Όρθρος της Μεγάλης Τετάρτης στην Ιερά Μητρόπολη Βεροίας

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στην Ακολουθία του Νυμφίου, (δηλαδή στον Όρθρο της Μεγάλης Τετάρτης) και κήρυξε τον θείο λόγο στον Ιερό Ναό της Αγίας Παρασκευής Μελίκης το απόγευμα της Μεγάλης Τρίτης, 15ης Απριλίου 2025, παρουσία τοπικών πολιτικών αρχών και ευλαβών πιστών.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων κηρύττοντας τον θείο λόγο αναφέρθηκε στο ελάττωμα της φιλαργυρίας και την αρετή της μετανοίας λέγοντας μεταξύ άλλων:
«Οἰκειότητα Χριστοῦ Ἰούδας ἀντωσάμενος χρυσοῦ». Ένα από τα αρνητικά παραδείγματα που παρουσιάζει η Εκκλησία μας αυτές τις ημέρες της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος είναι και το παράδειγμα του Ιούδα του Ισκαριώτου, του μαθητού του Κυρίου μας. Και είναι αρνητικό, γιατί μας δείχνει πως μία αδυναμία, ένα ελάττωμα, ένα πάθος μπορούν να μας χωρίσουν από τον Χριστό και να μας οδηγήσουν στην απώλεια και την καταστροφή, όπως συνέβη και με τον Ιούδα.
Μαθητής του Χριστού ήταν, όπως και οι άλλοι ένδεκα. Ο Χριστός τον είχε καλέσει κοντά του και εκείνος τον είχε ακολουθήσει και παρακολουθήσει να διδάσκει αλλά και να θαυματουργεί. Και όμως μία αδυναμία, ένα πάθος του, η φιλαργυρία, η αγάπη δηλαδή για τα χρήματα, τον έφεραν στο σημείο να προδώσει τον Χριστό και να τον αρνηθεί χάριν του χρυσού, όπως έψαλε απόψε ο ιερός υμνογράφος: «Οἰκειότητα Χριστοῦ Ἰούδας ἀντωσάμενος χρυσοῦ». Απέβαλε, λέγει, την οικειότητα με τον Χριστό για χάρη της οικειότητος με τον χρυσό. Προτίμησε, δηλαδή τη φιλία του με τον χρυσό από τη φιλία του με τον Χριστό, και τον πούλησε για να αποκτήσει τα χρήματα τα οποία του προσέφεραν.
Η περίπτωση του Ιούδα δεν είναι βέβαια μοναδική. Πολλοί είναι οι άνθρωποι που τον ακολούθησαν στο πέρασμα των αιώνων. Άλλοι συστηματικά και άλλοι ευκαιριακά. Άλλοι για τα χρήματα και άλλοι για τιμές και δόξες ανθρώπινες και κοσμικές.
Αν εξετάσουμε με ειλικρίνεια τον εαυτό μας, θα ανακαλύψουμε και εμείς κάποιες φορές που προτιμήσαμε την αγάπη των ανθρώπων από την αγάπη του Χριστού. Θα ανακαλύψουμε τις φορές που, ενώ γνωρίζαμε ποιο είναι το θέλημα του Θεού, εμείς αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε τον εύκολο δρόμο και να πράξουμε το θέλημά μας. Θα ανακαλύψουμε τις περιπτώσεις στις οποίες, για να μην διαφοροποιηθούμε από το περιβάλλον μας, προτιμήσαμε να παρακούσουμε κάποια εντολή του Θεού. Θα εντοπίσουμε τις περιπτώσεις, στις οποίες για να μη στερηθούμε την αγάπη, τη φιλία ή την εύνοια κάποιων ανθρώπων, δεν διστάσαμε να αρνηθούμε τη σχέση μας με τον Χριστό, με την πίστη, με την Εκκλησία. Θα ανακαλύψουμε και στη δική μας ζωή κάποιες φορές, που προκειμένου να κερδίσουμε μια πρόσκαιρη απόλαυση, παρεκκλίναμε από το καθήκον του εκκλησιασμού, της νηστείας, της εγκρατείας, της προσευχής.
Όλα αυτά μπορεί να μην μας φαίνονται και να μην είναι τόσο σοβαρά, όπως η τραγική πράξη του Ιούδα, που έφθασε μέχρι την προδοσία του Χριστού, μας στερούν όμως την οικειότητα που μας προσφέρει ο Χριστός και μας απομακρύνουν προοδευτικά από κοντά του.
Γι᾽ αυτό και είναι ανάγκη να συνειδητοποιούμε ποια είναι αυτά που μας απομακρύνουν από τον Χριστό και να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στις επιλογές μας.
Ο Χριστός προσφέρει και σε εμάς, όπως προσέφερε και στον Ιούδα, ευκαιρίες, για να μας βοηθήσει να συνειδητοποιήσουμε την αδυναμία και το ελάττωμα που μας απομακρύνει από κοντά του, και περιμένει από εμάς να αγωνισθούμε για να το διορθώσουμε.
Πως το διορθώνουμε; Με τη μετάνοια. Και μετάνοια σημαίνει αλλαγή στάσεως ζωής και όχι εμμονή στην απομάκρυνση από τον Χριστό. Σημαίνει μετάνοια σαν αυτή που μας δίδαξε η αμαρτωλή γυναίκα που εισήλθε στην οικία, όπου βρισκόταν ο Χριστός, και χωρίς να διστάσει και χωρίς να υπολογίσει τις αντιδράσεις των παρισταμένων και τα σχόλιά τους, έπλυνε με μύρο τα πόδια του Ιησού και τα σκούπισε με τα μαλλιά της, αποδεικνύοντας όχι μόνο τη μετάνοιά της για τις πράξεις της αλλά και τη μεγάλη αγάπη της για τον Χριστό.
Και αυτή η μετάνοια και η αγάπη της γυναίκας την αποκατέστησε στην αγάπη του Χριστού και της χάρισε την οικειότητα την οποία είχε στερηθεί με τις πράξεις της. Ενώ, αντίθετα, η φιλαργυρία του Ιούδα, ο οποίος διαμαρτυρήθηκε γιατί δεν πωλήθηκε το μύρο προκειμένου να δοθούν τα χρήματα στους πτωχούς, τον οδήγησε στη διαπραγμάτευση της προδοσίας του Διδασκάλου του στους Γραμματείς και Φαρισαίους για τριάκοντα αργύρια και στην απώλεια.
Έτσι την οικειότητα που στερήθηκε ο Ιούδας με την επιλογή της προδοσίας, την κέρδισε η αμαρτωλή γυναίκα με την προσφορά της αγαπης της και την ειλικρινή μετάνοιά της.
Αυτήν την μετάνοια, ας μας αξιώσει ο Θεός, να ζήσουμε όλοι για να αποκτήσουμε και εμείς την οικειότητα, που είναι έτοιμος να προσφέρει ο Χριστός σε όλους μας.
Περισσότερες φωτογραφίες στο άλμπουμ:
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.