νά ἔχουν οὐσιαστικά κατηχηθεῖ πρίν ἀπό τή βάπτισή τους, ἀλλά καί ὅλους τούς χριστιανούς ἀνεξαρτήτως ἡλικίας, γιατί δυστυχῶς παρατηρεῖται συχνά τό φαινόμενο πολλοί ἀδελφοί μας, ἀκόμη καί ἀπό ἐκείνους πού βρίσκονται κοντά στήν Ἐκκλησία, νά ἔχουν ἄγνοια τῶν βασικῶν ἀρχῶν τῆς πίστεώς μας. Καί δέν εἶναι δυνατόν νά πιστεύουμε στόν Χριστό, νά τόν ἀναγνωρίζουμε ὡς Σωτήρα μας, καί νά μήν γνωρίζουμε ποιός εἶναι καί γιατί τόν πιστεύουμε.
Ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος ἀσχολεῖται μέ πολλά καί προσπαθεῖ νά ἀποκτήσει γνώσεις μέ ποικίλους τρόπους. Μέσω μάλιστα τῶν δυνατοτήτων πού τοῦ προσφέρει τό διαδίκτυο, ἀναζητᾶ πληροφορίες καί γνωρίζει γιά τή ζωή πολλῶν ἀνθρώπων, πολιτικῶν, καλλιτεχνῶν, λογοτεχνῶν κλπ., ἀκόμη καί ἀσήμαντες λεπτομέρειες γιά ὅλους αὐτούς. Ἀγνοεῖ ὅμως βασικά στοιχεῖα γιά τόν Χριστό, στό ὄνομα τοῦ ὁποίου ἔχει βαπτισθεῖ καί στόν ὁποῖο πιστεύει. Καί μπορεῖ, ὅπως εἴπαμε, τά δόγματα τῆς Ἐκκλησίας μας νά μήν ἑρμηνεύονται, ἀλλά αὐτό δέν σημαίνει ὅτι δέν πρέπει νά τά γνωρίζουμε. Ὑπάρχουν ἄλλωστε καί στίς ἡμέρες μας ἐκπρόσωποι διαφόρων αἱρέσεων ἤ καί θρησκειῶν, πού διακινοῦν τίς δικές τους θέσεις καί ἀπόψεις καί σχετικά μέ τόν Χριστό, τήν Παναγία, τόν Θεό καί τούς ἁγίους, οἱ ὁποῖες εἶναι ἐντελῶς ξένες πρός τή διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας καί ἐπιχειροῦν νά μᾶς παρασύρουν καί νά μᾶς ἀπομακρύνουν ἀπό τήν Ἐκκλησία.
Ὅλοι αὐτοί ἀποτελοῦν κίνδυνο γιά μᾶς καί θά πρέπει νά τούς ἀποφεύγουμε. Γιά νά κατανοήσουμε ὅμως ὅτι πρόκειται γιά ἀνθρώπους «πονηρούς καί γόητες», οἱ ὁποῖοι προκόπτουν «ἐπί τό χεῖρον πλανῶντες καί πλανώμενοι», ὅπως γράφει ὁ πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος Παῦλος πρός τόν μαθητή του ἐπίσκοπο Ἐφέσου Τιμόθεο (2 Τιμ. 3.13), εἶναι ἀνάγκη νά γνωρίζουμε τί πιστεύουμε, ὥστε νά μποροῦμε καί μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ νά προφυλάξουμε τούς ἑαυτούς μας καί νά μήν παρασυρθοῦμε.
Εἶναι μέγιστη ἀνάγκη ἀλλά καί καθῆκον μας νά γνωρίζουμε τί ἀκριβῶς πιστεύουμε· ποιός ἀκριβῶς εἶναι ὁ Χριστός πού πιστεύουμε· ποιά εἶναι ἡ σχέση του μέ τόν Θεό-Πατέρα καί τό Ἅγιο Πνεῦμα, ὥστε καί πιστεύουμε πραγματικά καί νά προφυλάσσουμε τόν ἑαυτό μας ἀπό τίς κακοδοξίες πού κυκλοφοροῦν στόν κόσμο μας.
Γι᾽ αὐτό ἄλλωστε καί οἱ ἅγιοι Πατέρες τῆς Α´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, δέν περιορίσθηκαν νά περιλάβουν μόνο στίς θεολογικές τους μελέτες καί στίς ὁμιλίες τους τήν ἀναίρεση τῶν κακοδοξιῶν καί τῶν αἱρετικῶν διδασκαλιῶν τοῦ Ἀρείου, ἀλλά θέλησαν νά διατυπώσουν μέ εὐσύνοπτη μορφή τή διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας στά πρῶτα ἄρθρα τοῦ Συμβόλου τῆς πίστεως, τοῦ «Πιστεύω», τήν πίστη τῆς Ἐκκλησίας γιά τόν Χριστό. Μέσα σέ αὐτά τά ἄρθρα καθορίζεται ἡ σχέση τοῦ Κυρίου μας μέ τόν Θεό-Πατέρα, ἡ ζωή του, ἡ Σταύρωση καί ἡ Ἀνάστασή του, καί ἡ ὁλοκλήρωση τοῦ σωτηριώδους ἔργου του, γιά νά γνωρίζουμε καί νά μήν παρασυρώμεθα ἀπό ἀλλότριες φωνές.
Εἶναι περιττό νά τονίσω πόσο σημαντικό εἶναι νά γνωρίζουμε τό Σύμβολο τῆς πίστεως, καί νά τό ἐπαναλαμβάνουμε καθημερινά, ὄχι μηχανικά ἀλλά κατανοώντας τή σημασία ὅσων λέμε.
Ἡ φετινή ἐπέτειος τῶν 1700 ἐτῶν ἀπό τήν Α´ Οἰκουμενική Σύνοδο εἶναι, νομίζω, μία εὐκαιρία νά γνωρίσουμε ὅλοι περισσότερο τά δόγματα τῆς πίστεως καί ἰδιαιτέρως αὐτά τά ὁποῖα «θεοπνεύστως διετράνωσαν» οἱ 318 Ἅγιοι καί Θεοφόροι Πατέρες τῆς Α´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου μέσα καί ἀπό τά κατηχητικά μαθήματα, τούς κύκλους καί τά ἑσπερινά κηρύγματα καί στά παιδιά καί στούς νέους καί στούς μεγαλύτερους ἀδελφούς μας, ἀλλά καί τούς ἁγίους τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅπως τόν Μέγα Ἀθανάσιο, τόν ἅγιο Σπυρίδωνα, τόν ἅγιο Νικόλαο καί ἄλλους, οἱ ὁποῖοι ὑπερεμάχησαν τῆς ἀληθείας καί ἀγωνίσθηκαν κατά τήν Α´ Οἰκουμενική Σύνοδο, ὥστε νά μήν ἐπικρατήσουν οἱ κακοδοξίες τοῦ Ἀρείου. Ἔτσι καί ἐμεῖς θά πιστεύουμε ἐνσυνείδητα καί ὀρθόδοξα καί θά διατηροῦμε τήν ἱερά παρακαταθήκη τῆς πίστεως, τήν ὁποία μᾶς κληροδότησαν οἱ Πατέρες καί οἱ ἅγιοί μας.
Μέ αὐτές τίς ταπεινές σκέψεις σᾶς καλωσορίζω καί πάλι καί ἐκφράζω τίς εὐχαριστίες καί τήν εὐγνωμοσύνη μου πρός τόν Ἅγιο Λαρίσης, πού βρίσκεται ἀπόψ ἀνάμεσά μας στήν Ἡμερίδα τῶν Κατηχητῶν καί τῶν Κυκλαρχῶν τῆς Ἱερᾶς μας Μητροπόλεως καί θά μᾶς ὁμιλήσει στή συνέχεια μέ θέμα «Δόγμα καί κατήχηση», ἀλλά καί τήν καθηγήτρια κυρία Πελαγία Σαρησάββα, τήν πρώτη ὁμιλήτρια τῆς Ἑσπερίδος μας, μέ τήν ὁποία συνεργαζόμεθα ἐδῶ καί 30 χρόνια καί ἡ ὁποία θά μᾶς ἀναπτύξει τό θέμα: «Ὁ πνευματικός καταρτισμός τῶν κατηχητῶν».
Εὐχαριστῶ καί ὅλους τούς κατηχητές, τίς κατηχήτριες, τούς κυκλάρχες καί τίς κυκλάρχισσες πού ἀνταποκριθήκατε στήν πρόσκληση τῆς Ἱερᾶς μας Μητροπόλεως καί εἶστε παρόντες στή σημερινή Ἑσπερίδα.
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.