Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στο Πανελλήνιο Ιερό Προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά στο όρος Βέρμιο, το πρωί της Κυριακής της Σαμαρείτιδος.
Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, ενώπιον της Μάνας του Πόντου, της Προστάτιδας των προσφύγων και των ξεριζωμένων, της Παναγίας της Σουμελιώτισσας, τελέστηκε το μνημόσυνο για τα θύματα της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού παρουσία τοπικών πολιτικών και στρατιωτικών αρχών, εκπροσώπων Ποντιακών Σωματείων και Πολιτιστικών Συλλόγων και πλήθους ευσεβών προσκυνητών.
Τον πανηγυρικό της ημέρας εκφώνησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, ενώ οι εκδηλώσεις ολοκληρώθηκαν με τρισάγιο και καταθέσεις στεφάνων στο μνημείο του Αλεξάνδρου Υψηλάντη, πλησίον του Iερού Ναού.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του κατά την Θεία Λειτουργία ανέφερε μεταξύ άλλων: «Ἄλλοι κεκοπιάκασιν καί ὑμεῖς εἰς τόν κόπον αὐτῶν εἰσεληλύθατε».
Στο φρέαρ του Ιακώβ μας μετέφερε το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα για να συναντήσουμε τον Χριστό. Όχι στην Ιουδαία ή στη Γαλιλαία, όπου συνήθως εκήρυττε, αλλά στη Σαμάρεια, οι κάτοικοι της οποίας βρισκόταν σε αντιδικία με τους Ιουδαίους σχετικά με τη λατρεία του Θεού. Και όμως ο Χριστος επέλεξε αυτόν τον τόπο για να αποκαλύψει τόσο στη Σαμαρείτιδα γυναίκα, την οποία συναντά στο φρέαρ και της ζητά να του δωσει λίγο νερό για να ξεδιψάσει, όσο και στους μαθητές του, κάποιες από τις μεγαλύτερες αλήθειες για τον Θεό και τη χάρη που προσφέρει στους ανθρώπους, αλλά και τη σημασία της εφαρμογής των εντολων του Θεού.
Τις ίδιες αλήθειες επαναλαμβάνει και σε μας, που ήρθαμε σήμερα εδώ, στο νοητό φρέαρ του Ιακώβ, στον ιερό ναό της Παναγίας της Σουμελά, όπου φυλάσσεται η ιερά και ιστορική εικόνα της, το ιερό αυτό κειμήλιο και θησαύρισμα της πίστεως και των πατέρων μας, για να αντλήσουμε όχι φυσικό νερό, αλλά το ύδωρ το ζων της χάριτος του Θεού, το ύδωρ το ζων που μεταδίδεται διά των ιερών μυστηρίων της Εκκλησίας μας και ιδιαιτέρως διά του μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας· για να αντλήσουμε όμως και το ύδωρ το ζων της πίστεως και της ευσεβείας, το οποίο μεταδίδει σε όλους μας η ανάμνηση των πατέρων μας, τη θυσία των οποίων μνημονεύουμε σήμερα, δεόμενοι για την ανάπαυση των ψυχών των πολλών και τραγικών θυμάτων της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού αλλά και όλης της Μικράς Ασίας.
Τις ίδιες αλήθειες επαναλαμβάνει ο Χριστός και σε μας, που ζώντας μέσα την έρημο του συγχρόνου κοσμου και υφιστάμενοι τις δοκιμασίες που προκάλεσαν τα τελευταία χρόνια η πανδημία αλλά και η τάση ανθρώπων και ηγετών να διεκδικούν και να σφετερίζονται όσα δεν τους ανήκουν, αδιαφορωντας για τους κινδύνους που προκαλούν και τις συνέπειες που ακολουθούν, διψούμε για το ύδωρ που όχι μόνο θα μας ξεδιψάσει προσωρινά, αλλά θα μας ξεδιψά διαρκώς.
Διψούμε για το νερό που δεν θα αφήσει τις ψυχές μας να ξεραθούν και να γίνουν σαν την έρημο που κυριαρχεί γύρω μας, αλλά θα διατηρήσουν την ικμάδα τους και θα συνεχίσουν να καρποφορούν.
Ο λόγος όμως του Χριστού προς τη Σαμαρείτιδα είναι αλληλένδετος με τον λόγο του προς τους μαθητές του. Γιατί το ύδωρ, για το οποίο ομιλεί ο Χριστός και το οποίο της προσφέρει, συνδέεται με την τροφη στην οποία αναφέρεται μιλώντας προς τους μαθητές του. Όταν εκείνοι του δίδουν να φάγει από τα τρόφιμα που μόλις πριν λίγο είχαν αγοράσει, ο Χριστός τους διδάσκει ότι δεν έχει ανάγκη από την υλική τροφή, γιατί γι᾽αυτόν τροφή είναι να κάνει το θέλημα του Θεού-Πατέρα του και να τελειωσει το έργο, για το οποίο τον είχε στείλει Εκείνος στη γη.
Με τον τρόπο αυτό ο Χριστός δίδει νέο νόημα και περιεχόμενο τόσο στο ύδωρ όσο και στην τροφή, δύο βασικά και απαραίτητα στοιχεία για τη ζωή του κάθε ανθρώπου, όχι μόνο την παρούσα αλλά και τη μέλλουσα, και συγχρόνως υπογραμμίζει την ανάγκη να συνειδητοποιήσει ο άνθρωπος ότι δεν είναι μόνος στον κόσμο και ότι η ζωή του και η συνεισφορά του σ᾽ αυτήν αποτελεί τη συνέχεια του εργου και της συνεισφοράς των προηγουμένων.
Πολλοί νομίζουμε ότι ο,τι επιτυγχάνουμε είναι ανώτερο από κάθε προηγούμενο. Νομίζουμε ότι είμεθα η αρχή και το τέλος του κόσμου, και ότι η προσφορά μας είναι μοναδική και ανεπανάληπτη. Ο Χριστος όμως δεν αφήνει περιθώρια παρεξηγήσεων, μιλώντας προς τους μαθητές του: «άλλοι κεκοπιάκασιν», τους λέγει, «και υμείς εις τον κόπον αυτών εισεληλύθατε». Άλλοι κοπίασαν πριν από εσάς και σείς συνεχίζετε τον δικό τους κόπο και το δικό τους έργο.
Και την αλήθεια των λόγων του Χριστού μας υπενθυμίζει και η σημερινή επέτειος της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού. Διότι και στην περίπτωση αυτή «άλλοι κεκοπιάκασιν». Οι πατέρες μας επί αιώνες κοπίασαν για να δημιουργησουν τον πολιτισμό, για να δημιουργήσουν τα μνημεία, τους θησαυρούς, την ιστορία και τις παραδόσεις, όλα αυτά για τα οποία ο Ποντιακός Ελληνισμός καυχάται σήμερα.
Και ακόμη, δεν εφείσθησαν θυσιων για να διατηρήσουν τη γλώσσα, την πίστη και την εθνική αυτοσυνειδησία, ώστε να μην σβύσουν και να μην αφομοιωθούν οι ίδιοι με τους κατακτητες.
Και όταν βρέθηκαν ξεριζωμένοι και εξόριστοι από τις εστίες τους στην Ελλάδα, και εδώ δεν έπαυσαν να κοπιάζουν για να ξαναστήσουν τη νέα πατρίδα τους, για να ξανακτίσουν το Μοναστήρι της Σουμελιώτισσας Παναγίας και για να γίνει το μοναστήρι και το προσκύνημα αυτό το κέντρο του Ποντιακού Ελληνισμού.
«Άλλοι κεκοπιάκασιν, και υμείς εις τον κόπον αυτόν εισεληλύθατε», μας λέγει ο Χριστός. Άλλοι κοπίασαν και εμείς καλούμεθα να συνεχίσουμε το έργο τους, να το διατηρήσουμε, να το αυξήσουμε και να το αναδείξουμε ακόμη περισσότερο.
Έχουμε χρέος και καθήκον να το κάνουμε, αν θέλουμε πράγματι να τιμούμε τους πατέρες μας, αν θέλουμε πράγματι να διατηρήσουμε τη μνήμη τους και να αναγνωρισθεί η θυσία τους και τα δίκαια του Ποντιακού Ελληνισμού με την αναγνώριση της Γενοκτονίας των πατέρων μας. Και αυτό θα γίνει, εάν όλοι ενωμένοι υπό τη σκέπη της Παναγίας μας εργαζόμεθα για το κοινό καλό και το κοινό συμφέρον και έχοντας συνείδηση ότι δεν είμαστε ιδιοκτήτες του έργου αλλά συνεχιστές του κόπου των πατέρων μας.
Ας συνεχίσουμε, λοιπόν, το έργο τους! Δεν είναι δικό μας, είναι κόποι άλλων.