Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο για την εορτή του Πολιούχου του Παλαιού Φαλήρου Αγίου Αλεξάνδρου
Στις 30 Αυγούστου η Εκκλησία μας τιμά την μνήμη του μεγάλου Πατρός και διδασκάλου της Εκκλησίας μας Αγίου Αλεξάνδρου, αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως. Επ᾽ ονόματι του αγίου Ιεράρχου και πρώτου Eπισκόπου της νέας πρωτεύουσας της Αυτοκρατορίας τιμάται ο ομώνυμος μεγαλοπρεπής Ενοριακός Ναός του Παλαιού Φαλήρου. Είναι ο Προστάτης και Πολιούχος Άγιος της πόλεως, του οποίου τη μνήμη τιμούν με ξεχωριστή ευλάβεια όχι μόνο οι Φαληριώτες, αλλά και πολλοί Χριστιανοί των γειτονικών δήμων.
Οι εορταστικές λατρευτικές εκδηλώσεις που ξεκίνησαν χθες με τον Πανηγυρικό Πολυαρχιερατικό Εσπερινό, συνεχίστηκαν την κυριώνυμη ημέρα της εορτής του αγίου Αλεξάνδρου, Τετάρτη 30 Αυγούστου 2023, με την τέλεση του Όρθρου και της Πολυαρχιερατικής Θείας Λειτουργίας, που αναμεταδόθηκαν από τον Ραδιοφωνικό Σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδος (89,5 FM). Προσκεκλημένοι από τον Σεβασμιώτατο οικείο Ποιμενάρχη Μητροπολίτη Νέας Σμύρνης κ. Συμεών ήταν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων κ. Τιμόθεος, και Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Ιερώνυμος.
Ανήμερα της εορτής ο Όρθρος άρχισε στις 7.00 π.μ., όπου χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων κ. Τιμόθεος, ο οποίος και προέστη της τρισαρχιερατικής θείας Λειτουργίας που ακολούθησε, και η οποία τελέστηκε με τη δέουσα εκκλησιαστική μεγαλοπρέπεια και μυσταγωγία σε έναν κατάμεστο από πιστούς Ναό.
Στην ομιλία του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος κ. Τιμόθεος έθεσε αρχικώς το ερώτημα για το πως ανεδείχθη ο ιεράρχης Αλέξανδρος ένας τόσο μεγάλος Άγιος και τιμάται από την Εκκλησία. Η απάντηση βρίσκεται στο γεγονός ότι ο άγιος Αλέξανδρος, όπως και όλοι οι Άγιοι, υπήρξαν πρωτίστως «μιμηταί Ιησού Χριστού», φίλοι του Χριστού, μιμήθηκαν πιστά και με συνέπεια τη ζωή του Ιησού Χριστού. Γι’ αυτό και σήμερα τιμάται ο άγιος Αλέξανδρος από τη μεγαλώνυμο αυτή ενορία του Παλαιού Φαλήρου, καθώς αγωνίστηκε πνευματικά και ανεδείχθη «τύπος Ιησού Χριστού».
Αυτό που τον καθιέρωσε στη συνείδηση της Εκκλησίας ήταν και η πρωτοβουλία του να ενημερώσει τις κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες για τις αποφάσεις της Πρώτης (Α’) Οικουμενικής Συνόδου στη Νίκαια, ότι ο Ιησούς Χριστός δεν είναι κτίσμα, όπως ισχυριζόταν ο αιρετικός Άρειος. Ο Χριστός είναι «Λόγος άσαρκος», αλλά και «σεσαρκωμένος εν ταίς εσχάταις ημέρας», αφού τα παλιά χρόνια ο Θεός μίλησε στους προπάτορες πολλές φορές και με ποικίλους τρόπους διά των προφητών, σ’ αυτούς εδώ τους έσχατους καιρούς μίλησε σ’ εμάς μέσω του Υιού του.
Κατόπιν ο Σεβασμιώτατος εστίασε στην ευαγγελική περικοπή αναφορικά με τον άγιο Αλέξανδρο. «Εγώ ειμι η θύρα, δι’ εμού εάν τις εισέλθη, σωθήσεται», είπε ο Κύριος. Δηλαδή εγώ είμαι η θύρα· όποιος περάσει από μένα θα βρεί σωτηρία. Περνάμε όλοι από τη θύρα, όπως και ο άγιος Αλέξανδρος. Περνάμε για να επιβεβαιώσουμε την αφοσίωσή μας στον Κύριο. Ο Χριστός είναι η θύρα της γνώσεως, καθώς αποκαλύπτεται και παρουσιάζεται στους ανθρώπους, δημιουργεί τις καταστάσεις της πίστεως προκειμένου να πορεύονται οι ακολουθούντες τον Ιησού Χριστό.
«Εισελεύσεται και εξελεύσεται, και νομήν ευρήσει», δηλαδή θα μπαίνει και θα βγαίνει και θα βρίσκει βοσκή. Αυτό προϋποθέτει την εκούσια και ελεύθερη είσοδο και παραμονή του πιστεύοντος, ο οποίος διάγει πλέον τον βίο του μέσα από τη θύρα αυτή, η οποία λέγεται Ιησούς Χριστός. Ο άγιος Αλέξανδρος εισήλθε πραγματικά στον γνόφο της θεότητος του Ιησού Χριστού, και έγινε κήρυξ της πίστεως και των δογμάτων. «Νομή» είναι η θεία Ευχαριστία. Καθώς μετέχουμε στο μυστήριο της πίστεως, λαμβάνουμε τη νομή, δηλαδή το σώμα και το αίμα του Κυρίου, του δημιουργού, σωτήρα και λυτρωτού μας.
Στη συνέχεια ο Σεβασμιώτατος τόνισε ότι «ο ποιμήν ο καλός την ψυχήν αυτού τίθησιν υπέρ των προβάτων», ο καλός ποιμένας θυσιάζει τη ζωή του για χάρη των προβάτων. Η φράση αυτή υποδηλώνει τη λυτρωτική θυσία του Θεανθρώπου, αναλαμβάνοντας την αμαρτωλή μας κατάσταση και οδηγώντας την στη δικαίωση και τον αγιασμό. Αυτό σημαίνει πως έχουμε Αρχιερέα που θυσιάζεται για τις δικές μας αμαρτίες. Το ίδιο έκανε και ο άγιος Αλέξανδρος, συνειδητά και ελεύθερα, όπως πράττουν επίσης το ίδιο κι όσοι θυσιάζονται υπέρ της πίστεως. Γι’ αυτό ο άγιος Αλέξανδρος έγινε αληθινός ποιμένας, τύπος του Ιησού Χριστού.
Επεσήμανε τέλος ο Σεβασμιώτατος κ. Τιμόθεος τούτο: «Και γινώσκω τα εμά και γινώσκομαι υπό των εμών». Όπως ο Πατέρας αναγνωρίζει τον Υιό κι εκείνος τον Πατέρα, έτσι κι εγώ αναγνωρίζω τα δικά μου πρόβατα κι εκείνα αναγνωρίζουν εμένα. Μας θυμίζει την έκφραση του αποστόλου Παύλου «νυν δε γνόντες Θεόν, μάλλον δε γνωσθέντες υπό Θεού», που σημαίνει πως τώρα που γνωρίσατε τον Θεό, ή σωστότερα τώρα που σας γνώρισε ο Θεός. Σκοπός μας είναι η σχέση μας με τον Θεό, να οικοδομούμε σχέση με τον Θεό, να επιβεβαιώνουμε το μυστήριο της πίστεως, με ταυτότητα την τήρηση των εντολών του Θεού. Έτσι ο άνθρωπος καταλήγει να ευφραίνεται και να χαριτώνεται.
Ο Άγιος Αλέξανδρος εβίωσε στο μέγιστο βαθμό τον Ιησού Χριστό, τον ψηλάφησε, τον γεύθηκε και τέλος Χριστοποιήθηκε. Οφείλουμε κι εμείς να να μάθουμε να αγωνιζόμαστε, ώστε να λαμβάνουμε κι εμείς αυτά τα χαρίσματα του αγίου Αλεξάνδρου. Κι ολοκλήρωσε την ομιλία του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Τιμόθεος λέγοντας ότι χαιρόμαστε και δοξάζουμε τον Θεό που μας χαρίζει τέτοιους Αγίους μέσα στην Εκκλησία, ώστε να γινόμαστε όλοι μας συνεορταστές. Ευχήθηκε δε όπως ο καλός Θεός ευλογεί, αγιάζει και χαριτώνει τον καθένα μας, πρεσβεύοντας ο άγιος Αλέξανδρος στον θρόνο του Θεού για όλους εμάς!
Ευχαρίστησε δε ολοθύμως τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Νέας Σμύρνης κ. Συμεών για την πρόσκλησή του να παραστεί ευφραινόμενος στην Πανήγυρη και να προστεί της θείας Λειτουργίας και του ιερού μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας.
Κατά την απόλυση ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νέας Σμύρνης κ. Συμεών απηύθυνε προς όλους -κατά την εόρτια αυτή ημέρα για το Παλαιό Φάληρο- όπως η ευλογία του Θεού διά πρεσβειών του αγίου Αλεξάνδρου είναι πάντοτε μαζί τους. Ιδιαίτερα δε απηύθυνε ολόθερμες ευχές προς όσους ή όσες εκ των αδελφών φέρουν το όνομα του Αγίου και έχουν τα ονομαστήριά τους, να είναι χριστιανικά και ευλογημένα τα έτη της ζωής τους.
Τέλος, ευχαρίστησε θερμώς όλους όσοι παρευρέθησαν και συμμετείχαν στις ιερές ακολουθίες της Πανηγύρεως, αλλά πρωτίστως θερμές ευχαριστίες απηύθυνε προς στους δύο Σεβασμιωτάτους συλλειτουργούς αδελφούς, Μητροπολίτες Θεσσαλιώτιδος κ. Τιμόθεο και Καλαβρύτων κ. Ιερώνυμο για τον φιλόθεο κόπο που κατέβαλαν ώστε να παρευρεθούν –χθες και σήμερα– στην Πανήγυρη. Τους ευχήθηκε να τους στηρίζει ο άγιος Αλέξανδρος στην ιερωτάτη αρχιερατική τους διακονία.
Η προσκύνηση για τη μνήμη του αγίου Αλεξάνδρου, αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, θα συνεχιστεί καθ᾽ όλη τη διάρκεια της ημέρας και οι εορταστικές λατρευτικές εκδηλώσεις θα ολοκληρωθούν το απόγευμα της Τετάρτης, όπου θα τελεσθεί ο μεθέορτος Εσπερινός και η ιερά Παράκληση του Αγίου από τους ιερείς του ναού του Αγίου Αλεξάνδρου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Το Παλαιό Φάληρο τιμά τον πολιούχο Άγιο Αλέξανδρο (ΦΩΤΟ)
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.