Εόρτιο μήνυμα για την κοσμοσωτήριο Δεσποτική εορτή των Χριστουγέννων εξέδωσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Γερμανίας κ. Αυγουστίνος.
Στο μήνυμά του ο Σεβασμιώτατος τονίζει ότι: “Ο Ιωσήφ κατανοεί και αποδέχεται ότι η ζωή του δεν είναι απλώς μια προσωπική υπόθεση, αλλά ότι εντάσσεται μέσα στο σχέδιο του Θεού για τη σωτηρία των ανθρώπων. Δεν απορρίπτει το παράδοξο της κατάστασης, αλλά συνεργάζεται για την πραγματοποίηση του σχεδίου, αναλαμβάνοντας τον ρόλο του προστάτη του Ιησού και της Παναγίας με πλήρη εμπιστοσύνη και απαράμιλλη αφοσίωση”.
Αναλυτικά το μήνυμα του Μητροπολίτη:
Ἀγαπητοί μου Χριστιανοὶ Ὀρθόδοξοι τῆς Γερμανίας!
Στὸ ἐπίκεντρο τῆς σημερινῆς μεγάλης γιορτῆς βρίσκονται, ἀσφαλῶς, ὁ νεογέννητος Χριστὸς καὶ ἡ Παναγία Μητέρα Του. Ὑπάρχει, ὅμως, ἐκεῖ καὶ ἕνα πρόσωπο, τὸ ὁποῖο φαίνεται ὅτι περνάει σχεδὸν ἀπαρατήρητο. Σὲ αὐτὸ τὸ πρόσωπο εἶναι ἀφιερωμένο τὸ φετινὸ μήνυμά μου. Πρόκειται γιὰ τὸν Ἰωσὴφ τὸν Μνήστορα, τὸν προστάτη τῆς Θεοτόκου καὶ τοῦ θείου Βρέφους. Ἂν καὶ ὁ ρόλος του εἶναι πολὺ σημαντικός, ἔχουμε ἐλάχιστες πληροφορίες γι᾽ αὐτόν, τὶς ὁποῖες ἀντλοῦμε κυρίως ἀπὸ τὰ Εὐαγγέλια τῶν ἀποστόλων Ματθαίου καὶ Λουκᾶ.
Τρεῖς εἶναι οἱ κύριες ἀναφορὲς στὸ πρόσωπό του. Ἡ πρώτη ἀναφορὰ εἶναι ὅτι ὁ Ἰωσὴφ κατάγεται ἀπὸ τὴ βασιλικὴ γενιὰ τοῦ Δαβίδ. Ἡ δεύτερη ἀναφορὰ εἶναι ὅτι ὁ Ἰωσήφ, παρ᾽ ὅλη τὴν ἔκπληξη καὶ τὴν ἀρχικὴ δυσπιστία του ὡς πρὸς τὴν κυοφορία τῆς Παρθένου Μαρίας, γρήγορα ἀντιλαμβάνεται καὶ ἀβίαστα ἀποδέχεται ὅτι ἡ σύλληψη τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἐκ Πνεύματος Ἁγίου. Ἔτσι ἀπὸ τὴ «ζάλη τῶν λογισμῶν τῆς ἀμφιβολίας» περνάει ἁπαλὰ στὸν θαυμασμὸ καὶ στὴ δοξολογία γιὰ τὰ θαυμάσια τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ. Βλέπει ὅτι μὲ τὴ γέννηση τοῦ Χριστοῦ ἐκπληρώνονται οἱ συγκλονιστικὲς Προφητεῖες τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης γιὰ τὴν ἔλευση τοῦ Μεσσία. Ἡ τρίτη ἀναφορὰ στὸ πρόσωπο τοῦ Ἰωσὴφ εἶναι γιὰ τὸν ρόλο ποὺ ἔπαιξε στὴ διάσωση τοῦ Χριστοῦ καὶ τῆς Μητέρας του, μὲ τὴ φυγὴ στὴν Αἴγυπτο, ὅταν κινδύνεψε ἡ ζωὴ τοῦ παιδιοῦ.
Ἤδη μέσα ἀπὸ αὐτὲς τὶς σύντομες ἀναφορὲς διακρίνουμε ὅτι ὁ Ἰωσὴφ εἶναι ἕνας εὐσεβὴς καὶ πιστὸς ἄνθρωπος. Ὀρθὰ χαρακτηρίζεται ὡς πρότυπο δικαιοσύνης, ταπεινότητας καὶ ὑπακοῆς στὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ. Παρ᾽ ὅλο ποὺ ὁ Ἰωσὴφ εἶναι ἀφανὴς στὴ δημόσια ζωὴ τοῦ Ἰησοῦ, ἐμφανὴς καὶ καθοριστικὴ εἶναι ἡ συμβολή του στὴ φροντίδα τῆς οἰκογένειάς του. Εἶναι προφανὲς ὅτι, παρὰ τὴ σπουδαιότητα τοῦ ρόλου του στὴ ζωὴ τοῦ Κυρίου, ποτὲ δὲν διεκδικεῖ προσωπικὴ δόξα ἢ προβολή. Ὑποτάσσεται στὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ χωρὶς νὰ προσπαθεῖ ν᾽ ἀναδείξει τὸν ἑαυτό του. Αὐτὸς ὁ ἁγνὸς χαρακτήρας του τὸν καθιστᾶ ἰδιαίτερα ἀγαπητό, καθὼς δείχνει ὅτι ἡ ἀληθινὴ ἀξία δὲν βρίσκεται στὴν ἐξωτερικὴ προβολή, ἀλλὰ στὸ ἐσωτερικὸ φρόνημα καὶ ἦθος.
Ὁ Ἰωσὴφ κατανοεῖ καὶ ἀποδέχεται ὅτι ἡ ζωή του δὲν εἶναι ἁπλῶς μιὰ προσωπικὴ ὑπόθεση, ἀλλὰ ὅτι ἐντάσσεται μέσα στὸ σχέδιο τοῦ Θεοῦ γιὰ τὴ σωτηρία τῶν ἀνθρώπων. Δὲν ἀπορρίπτει τὸ παράδοξο τῆς κατάστασης, ἀλλὰ συνεργάζεται γιὰ τὴν πραγματοποίηση τοῦ σχεδίου, ἀναλαμβάνοντας τὸν ρόλο τοῦ προστάτη τοῦ Ἰησοῦ καὶ τῆς Παναγίας μὲ πλήρη ἐμπιστοσύνη καὶ ἀπαράμιλλη ἀφοσίωση.
Ὁ Ἰωσὴφ ὁ Μνήστορας εἶναι μιὰ μορφὴ ποὺ ἐνσαρκώνει ὅλες τὶς ἀρετές, οἱ ὁποῖες καθιστοῦν τὸν ἄνθρωπο ἄξιο στὰ μάτια τοῦ Θεοῦ καὶ τῶν συνανθρώπων του. Εἶναι τὸ πρότυπο τοῦ ἀνθρώπου ποὺ ἀναγνωρίζει τὸ ὕψιστο κάλεσμα τοῦ Θεοῦ καὶ ἀνταποκρίνεται σ᾽ αὐτὸ μὲ πίστη καὶ ταπεινοφροσύνη, μὲἀφοσίωση καὶ ὑπομονή. Μέσα ἀπὸ τὴν ἀκεραιότητα καὶ τὸ παράδειγμά του, ὁ Ἰωσὴφ μᾶς φανερώνει πῶς νὰ ζοῦμε σύμφωνα μὲ τὸ ἦθος ποὺ μᾶς δίδαξε ὁ Χριστός. Μᾶς προσφέρει ἕνα ζωντανὸ παράδειγμα γιὰ τὸ πῶς νὰ πορευόμαστε ἀθόρυβα ἀλλὰ γενναῖα, μὲ ταπεινότητα καὶ πίστη στὴ ζωή μας. Τὸ ἔχουμε, ἴσως ὅσο ποτὲ ἄλλοτε, ἀνάγκη καὶ τὸ εὔχομαι ἀπὸ καρδίας σὲ ὅλους μας!
Εὐλογημένα Χριστούγεννα!
Ὁ Μητροπολίτης σας
+ ὁ Γερμανίας Αὐγουστῖνος