Στη Βιέννη θα μεταβεί ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Ευγένιος, κατά το διάστημα από 13 έως 18 Φεβρουαρίου 2023, συνοδευόμενος από επιτροπή της Ενορίας Αγίου Δημητρίου Λιμένος Ηρακλείου.
Ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος, θα συναντηθεί με τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Αυστρίας κ. Αρσένιο, με τον οποίο, θα επισκεφθούν τον Καθολικό Ναό του Αρχαγγέλου Μιχαήλ (Michaelerkirche) Βιέννης, όπου φυλάσσεται η Ιερή Εικόνα της λεγομένης «Maria di Candia», της «Παναγίας του Χάνδακα», η οποία στη Βενετοκρατούμενη Κρήτη φυλασσόταν στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου των Τσαγγάρων (υποδοματοποιών) μέχρι και τον Κρητικό Πόλεμο, με σκοπό να υποβληθεί αίτημα στους αρμόδιους για τη μεταφορά της στο Ηράκλειο.
Η εικόνα έφυγε από το Ηράκλειο με την πτώση του Χάνδακα το 1669. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ ο Αρχιεπίσκοπος θα αιτηθεί να μεταφερθεί η εικόνα της Παναγίας του Χάνδακα στο Ηράκλειο σε κάποια μεγάλη επέτειο για λίγες μέρες. Μάλιστα ο Μητροπολίτης Αυστρίας κ. Αρσένιος είναι κρητικός στην καταγωγή και προφανώς θα υπάρξει ευαισθητοποίηση στο θέμα.
Αναλυτικά το δελτίο τύπου της Αρχιεπισκοπής Κρήτης:
Η Ιερά Αρχιεπισκοπή Κρήτης ανακοινώνει, ότι ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ.κ. Ευγένιος, θα βρίσκεται στην Βιέννη της Αυστρίας κατά το διάστημα από 13 έως 18 Φεβρουαρίου 2023, συνοδευόμενος από επιτροπή της Ενορίας Αγίου Δημητρίου Λιμένος Ηρακλείου.
Ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπός μας, θα συναντηθεί με τον κρητικό Μητροπολίτη Αυστρίας, Σεβασμιώτατο κ. Αρσένιο, με τον οποίο, θα επισκεφθούν τον Καθολικό Ναό του Αρχαγγέλου Μιχαήλ (Michaelerkirche) Βιέννης, όπου φυλάσσεται η Ιερή Εικόνα της λεγομένης «Maria di Candia», της «Παναγίας του Χάνδακα», η οποία στη Βενετοκρατούμενη Κρήτη φυλασσόταν στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου των Τσαγγάρων (υποδοματοποιῶν) μέχρι και τον Κρητικό Πόλεμο, με σκοπό να υποβληθεί αίτημα στους αρμόδιους για τη μεταφορά της στο Ηράκλειο.
Η Παναγία του Χάνδακα, η ξενιτεμένη
Ως γνωστόν, οι Οθωμανοί πολιορκούσαν το Ηράκλειο επί 22 χρόνια πριν το καταλάβουν (1647-1669).
Τελικά, στις 4 Οκτωβρίου του 1669, ο τούρκος μέγας βεζύρης Αχμέτ Κιοπρουλή, μετά την επιτευχθείσα συμφωνία παράδοσης, εισέρχεται στο Ηράκλειο μετά από 465 χρόνια ενετικής κατοχής, βρίσκοντας μία ερειπωμένη πόλη με λιγότερους από δέκα κατοίκους.
Γνωστή η ιστορία με τον Φραντσέσκο Μοροζίνι, ο οποίος αναχωρώντας, πήρε μαζί του, μεταξύ άλλων, την Τίμια Κάρα του Αγίου Τίτου (η οποία και επεστράφη στην εκκλησία του Αγίου Τίτου το 1966) και την εικόνα της Παναγίας της Μεσοπαντίτισσας, που παραμένει μέχρι σήμερα στην εκκλησία της Σωτηρίας στη Βενετία (Santa Maria della Salute).
Κατά την αναχώρηση και των αυστριακών στρατευμάτων ένας ιερέας, έχοντας μαζί του και μία εικόνα της Παναγίας του Χάνδακα (Maria di Candia), παρακάλεσε τον στρατηγό Kilmannsegg να τον πάρει μαζί του στο πλοίο του, γιατί ήθελε να την μεταφέρει στην εκκλησία του Αγίου Μιχαήλ στη Βιέννη.
Ζήτησε, μάλιστα, να φορτωθούν στο πλοίο και ξύλα από κυπαρίσσι, γιατί ο ιερέας ήθελε να δημιουργήσει ένα μικρό βωμό (μικρό παρεκκλήσι) με αυτά τα ξύλα στην εκκλησία και να τοποθετήσει πάνω τους την εικόνα.
Η εικόνα απέκτησε μεγάλη φήμη στην Βιέννη κατά την περίοδο της πανώλης που ενέσκηψε στην πόλη, περί τα τέλη του 1679. Σύμφωνα με σύντομο πόνημα της Ακαδημίας Επιστημών της Βιέννης για την εικόνα, μπορεί η εικόνα να ήταν θαυματουργή στην Κρήτη, αλλά έγινε ευρύτερα γνωστή λόγω των θαυμάτων της και των ανθρώπων που βοήθησε κατά τη περίοδο της πανώλης, όταν δεκάδες χιλιάδες βιεννέζοι αποδεκατίστηκαν.
Η εικόνα παραμένει για 350 περίπου χρόνια (συγκεκριμένα 348) στην εκκλησία του Αγίου Μιχαήλ, έχοντας ΄γνωρίσει΄ πολέμους, επαναστάσεις, βομβαρδισμούς, δυστυχίες και πανδημίες, στο Ηράκλειο και στη Βιέννη. Χιλιάδες Χριστιανοί προσέτρεχαν να ζητήσουν τη βοήθεια της, να αντλήσουν δυνάμεις, και να θεραπευτούν, τόσο σε ειρηνικές όσο και σε εμπόλεμες περιόδους.
Όμως για δύο χρόνια περίπου η πνευματική αυτή επαφή των πιστών με την εικόνα διεκόπη : Κανείς δεν μπορούσε να το πιστέψει ότι, λίγες μέρες πριν τα Χριστούγεννα, το πρωί της 18ης Δεκεμβρίου 1975, η εικόνα είχε κλαπεί από την εκκλησία του Αγίου Μιχαήλ !Αμέσως οι υποψίες στράφηκαν σε συλλέκτες έργων και μετά από επισταμένη έρευνα, οι διωκτικές αρχές της Βιέννης έλαβαν την πληροφορία στις αρχές του 1977 ότι πίνακες αξίας πολλών εκατομμυρίων επρόκειτο να πωληθούν στο ξενοδοχείο Hilton της πόλης. Τελικά συνελήφθησαν τέσσερα άτομα και ο ένας (Gerhard) ομολόγησε ότι οι κλεμμένοι θησαυροί τέχνης βρίσκονταν στην πόλη Vomp του Τυρόλου της Αυστρίας, μέσα σε ένα κελάρι μίας κατοικίας, σε απόσταση 450 χλμ. δυτικά της Βιέννης. Εκεί βρέθηκαν τότε γλυπτά και πίνακες που είχαν κλαπεί από διάφορες περιοχές, αξίας πάνω από 120 εκ. σελίνια. Η έκπληξη ήταν ότι κάτω από τους πίνακες βρέθηκε και η πολύτιμη εικόνα. Στη διάρκεια της δίκης για την υπόθεση που ολοκληρώθηκε στις 23.9.1977, εναντίον 16 κατηγορούμενων, ο πραγματογνώμων του δικαστηρίου εκτίμησε την εικόνα της ‘Maria di Candia’ ότι υπερβαίνει σε αξία τα 1,2 εκ. αυστριακά σελίνια ή 2,37 εκ. δραχμές. (βάση ισοτιμίας σελίνι/δραχμής το 1977).
Την 1η Μαΐου 1977 (φωτό) με μία μεγαλειώδη πομπή η εικόνα επέστρεψε στην εκκλησία του Αγίου Μιχαήλ και επανατοποθετήθηκε στον κεντρικό βωμό της εκκλησίας. Χιλιάδες πλήθος κόσμου παρακολούθησε και ακολούθησε την πομπή, της οποίας ηγούνταν εκκλησιαστικές αρχές και αρχές της πόλης, μέσω της κεντρικότερης οδού της Βιέννης (Graben) και μπροστά από το άγαλμα της πανώλης που δεσπόζει στο κέντρο της οδού. Σύμφωνα με μαρτυρία του μακαριστού Μητροπολίτη Αυστρίας κυρού Μιχαήλ, η εικόνα επέστρεψε με τιμές, ανάλογες με αυτές αρχηγού κράτους και με στρατιωτικό άγημα.
Από τότε, και κάθε χρόνο, ολόκληρος ο μήνας Μάιος και ειδικά όλες οι Δευτέρες του μήνα είναι αφιερωμένες δεήσεις και προσευχές, στη θαυματουργή εικόνα.