Στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου στο Σχοινά Ημαθίας λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων την Τετάρτη, 27 Οκτωβρίου το πρωί, με την ευκαιρία της εορτής των συναθλητών του Μεγαλομάρτυρος, Αγίων Νέστορος και Λούπου.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε: «Ὁ Θεός τοῦ Δημητρίου βοήθει μοι». Ἑορτάζει σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας ἕναν νεαρό μάρτυρά της, ἕναν πιστό μαθητή τοῦ ἁγίου μεγαλομάρτυρος Δημητρίου τοῦ μυροβλύτου, τοῦ ὁποίου τή μνήμη ἑορτάσαμε χθές. Ἑορτάζει τόν ἅγιο μάρτυρα Νέστορα, ὁ ὁποῖος ἀξιώθηκε παρά τό νεαρό τῆς ἡλικίας του νά καταγάγει μία περιφανῆ νίκη ἐναντίον ἑνός ἰσχυροῦ ἀντιπάλου. Ἀξιώθηκε νά νικήσει τόν ἀγαπημένο μονομάχο τοῦ αὐτοκράτορος Μαξιμιανοῦ, τόν Λυαῖο, πού προκαλοῦσε τούς χριστιανούς νά μονομαχήσουν μαζί του, ἄν πίστευαν ὅτι ὁ Θεός τους μπορεῖ νά τούς γλιτώσει ἀπό τά χέρια του.
Στήν πρόκληση αὐτή τοῦ Λυαίου τόλμησε νά ἀνταποκριθεῖ ὁ πιό ἀκατάλληλος, θά λέγαμε, ὁ πιό ἀδύναμος, ὁ νεαρός Νέστορας, πού οὔτε τή σωματική διάπλαση τοῦ Λυαίου διέθετε οὔτε φυσικά τήν ἐμπειρία του. Καί ὅμως τόλμησε. Τόλμησε, ὄχι γιατί ἤθελε νά σκοτώσει τόν Λυαῖο, ἀλλά γιατί ἤθελε νά ὁμολογήσει μέ τόν τρόπο αὐτό τήν πίστη του στή δύναμη τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ. Τόλμησε, γιατί εἶχε τή βεβαιότητα ὅτι ὁ Θεός δέν θά ἐγκατέλειπε τόν δοῦλο του πού ἀγωνιζόταν γιά νά ἀποδείξει ὅτι ὁ Θεός τῶν χριστιανῶν εἶναι ὁ μόνος ἀληθινός Θεός.
Δέν χρειάσθηκε νά πεῖ πολλά ὁ νεαρός Νέστορας. Μία φράση εἶπε μόνο. Μία ἐπίκληση ἔκανε. «Ὁ Θεός τοῦ Δημητρίου βοήθει μοι». Ὁ Θεός τοῦ Δημητρίου βοήθησέ με. Καί ὕστερα ὅλα τελείωσαν. Δέν χρειάσθηκε προσπάθεια. Ὁ Λυαῖος ἦταν νεκρός. Ὁ πανίσχυρος μονομάχος πού κομπάζοντας προκαλοῦσε τούς χριστιανούς νά μονομαχήσουν μαζί του, ἔκειτο πλέον ἄφωνος, ἄψυχος, ἀδύνατος νά ἀντιδράσει. Ὁ Θεός πού ἐπικαλέσθηκε ὁ ἅγιος Νέστορας εἶχε κάνει τό θαῦμα του, εἶχε ἀποδείξει τή δύναμή του, εἶχε δώσει ἐκεῖνος τήν ἀπάντηση στόν ὑπερόπτη Λυαῖο.
Ὁ Νέστορας ἦταν νικητής, ὄχι γιά νά καυχηθεῖ ὁ ἴδιος, ἀλλά γιά νά δοξάσει τόν Θεό πού τόν δόξασε, γιά νά δοξάσει Αὐτόν πού τοῦ ἔκανε τήν τιμή νά τόν συγκαταριθμήσει μεταξύ τῶν τέκνων του καί νά τόν ἀξιώσει νά ὁμολογήσει τό ὄνομά του «ἐνώπιον ἐθνῶν καί βασιλέων», καί στή συνέχεια νά χύσει καί τό αἷμα του γιά τήν ἀγάπη καί τήν πίστη του στόν Χριστό.
Τί ἔχει ὅμως νά πεῖ σέ μᾶς ὁ ἅγιος Νέστωρ; Καί γιατί ὁ Θεός τοῦ ἐπεφύλαξε αὐτή τήν τιμή καί τόν ἀξίωσε καί τοῦ στεφάνου τοῦ μαρτυρίου;
Ἡ ἐπίκλησή του, λίγο πρίν νά κατέβει στό στάδιο γιά νά ἀναμετρηθεῖ μέ τόν Λυαῖο, μᾶς τό ἀποκαλύπτει. Τί εἶπε ὁ ἅγιος Νέστωρ; «Ὁ Θεός τοῦ Δημητρίου βοήθει μοι».
Τό πρῶτο στοιχεῖο εἶναι ἡ τόλμη καί ἡ διάθεση τῆς ὁμολογίας.
Πόσες φορές ἀκοῦμε στό περιβάλλον μας ἤ στίς κοινωνικές συναναστροφές μας νά ἀμφισβητεῖται ὁ Θεός, νά χλευάζεται ἡ πίστη μας, νά συκοφαντεῖται ἡ Ἐκκλησία; Καί ἐμεῖς τί κάνουμε; Σιωποῦμε, ἀδιαφοροῦμε, δέν τολμοῦμε νά ποῦμε μιά λέξη γιά νά ὑπερασπισθοῦμε τήν ἀλήθεια, παρότι ξέρουμε ποιά εἶναι· δέν τολμοῦμε νά ὁμολογήσουμε τήν πίστη μας στόν Χριστό. Θά μποροῦσε καί ὁ ἅγιος Νέστορας νά ἀδιαφορήσει, νά μείνει στό σπίτι του καί νά μήν ἀναλάβει νά ἀπαντήσει στόν Λυαῖο θέτοντας σέ κίνδυνο τή ζωή του. Δέν τό ἔκανε ὅμως. Ἔσπευσε νά ὁμολογήσει τόν Χριστό, χωρίς νά φοβηθεῖ τίποτε.
Τό δεύτερο στοιχεῖο εἶναι ἡ πίστη του στή δύναμη τοῦ Θεοῦ. Ὁ ἅγιος Νέστορας δέν πῆγε νά ἀντιμετωπίσει τόν Λυαῖο ἔχοντας ἐμπιστοσύνη στίς δικές του δυνάμεις ἀλλά στή δύναμη τοῦ Θεοῦ. Γι᾽ αὐτό καί τόν ἐπικαλεῖται. Γι᾽ αὐτό καί διακηρύσσει πρός ὅλους ὅτι ἡ δόξα τῆς νίκης δέν εἶναι δική του ἀλλά τοῦ Θεοῦ.
Τό τρίτο στοιχεῖο εἶναι ἡ ταπεινοφροσύνη του. Τί λέγει ὁ ἅγιος Νέστορας; «Ὁ Θεός τοῦ Δημητρίου βοήθει μοι». Δέν λέγει «Θεέ μου, βοήθησέ με», ὅπως θα μποροῦσε νά πεῖ, ἀλλά ἐπικαλεῖται τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ, μέσω τοῦ διδασκάλου του, τοῦ ἁγίου Δημητρίου, τοῦ ὁποίου τήν εὐχή εἶχε ζητήσει, πρίν νά ἐπιχειρήσει τό μεγάλο αὐτό τόλμημα.
Πῶς ἦταν δυνατόν νά μήν βοηθήσει ὁ Θεός τόν νεαρό Νέστορα, πού μέ ταπείνωση ἐπικαλέσθηκε τή δύναμή του, γιά νά ὁμολογήσει τό ὄνομά του καί τήν πίστη του σ᾽ Αὐτόν; Δέν ἦταν δυνατόν. Διότι ὁ Θεός βοηθᾶ ὅλους ὅσους τόν ἐπικαλοῦνται. Εἶναι δίπλα σέ ὅσους τόν ὁμολογοῦν καί μάλιστα, κατά τήν ὑπόσχεσή του, δίδει «στόμα καί σοφίαν» σέ αὐτούς πού ὁμολογοῦν τό ὄνομά του, ὥστε νά μήν μπορεῖ κανείς νά τούς ἀντισταθεῖ.
Καί αὐτή τή δύναμη καί τή βοήθεια πού ἔδωσε ὁ Θεός στόν ἅγιο Νέστορα εἶναι πρόθυμος νά τήν δώσει καί σέ μᾶς, ἐάν τήν ζητοῦμε μέ πίστη καί μέ ταπείνωση, ἀλλά καί ἐάν ἔχουμε τήν τόλμη νά ὁμολογοῦμε τήν πίστη μας στόν Θεό.
Ἄς μιμηθοῦμε τό παράδειγμα τοῦ ἁγίου Νέστορος πού τιμοῦμε σήμερα καί ἄς ἐπικαλούμεθα τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ ἀλλά καί τή δική του πρεσβεία καί μεσιτεία γιά νά ἀνταπεξέλθουμε στίς δυσκολίες καί στίς προκλήσεις τῆς παρούσης ζωῆς καί τοῦ σύγχρονου κόσμου καί νά δίδουμε πάντοτε τή μαρτυρία τῆς εἰς Χριστόν πίστεώς μας, ὅπως ὁ ἅγιος Νέστωρ.
Χρειάζεται, λοιπόν, ἐμπιστοσύνη στόν Θεό, ἀλλά χρειάζεται καί ταπείνωση. Γιατί πολλές φορές ζητᾶμε ἀπό τόν Θεό, ἴσως καί μέ αὐθάδεια, θά ἔλεγα, χωρίς νά ἔχουμε τή συναίσθηση τῆς ἁμαρτωλότητός μας, τῆς ταπεινώσεώς μας, γιά νά ζητήσουμε ἀπό τόν Θεό πρωτίστως τή βασιλεία του. Τί λέγει ὁ Κύριος; «Ζητεῖτε πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καί ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν». Ἐμεῖς ζητᾶμε κάθε ἡμέρα, ὅλοι μας ζητᾶμε, παρακαλοῦμε τόν Θεό. Ἄλλοι παρακαλοῦν πρῶτα γιά τά παιδιά τους, γιά τήν οἰκογένειά τους, γιά τόν σύζυγο, γιά τήν σύζυγο, ἀλλά γιά τή σωτηρία τῆς ψυχῆς μας ἴσως ποτέ δέν παρακαλοῦμε. Τό ἀφήνουμε τελευταῖο. Τώρα ἰδιαίτερα ζητᾶμε νά μᾶς ἀπαλλάξει ἀπό τόν κορωνοϊό, ἀπ᾽ αὐτόν τόν πειρασμό τόν μεγάλο, ἀλλά δέν λέμε «Θεέ μου, ὅπως ἐσύ θέλεις. Ἐμεῖς εἴμαστε στά χέρια τά δικά σου. Ἐσύ δός μας τή δύναμη. Ἐσύ βοήθησέ μας». Ἀλλά ἐσύ, ὄχι ἐμεῖς. Μέ τή δική σου βοήθεια.
Ἄς προσέξουμε, ἀδελφοί μου, καί ἄς ἐπικαλούμεθα τή χάρη τῶν ἁγίων, τοῦ ἁγίου μεγαλομάρτυρος Δημητρίου, τοῦ ἁγίου Νέστορος ἀλλά καί τοῦ ἁγίου Λούπου, πού ἦταν μαθητές του. Ἀμήν».