Στο Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο στη Βέροια πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή το απόγευμα η δεύτερη Σύναξη Κατηχητών και Κυκλαρχών της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας για τη φετινή κατηχητική χρονιά.
Στην εκδήλωση ομίλησαν ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Πολύκαρπος Μπόγρης, Γραμματέας της Συνοδικής Επιτροπής Χριστιανικής Αγωγής και Νεότητος της Ιεράς Συνόδου, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Χριστούγεννα και κατήχηση» και ο Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος π. Αντώνιος Καλλιγέρης, Διευθυντής Ποιμαντικής Γάμου και Οικογενείας του Ιδρύματος Νεότητος και Οικογενείας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα : «Χριστούγεννα: Διδάσκοντας τα παιδιά την αξία του ανθρώπου».
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, απηύθυνε χαιρειτισμό και ευχαρίστησε τους δύο ομιλητές για τον κόπο τους και τους προσέφερε από ένα αναμνηστικό του Ιωβηλαίου.
Την εκδήλωση παρουσίασε ο Υπεύθυνος του Γραφείου Νεότητος της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας Αρχιμ. Παύλος Σταματάς.
Για τις φωτογραφίες πατήστε ΕΔΩ
Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ
Ἔχουν περάσει δύο μῆνες ἀπό τήν προηγούμενη πρώτη συνάντησή μας κατά τήν ἔναρξη τοῦ νέου Ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους καί σήμερα ἔχουμε τήν εὐκαιρία μιᾶς νέας συναντήσεως μέ τήν εὐκαιρία καί τῆς ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων πρός τήν ὁποία ἤδη ὁδεύουμε, καθώς πρίν ἀπό μία ἑβδομάδα εἰσήλθαμε στήν περίοδο τῆς νηστείας τῶν Χριστουγέννων καί ἀπό χθές μᾶς προετοιμάζει γιά τή μεγάλη ἑορτή καί ἡ ὑμνογραφία τῆς Ἐκκλησίας μας.
Γι᾽ αὐτό καί μέ χαρά σᾶς καλωσορίζω στή δεύτερη Σύναξη κατηχητῶν καί κυκλαρχῶν τῆς Ἱερᾶς μας Μητροπόλεως πού ἔχει ὡς θέμα τήν ἑορτή τοῦ κοσμοσωτηρίου γεγονότος τῆς θείας ἐνανθρωπήσεως καί τήν προετοιμασία μας γι᾽ αὐτήν.
Ἰδιαιτέρως ὅμως καλωσορίζω καί εὐχαριστῶ τούς δύο προσκεκλημένους ὁμιλητές μας, τόν πανοσιολογιώτατο ἀρχιμανδρίτη π. Πολύκαρπο Μπόγρη, Γραμματέα τῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς Χριστιανικῆς Ἀγωγῆς καί Νεότητος τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας μας καί τόν αἰδεσιμολογιώτατο πρωτοπρεσβύτερο π. Ἀντώνιο Καλλιγέρη, Διευθυντή Ποιμαντικῆς Γάμου καί Οἰκογενείας τοῦ Ἱδρύματος Νεότητος καί Οἰκογενείας τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν, οἱ ὁποῖοι εἶχαν τήν καλωσύνη νά ἀνταποκριθοῦν στήν πρόσκληση τῆς Ἱερᾶς μας Μητροπόλεως καί νά ὑποβληθοῦν στόν κόπο νά βρίσκονται σήμερα ἀνάμεσά μας καί νά μᾶς δώσουν τή χαρά νά ἀκούσουμε στή συνέχεια ὅσα ἐνδιαφέροντα καί ὠφέλιμα ἔχουν νά μᾶς ποῦν σχετικά μέ τό θέμα μας.
Κάθε μεγάλο γεγονός χρειάζεται γιά νά τό ζήσουμε σέ ὅλο του τό εὗρος καί σέ ὅλο του τό βάθος μία προετοιμασία. Αὐτό ἰσχύει γιά ὅλα τά πράγματα στή ζωή μας ὄχι μόνο τά ἐκκλησιαστικά ἀλλά καί τά κοσμικά, διότι ὁ ἄνθρωπος καθώς εἶναι ἀπασχολημένος μέ τήν καθημερινότητά του, μέ τόν συνήθη ρυθμό τῆς ζωῆς του, μέ τά ζητήματα καί τά θέματα τά ὁποῖα ἀπαιτοῦν τήν προσοχή καί τήν προσήλωσή του, χρειάζεται μία περίοδο προσαρμογῆς καί προετοιμασίας, ὥστε νά μπορέσει νά ζήσει αὐτά τά γεγονότα, νά κατανοήσει τό νόημά τους καί νά μετάσχει σέ αὐτά βιωματικά.
Καί ἐάν αὐτό ἰσχύει γιά κοσμικά γεγονότα, ἰσχύει κατά μείζονα λόγο γιά πνευματικά γεγονότα, ἰσχύει γιά τό μέγα καί κοσμοσωτήριο γεγονός τῆς θείας γεννήσεως, γιά τό γεγονός πού ἄλλαξε τόν ροῦ τῆς ἱστορίας τοῦ κόσμου καί τοῦ ἀνθρωπίνου γένους.
Γι᾽ αὐτό καί ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία ἔχει ὁρίσει αὐτή τή μακρά περίοδο προετοιμασίας τῶν σαράντα ἡμερῶν πού δέν περιορίζεται μόνο στή νηστεία καί τήν ἀποχή ἀπό ὑλικές τροφές, διότι, ὅπως ὅλοι γνωρίζουμε, ἡ νηστεία στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας δέν εἶναι μόνο ἀποχή ἀπό τροφές ἀλλά εἶναι καί ἀποχή καί νηστεία παθῶν καί ἀδυναμιῶν, εἶναι περίοδος πνευματικοῦ ἀγῶνος καί καθάρσεως ψυχικῆς.
Συγχρόνως ὅμως ἡ Ἐκκλησία μας ὑποστηρίζει, ὅπως εἶπα καί προηγουμένως, τήν προετοιμασία μας καί μέ τήν ὑμνογραφία τῶν Χριστουγέννων, τήν ὁποία ἀρχίσαμε νά ψάλλουμε ἀπό χθές, ἀπό τήν ἑορτή τῶν Εἰσοδίων τῆς Θεοτόκου.
Ὅλη αὐτή ἡ προσπάθεια γίνεται μέ σκοπό νά κατανοήσουμε τό πνευματικό καί σωτηριῶδες νόημα τῆς ἑορτῆς καί νά μήν περιορισθοῦμε στά ἐξωτερικά στοιχεῖα, στούς στολισμούς, στά δῶρα, στά φαγητά.
Βεβαίως καί αὐτά εἶναι χρήσιμα καί ἀπαραίτητα, γιατί δημιουργοῦν μία ἀτμόσφαιρα πού βοηθᾶ τόν ἄνθρωπο νά συμμετάσχει στή χαρά καί νά ἐκφράσει καί τή δική του, ἀλλά ἀπό μόνα τους δέν ἀρκοῦν.
Παρατηροῦμε ὅμως δυστυχῶς στίς ἡμέρες μας ὅτι ὅσο περισσότερο ἀπομακρύνεται ὁ κόσμος ἀπό τό πραγματικό νόημα τῶν Χριστουγέννων, τόσο περισσότερο καί νωρίτερα ἐνδιαφέρεται γιά τόν στολισμό καί τήν κοσμική προετοιμασία γιά τήν ἑορτή.
Μέσα στό πλαίσιο αὐτό καλούμεθα καί ἐμεῖς νά μιλήσουμε στά παιδιά καί τούς νέους τῶν κατηχητικῶν μας ἀλλά καί στά μέλη τῶν κύκλων μας γιά τό περιεχόμενο καί τό νόημα τῶν Χριστουγέννων καί τούς τρόπους μέ τούς ὁποίους μποροῦμε καί πρέπει νά προετοιμασθοῦμε, ὥστε νά ζήσουμε τή μεγάλη αὐτή ἑορτή, προκειμένου νά μήν περάσουν τά Χριστούγεννα καί ἐμεῖς τά ζήσουμε χωρίς τόν Χριστό μέσα στήν ψυχή μας, τά ζήσουμε χωρίς νά αἰσθανθοῦμε κάτι μέσα μας, χωρίς νά δοῦμε κάποια διαφορά στή ζωή μας, χωρίς νά ὠφεληθοῦμε πνευματικά.
Ὁ σκοπός γιά τόν ὁποῖο ὅρισε ἡ Ἐκκλησία μας νά τιμοῦμε καί νά ἑορτάζουμε τούς μεγάλους αὐτούς σταθμούς τῆς ζωῆς τοῦ Χριστοῦ ἀλλά καί τίς Θεομητορικές ἑορτές καί τίς ἑορτές τῶν ἁγίων δέν εἶναι μόνο ἡ ἀνάπαυση ἤ ἡ ἀναψυχή. Οἱ ἑορτές ἀποτελοῦν σταθμούς στήν πορεία τῆς σωτηρίας μας, εἶναι ἡ πιό εὔγλωττη διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ πού ἀπευθύνεται στόν καθένα μας προσωπικά, γιατί ἡ ζωή τοῦ Χριστοῦ εἶναι διδασκαλία πρακτική, βιωματική πού ἀγγίζει τόν καθένα μας. Εἶναι οἱ ἑορτές αὐτές εὐκαιρίες πού μᾶς προσφέρει ἡ Ἐκκλησία μας γιά νά δοῦμε τί ἔκανε ὁ Χριστός γιά μᾶς καί τί πρέπει νά κάνουμε ἐμεῖς γιά Ἐκεῖνον καί γιά τόν ἑαυτό μας· γιά νά δοῦμε ἀκόμη τί ἀλλαγές χρειάζεται στή ζωή μας, ὥστε νά τήν ἐναρμονίσουμε περισσότερο μέ τή ζωή τοῦ Χριστοῦ, μέ τή ζωή πού ζητᾶ Ἐκεῖνος ἀπό μᾶς καί περιμένει νά ζήσουμε ὡς μαθητές του.
Γι᾽ αὐτό καί ἄν τίς ἀξιοποιήσουμε κατάλληλα, ἄν βοηθήσουμε τά παιδιά ἀλλά καί τούς μεγαλυτέρους νά τίς ζήσουν καί νά τίς αἰσθανθοῦν, θά ἔχουν μεγάλη ὠφέλεια.
Ἀπόδειξη ἄλλωστε τῆς μεγάλης ὠφελείας πού ἀποκομίζει κανείς, ὅταν ζήσει ἐμπειρικά, βιωματικά αὐτά τά μεγάλα καί κοσμοσωτήρια γεγονότα εἶναι οἱ λόγοι τοῦ Γέροντος Ἐφραίμ τοῦ Κατουνακιώτου, ὅταν κάποτε ἐπισκέφθηκε τούς Ἁγίους Τόπους καί ἐπέστρεψε στό Ἅγιο Ὄρος. Τότε κάποιοι τόν ρώτησαν τί τοῦ ἔκανε μεγαλύτερη ἐντύπωση ἀπό ὅλα ὅσα εἶδε κατά τήν ἐπίσκεψή του ἐκεῖ, καί ὁ ἴδιος ἀπάντησε ὅτι αὐτό πού τόν συγκίνησε περισσότερο ἀπό ὅλα ἦταν τό σπήλαιο τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ, μέσα στό ὁποῖο συνειδητοποίησε πόσο ταπεινώθηκε ὁ Θεός γιά χάρη τοῦ ἀνθρώπου.
Καί ἄν ἕνας ἁγιασμένος ἄνθρωπος πού εἶχε τόσες ἐμπειρίες ἐπηρεάσθηκε τόσο πολύ καί συγκινήθηκε ἀπό αὐτό τό θέαμα, μποροῦμε νά κατανοήσουμε ποιά ἐπίδραση καί ποιά ὠφέλεια μπορεῖ νά προκύψει, ἐάν ἐμεῖς ἑστιάσουμε καί φωτίσουμε τίς λεπτομέρειες τῶν εὐαγγελικῶν ἀφηγήσεων τοῦ γεγονότος τῆς θείας ἐνανθρωπήσεων μέ τρόπο πού ἁρμόζει σέ κάθε ἡλικία.
Δέν θά πρέπει ἄλλωστε νά θεωροῦμε στίς ἡμέρες μας δεδομένες καί τίς βασικές ἀκόμη γνώσεις γιά τό περιεχόμενο τῶν μεγάλων ἑορτῶν τοῦ χριστιανισμοῦ, καί στή συγκεκριμένη περίπτωση τῶν Χριστουγέννων, ἀφενός γιατί ἡ παιδεία, τόσο ἡ σχολική ὅσο καί ἡ οἰκογενειακή εἶναι ἀνεπαρκής καί συχνά συμβαίνει νά ρωτᾶς ὄχι μόνο τά παιδιά ἀλλά καί τούς μεγαλυτέρους καί νά μήν μποροῦν νά σοῦ ποῦν τίποτε συγκεκριμένο γιά διάφορες ἑορτές τί ἑορτάζουμε, καί ἀφετέρου, γιατί οἱ ἐπιρροές ἀπό τή Δυτική κυρίως Εὐρώπη καί τήν Ἀμερική στίς ὁποῖες ὁ ἑορτασμός καί ὁ στολισμός γιά τά Χριστούγεννα διαφημίζεται τόσο καί στήν πατρίδα μας εἶναι τέτοιος, ὥστε συχνά μένουμε στά ἐξωτερικά αὐτά στοιχεῖα καί ξεχνοῦμε τό περιεχόμενο καί ξεχνοῦμε καί τά δικά μας πατροπαράδοτα ἔθιμα τῶν ἡμερῶν.
Αὐτό τό κενό, αὐτή τήν ἔλλειψη θά πρέπει νά ἀναπληρώσει ἡ Ἐκκλησία μέσα ἀπό τό κατηχητικό της ἔργο, ἀνάλογα μέ τίς ἀνάγκες κάθε ἡλικιακῆς ὁμάδος, παιδιῶν, νέων ἤ ἐνηλίκων.
Θά πρέπει νά ἀναζητήσουμε τόν κατάλληλο τρόπο νά προετοιμάσουμε τά παιδιά καί τούς μεγαλύτερους στήν ἡλικία ἀδελφούς μας γιά τή μεγάλη ἑορτή. Γιά νά αἰσθανθοῦν τί σημαίνει ὅτι ὁ Χριστός ἦρθε στή γῆ, τί σημαίνει ὅτι ἔγινε ἄνθρωπος καί γεννήθηκε στό ταπεινό σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ· ποῦ βρισκόταν ὁ ἄνθρωπος πρίν ἀπό τή γέννηση τοῦ Χριστοῦ καί ποιές δυνατότητες τοῦ ἀνοίχθηκαν μετά ἀπό αὐτή, πόσο μεγάλη εἶναι ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ γιά τόν ἄνθρωπο ὥστε ἔστειλε στόν κόσμο τόν ἴδιο τόν Υἱό του καί μάλιστα μέ τή μορφή ὅμοια μέ τή δική μας, γιά νά μᾶς ἀποκαταστήσει καί πάλι κοντά του, ἐκεῖ ἀπό ὅπου εἴχαμε ἐκπέσει ἐξαιτίας τῆς ἁμαρτίας.
Εἶναι σημαντικό νά κατανοήσει, ἀνάλογα μέ τήν ἡλικία καί τίς δυνατότητές του ὁ καθένας, πόσο ἄλλαξε ἡ ζωή μας μέ τή σάρκωση τοῦ Χριστοῦ καί πῶς ἡ ἀπολύτρωση ἀπό τήν ἁμαρτία τήν ὁποία ἀνέμεναν αἰῶνες οἱ ἄνθρωποι ἀποτελεῖ αἰτία τῆς χαρᾶς μας.
Εἶναι σημαντικό νά γνωρίζουν ὅτι ἡ Γέννηση τοῦ Χριστοῦ εἶναι αὐτή πού δίνει περιεχόμενο στήν ἑορτή ἀλλά καί τή δυνατότητα τῆς χαρᾶς, τή δυνατότητα νά χαιρόμαστε αὐτή τήν ἡμέρα.
Δέν εἶναι οὔτε τά φῶτα οὔτε τά τραγούδια οὔτε τά δῶρα οὔτε τό χριστουγεννιάτικο τραπέζι ἡ αἰτία τῆς χαρᾶς μας. Ὁ Χριστός καί ἡ Γέννησή του εἶναι ὁ λόγος γιά τόν ὁποῖο χαιρόμαστε, καί ὅλα τά ὑπόλοιπα εἶναι ὁ τρόπος μέ τόν ὁποῖο ἐκφράζουμε τή χαρά μας καί τήν ἐπικοινωνοῦμε στούς γύρω μας. Χρειάζονται καί ὅλα αὐτά τά ἐξωτερικά, τά ἀνθρώπινα, γιατί ὁ ἄνθρωπος ἐκφράζεται μέσα ἀπό αὐτά καί μπορεῖ νά μεταδώσει μέσα ἀπό αὐτά τή χαρά του καί στούς ἀδελφούς του. Γι᾽ αὐτό καί οἱ ἐνορίες καί οἱ ἀρχιερατικές περιφέρειες καί ἡ Ἱερά Μητρόπολή μας ὀργανώνουν κάθε χρόνο καί θά ὀργανώσουν καί φέτος χριστουγεννιάτικες γιορτές, γιατί καί μέσα ἀπό αὐτές τίς γιορτές πού προσφέρουν χαρά στά παιδιά μας, μποροῦμε νά προσφέρουμε τό νόημα τῶν ἑορτῶν, μποροῦμε νά τά παρακινήσουμε νά κάνουν πράξη τήν ἀγάπη, ὄχι ἀπό συνήθεια ἤ ἀπό ὑποχρέωση, ἀλλά γιατί ἡ ἀγάπη εἶναι αὐτή πού περιμένει ὁ Χριστός, ὁ ὁποῖος ἔγινε ἀπό ἀγάπη ἄνθρωπος γιά μᾶς, νά προσφέρουμε στούς ἀδελφούς μας, καί νά μήν κρατήσουμε τή χαρά τῶν Χριστουγέννων, ὑλική καί πνευματική, μόνο γιά μᾶς.
Δύο ὅμως ἀκόμη στοιχεῖα στήν ἑόρτια αὐτή προετοιμασία μας θά ἤθελα νά ἐπισημάνω.
Τό πρῶτο εἶναι ἡ ὑμνογραφία τῶν Χριστουγέννων. Ὁ πνευματοκίνητος κάλαμος τῶν ἱερῶν ὑμνογράφων ἔχει νά διδάξει πολλά σέ ὅλους μας. Ἄς ἀξιοποιήσουμε αὐτόν τόν πλοῦτο τῆς Ἐκκλησίας μας παρουσιάζοντάς τον μέ ἀνάλογο κάθε φορά τρόπο στά παιδιά καί στούς μεγαλύτερους ἀδελφούς μας. Εἶναι βέβαιο ὅτι μέσα ἀπό τήν ὑμνογραφία ὄχι μόνο θά αἰσθανθοῦν περισσότερο τό νόημα τῆς ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων ἀλλά θά μποροῦν νά παρακολουθοῦν, κατανοώντας τί ἀκοῦν, τίς τόσο ὄμορφες ἀκολουθίες τῶν ἡμερῶν. Καί ἀκόμη ἄς τούς ἐξηγήσουμε καί τίς ἀκολουθίες πού τελοῦνται αὐτές τίς ἡμέρες, τό τυπικό τους, γιατί γίνονται, ὥστε νά ἐξοικειωθοῦν μέ αὐτές καί νά συνηθίσουν νά ἐκκλησιάζονται, κάτι πού μποροῦμε νά κάνουμε καί ὁμαδικά, γιατί πολλά θά αἰσθανθοῦν καί θά κατανοήσουν μέσα ἀπό τή λειτουργική πράξη τῆς Ἐκκλησίας μας.
Τό δεύτερο εἶναι ἡ συμμετοχή στό μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας. Πολλοί εἶναι οἱ ἀδελφοί μας οἱ ὁποῖοι προσέρχονται στό μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας τά Χριστούγεννα ἀπό συνήθεια, ἀλλά ὄχι μέ τήν ἀπαραίτητη προετοιμασία. Γι᾽ αὐτό καί θά πρέπει νά συμπεριλάβουμε στό πλαίσιο τῆς προετοιμασίας καί αὐτό τό θέμα, τό θέμα τῆς σημασίας καί τῆς προετοιμασίας μας γιά τό μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας, καί πόσο συνειδητά θά πρέπει νά προσερχόμαστε, ἰδιαίτερα τήν ἡμέρα τῶν Χριστουγέννων.
Γιά ὅλα αὐτά καί πολλά ἄλλα πού σχετίζονται μέ τό θέμα τῆς προετοιμασίας γιά τήν ἑορτή τῶν Χριστουγέννων δέν χρειάζεται νά πῶ περισσότερα, ἀφοῦ θά ἔχουμε τήν εὐκαιρία καί τή χαρά στή συνέχεια νά ἀκούσουμε τίς εἰσηγήσεις πού θά μᾶς παρουσιάσουν οἱ ἐκλεκτοί καί σεβαστοί ὁμιλητές μας, ὁ π. Πολυκάρπος Μπόγρης, Γραμματέας τῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς Χριστιανικῆς Ἀγωγῆς καί Νεότητος τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας μας, πού θά μᾶς μιλήσει μέ θέμα «Χριστούγεννα καί κατήχηση», καί ὁ πρωτοπρεσβύτερος π. Ἀντώνιος Καλλιγέρης, Διευθυντής Ποιμαντικῆς Γάμου καί Οἰκογενείας τοῦ Ἱδρύματος Νεότητος καί Οἰκογενείας τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν, πού θά μᾶς ἀναπτύξει τό θέμα: «Χριστούγεννα: Διδάσκοντας τά παιδιά τήν ἀξία τοῦ ἀνθρώπου».
Τούς εὐχαριστῶ ἀπό καρδίας ἐν εὐγνωμοσύνῃ πολλῇ καί τούς δύο καί πάλι γιά τόν κόπο τους καί τήν παρουσία τους, ὅπως καί τόν π. Παῦλο καί τούς συνεργάτες του, τόν π. Κοσμᾶ καί τόν π. Καλλίνικο, γιά τήν ὀργάνωση αὐτῆς τῆς Συνάξεως, καί ὅλους ἐσᾶς πού ἤρθατε ἀπόψε ἐδῶ στό Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο τῆς Μητροπόλεώς μας, ἀνταποκρινόμενοι μέ προθυμία στήν ταπεινή πρόσκληση τοῦ Ἐπισκόπου σας.