Ο Μητροπολίτης Σουηδίας κ. Κλεόπας την Β´ Κυριακή Νηστειών ιερούργησε στην Φιλλανδική Ορθόδοξη Ενορία Αγίου Νικολάου Στοκχόλμης. Συμμετείχε ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Ελσιγκίου και πάσης Φιλλανδίας κ. Λέοντας.
Στην ομιλία του, ο Σεβασμιώτατος κ. Κλεόπας τόνισε μεταξύ άλλων: “Ο άνθρωπος του ταραγμένου σύγχρονου κόσμου, ανήσυχος, απελπισμένος, πονεμένος, βασανισμένος, με τόσες αγωνίες και προβλήματα, περιμένει το μεγάλο θαύμα. Είναι ευκαιρία να συνειδητοποιήσουμε ότι το μεγάλο θαύμα συντελείται μόνο στην προσωπική μας συνάντηση με τον Υιόν του ανθρώπου, ο Οποίος έχει «ἐξουσίαν ἀφιέναι ἐπί τῆς γῆς ἁμαρτίας» (Μάρκ. 2,10)”.
Παρακάτω η ομιλία του Μητροπολίτη Σουηδίας:
Αγαπητοί Πατέρες,
Αγαπητοί εν Χριστώ Αδελφοί,
Με χαρά βρίσκομαι για μια ακόμα φορά ανάμεσά σας και μάλιστα την περίοδο αυτή της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής και ήδη βρισκόμαστε στη δεύτερη Κυριακή των Νηστειών, όπως ονομάζεται. Αυτή την Κυριακή η Εκκλησία μάς παρουσιάζει ένα από τα θαύματα του Κυρίου, τη θεραπεία του παραλυτικού της Καπερναούμ. Τέσσερεις άνθρωποι φέρνουν έναν παραλυτικό, για να τον θεραπεύσει ο Χριστός. Όμως, το πλήθος του λαού είναι πολύ και δεν μπορούν να Τον πλησιάσουν. Τότε, ανοίγουν τη σκεπή και τον κατεβάζουν μπροστά στον Κύριο.
Ο Ιησούς θαυμάζει την πίστη τους και λέει στον παραλυτικό: «Τέκνον, ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου» (Μάρκ. 2,5). Η φράση αυτή του Χριστού μάς αφήνει έκπληκτους! Το ίδιο άλλωστε συνέβη και με τους ακροατές Του. Ας δούμε, όμως, ποιό είναι το βαθύτερο νόημα αυτής της φράσεως του Κυρίου μας.
«Τέκνον, ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου». Με τα λόγια αυτά ο Κύριος θέλει να μάς δείξει την εξουσία Του επάνω στην αμαρτία, φανερώνοντάς μας έτσι ότι πράγματι είναι ο Υιός του Θεού. Ότι έχει, δηλαδή, την εξουσία να συγχωρεί και να εξαλείφει κάθε αμαρτία και να καταργεί το κέντρο της αμαρτίας, το θάνατο, και να μάς χαρίζει την αιώνια ζωή.
Πρέπει να θυμηθούμε ότι ο Κύριος κάθε φορά που επιτελούσε και ένα θαύμα, ποτέ δεν έπαυε να υπενθυμίζει στους ανθρώπους, πριν ή μετά τη θεραπεία, το γεγονός της αμαρτίας. Να υπενθυμίζει, δηλαδή, στον άνθρωπο κάθε εποχής, ότι η αμαρτία είναι η ρίζα κάθε πνευματικής και σωματικής διαταραχής. Βέβαια, κάθε σωματική αρρώστια ή οποιοδήποτε άλλο ατύχημα του ανθρώπου, δεν μάς επιτρέπει να συμπεράνουμε ότι αυτό είναι οπωσδήποτε τιμωρία ή αποτέλεσμα της αμαρτίας του. Αλλά ο κάθε άνθρωπος, σαν αμαρτωλός, δεν είναι καθόλου ανεύθυνος για όλα τα πνευματικά και σωματικά δυστυχήματα που συναντά στη ζωή του. Γι’ αυτό και ο Κύριος απευθυνόμενος στον πρώην παραλυτικό, του απευθύνει αυτή τη φράση, διότι η συγχώρεση των αμαρτιών αποτελεί το πρώτο και μεγαλύτερο θαύμα.
Η θαυματουργική ενέργεια του Κυρίου μας, φανερώνεται με δύο τρόπους: τον ορατό και τον αόρατο. Με τα ορατά σημεία, θεραπεύει τους ασθενείς, τρέφει τους πεινασμένους, ανασταίνει τους νεκρούς. Με την αόρατη θαυματουργική Του ενέργεια, βοηθά τον άνθρωπο να αναγνωρίσει και να συνειδητοποιήσει το βαθύτερο αίτιο κάθε είδους πνευματικής και σωματικής αθλιότητας και δυστυχίας και πόνου του ανθρώπου, που είναι η αμαρτία. Την αλήθεια αυτή μάς υπενθυμίζει και ο απόστολος Παύλος: «τό δέ κέντρον τοῦ θανάτου ἡ ἁμαρτία» (Α΄ Κορ. 15,56) και «τά γάρ ὀψώνια τῆς ἁμαρτίας θάνατος» (Ρωμ. 6,23).
Πρέπει να αντιληφθούμε ότι με τα θαύματά Του ο Κύριος δεν έχει σκοπό να καταπλήξει τον κόσμο. Ο πρώτος και βασικός σκοπός του θαύματος, δεν είναι η θεραπεία μια αρρώστιας ή η ανάσταση ενός νεκρού. Είναι κάτι ανώτερο. Ένας αγωγός, μέσα από τον οποίο διοχετεύεται η αγάπη του Θεού για τον άνθρωπο. Μάς φανερώνει, δηλαδή, μέσα από τα θαύματα, ότι ο Χριστός έβαλε μέσα στην καρδιά Του το δικό μας πόνο, ότι ήλθε στη δική μας θέση, ένιωσε τη δική μας στενοχώρια, ενοχή και δυστυχία. Γι΄ αυτό και τελικά, θέλει να μάς δείξει ότι μόνο μέσα στη δική Του αγάπη θα μπορέσει ο άνθρωπος να βρει τον πραγματικό εαυτό του.
Από την περίοδο του κατανυκτικού Τριωδίου που προηγήθηκε, όπως και αυτή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής που διανύουμε, παρακαλούμε το Θεό να μάς ανοίξει την πύλη της μετάνοιας. Διότι η αρετή της μετανοίας, καλλιεργεί σε βάθος μέσα στην καρδιά μας την αγάπη προς το Θεό και το συνάνθρωπο. Και ο Θεός δέχεται αυτή την έκφραση της αγάπης μας και συγχωρεί τις αμαρτίες μας, διότι «ἡ ἀγάπη καλύψει πλῆθος ἁμαρτιῶν» (Α΄ Πέτρ. 4,8).
Ο άνθρωπος του ταραγμένου σύγχρονου κόσμου, ανήσυχος, απελπισμένος, πονεμένος, βασανισμένος, με τόσες αγωνίες και προβλήματα, περιμένει το μεγάλο θαύμα. Είναι ευκαιρία να συνειδητοποιήσουμε ότι το μεγάλο θαύμα συντελείται μόνο στην προσωπική μας συνάντηση με τον Υιόν του ανθρώπου, ο Οποίος έχει «ἐξουσίαν ἀφιέναι ἐπί τῆς γῆς ἁμαρτίας» (Μάρκ. 2,10).
Ευχαριστώ για μια ακόμα φορά τον Σεβ. Αρχιεπίσκοπο Ελσιγκίου και πάσης Φιλλανδίας κ. Λέοντα για την αγάπη και τη συνεργασία μας, τους Πατέρες που εκάστοτε υποβάλλονται στον κόπο του ταξιδίου, για να διακονούν τις λειτουργικές και πνευματικές σας ανάγκες, τον διευθυντή και τα μέλη της χορωδίας για την απόδοση των ύμνων και όλους εσάς που συμμετέχετε στη λειτουργική ζωή της Ενορίας.
Σε όλους επικαλούμαι τη χάρη και το έλεος του Κυρίου, εύχομαι καλό πνευματικό αγώνα και να αξιωθούμε να προσκυνήσουμε και την αγία Ανάσταση!