Ορθόδοξες Προβολές
23 Σεπτεμβρίου, 2020

Πoιος τελεί το μυστήριο του χρίσματος, για ποιον τελείται και πότε

Διαδώστε:

Κείμενο της Καθηγουμένης της Ιεράς Μονής Αγίας Βαρβάρας Μοντανέρ Τρεβίζου, Μοναχής Σεβαστιανής, για το μυστήριο του χρίσματος, που δημοσιεύεται στην επίσημη ιστοσελίδα της η Ιερά Μητρόπολις Ιταλίας και Μελίτης. 

«Μέσα στα επτά Μυστήρια της Εκκλησίας μας όπως γνωρίζουμε, συμπεριλαμβάνεται και το μυστήριο του Χρίσματος. Σχετικά με το μυστήριο αυτό έχουν ομιλήσει και γράψει μεγάλοι Πατέρες της Εκκλησίας μας, όπως ο Άγιος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης μαθητής του Αποστόλου Παύλου, καθώς επίσης και ο μάρτυς και φιλόσοφος Ιουστίνος, ο Άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων και άλλοι.

Η λέξις «χρίω», σημαίνει αλοίφω εξ’ου και Χρίσμα(επάλειψη). Το μυστήριο του Χρίσματος τελείται από Επίσκοπο ή ιερέα. Είναι ένα μυστήριο συνδεδεμένο με το μυστήριο του Βαπτίσματος. Μόνο του χωρίς το Βάπτισμα δεν μπορεί να υπάρξει, είναι αυτοτελές και δεν επαναλαμβάνεται. Εξαίρεση γίνεται εάν κάποιος Ορθόδοξος πλανηθεί και ακολουθήσει άλλη θρησκεία. Εφόσον όμως μετανοήσει, μπορεί να γίνει δεκτός ξανά στην Ορθόδοξη Εκκλησία με τη χρίση του Αγίου Μύρου, όπως και άλλοι που προσέρχονται από χριστιανικά δόγματα στην Ορθοδοξία.

Όταν ο νεοβαπτιζόμενος εξέρχεται της κολυμβήθρας, αμέσως ο ιερέας τελεί το μυστήριο του Χρίσματος. Χρίει σταυροειδώς, σε διάφορα μέρη του σώματος, τον βαπτισθέντα και σε κάθε χρίση επαναλαμβάνει την ευχή «Σφραγίς δωρεάς Πνεύματος Αγίου, Αμήν». Το Χρίσμα γίνεται στο κεφάλι, ώστε οι σκέψεις να είναι πάντα θεάρεστες. Στα αυτιά για να ακούουν τα λόγια του Θεού και κάθε τι καλό. Στα χέρια για να πράττουν έργα αγάπης, καλοσύνης και αρετής. Στο στήθος για να είναι η αγάπη στον Χριστό διαρκής και θερμή και τα συναισθήματα άγια. Στην πλάτη για να μπορεί να σηκώνει τον Σταυρό του Χριστού, στα πόδια για να οδηγούν το σώμα στον τόπο της λατρείας του Θεού.

Ο νεοφώτιστος είναι νήπιος εν Χριστώ και έχει ανάγκη βοηθείας που δίδεται σ’ αυτόν με το Άγιον Πνεύμα κατά την τέλεση του Χρίσματος. Το έργο του Αγίου Πνεύματος στον νεοφώτιστο, είναι η ειδική και ποικίλη Χάρη που αρχίζει σαν «Σφραγίς δωρεάς Πνεύματος Αγίου», μεταδίδοντάς του τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος τα οποία και ο Απόστολος Παύλος αναφέρει και είναι η αγάπη, η χαρά, η ειρήνη, η μακροθυμία, η χρηστότητα, η αγαθωσύνη, η πίστη, η πραότητα και η εγκράτεια.

Από τις Πράξεις των Αποστόλων μαθαίνουμε ότι οι Απόστολοι μετέδιδαν τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος, με την επίθεση των χεριών τους στους βαπτισθέντες. Αργότερα η επίθεση των χεριών αντικαταστάθηκε με τη χρίση του Αγίου Μύρου. Το Άγιο Μύρο αποτελείται από έλαιο και περίπου σαράντα αρωματικά βότανα όπως( τριαντάφυλλο, βασιλικός, δενδρολίβανο, γιασεμί κλπ.)και συμβολίζει τα πολλά και διάφορα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος.

Το Άγιο Μύρο ετοιμάζεται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, καθαγιάζεται στον Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου κάθε Μεγάλη Πέμπτη, σε τελετή στην οποία συλλειτουργούν ο Πατριάρχης με άλλους Αρχιερείς. Από εκεί το παίρνουν οι κατά τόπους αρχιερείς οι οποίοι το διανέμουν στις μητροπόλεις τους, από τις οποίες το παίρνουν οι ιερείς στις ενορίες τους και το φυλάσσουν σε ειδικά μυροδοχεία στον κάθε ναό μέσα στο ιερό. Επίσης το Άγιο Μύρο χρησιμοποιείται στα εγκαίνια των ναών, όταν ο Επίσκοπος χρίει την Αγία Τράπεζα, τους τοίχους του εγκαινιαζόμενου ναού και τα ιερά σκεύη.

Η ιερότητα του μυστηρίου του Αγίου Χρίσματος είναι βαθειά ριζωμένη στο λαό μας. Ακόμη και σήμερα, όπως έκαναν και οι γιαγιάδες μας, συγκεντρώνουν τα ρουχαλάκια του νεοφώτιστου που χρησιμοποιήθηκαν και έχουν επάνω τους υπολείμματα Αγίου Μύρου και τα πλένουν είτε στη θάλασσα, είτε φροντίζοντας τα απόνερα της πλύσης των να τα ρίξουν σε μέρος που δεν πατιέται. Η παράδοση αυτή αποτελεί δείγμα ευλαβείας των ορθοδόξων χριστιανών και δηλώνει την τιμή και τον σεβασμό προς τα ιερά και όσια της Πίστης μας.

Δυστυχώς όμως, ο περισσότερος κόσμος σήμερα δεν έχει καταλάβει το νόημα και το μέγεθος του Μυστηρίου του Χρίσματος, αρκεί να θυμόμαστε τα λόγια του Ευαγγελιστή Ιωάννη στην Α΄Επιστολή του « Το χρίσμα ό ελάβετε εν υμίν μένει και ου χρείαν έχετε ίνα τις διδάσκη υμάς, αλλ’ως το αυτό χρίσμα διδάσκει υμάς περί πάντων».

Διαδώστε: