Κατά την εορτή του Άγιου Νικολάου το πρωί τελέστηκε πολυαρχιερατικό συλλείτουργο προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονος, ο οποίος κήρυξε και τον θείο λόγο και συλλειτουργούντων των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλοχίου, Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού κ. Κυρίλλου, ο οποίος χοροστάτησε στον Όρθρο και του οικείου Ιεράρχου Σερβίων και Κοζάνης κ. Παύλου. Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας ακολούθησε πάνδημη λιτανεία της Ιερής Εικόνος του Αγίου.
Την παραμονή της εορτής το απόγευμα, τελέστηκε πανηγυρικός εσπερινός χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλοχίου, ο οποίος κήρυξε και τον θείο λόγο ενώ μαζί με τον Σεβασμιώτατο συγχοροστάτησαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων,Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού κ. Κύριλλος και ο επιχώριος Μητροπολίτης Σερβίων και Κοζάνης κ. Παύλος.
Από τους εορτασμούς για τον Άγιο Νικόλαο στην Κοζάνη σας παραθέτουμε αυτούσια την ομιλία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων.
Η ομιλία του Σεβ. Μητροπολίτου Βεροίας στην Θ. Λειτουργία :
«Χορεύσατε πνεύματι, πάντες φιλέορτοι, οὐρανοί εὐφραίνεσθε … φαιδρῶς ἐν τῇμνήμῃτοῦπαμμάκαρος … Νικολάου».
Οὐρανός καί γῆ εὐφραίνεται σήμερα ἐπί τῇ μνήμῃ τοῦ ἐν ἁγίοις πατρός ἡμῶν Νικολάου, ἀρχιεπισκόπου Μύρων, τοῦ θαυματουργοῦ.
Εὐφραίνεται ἡ γῆ, γιατί ἐξ αὐτῆς προῆλθε ὁ ἑορταζόμενος ἱεράρχης, εἰς αὐτήν ἔζησε, μέ τούς ἀνθρώπους συνανεστράφη, ἀλλά τό πολίτευμά του ὑπῆρξε, κατά τόν πρωτοκορυφαῖο ἀπόστολο Παῦλο, ἐν οὐρανοῖς.
Εὐφραίνεται ἰδιαιτέρως ὅμως καί ἀγάλλεται καί χορεύει ἐν πνεύματι καί ἡ πόλη τῆς Κοζάνης, ὁ εὐσεβής κλῆρος καί λαός της, μέ προεξάρχοντα τόν σεπτό ποιμενάρχη της, τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Σερβίων καί Κοζάνης καί προσφιλῆ ἐν Χριστῷ ἀδελφό κύριο Παῦλο, διότι ἔχει τόν μέγα αὐτό καί θαυματουργό ἅγιο, τόν ἅγιο Νικόλαο, πολιοῦχο καί προστάτη, μεσίτη καί πρέσβυ στόν θρόνο τῆς Χάριτος, ὑπέρμαχο καί βοηθό «ἐν πάσαις ἀνάγκαις».
Εὐφραίνεται μαζί μέ τή γῆ ὅμως σήμερα καί ὁ οὐρανός. Εὐφραίνεται μαζί μέ τήν ἐπί γῆς στρατευομένη Ἐκκλησία καί ἡτῶν πρωτοτόκων, γιατί ἐκεῖ πλέον περιπολεύει ὁ μέγας ἱεράρχης, ἀπό ἐκεῖἐ ποπτεύει τήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ, καί ἐξ οὐρανοῦ σπεύδει πρός βοήθεια ὅλων ἐκείνων οἱ ὁποῖοι ἐπικαλοῦνται τήν χάρη του καί τιμοῦν τήν ἱερά καί πανευκλεῆμνήμη του.
Τή δική του βοήθεια ἐπικαλούμεθα καί ἐμεῖς σήμερα γιά νά ποῦμε λίγα λόγια πρός τιμήν τοῦμεγάλου αὐτοῦἱεράρχου, ὡς ἐλάχιστο δεῖγμα σεβασμοῦ πρός τό μέγεθος τῆς ἁγιότητός του, ἀλλά καί ὡς ταπεινό ἀντίδωρο τῆς ἀγάπης τοῦ ποιμενάρχου σας, ὁ ὁποῖος εὐγενῶς καί φιλοφρόνως μᾶς προσεκάλεσε γιά νά συνεορτάσουμε καί νά συμπανηγυρίσουμε μαζί του καί μαζί σας στόν περικαλλῆ καί ἱστορικό μητροπολιτικό ναό τῆς Κοζάνης, τόν τιμώμενο στό ὄνομα τοῦ κλεινοῦ ἱεράρχου, τήν ἱερά μνήμη τοῦ πολιούχου σας.
Ταπεινό τό δῶρο, εὐτελής ἡ προσφορά, διότι δέν εἶναι εὔκολο νά ἐγκωμιάσει ἀνθρώπινη γλώσσα τίς ἀρετές καί τά θαύματα τοῦ ἁγίου Νικολάου. Δέν εἶναι εὔκολο νά περιγράψει κανείς τή ζωή ἐκείνου, ὁ ὁποῖος βάδισε στά ἴχνη ὄχι μόνο ἑνός ἀλλά ὅλων τῶν ἁγίων καί τῶν δικαίων, ὅπως γράφει χαρακτηριστικά ὁ ἐγκωμιαστής του, ἅγιος Ἀνδρέας Κρήτης.
Ἴσως ὅμως καί δέν χρειάζεται νά περιγράψει καί νά ἐγκωμιάσει κανείς τή ζωή τοῦ ἑορταζομένου ἁγίου ἱεράρχου, γιατί ποιό πέλαγος εἶναι ἀμέτοχο τῶν θαυμάτων του καί ποιά ἐσχατιά τῆς γῆς δέν γνωρίζει τίς δωρεές του, ὅπως ὑποσημαίνει στόν λόγο του πρός «τόν περιβόητον ἐν ἀρχιερεῦσι Θεοῦ Νικόλαον» ὁ βυζαντινός αὐτοκράτορας Λέοντας Στ´ ὁ σοφός, ἀλλά καί γιατί δέν ἔχει ἀνάγκη ἀπό τά ἀνθρώπινα ἐγκώμια ὁ ἅγιος Νικόλαος, ὁ ὁποῖος ἀπολαμβάνει πλούσια τή χάρη καί τή δόξα τοῦ οὐρανοῦ, τήν ὁποία τοῦ προσέφερε ὁ δικαιο κρίτης Θεός.
Αὐτό πού χρειάζεται, ἀδελφοί μου, σήμερα εἶναι, ἐάν θέλουμε νά τιμήσουμε ὄντως τή φωσφόρο μνήμη τοῦ κλεινοῦ ἐν ἱεράρχαις καί εὐκλεοῦς ἐν θαύμασι ἁγίου Νικολάου, νά ἀκούσουμε τή φωνή τοῦ ἀποστόλου Παύλου: «πείθεσθε τοῖς ἡγουμένους ὑμῶν καί ὑπείκετε», καί νά προσπαθήσουμε νά κάνουμε πράξη ζωῆς τήν προτροπή του. Ὄχι σήμερα μόνο, γιατί ἡ μίμηση τῆς ζωῆς τῶν ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας μας δέν εἶναι κάτι τό ὁποῖο ἐπιτυγχάνεται σέ μία ἤ σέ δύο ἡμέρες, ἀλλά καί γιατί ἡ τιμή τῶν ἁγίων, ἐάν θέλουμε νά εἶναι ἀληθινή, δέν περιορίζεται στήν ἡμέρα τῆς μνήμης τους, ἀλλά θά πρέπει νά ἀποτελεῖστόχο καί διαρκῆσκοπό τῆς ζωῆς μας.
Διότι ἀκολουθώντας τά ἴχνη τῶν ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας, θά φθάσουμε καί ἐμεῖς ἐκεῖπού ἔφθασαν καί ἐκεῖνοι, θά φθάσουμε στόν ἀρχηγό καί τελειωτή τῆς πίστεώς μας, τόν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό.
Ἄς ἀκούσουμε, λοιπόν, ἀδελφοί μου, καί ἐμεῖς σήμερα τήν προτροπή τοῦ οὐρανοβάμονος ἀποστόλου Παύλου καί ἄς ἀγωνισθοῦμε νά βαδίσουμε στά ἴχνη τοῦἑορταζομένου ἁγίου πολιούχου σας, τοῦ ἐν ἁγίοις πατρός ἡμῶν Νικολάου, διότι ἀποτελεῖ γιά ὅλους μας, κατά τόν ἱερό ὑμνογράφο, «κανόνα πίστεως καί εἰκόνα πραότητος», ἀποτελεῖπρότυπο ταπεινώσεως καί ἀνιδιοτελοῦς ἀγάπης πρός τούς ἀνθρώπους.
Ἄς ἀγωνισθοῦμε νά θέσουμε ὡς θεμέλιο τῆς ζωῆς μας τήν ταπεινοφροσύνη, τήν ὁποία εἶχε σέ μέγιστο βαθμό ὁ ἅγιος Νικόλαος καί γι᾽αὐτό ἀξιώθηκε μεγάλων καί οὐρανίων δωρεῶν, γι᾽αὐτό ὑψώθηκε ἀπό τόν Θεό καί ἁγιάσθηκε, κατά τήν ὑπόσχεσή του, ὅτι «ταπεινοῖς δίδωσι χάριν».
Ὑψώθηκε καί ἁγιάσθηκε διά τῆς ταπεινώσεως, διότι ἡ ταπείνωση ἀποτελεῖτό ἀσφαλές θεμέλιο τῆς ἐν Χριστῷζωῆς. Ἀποτελεῖτή μοναδική καί ἀσφαλῆὁδό τῆς πνευματικῆς προόδου τοῦἀνθρώπου, ἀπό τήν ὁποία δέν μπορεῖνά ἐκπέσει καί νά παρασυρθεῖκανείς, διότι δέν κινδυνεύει ἀπό τήν ὑψηλοφροσύνη καί τή μεγάλη ἰδέα γιά τόν ἑαυτό του, καί ἔτσι τόν σκεπάζει καί τόν στηρίζει ἡχάρη τοῦ Θεοῦ.
Γι᾽αὐτό καί ἡ ταπεινοφροσύνη συκοφαντεῖται καί πολεμεῖται τόσο ἀπό τόν ἐχθρό τῆς ψυχῆς μας, τόν διάβολο, ὅσο καί ἀπό ἐκείνους πού τόν ἀκολουθοῦν, γιατί ὁδηγεῖ τόν ἄνθρωπο στή σωτηρία.
Ὅμως ἐμεῖς, ἀδελφοί μου, πρέπει νά ἀγωνισθοῦμε γιά νά τήν θέσουμε ὡς θεμέλιο τῆς ζωῆς, γιατί ζοῦμε σέ μία ἐποχή κατά τήν ὁποία ὁ ἄνθρωπος δοκιμάζεται περισσότερο ἀπό κάθε τι ἄλλο ἀπό τόν πειρασμό τῆς ὑπερηφανείας, συγκεκαλυμμένης ὑπό τόν μανδύα τῆς αὐτοπεποιθήσεως, καί ὠθεῖται ἀπό τίς κοινωνικές συνθῆκες σέ ἕνα ἀνταγωνισμό αὐτοπροβολῆς καί αὐτοδιαφημίσεως· ὠθεῖται σέ ἕναν μαραθώνιο γιά τήν κατάκτηση κοσμικῶν διακρίσεων καί τίτλων καί πρωτοκαθεδριῶν, ἀδιαφορώντας ἤκαί ἀγνοώντας ὅτι ὅλα αὐτά εἶναι «σκιᾶς ἀσθενέστερα καί ὀνείρου ἀπατηλότερα», εἶναι μετέωρα βήματαἀπό τά ὁποῖα πολύ εὔκολα ὁἄνθρωπος εἶναι δυνατόν νά κατακρημνισθεῖκαί νά ἀπωλέσει τά πάντα.
Ἀντίθετα ὅμως πρός τή λογική τοῦ κόσμου ὑπάρχει ὁλόγος τοῦΘεοῦ, ὁὁποῖος μᾶς διαβεβαιώνει ὅτι «ὁταπεινῶν ἑαυτόν ὑψωθήσεται». Ὑπάρχει τό παράδειγμα τοῦ ἑορταζομένου ἁγίου πατρός ἡμῶν Νικολάου, ἀρχιεπισκόπου Μύρων τοῦ θαυματουργοῦ, ὁ ὁποῖος «ἐκτήσατο τῇ ταπεινώσει τάὑψηλά», καί καλεῖ καί ὅλους ἐμᾶς, οἱ ὁποῖοι τόν τιμοῦμε σήμερα καί πανηγυρίζουμε τήν ἱερά καί φωτοφόρο μνήμη του, νά τόν μιμηθοῦμε.
Καί εὔχομαι, ἀδελφοί μου, ταπεινῶς, ἐκφράζοντας καί τίς ὁλοκάρδιες εὐχαριστίες μου, ἐκ προσώπου καί τῶν Σεβασμιωτάτων ἁγίων ἀδελφῶν, τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κισάμου καί Σελίνου κυρίου Ἀμφιλοχίου καί τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κηφισίας, Ἀμαρουσίου καί Ὠρωποῦ κυρίου Κυρίλλου, πρός τόν Σεβασμιώτατο ποιμενάρχη σας, Μητροπολίτη Σερβίων καί Κοζάνης κύριο Παῦλο, γιά τήν ἀδελφική πρόσκλησή του νά συμμετάσχουμε στήν πανήγυρη τοῦ πολιούχου καί προστάτου τῆς Κοζάνης ἁγίου Νικολάου, ἀρχιεπισκόπου Μύρων, τοῦ θαυματουργοῦ, ὁ τιμώμενος μέγας ἱεράρχης νά κατευθύνει καί ἐμᾶς διά τῆς χάριτος καί τῶν πρεσβειῶν του στήν ὁδό τῆς ταπεινώσεως, ὥστε νά ἀξιωθοῦμε καί ἐμεῖς νά ἀποκτήσουμε δι᾽αὐτῆς «τά ὑψηλά», καί νά ἀπολαύσουμε μαζί του καί μετά πάντων τῶν ἁγίων τή χαρά τῆς οὐρανίου βασιλείας τοῦΘεοῦκαί τή μακαριότητα τῆς αἰωνίου ζωῆς. Ἀμήν.