Οι γιορτές του Αγίου Δημητρίου στη Θεσσαλονίκη
Η εβδομάδα του Αγίου Δημητρίου στη Θεσσαλονίκη έχει ξεκινήσει με την πόλη να τιμά και φέτος τον Προστάτη και Πολιούχο Άγιο της, τον Μεγαλομάρτυρα Δημήτριο ο οποίος από στρατιωτικός έγινε στρατιώτης του Χριστού με το μαρτύριό του.
Οι εόρτιες λατρευτικές εκδηλώσεις θα κορυφωθούν κατά το διήμερο 25 – 26 Οκτωβρίου.
Για τις γιορτές του αθλονίκου και μεγαλομάρτυρος Δημητρίου μας πληροφορούν για μεν τον δωδέκατο η δέκατο τρίτο αιώνα ένας άγνωστος συγγραφέας του οποίου διασώθηκε διάλογος με τον τίτλο “Τιμαρίων”. Υπάρχουν κατά τους ακόλουθους αιώνες (140 και 15ο) πληροφορίες του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, του Κωνσταντίνου ‘Αρμενοπούλου, του Νικηφόρου Γρηγορά, του ‘Ισιδώρου Θεσσαλονικης, του Γαβριήλ Θεσσαλονίκης και τέλος του Συμεών, αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του “Τιμαρίωνος” οι γιορτες του αγίου Δημητρίου και η εμπορική πανήγυρη άρχιζαν έξι μέρες πριν από την κυρίως εορτή και στη συνέχεια ακολουθούσαν άλλες δύο. ‘Η περίοδος από τις είκοσι ‘Οκτωβριου ως την κυριώνυμη ημέρα, αποτελούσε τα “Προεόρτια”. ‘Ο Tafrali έχοντας υπόψη του τις πληροφορίες αυτές μιλάει για τρεις περιόδους: α) Τα προεόρτια, από 10-25 ‘Οκτωβρίου, κατά τα οποία τελούνταν εμπορική πανήγυρη, β) την κυρίως εορτή, το απόγευμα της 25ης και ολόκληρης της 26ης ‘Οκτωβρίου, και γ) το οκταήμερο από τις 27 ως την 3η Νοεμβρίου.
Σύμφωνα όμως με τις πληροφορίες του ‘Αρμενοπούλου, του Γρηγορά και του ‘Ισιδώρου, ο χρόνος των προεορτίων, κατά την περίοδο που μας ενδιαφέρει ήταν μακρότερος. ‘Ο ‘Αρμενόπουλος μιλάει για διάρκεια ολόκληρου μήνα· “Μήνα μεν υπέρ όλον συνεχώς υμνουμένη, δώδεκα δ’ εν τω μεταξύ προεορτίοις εορταίς και μεθεόρτω υπέρ εορτήν εκάστην ταίς μεν διωρισμένως ταίς δε συνεχώς υπερυμνουμένη”. ‘Ο Γρηγοράς παρατηρεί ότι για τους Θεσσαλονικείς ο σπουδαιότερος μήνας ήταν ο ‘Οκτώβριος, γι’ αυτό και πρέπει ο μήνας αυτός να ονομάζεται “ιερομηνία”. Μάλιστα στις πηγες της περιόδου αυτής γίνεται λόγος και για νηστεία και συνδέεται με τα προεόρτια. ‘Από τις ομιλίες εξάλλου του ‘Ισιδώρου, που εκφωνήθηκαν κατά την πρώτη και δεύτερη Κυριακή του ‘Οκτωβρίου, που ο ίδιος τις χαρακτηρίζει “Κυριακες των Προεορτίων”, φαίνεται ότι ο κύκλος των εορτών αρχιζε με τα προεόρτια που επεκτείνονταν σε δύο Κυριακές, κορυφώνονταν στην κυρίως εορτή, την 26η ‘Οκτωβρίου, και έληγε με τα οκταήμερα μεθεόρτια την 3η Νοεμβρίου.
‘Ο “Τιμαρίων” μας πληροφορεί ότι με την ευκαιρία της θρησκευτικής εορτής τελούνταν και εμπορική πανήγυρη που την ονομάζει “Δημήτρια” κατά τα Παναθήναια και τα Πανιώνια. ῎Εμποροι συνέρρεαν από πολλά σημεία όχι μόνο της αυτοκρατορίας αλλά και από άλλες χώρες, έτσι ώστε η εορτη προσελάμβανε χαρακτήρα οικουμενικό. ‘Εκφράζοντας το θαυμασμό του ο “Τιμαρίων” για τη μεγάλη συγκέντρωση του πλήθους λέγει· “Τοσούτον αυτώ της δόξης κατά την Ευρωπην παρίστησιν”. ‘Ο Γρηγοράς, αναφερόμενος στη φημη του αγίου Δημητρίου, παρατηρεί ότι αυτή ήταν ξακουστη όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και στην Αίγυπτο, τη Λιβύη, την ‘Αραβία, τον Καύκασο ως τις εκβολές της Τυναίδος. Στις χώρες αυτές “εικόνες και ναούς ευρήσεις του μάρτυρος και υπομνήματα ζήλου”. ‘Ο ‘Αρμενόπουλος εξάλλου μας πληροφορεί ότι οι γιορτές του αγίου Δημητρίου ξεσήκωναν όλο τον κόσμο. “Και πολλώ γε μάλλον την ξυμπασαν συνελών, η της οικουμένης τη μετά θαύματος φήμη τα πέρατα δίεισι και η την εγκόσμιον τάξιν τω ευ αυτής διά πάντων ηρμοσμένη μιμείται”. ‘Ο πληθυσμός της πόλεως εξαιτίας της κοσμοσυρροής κατά την εορτή πολλαπλασιαζόταν, έτσι ώστε και η πόλη απολάμβανε “ευωδίας πανταχόθεν”.
Κατά τη διάρκεια του εορτασμού σχηματιζόταν μια πρόσθετη πόλη. Αυτή ήταν εκτεταμένη, θαυμάσια σχεδιασμένη και ρυμοτομημένη. ‘Η πόλη δημιουργούνταν έξω από το δυτικό κάστρο της πόλεως, ανάμεσα στο τείχος και στη Χρυσόπορτα και στην πεδιάδα του Αξιού.
Για την πνευματική κίνηση της Θεσσαλονίκης κάναμε λόγο όταν αναφερθήκαμε στα ‘Εγκώμια του ‘Αγίου. Περιοριζόμαστε εδώ ν’ αναφερθούμε στο θαυμασμό των εγκωμιαστών που παρέχουν πληροφορίες για τις εορτές του. ‘Ο ‘Αρμενόπουλος τονίζει ότι η Θεσσαλονίκη θαυμάζεται ιδιαίτερα για την αγχίνοια και τη σοφία των ανθρώπων. ‘Ο ‘Ισίδωρος θεωρεί τη Θεσσαλονίκη επιφανεστέρα στη Δύση, όπως στην ‘Ανατολή ήταν η Κωνσταντινούπολη. Στις στοες, τα θέατρα, τα Μουσεία, δίδονταν διαλέξεις και διδάσκονταν διάφορα μαθήματα. Στις ανώτερες σχολές διδασκόταν η Φιλοσοφία, η Ρητορική, η Νομική, η ‘Ιατρική και τα Μαθηματικά. Με την καλλιέργεια τόσων επιστημών, η Θεσσαλονίκη έδινε την εντύπωση χώρου πανεπιστημιακού.
Εκκλησιαστικές εορτές
Για τις εκκλησιαστικές εορτές και ιδιαίτερα για την παλαιολόγεια εποχή, πληροφορίες μας παρέχουν ο Γρηγορας, ο ‘Ισίδωρος και ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, ενώ για το δέκατο πέμπτο αιώνα ο άγιος Συμεών Θεσσαλονικης. ‘Ο Γρηγοράς και ο ‘Ισίδωρος μιλάνε για τέσσερα “συστηματα” που συμβολίζουν άλλοτε τα τέσσερα σημεία του κόσμου και άλλοτε τις τέσσερις εποχές.
Κατά το πρώτο σύστημα, την 26η ‘Οκτωβρίου, παρευ-ρισκόταν ο ηγεμόνας η σπάνια ο βασιλιάς. ‘Η “βασιλική πανήγυρις” κατά το Γρηγορά, αντιστοιχεί προς τις αρχές του έτους. ‘Η παρουσία του βασιλιά προσέδιδε λαμπρότητα στον εορτασμό, ενώπιον του οποίου εκφωνούνταν λόγοι εγκωμιαστικοί.
Κατά το δεύτερο σύστημα, την 27η ‘Οκτωβρίου, την κυρίως τιμητική θέση κατείχε ο ιεράρχης, ακολουθούμενος από τον κλήρο και τους μοναχούς.
‘Η τρίτη ημέρα ήταν αφιερωμένη στους μοναχούς, αφού η θέση τους ήταν ιδιάζουσα. Πολλοί από τους εγκωμιαστές, όπως είδαμε, απέδιδαν στον άγιο Δημήτριο, ασκητικές αρετές, μάλιστα ο ‘Ισίδωρος επιδίωξε την ανόρθωση σφαλμάτων του μοναχικού βίου με την προβολή των ασκητικών αρετών του μάρτυρος.
Τέλος, οκτώ ημέρες μετά την κυριώνυμη εορτή, γιόρταζε ο πολύς κόσμος. ‘Η εορτή ονομαζόταν “οκταήμερος”. Κατά την εορτή αυτή διδόταν η ευκαιρία στους ομιλητές να θίξουν δημόσια προβλήματα που αφορούσαν την πόλη.
Οι συμβολισμοί
Οι εορτές του αγίου Δημητρίου συμβολίζουν το χριστομίμητο του μαρτυρίου του. ‘Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμας, μιλώντας για τη σύλληψη του αγίου Δημητρίου στην Καταφυγή και για το μαρτύριό του, μας λέγει τα εξής· “Ταύθ’ ημείς εικονίζοντες, κατ’ έτος εικότως, εκεί μεν της πανηγύρεως ποιούμεθα την αρχήν, ώδε δε την τελείωσιν, επεί και ο μάρτυς ούτως είχεν, ελκόμενος εις σφαγήν τηνικαύτα διά Χριστόν”. ‘Εξάλλου ο ‘Αρμενόπουλος παρατηρεί· “’Η πόλις ξύμπασα κοσμίως ευ μάλα επέτειον ιεράν ποιείται και θείαν πομπήν το τούτου χριστομίμητον εξεικονίζουσα πάθος και εκείθεν εις το μαρτύριον αυτού μετά πομπής αγαγείν”. ‘Η μεγαλοπρεπής πομπή άρχιζε από το ναό της Καταφυγής, για την οποία μιλούν ο Γρηγόριος ο Παλαμάς, ο ‘Αρμενόπουλος και ο Συμεών, έφθανε στην ‘Αχειροποίητο και κατέληγε στο ναό του αγίου Δημητρίου.
Οι διώκτες του Δημητρίου συλλαμβάνοντας, διακωμωδώντας και φυλακίζοντας τον ῞Αγιο απέβλεπαν στη μείωση του μάρτυρος, όπως είχαν πράξει και οι στρατιώτες στο Χριστό. Οι Χριστιανοί όμως κατά τη Θ. Λειτουργία που βλεπουν τον Κύριο να σταυρώνεται, να πεθαίνει και ν’ ανίσταται, τον δοξάζουν. Το ίδιο γίνεται και με τον άγιο Δημητριο. ‘Η εξεικόνιση των εορτών του συμβολίζει το μαρτύριό του, που ωστόσο συνέβαλε στη δόξα του Χριστού και της ‘Εκκλησίας του.
‘Ο Συμεών Θεσσαλονίκης, το δέκατο πέμπτο αιώνα, περιγράφει με κάθε λεπτομέρεια τη λιτανεία των εορτών του μεγαλομάρτυρος. ‘Ο ίδιος, αν και δεν είναι ο εισηγητής, είναι όμως ο κύριος ενσαρκωτής της εξομοιώσεως των προεορτίων ακολουθιών και της μνήμης του αγίου Δημητρίου προς τη Μ. ‘Εβδομάδα και το Πάσχα. ῎Ετσι άλλωστε μπορεί να αιτιολογηθεί και το πανηγυρικό ύφος του Συμεων με την ευκαιρία της εορτής του αγίου Δημητρίου, την 26η ‘Οκτωβρίου. “Τις η λαμπρά αύτη ημέρα, την ανάστασιν του Σωτήρος εξεικονίζουσα; Τις η τηλικαύτη λαμπροφορία, το μέγα φως και άδυτον προσημαίνουσα;”.
Πρόβλημα προέκυψε σχετικά με την Καταφυγή, την οποία ο Συμεών ονομάζει ναό της Θεοτόκου. Προβληματική παραμένει η ταύτιση του ναού της Θεοτόκου της Καταφυγής προς ένα από τους ναούς που διασώζονται στη Θεσσαλονίκη.
Περιοριζόμαστε να επισημάνουμε ότι όσοι μας παρέχουν πληροφορίες για τον εορτασμό του αγίου Δημητρίου κατά την υπόψη εποχή, όπως ο Παλαμάς, ο ‘Αρμενόπουλος, ο Συμεών, μας πληροφορούν ότι αυτή ήταν λαμπρή. ‘Ο ‘Αρμενόπουλος, αναφερόμενος στην πομπή, λέγει ότι η εμμέλεια των ύμνων που ψάλλονταν, η φωτοχυσία, η εύρυθμη κρούση των κωδώνων, το πλήθος που κρατούσε αναμμένες λαμπάδες, ο ήχος των σαλπίγγων και άλλων οργάνων προσέδιδε μεγαλοπρέπεια. ‘Ο ‘Αρμενόπουλος, θαυμάζοντας την πομπη, λέγει ότι αυτή ήταν μοναδική “ης ουδέποτε παρ’ ουδέσιν εξ ίσου γέγονε, η εγγύς, ουδ’ ούτω κατ’ αυτών μεγαλοπρεπής”. ῞Ολοι οι δρόμοι και μάλιστα η ‘Εγνατία ήταν φωταγωγημένοι.
Σε κάθε εποχή η Θεσσαλονίκη διακρινόταν ως σπουδαίο κέντρο εμπορικό, πολιτιστικό και προπάντων πνευματικό. Διακρίνεται για την ‘Ορθοδοξία της αφού ο σπόρος της αληθείας ρίφθηκε από τον ‘Απ. Παύλο και αναπτύχθηκε από το μεγαλομάρτυρα Πολιούχο Δημήτριο.
‘Η Θεσσαλονίκη θα πρέπει να παραμείνει πάντοτε κέντρο πνευματικό, πολιτιστικό και προπάντων προπύργιο ‘Ορθοδοξίας.
Πηγή πληροφοριών: Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης
Φωτογραφίες – Ραφαήλ Γεωργιάδης
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.