Ιερά Αγρυπνία τελέστηκε χθες το βράδυ (Δευτέρας 19 Οκτωβρίου) στο πανηγυρίζον Ιερό Παρεκκλήσιο του Αγίου Γερασίμου του εν Κεφαλληνία στο άβατο της Ιεράς Μονής Παναγίας Δοβρά στη Βεροία, προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονος.
Στη διάρκεια της Ιεράς Αγρυπνίας τελέστηκε και η μεγαλοσχημία του Μοναχού Δαβίδ, αδελφού της Ιεράς Μονής.
Η μνεία του Σεβασμιωτάτου στον Άγιο Γεράσιμο
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Σήμερον εξελέξατό σε … Κύριος ο Θεός … αυτώ αγγελικώς λατρεύειν, αυτώ ολοκλήρως δουλεύειν, τα άνω φρονείν, τα άνω ζητείν».
Αγρυπνήσαμε απόψε τιμώντας εδώ, στον πανηγυρίζοντα ιερό μας ναό, την ανακομιδή του ιερού και θαυματουργού λειψάνου του οσίου Γερασίμου του εν Κεφαλληνία, ενός μεγάλου ασκητού και εκ των προστατών της Ιεράς μας Μονής. Τιμήσαμε ταπεινά και κατά χρέος τον όσιο τον οποίο ετίμησε και εδόξασε ο Θεός, διατηρώντας διά της Χάριτός του άφθορο και ακέραιο το ιερό σκήνωμά του μέχρι σήμερα εις απόδειξη της αγιότητός του, αλλά και καθιστώντας το πηγή ακένωτο πολυαρίθμων θαυμάτων και ιάσεων σωματικών και ψυχικών νοσημάτων.
Ετίμησε ο Θεός τον όσιο Γεράσιμο, διότι και ο όσιος τον ετίμησε με την ολοκληρωτική αφιέρωσή του και με τον ένθεο ζήλο του για την άσκηση, την προσευχή, την ταπεινοφροσύνη και την απόλυτη υπακοή στο θέλημά Του.
Απαρνήθηκε τον κόσμο ο όσιος και αναζήτησε τον Θεό με όλη τη δύναμη της νεανικής του ψυχής, χωρίς να υπολογίσει τι άφηνε πίσω του, αλλά ούτε και τους κόπους, τις ταλαιπωρίες, τις δυσκολίες και τους πειρασμούς, που επρόκειτο να αντιμετωπίσει ενδυόμενος το μοναχικό ράσο, γιατί η καρδιά του εφλέγετο από την αγάπη του Θεού, πυρπολείτο από τον θείο έρωτα, ανεπαύετο στην αίσθηση της παρουσίας του, οπουδήποτε και αν βρισκόταν.
Τον Θεό επιζητούσε μόνο ο όσιος, σε Αυτόν επιθυμούσε να είναι προσηλωμένος, σε Αυτόν μόνο επεδίωκε να ευαρεστεί, Αυτόν μόνο επιποθούσε να υμνεί και να δοξάζει νυχθημερόν.
Αυτός ο πόθος και η αγάπη του για τον Θεό έκαναν τον όσιο Γεράσιμο να ανεβαίνει ημέρα με την ημέρα προς Αυτόν, τον έκαναν να τον προσεγγίζει ολοένα και περισσότερο, γιατί ο Θεός δεν αρνείται να συναντήσει όσους του ζητούν τη συνάντηση, δεν αρνείται να ποιήσει μονήν στις ψυχές εκείνων που τον αγαπούν και τηρούν τον λόγο του, κατά την υπόσχεση του Κυρίου μας, δεν αρνείται να προσφέρει τη χάρη του σε εκείνους που καθαίρουν με τον αγώνα και την προσπάθειά τους το σώμα και τον νου και την ψυχή τους από κάθε ρύπο και σκιά αμαρτίας, και να τους αγιάσει.
Προς τον μεγαλόσχημο -πλέον- μοναχό
Έτσι έζησε ο όσιος Γεράσιμος ο νέος και αναδείχθηκε όχι απλώς ασκητής αλλά και πρότυπο αληθούς και γνησίας μοναστικής ζωής και πολιτείας. Και αποτελεί αγαθή συγκυρία ότι κατά την ημέρα αυτή, κατά την οποία τιμά η Εκκλησία μας και ιδιαιτέρως η Ιερά Μονή μας τον μεγάλο αυτόν όσιο, λαμβάνεις και συ το μέγα και αγγελικό σχήμα.
Όλα αυτά τα χρόνια έζησες αφοσιωμένος στον Θεό και στη μοναχική ζωή, πρόθυμος να συνδράμεις σε κάθε ανάγκη της Ιεράς μας Μονής και της ιεράς Αδελφότητος, σκεύος εύχρηστον σε κάθε διακονία. Και σήμερα ο Θεός σε καλεί να ενδυθείς το μέγα σχήμα. Σε καλεί να αγωνισθείς ακόμη περισσότερο, για να αφοσιωθείς ακόμη περισσότερο στην αγάπη και στη λατρεία του, στην προσευχή και στην προσπάθεια να ενωθείς ολοκληρωτικά μαζί του.
«Σήμερον εξελέξατό σε … Κύριος ο Θεός … αυτώ αγγελικώς λατρεύειν, αυτώ ολοκλήρως δουλεύειν, τα άνω φρονείν, τα άνω ζητείν».
Η λατρεία του Θεού, που δεν περιορίζεται μόνο μέσα στον ναό κατά τις ώρες της θείας λατρείας, αλλά επεκτείνεται και στην καθημερινότητα του μοναχού, στις πράξεις και τις ενέργειές του, στην αναστροφή του, στους λογισμούς του, στον προσωπικό του αγώνα για την κάθαρση, είναι το έργο του μοναχού, εάν θέλει να λατρεύει τον Θεό «αγγελικώς», εάν θέλει να ζει όντως «ισάγγελο» πολιτεία, όπως αποκαλούν οι πατέρες τη μοναχική ζωή, εάν θέλει να μιμείται τους αγγέλους, οι οποίοι «ολοκλήρως» δουλεύουν «τω Θεώ».
Και αυτό επιτυγχάνεται, όταν ο μοναχός αγωνίζεται να απομακρύνει από την ψυχή του κάθε βιοτική μέριμνα, που του αποσπά την προσοχή από την αφοσίωση στον Θεό, να απομακρύνει από τον νου του κάθε λογισμό, ο οποίος τον αποσπά από τη μελέτη και την αδιάλειπτο μνήμη του Θεού, τον απομακρύνει από τη μόνη σωτήρια μέριμνα, από τον μόνο σώζοντα λογισμό, «τα άνω φρονείν, τα άνω ζητείν».
Ο αγώνας αυτός δεν είναι εύκολος και προ πάντων δεν είναι σύντομος. Είναι αγώνας διά βίου, είναι πνευματικός μαραθώνιος, είναι αγώνας μέχρι της τελευταίας πνοής, διότι όποιος νομίσει ότι κέρδισε αυτόν τον αγώνα, αυτός κινδυνεύει να αποτύχει.
Ο αγώνας της μοναχικής ζωής είναι αγώνας που κερδίζεται διά της υπακοής και της τελείας εκκοπής του ιδίου θελήματος, η οποία αποτελεί όχι μόνο το ακλόνητο θεμέλιο αλλά και την αναγκαία προϋπόθεση κάθε πνευματικής προόδου, ιδιαιτέρως όμως της ζωής του μοναχού.
Είναι αγώνας που κερδίζεται δια της ταπεινοφροσύνης και της εμπράκτου ταπεινώσεως, η οποία ελκύει τη χάρη του Θεού που επιβλέπει επί τους ταπεινούς και τους χαριτώνει και τους αγιάζει.
Σε αυτόν τον αγώνα, τον οποίο αναλαμβάνεις από σήμερα ως μεγαλόσχημος πλέον μοναχός, θα έχεις πρότυπο φωτεινό και συμπαραστάτη τον εορταζόμενο όσιο Γεράσιμο τον εν Κεφαλληνία. Θα έχεις πρότυπο και συμπαραστάτη τον όσιο Δαβίδ τον δενδρίτη, τον εν Θεσσαλονίκη, τον μεγάλο αυτόν ασκητή του οποίου το όνομα φέρεις. Θα έχεις πρότυπο και συμπαραστάτη τον άγιο Λουκά τον ιατρό, τον οποίο με τόση ευλάβεια και αγάπη διακονείς, και ο οποίος έζησε με πλήρη υπακοή στο θέλημα του Θεού.
Θα έχεις όμως πρωτίστως πρότυπο και συμπαραστάτη στον πνευματικό σου αγώνα την έφορο και προστάτιδα της Μονής μας, την Κυρία Θεοτόκο, η οποία είχε αφιερώσει απόλυτα την ύπαρξή της στον Θεό και τη διακονία του, και η οποία είναι η προστάτις και η πρέσβειρα όλων των μοναζόντων.
Θα έχεις, μαζί με τις δικές μου ευχές, και την ευχή και τη συμπαράσταση του Ηγουμένου της Μονής μας και όλων των πατέρων, ώστε να συνεχίσεις να προάγεσαι στη μοναχική ζωή και να ευαρεστείς τον Θεό, στον οποίο αφιέρωσες ολόκληρη την ύπαρξή σου, ώστε να αξιωθείς διά του ελέους και της χάριτός του και διά πρεσβειών της Υπεραγίας Θεοτόκου «του βραβείου της άνω κλήσεως», τη μακαριότητα της αιωνίου ζωής μετά πάντων των αγίων. Αμήν.