Ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε την Τρίτη 7 Μαρτίου το απόγευμα στο Μέγα Απόδειπνο και κήρυξε τον θείο λόγο στον κατάμεστο Ιερό Ναό του Αγίου Λουκά του Ιατρού στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βεροίας.
Για ακόμη μία Τρίτη ευλαβείς πιστοί από την Ημαθία και την ευρύτερη περιοχή κατέκλυσαν τον Ιερό Ναό του Αγίου Λουκά του Ιατρού, όπου θησαυρίζεται τεμάχιο του Ιερού του Λειψάνου, για να λάβουν τη χάρη και την ευλογία του Αγίου και να τον ευχαριστήσουν για τα πολυάριθμα θαύματα που επιτελεί.
Στο τέλος ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων τέλεσε τρισάγιο για τα θύματα της πολύνεκρης σιδηροδρομικής τραγωδίας στην Kοιλάδα των Τεμπών.
Η Ιερά Ακολουθία μεταδόθηκε απευθείας στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook και στον ραδιοφωνικό σταθμό «Παύλειος Λόγος 90,2 FM».
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: Πρίν ἀπό δύο ἡμέρες ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία πανηγύρισε τόν θρίαμβο τῆς Ὀρθοδοξίας, πανηγύρισε τή νίκη τῆς ὀρθοδόξου πίστεως ἔναντι τῶν αἱρετικῶν διδασκαλιῶν καί ὅσων κατά καιρούς τίς ἐκπροσωποῦσαν, ἑορτάζοντας τήν ἀναστήλωση τῶν ἱερῶν της εἰκόνων μετά ἀπό μακροχρόνιους καί σκληρούς ἀγῶνες ἐναντίον τῶν ἀσεβῶν Εἰκονομάχων.
«Οἱ αἱρέσεις», γράφει ὁ ἅγιος Λουκᾶς σέ μία ὁμιλία του γιά τήν πρώτη Κυριακή τῶν Νηστειῶν, «φάνηκαν ἤδη ἀπαρχῆς τοῦ χριστιανισμοῦ. Οἱ ἴδιοι οἱ ἀπόστολοι, ὁ ἀπόστολος Πέτρος καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος, προειδοποιοῦσαν τούς συγχρόνους τους καί μαζί τους καί ἐμᾶς γιά τόν κίνδυνο ἀπό τούς αἱρετικούς καί τούς ψευδοδιδασκάλους».
Καί παρά τίς κατά καιρούς καταδίκες τους ἀπό τήν Ἐκκλησία, οἱ αἱρετικοί ἐμφανίζονται καί στίς ἡμέρες μας καί «τολμοῦν» νά λένε πράγματα ὅμοια μέ αὐτά πού ἔλεγαν οἱ εἰκονομάχοι. «Τολμοῦν νά ἀποκαλοῦν τίς εἰκόνες μας εἴδωλα καί ἐμᾶς εἰδωλολάτρες. Καί μέχρι ποῦ φθάνει τό θράσος τους; Θά σᾶς πῶ ἕνα περιστατικό», συνεχίζει ὁ ἅγιος Λουκᾶς, «πού συνέβη σέ μία πόλη τῆς Σιβηρίας. Τήν ὥρα τῆς λειτουργίας δύο ἄνθρωποι, πού ἀνῆκαν στούς βαπτιστές», μία προτεσταντική παραφυάδα, «μπῆκαν μέσα στήν ἐκκλησία καί ἄρχισαν νά φωνάζουν ὅτι οἱ ὀρθόδοξοι εἶναι εἰδωλολάτρες καί οἱ εἰκόνες τους εἶναι εἴδωλα. Τί ἀνοησία!
Πῶς τολμοῦν αὐτοί νά ἀνοίγουν τό στόμα τους καί νά λένε αὐτά τά λόγια πού στάζουν δηλητήριο, ἀποκαλώντας μας εἰδωλολάτρες καί τίς εἰκόνες μας εἴδωλα; Αὐτό δείχνει πώς δέν ἔχουν κατανοήσει σωστά τή δεύτερη ἐντολή τοῦ Μωσαϊκοῦ νόμου πού λέει: “οὐ ποιήσεις σεαυτῷ εἴδωλον οὐδέ παντός ὁμοίωμα, ὅσα ἐν τῷ οὐρανῷ ἄνω καί ὅσα ἐν τῇ γῇ κάτω καί ὅσα ἐν τοῖς ὕδασιν ὑποκάτω τῆς γῆς· οὐ προσκυνήσεις αὐτοῖς οὐδέ μή λατρεύσῃς αὐτοῖς”.
Τί σημαίνει αὐτή ἡ ἐντολή;» ρωτᾶ ὁ ἅγιος Λουκᾶς καί ἀπαντᾶ. «Νομίζω ὅτι τό νόημά της εἶναι ξεκάθαρο. Ἡ ἐντολή αὐτή ἀπαγορεύει ἀντί νά προσκυνοῦμε τόν Ἕνα, μοναδικό καί ἀληθινό Θεό νά κατασκευάζουμε εἴδωλα καί νά τά προσκυνοῦμε, ὅπως ἔκαναν οἱ ἀρχαῖοι λαοί.
Αὐτή εἶναι ἡ εἰδωλολατρεία. Ἡ δική μας ὅμως ἡ προσκύνηση τῶν ἱερῶν εἰκόνων μοιάζει σέ τίποτε μέ τήν εἰδωλολατρεία; Ἀσφαλῶς ὄχι. Τά εἴδωλα ἀπεικόνιζαν κάτι πού δέν ὑπάρχει στήν πραγματικότητα, πού εἶναι καρπός τῆς φαντασίας. Οἱ δικές μας εἰκόνες εἰκονίζουν τήν πραγματικότητα. Πραγματικά, δέν ζοῦσε μεταξύ μας ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός τόν ὁποῖον δοξάζουμε καί τίς εἰκόνες τοῦ ὁποίου προσκυνοῦμε; Δέν ζοῦσε μεταξύ μας ἡ Παναγία, τήν ὁποία ζωγράφισε ὁ ἅγιος ἀπόστολος καί εὐαγγελιστής Λουκᾶς, ὅπως τήν εἰκόνα τῆς Παναγίας τῆς Σουμελᾶ, καί τήν εὐλόγησε ἡ ἴδια ἡ Θεοτόκος, λέγοντας ὅτι ἡ χάρη της θά εἶναι πάντα μέ αὐτήν τήν εἰκόνα. Καί ξέρετε πόσα θαύματα γίνονται ἀπό τίς εἰκόνες τῆς Παναγίας», ἀπό τίς εἰκόνες τοῦ ἁγίου Λουκᾶ, ἀπό τίς εἰκόνες ὅλων τῶν ἁγίων;
Προχθές, ὅταν συνέβη αὐτό τό φοβερό δυστύχημα στά Τέμπη, ἕνα παλληκάρι, τό ὁποῖο σώθηκε καί μάλιστα βοήθησε καί ἄλλους νά σωθοῦν, ἔλεγε ὅτι ἐμένα μέ ἔσωσε ὁ ἅγιος Λουκᾶς, τοῦ ὁποίου τήν εἰκόνα ἔχω πάντοτε μαζί μου. Ἐλᾶτε τώρα καί πεῖτε σ᾽ αὐτό τό παιδί καί σέ ὁποιονδήποτε εὐλαβεῖται καί ἀποδίδει τιμή στά εἰκονιζόμενα πρόσωπα, τοῦ Κυρίου, τῆς Παναγίας καί τῶν ἁγίων μας, ὅτι «μή τό κάνεις αὐτό», ἤ προσκυνώντας τά χαριτόβρυτα λείψανα, πού τόση εὐωδία αἰσθανόμεθα πολλές φορές, ἀλλά καί τόσα θαύματα ζοῦμε αὐτές αὐτές τίς ἡμέρες.
Καί οἱ ἄλλες εἰκόνες, δέν εἰκονίζονται σέ αὐτές πραγματικά πρόσωπα τῶν ἁγίων τοῦ Θεοῦ πού ζοῦσαν ἐδῶ πάνω στή γῆ, ὅπως ὁ ἅγιος Λουκᾶς, ὅπως ὁ ἅγιος Γεράσιμος, ὁ νέος ἅγιος τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ ὑμνογράφος. Οἱ εἰκόνες τους δέν εἶναι εἴδωλα, οὔτε ἐμεῖς πού ἀποδίδουμε σέ αὐτές τόν σεβασμό μας εἴμαστε εἰδωλολάτρες», διότι καί αὐτές ἔχουν τή χάρη τῶν ἁγίων, ὅπως τήν ἔχουν καί τά ἱερά λείψανά τους, καί ἀποτελοῦν πηγή θαυμάτων καί ἰαμάτων, ὅπως γνωρίζουμε ὅλοι ἐμεῖς, ἀδελφοί μου, πολύ καλά ἀπό τά θαύματα πού ἐπιτελεῖ διά τοῦ ἱεροῦ του λειψάνου ὁ ἅγιός μας, ὁ ἅγιος Λουκᾶς, ὁ θαυματουργός, ὁ ἰατρός.
Ἐμεῖς ἄς συνεχίσουμε νά πιστεύουμε σέ ὅσα τεκμηριωμένα διά τῶν ἁγίων καί ἱερῶν Συνόδων διδάσκει ἡ Ἐκκλησία μας, καί ἄς «μήν ἀπομακρυνόμαστε ἀπό τήν Ἐκκλησία καί ἄς μήν σχίζουμε τόν χιτώνα τοῦ Χριστοῦ», καταλήγει ὁ ἅγιος Λουκᾶς. «Θυμηθεῖτε καί τόν λόγο τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος εἶπε στούς ἀποστόλους του καί μέσω αὐτῶν καί σέ μᾶς: “Ὁ ἀκούων ὑμῶν ἐμοῦ ἀκούει, καί ὁ ἀθετῶν ὑμᾶς ἐμέ ἀθετεῖ· ὁ δέ ἐμέ ἀθετῶν ἀθετεῖ τόν ἀποστείλαντά με”, καί ἄς μένουμε πιστοί στή διδασκαλία καί τίς παραδόσεις τῆς Ἁγίας μας Ἐκκλησίας, μένοντας μακριά καί ἀμέτοχοι ἀπό “μωράς ζητήσεις καί γενεαολογίας καί ἔριν καί μάχας νομικάς”, καί ἄς φροντίζουμε γιά τήν ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας, γιά τήν ὁποία παρακάλεσε ὁ Χριστός τόν Θεό κατά τήν ἀρχιερατική του προσευχή, ζητώντας του νά εἶναι πάντοτε οἱ μαθητές του ἑνωμένοι, “ἵνα πάντες ἕν ὦσι”, ὥστε νά μήν χάσουμε τή σωτηρία μας, ἡ ὁποία εἶναι ἐφικτή μόνο μέσα στήν Ἐκκλησία καί μᾶς τήν χαρίζει ὁ Χριστός καί διά τῶν πρεσβειῶν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου καί τῶν ἁγίων του, τῶν ὁποίων τιμοῦμε καί θά τιμοῦμε πάντοτε καί τίς ἱερές εἰκόνες καί τά χαριτόβρυτα λείψανα.