«Ἄνθρωπός τις ἦν οἰκοδεσπότης ὅστις ἐφύτευσεν ἀμπελῶνα καὶ φραγμὸν αὐτῷ περιέθηκε…»
(Ματθ. κα’, 33)
Ένας οικοδεσπότης φύτεψε ένα αμπέλι και έβαλε γύρω του ένα φράχτη. Οι γεωργοί, όταν ήλθε ο καιρός της συγκομιδής, κακοποίησαν ποικιλοτρόπως τους απεσταλμένους του οικοδεσπότου. Τελικά, φόνευσαν και τον κληρονόμο της περιουσίας, τον υιό του οικοδεσπότου. Αυτό όμως είχε τρομακτικές συνέπειες για τη ζωή τους.
Αυτή με λίγα λόγια είναι η παραβολή των κακών γεωργών, στην οποία βλέπουμε την μακροθυμία αλλά και την δικαιοσύνη του Θεού, όπως επίσης και την σκληροκαρδία και την αχαριστία των ανθρώπων, που πολλές φορές δεν έχει όρια. Οι άνθρωποι αποδεικνύονται ανάξιοι της μεγάλης δωρεάς του Θεού.
Ο ιερός Χρυσόστομος, αναλύοντας αυτήν την παραβολή, λέγει ότι μετά την έξοδο από την Αίγυπτο ο Θεός «νόμον έδωκεν (στους Ισραηλίτες) και πόλιν ανέστησεν και ναόν ωκοδόμησε και θυσιαστήριον κατεσκεύασε». Ο φραγμός είναι ο Νόμος που έδωσε ο Θεός για να φυλάξει τον λαό Του από την πλάνη και την αποστασία. Ο φραγμός δεν ήταν για την Παλαιά Διαθήκη μόνον, αλλά υπάρχει και στην Καινή Διαθήκη.
Ο άγιος Μάξιμος ο ομολογητής λέγει ότι ο Θεός έδωσε τρεις Νόμους, τρεις φραγμούς, για την χειραγώγηση του ανθρώπου στην πνευματική ζωή, που αν και φαίνονται διαφορετικοί μεταξύ τους, είναι όμως ομοιογενείς, αφού είναι έργο του Λόγου του Θεού. Ο πρώτος είναι ο φυσικός Νόμος (δηλαδή η συνείδηση), ο δεύτερος είναι ο γραπτός Νόμος, που δόθηκε στον Μωυσή, και ο τρίτος είναι ο Ευαγγελικός Νόμος ή Νόμος της Χάριτος. Βέβαια η Εκκλησία του Χριστού είναι έργο των ενεργειών του Παναγίου Πνεύματος, αλλά ο Νόμος βοηθά τον άνθρωπο να δέχεται και να διαφυλάσσει την θεία Χάρη.
Έτσι λοιπόν ο Νόμος του Θεού, οι εντολές του Θεού, δεν είναι απλώς μερικές ηθικιστικές διατάξεις, αλλά «ρήματα ζωής αιωνίου». Ο άγιος Μάξιμος μας λέγει και πάλι, ότι μέσα στις εντολές υπάρχει ο ίδιος ο Χριστός, ο Οποίος και τις έδωσε. Εκείνος λοιπόν που τηρεί τις εντολές Του, ενώνεται με τον Χριστό που υπάρχει εκεί μυστικά. Αλλά επειδή ο Χριστός ποτέ δεν είναι χωρισμένος από τον Πατέρα και το Άγιο Πνεύμα, αφού αποτελούν Τριάδα ομοούσιο και αχώριστο, γι’ αυτό όποιος τηρεί τις εντολές του Θεού ενώνεται με την Αγία Τριάδα. Επίσης η μη τήρηση των εντολών μας αποστερεί της αποκτήσεως της Χάριτος. Ο ανυπάκουος λοιπόν, καταδικάζεται και αυτοκτονεί, διότι δεν οικειοποιείται την Χάρη του Χριστού.
Σήμερα παρατηρείται μια αναζήτηση του Θεού. Ο άνθρωπος επιθυμεί να αποκτήσει προσωπικές εμπειρίες ενώσεως με τον Θεό. Όμως αδυνατεί να προχωρήσει, διότι ακριβώς του λείπει «ο φραγμός», που είναι η τήρηση των εντολών του Θεού, δια της οποίας αποκτούμε την κάθαρση της καρδιάς. Εκείνος όμως που θέτει στην ζωή του τον «φραγμό» του Νόμου του Θεού, αξιώνεται να προχωρήσει στην βίωση του πνεύματος του Νόμου, την προσωπική κοινωνία με τον Θεό.
Αυτή είναι η αξία των εντολών. Δεν καταργούν την ελευθερία μας, αλλά προσφέρουν τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την απόκτηση της αιωνίου ζωής.
Κήρυγμα του π.Θεολόγου Παντελή της Ιεράς Μητροπόλεως Κυθήρων