Την Μεγάλη Πέμπτη 25 Απριλίου, το πρωί, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας, κ. Παντελεήμων, λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής Κοπανού.
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου Βεροίας:
«Τοῦ Δείπνου σου τοῦ μυστικοῦ σήμερον, Υἱέ Θεοῦ, κοινωνόν με παράλαβε· … οὐ φίλημά σοι δώσω καθάπερ ὁ Ἰούδας».
Μία παράκληση καί μία ὑπόσχεση διατυπώνει ὁ ἱερός ὑμνογράφος τοῦ συγκινητικοῦ αὐτοῦ τροπαρίου πού ἀκούσαμε σήμερα. Mία παράκληση καί μία ὑπόσχεση πρός τόν Χριστό, πού σέ λίγες ὧρες θά τόν δοῦμε νά ἀνέρχεται ἐπί τοῦ Σταυροῦ καί νά ὑπομένει τόν πόνο καί τήν ὀδύνη τῆς φρικτῆς αὐτῆς δοκιμασίας γιά τή σωτηρία μας. Καί μαζί μέ τόν ἱερό ὑμνογράφο τήν διατυπώσαμε καί ὅλοι ἐμεῖς πού μετέχουμε σήμερα, Μεγάλη Πέμπτη, στή θεία Λειτουργία, καί πολλοί ἀπό σᾶς θά πλησιάσουν σέ λίγο τό Ποτήριο τῆς Ζωῆς γιά νά μεταλάβουν «Σῶμα καί Αἷμα Χριστοῦ».
Καί τί ζητήσαμε ἀπό τόν Χριστό; Τοῦ ζητήσαμε νά μᾶς κάνει κοινωνούς τοῦ μυστικοῦ του Δείπνου. Τόν παρακαλέσαμε νά μᾶς ἀξιώσει νά συμμετάσχουμε στό Δεῖπνο, στό ὁποῖο εἶχε καλέσει τούς μαθητές του, καί τό ὁποῖο κατ᾽ ἐντολή του ἐπαναλαμβάνεται ἀνά τούς αἰῶνες εἰς ἀνάμνησή του. Τόν παρακαλέσαμε νά μᾶς κάνει συνδαιτυμόνες του στό Δεῖπνο αὐτό, στό ὁποῖο «προσφέρων καί προσφερόμενος» εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Χριστός. Γιατί αὐτός εἶναι ὁ οἰκοδεσπότης. Αὐτός διά τοῦ ἁγίου Πνεύματος μεταβάλλει τόν ἄρτο καί τόν οἶνο σέ Σῶμα καί Αἷμα του καί αὐτός εἶναι ὁ ὁποῖος προσφέρεται σέ ὅσους προσέρχονται γιά νά κοινωνήσουν. Διότι αὐτό πού μεταλαμβάνουν δέν εἶναι ὁ ὑλικός ἄρτος καί ὁ οἶνος, ἀλλά εἶναι ὁ ἄρτος τῆς Ζωῆς, εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Χριστός, πού ἔχυσε τό αἷμα του γιά τή δική μας ζωή καί σωτηρία.
Γι᾽ αὐτό καί εἶναι ἀνάγκη νά συναισθανθοῦμε καί νά συνειδητοποιήσουμε πόσο μεγάλη τιμή εἶναι ἡ πρόσκληση πού ζητοῦμε ἀπό τόν Χριστό, γιατί τό Δεῖπνο αὐτό δέν εἶναι ἐγκόσμιο ἀλλά ὑπερκόσμιο, δέν εἶναι ἀνθρώπινο ἀλλά εἶναι θεῖο. Καί ὅμως ὁ οἰκοδεσπότης, ὁ Χριστός, δέν ἀρνεῖται τήν πρόσκληση σέ κανέναν. Τήν προσφέρει σέ ὅλους μας ἀνεξαιρέτως, γιατί θέλει νά μᾶς καταστήσει ὅλους κοινωνούς τῆς θυσίας του ἀλλά καί τῆς σωτηρίας ἡ ὁποία ἐπήγασε ἀπό αὐτήν.
Ὅμως γιά νά ἀνταποκριθοῦμε στήν πρόσκληση πού ζητοῦμε καί νά μήν προσβάλλουμε τόν οἰκοδεσπότη μας, τόν Χριστό, θά πρέπει νά προσεγγίσουμε τό Δεῖπνο του ἀνάλογα προετοιμασμένοι. Θά πρέπει νά τό προσεγγίσουμε ἔχοντας συναίσθηση σέ τί μετέχουμε, ποιόν κοινωνοῦμε καί πῶς κοινωνοῦμε. Θά πρέπει νά τό προσεγγίσουμε προετοιμασμένοι κατάλληλα, μέ καθαρό τό ἔνδυμα τῆς ψυχῆς μας μέ τή μετάνοια καί τό μυστήριο τῆς ἱερᾶς ἐξομολογήσεως, μέ συναίσθηση ποῦ προσερχόμασθε καί ποιόν ὄχι μόνο θά συναντήσουμε ἀλλά καί θά λάβουμε μέσα μας.
Θά πρέπει νά προσέλθουμε ἀκόμη ἔχοντας κατά νοῦν καί τήν ὑπόσχεση πού δίδουμε σήμερα στόν Χριστό. Καί ποιά εἶναι αὐτή ἡ ὑπόσχεση; «Οὐ φίλημά σοι δώσω καθάπερ ὁ Ἰούδας».
Τοῦ ὑποσχεθήκαμε, δηλαδή, ὅτι δέν θά κάνουμε αὐτό πού ἔκανε ὁ Ἰούδας. Δέν θά τόν προδώσουμε μέ ἕνα ἀσπασμό, μέ ἕνα φίλημα, τό ὁποῖο εἶναι ἔνδειξη ἀγάπης καί φιλίας καί ὅμως ὁ Ἰούδας τό χρησιμοποίησε, ἔχοντας συμμετάσχει προηγουμένως στόν Μυστικό Δεῖπνο μαζί μέ τούς ἄλλους μαθητές τοῦ Χριστοῦ, γιά νά δείξει στούς Ἑβραίους ποιός ἦταν αὐτός τόν ὁποῖο ἔπρεπε νά συλλάβουν.
Τί σημαίνει ὅμως αὐτό; Σημαίνει ὅτι δέν θά τόν ξεχάσουμε, μόλις τελειώσει τό Δεῖπνο, μόλις τελειώσει ἡ θεία Λειτουργία, καί θά ἐπιστρέψουμε στίς καθημερινές μας ἀσχολίες καί ὑποχρεώσεις.
Σημαίνει ὅτι δέν θά φύγουμε ἀπό τόν ναό, ὅταν περάσουν αὐτές οἱ κατανυκτικές ἡμέρες τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος, κατά τίς ὁποῖες ὅλοι σπεύδουμε γιά νά προσκυνήσουμε τόν Χριστό στόν Σταυρό ἤ τόν Ἐπιτάφιο, καί οἱ χαρμόσυνες ἡμέρες τοῦ Πάσχα, καί θά ἐπιστρέψουμε στή ζωή πού κάναμε, στήν ἀδιαφορία μας γιά τόν Χριστό καί τό θέλημά του, στίς ἀδυναμίες μας, στίς συνήθειές μας, στίς ἁμαρτίες μας, ἀντί νά προσπαθήσουμε νά εἴμαστε συνεπεῖς πρός τήν πρόσκληση τήν ὁποία τόν παρακαλέσαμε νά μᾶς ἀπευθύνει· ἀντί νά ἀξιοποιήσουμε τήν εὐκαιρία πού μᾶς ἔδωσε νά μετάσχουμε στό Δεῖπνο του καί νά κοινωνήσουμε τό Σῶμα του καί τό Αἷμα του· ἀντί νά ἀγωνιζόμαστε γιά νά ἐναρμονίσουμε τή ζωή μας μέ ὅσα Ἐκεῖνος θέλει ἀπό μᾶς, ὥστε νά ἀξιοποιήσουμε τή δική του προσφορά καί τή δική του θυσία γιά τή σωτηρία μας.
Ἄς μήν ἀθετήσουμε τήν ὑπόσχεσή μας. Ἄς μήν ἀπογοητεύσουμε καί ἄς μήν λυπήσουμε τόν Χριστό μέ τή συμπεριφορά μας, ἀλλά ἄς ἐκμεταλλευθοῦμε τήν εὐκαιρία τῆς σημερινῆς ἡμέρας, τῆς φετινῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος γιά νά τόν ἀκολουθήσουμε, γιά νά συσταυρωθοῦμε μαζί του, γιά νά ἀφήσουμε τό τίμιο καί πανακήρατο αἷμα του νά ἀποπλύνει καί τίς δικές μας ἁμαρτίες, ὥστε νά συναναστηθοῦμε μαζί του καί νά αἰσθανθοῦμε τή μόνιμη καί διαρκῆ χαρά τῆς Ἀναστάσεως στήν ψυχή μας καί τή ζωή μας.