Το εσπέρας της Τρίτης, 17 Δεκεμβρίου 2024, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό και στην καθιερωμένη Ιερά Παράκληση του Αγίου Λουκά του Ιατρού που τελείται κάθε Τρίτη στον υπό ανέγερεση Ιερό Ναό του στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βεροίας.
Ευλαβείς πιστοί από την Ημαθία και την ευρύτερη περιοχή κατακλύζουν κάθε Τρίτη τον Ιερό Ναό του Θαυματουργού Αγίου, για να προσκυνήσουν τα Ιερά Λείψανα του και να τον ευχαριστήσουν με δάκρυα ευγνωμοσύνης για την θαυματουργική επέμβαση στη ζωή τους.
Με την ευκαιρία της πρόσφατης εορτής των Αγίων Ενδόξων πέντε Μαρτύρων Ευστρατίου, Αυξεντίου, Ευγενίου, Μαρδαρίου και Ορέστου τέθηκαν σε προσκύνηση και τεμάχια των Ιερών Λειψάνων των εορταζομένων Αγίων, ενώ η Ιερά Ακολουθία μεταδόθηκε απευθείας από την ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, την αντίστοιχη σελίδα στο Facebook και τον ραδιοφωνικό σταθμό «Παύλειος Λόγος 90,2 FM».
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων στο τέλος της παράκληση ανέγνωσε ένα νέο θαύμα του Αγίου, ενώ στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων:
Ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία ἑόρτασε τήν περασμένη Κυριακή τή μνήμη τῶν ἁγίων Προπατόρων τοῦ Κυρίου μας. Ποιοί εἶναι ὅμως οἱ Προπάτορες καί γιά ποιό λόγο τελεῖται πανηγυρικά ἡ μνήμη τους πρίν ἀπό τή μεγάλη ἑορτή τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ;
Ἄς ἀκούσουμε τί ἀπαντᾶ στό ἐρώτημα αὐτό ὁ ἅγιος Λουκᾶς, ἀρχιεπίσκοπος Συμφερουπόλεως, ὁ θαυματουργός, σέ μία ἐπίκαιρη ὁμιλία του.
Κάθε μεγάλο ἀνθρώπινο ἔργο, λέγει, ἀπαιτεῖ μακρά, πολυχρόνια καί βαθειά προετοιμασία. Ὅλα τά μεγάλα γεγονότα στή ζωή τοῦ ἀνθρωπίνου γένους, τά μεγάλα ἱστορικά γεγονότα προετοιμάζονταν στή ροή πολλῶν χρόνων μέσα στήν ἱστορία, ἐνίοτε ἀκόμη καί ἑκατοντάδων χρόνων.
Ἐάν αὐτό ὅμως συμβαίνει στά ἀνθρώπινα καί στά ἰδιωτικά ἔργα, ἐάν αὐτό συμβαίνει στή ζωή ὅλης τῆς ἀνθρωπότητος, τότε, ὡς ἕνα ἀπό τά πλέον μεγάλα γεγονότα στήν ἱστορία της, θά ἔπρεπε ἡ ἀνθρωπότητα νά προετοιμασθεῖ πράγματι περισσότερο γιά τήν ἐμφάνιση στόν κόσμο τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ. Θά ἔπρεπε νά προετοιμασθεῖ πολύ περισσότερο τό ἀνθρώπινο γένος γιά τήν πρόσληψη τῆς ὑψίστης διδασκαλίας τοῦ Χριστοῦ.
Ἡ λατρεία τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ καί ἡ γνώση του ἦταν πρίν ἀπό τή γέννηση τοῦ Χριστοῦ προνόμιο μόνο τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ λαοῦ. Ὅλοι οἱ ἄλλοι λαοί δέν εἶχαν τήν ἀποκάλυψη πού εἶχε δοθεῖ στόν Ἰσραηλιτικό λαό καί γι᾽ αὐτό οἱ εἰδωλολάτρες γνώριζαν τόν Θεό μόνο μέσα ἀπό τά φυσικά φαινόμενα.
Ἀλλά ἀκόμη καί ἡ γνώση πού εἶχε ὁ Ἰσραηλιτικός λαός γιά τόν Θεό καί τή λατρεία του ἀπεῖχε πολύ ἀπό αὐτήν πού δόθηκε στούς ἀνθρώπους ἀπό τόν Χριστό. Ἦταν πολύ μακριά ἀπό τή γνώση ὅτι ὁ Θεός εἶναι ἀγάπη.
Ἡ οὐσία τῆς διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ συνίσταται ἀκριβῶς στό κήρυγμα καί στή διδασκαλία γιά τήν ἀγάπη. Γιά τήν ἐπίγνωση αὐτῆς τῆς μεγάλης ἀληθείας ἔπρεπε νά προετοιμασθεῖ ὁ Ἰσραηλιτικός λαός, ἀλλά καί ὅλος ὁ κόσμος, ὅλη ἡ ἀνθρωπότητα. Καί αὐτός πού τόν προετοίμασε ἦταν ὁ ἴδιος ὁ Θεός.
Ὁ Θεός ἔδωσε στό ἀνθρώπινο γένος τήν πρώτη ὑπόσχεση σχετικά μέ τόν Σωτήρα τοῦ κόσμου. Ἀκόμη καί στόν Ἀδάμ, πρίν ἀπό τήν ἐκδίωξή του ἀπό τόν παράδεισο, ὁ Κύριος τοῦ ἔδωσε τή μεγάλη ἐπαγγελία. «Τό σπέρμα τῆς γυναικός θά συντρίψει τήν κεφαλή τοῦ φιδιοῦ». Τό σπέρμα τῆς γυναικός εἶναι ὁ Κύριός μας καί ἡ γυναίκα εἶναι ἡ Παναγία Παρθένος.
Στούς αἰῶνες πού ἀκολούθησαν πολλοί ἦταν ἐκεῖνοι, οἱ προπάτορες καί οἱ προφῆτες, ἀπό τόν πατριάρχη Ἰακώβ, τόν ἐγγονό τοῦ Ἀβραάμ, μέχρι τούς προφῆτες Ἡσαΐα, Μαλαχία, Δαβίδ, Ζαχαρία, Δανιήλ, πού μίλησαν γιά τόν Μεσσία πού θά ἐρχόταν στή γῆ γιά νά λυτρώσει τόν ἄνθρωπο, ἀλλά καί γιά τή ζωή καί τή θυσία του χάρη τῶν ἀνθρώπων. Ἔτσι τούς προετοίμασαν, δίδοντας μία ἔστω ἀμυδρή εἰκόνα γιά τόν Υἱό τοῦ Θεοῦ, πού ἐπρόκειτο νά ἔλθει ὡς ἄνθρωπος στή γῆ.
Ἀκριβῶς γι᾽ αὐτόν τόν λόγο, λέγει ὁ ἅγιος Λουκᾶς, τιμᾶ ὅλους αὐτούς, τούς προπάτορες τοῦ Κυρίου καί τούς προφῆτες, ἡ Ἐκκλησία μας, πρίν ἀπό τή μεγάλη ἑορτή τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ. Διότι πρέπει ὅλοι νά τούς τιμοῦμε καί νά διαβάζουμε τίς προφητεῖες τους, γιά νά προετοιμαζόμαστε κατάλληλα. Ἀλλά πρέπει νά τούς τιμοῦμε καί γιά τούς διωγμούς καί τά βάσανα καί τόν ἀπάνθρωπο θάνατο πού κάποιοι ἀπό αὐτούς ὑπέμειναν γι᾽ αὐτές τίς προφητεῖες, ὅπως ὁ προφήτης Ἡσαΐας πού πριονίσθηκε μέ ξύλινο πριόνι.
Καί ἀκόμη πρέπει νά τούς τιμοῦμε γιά νά διδασκόμεθα ἀπό τήν πίστη τους καί τήν ὑπακοή τους, ὅπως αὐτή τοῦ πατριάρχου Ἀβραάμ, ὁ ὁποῖος ἔδειξε τέτοια θαυμάσια ὑπακοή στό θέλημα τοῦ Θεοῦ, καθώς μέ ἕνα καί μόνο λόγο τοῦ Κυρίου ἄφησε τήν πατρίδα του καί πορεύθηκε στό ἄγνωστο, στή γῆ τῶν Χαναναίων, ὅπως τόν διέταξε ὁ Θεός, καί δέν δίστασε νά προσφέρει θυσία στόν Θεό ἀκόμη καί τόν μονογενῆ του υἱό, τόν Ἰσαάκ.
Δέν πρέπει ὅμως, συνεχίζει ὁ ἅγιος Λουκᾶς, νά τιμοῦμε καί τόν μεγάλο προφήτη Μωυσῆ, στόν ὁποῖο μίλησε ὁ ἴδιος ὁ Θεός καί ὁ ὁποῖος ἔλαβε ἀπό τόν Θεό τίς δέκα ἐντολές τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης; Δέν πρέπει νά διαβάζουμε καί νά τιμοῦμε ὅλους ἐκείνους πού καθοδήγησαν τήν ἀνθρωπότητα καί συνέβαλαν στό νά ἀνοίξει ἡ καρδιά καί τό μυαλό μας στό κήρυγμα τοῦ Χριστοῦ;
Ἀσφαλῶς πρέπει, καταλήγει ὁ ἅγιος Λουκᾶς, καί σέ αὐτό ἀποβλέπει καί ἡ ἀφιέρωση ἀπό τήν Ἐκκλησία μας τῆς περασμένης Κυριακῆς στούς ἁγίους προπάτορες τοῦ Χριστοῦ.
Μαζί μέ αὐτούς τιμήσαμε ὅμως τίς προηγούμενες ἡμέρες καί μία πεντάδα ἁγίων μαρτύρων, τούς ἁγίους Εὐστράτιο, Αὐξέντιο, Εὐγένιο, Μαρδάριο καί Ὀρέστη, οἱ ὁποῖοι μαρτύρησαν γιά τόν Χριστό στήν Καππαδοκία τόν 3ο αἰώνα. Οἱ τέσσερις ἦταν ἀξιωματικοί τοῦ ρωμαϊκοῦ στρατοῦ καί ὁ Αὐξέντιος ἦταν ἱερέας. Ἐνῶ μαινόταν ὁ διωγμός τοῦ Διοκλητιανοῦ κατά τῶν χριστιανῶν, ὁ Εὐστράτιος δέν δίστασε νά ὁμολογήσει τήν πίστη του καί νά ὑπομείνει φρικτά βασανιστήρια ἀπό τά ὁποῖα ὅμως ἐξῆλθε μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ σῶος. Βλέποντας τό θαῦμα ὁ χιλίαρχος Εὐγένιος ὁμολόγησε καί αὐτός ὅτι εἶναι χριστιανός καί ἐπιθυμεῖ νά μαρτυρήσει γιά τόν Χριστό. Ὀργισμένος ὁ ἡγεμόνας διέταξε τούς ὑπηρέτες του νά τοῦ φορέσουν σιδερένια παπούτσια μέ καρφιά πού τρυποῦσαν τά πόδια καί νά τούς ἀκολουθήσει.
Ὁ Μαρδάριος, ἕνας ἀπό τούς στρατιῶτες πού εἶδε τόν Εὐστράτιο, ἐντυπωσιάσθηκε τόσο ἀπό τήν τόλμη του, ὥστε εἶπε στή σύζυγό του ὅτι ὁ Εὐστράτιος ἐγκατέλειψε τά πάντα γιά τόν Χριστό. Καί ἐκείνη τόν παρακίνησε νά κάνει καί αὐτός τό ἴδιο, ὅπως καί ἔκανε. Στή φυλακή οἱ μάρτυρες συναντήθηκαν μέ τόν ἱερέα Αὐξέντιο, ὁ ὁποῖος τελικά μαρτύρησε πρῶτος. Βλέποντας τό μαρτύριό του ὁ νεαρός στρατιώτης τοῦ ἡγεμόνος Ὀρέστης ὁμολόγησε καί αὐτός καί μαρτύρησε καί αὐτός μαζί μέ τούς ἄλλους ὥστε νά συνευφραίνονται μαζί στόν οὐρανό.
Τά ἱερά λείψανά τους δέν ἔπαυσαν ποτέ νά θαυματουργοῦν, καί καθώς ἡ Ἱερά Μονή μας ἔχει τήν εὐλογία νά κατέχει ἀποτμήματα τους, τά μεταφέραμε σήμερα ἐδῶ, στόν ναό τοῦ ἁγίου Λουκᾶ, γιά νά τά προσκυνήσουμε καί νά λάβουμε τή χάρη τους μαζί μέ αὐτή τοῦ ἁγίου Λουκᾶ, ἀλλά καί γιά νά ἐμπνευσθοῦμε ἀπό τήν τόλμη καί τήν ἀγάπη τους πρός τόν Χριστό καί νά τούς μιμηθοῦμε ὄχι βέβαια στό μαρτύριο ἀλλά στόν ἀγώνα μας γιά χάρη τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ, πού σέ λίγες ἡμέρες θά τόν δοῦμε νά γίνεται καί πάλι ἄνθρωπος, ταπεινό βρέφος στό σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ, γιά τή δική μας σωτηρία.