Την Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 2018, ώρα 9.30 π.μ. θα πραγματοποιηθούν τα Εγκαίνια της Εκθέσεως «ΤΟ ΗΜΕΤΕΡΟΝ ΚΑΛΛΟΣ: Βυζαντινές Εικόνες από την Θεσσαλονίκη» από την ΑΘΠ τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο. Η Έκθεση διοργανώνεται στην Ιερά Μονή Βλατάδων (κτήριο Μισιρλόγλειου Βιβλιοθήκης) στο πλαίσιο του εορτασμού του Ιωβηλαίου του Πατριαρχικού Ιδρύματος Πατερικών Μελετών (1968-2018).
Πρόκειται για την κοινή παρουσίαση 21 βυζαντινών εικόνων της Θεσσαλονίκης, που αποδεικνύουν με τον πιο εμφατικό τρόπο, την υψηλή καλλιτεχνική αξία των εργαστηρίων της. Η έκθεση πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων λειτουργίας του Πατριαρχικού Ιδρύματος της Μονής Βλατάδων, θα εγκαινιαστεί από την Α.Θ.Π. τον Οικουμενικό Πατριάρχη, κ.κ. Βαρθολομαίο και θα παραμείνει στην πόλη μας για έξι μήνες.
Για πρώτη φορά λοιπόν, θα έχουμε τη δυνατότητα να θαυμάσουμε την καλλιτεχνική παραγωγή της πόλης μας…στην πόλη μας, αλλά αυτό που είναι το πιο εντυπωσιακό, είναι η μεταφορά αποκλειστικά για την εν λόγω έκθεση, της πανέμορφης εικόνας της Παναγίας με τον τίτλο «η ελπίς των απηλπισμένων» (14ος αιώνας με παλαιότερα στρώματα του 10ου αιώνα) που θα μεταφερθεί από το Μουσείο του Φράισινγκ της Γερμανίας και η οποία δεν έχει ξαναβγεί ποτέ από την Γερμανία μετά τον 15ο αιώνα!!!! Φυσικά, εντυπωσιακή είναι και η ψηφιδωτή εικόνα του Αγίου Δημητρίου (τέλη 12ου αιώνα) που θα μεταφερθεί από το Σασοφεράτο της Ιταλίας, στο πάνω μέρος της οποίας φέρει ενσωματωμένο φιαλίδιο που χρονολογείται στον 13ο με 14ο αιώνα και το οποίο χρησιμοποιούνταν για την τοποθέτηση μύρου του Αγίου από τους προσκυνητές που επισκέπτονταν τον τάφο του Αγίου Δημητρίου στη Θεσσαλονίκη.
Όπως αναφέρει η έφορος του Ιδρύματος Φλώρα Καραγιάννη: «Οι εικόνες που παρήχθησαν στη Θεσσαλονίκη είναι πολύ υψηλής καλλιτεχνικής ποιότητας. Η πρωτοτυπία της έκθεσης είναι ότι για πρώτη φορά θα βγουν από ναούς και προσκυνητάρια και θα συγκεντρωθούν εδώ. Είναι εικόνες προσκυνηματικές και εμβληματικές για πολλούς ναούς, που μετατρέπονται σε αντικείμενο θαυμασμού από τους επισκέπτες μιας έκθεσης και παρουσιάζονται μαζί με άλλες εικόνες της ίδιας εποχής και των ίδιων εργαστηρίων με αυτές».