Εκπαιδευτική εκδρομή φοιτητών του Τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης στην Κωνσταντινούπολη
Στο πλαίσιο των μαθημάτων «Κοινοτική Οργάνωση των Ελληνορθοδόξων κατά την ύστερη Οθωμανική περίοδο» και «Ιστορία της εκπαίδευσης των Ελληνορθόδοξων της Ανατολικής Θράκης», που διδάσκονται στο προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών του τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξεινίων Χωρών του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης από τον Αναπληρωτή Καθηγητή κ. Πασχάλη Βαλσαμίδη πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική και προσκυνηματική εκδρομή στην Κωνσταντινούπολη από τις 24 έως τις 26 Μαΐου 2024.
Οι φοιτητές επισκέφθηκαν τη Μεγάλη του Γένους Σχολή, όπου τους υποδέχθηκε ο διευθυντής κ. Δημήτριος Ζώτος, ο οποίος τους μίλησε για την ιστορία της και τις σπουδαίες προσωπικότητες που αυτή ανέδειξε. Η Πατριαρχική Μεγάλη του Γένους Σχολή είναι το αρχαιότερο σε λειτουργία εκπαιδευτικό ίδρυμα του Ελληνισμού, καθώς αποτελεί την ιστορική συνέχεια της Πατριαρχικής Ακαδημίας και της Πατριαρχικής Σχολής Ξηροκρήνης.
Εν συνεχεία, επισκέφθηκαν ένα εκ των τριών σχολείων των Ρωμιών, που έχουν απομείνει στην Πόλη, το Ζάππειο Εκπαιδευτήριο (πρώην Ζάππειο Παρθεναγωγείο Κωνσταντινουπόλεως), που ιδρύθηκε το 1875 ως πρότυπο σχολείο από τον Κωνσταντίνο Ζάππα, ο οποίος εκτέλεσε έτσι και την επιθυμία του εξαδέλφου του (και μεγάλου ευεργέτη του έθνους), Ευάγγελου Ζάππα.
Εκεί συναντήθηκαν με τον κ. Σωκράτη Μιλιάδη και την εκπαιδευτικό καΓεωργία Μπίτση, οι οποίοι τους μίλησαν για το σχολείο και τις δραστηριότητές του και προσέφεραν στον Αναπληρωτή Καθηγητή κ. Πασχάλη Βαλσαμίδη αντίγραφο αναμνηστικής γκραβούρας του Ζαππείου.
Τρίτος σταθμός της ημέρας υπήρξε άλλο ένα από τα τρία σχολεία των Ρωμιών, που λειτουργεί σήμερα στην Πόλη, το Ζωγράφειο Λύκειο, όπου οι φοιτητές συναντήθηκαν με τον διευθυντή κ. Γιάννη Δεμιρτζόγλου, ο οποίος τους μίλησε για τη Ρωμιοσύνη, για το σχολείο, τους μαθητές και τις εκεί δραστηριότητές τους. Επίσης, τους έδωσε αναμνηστικά δώρα. Έπειτα, οι φοιτητές παρακολούθησαν τη χορωδία ΑμφίωνΧαϊδαρίου και προς το τέλος της συναυλίας κλήθηκαν να τραγουδήσουν όλοι μαζί σε μια πολύ συγκινητική βραδιά.
Τη δεύτερη μέρα το πρόγραμμα ξεκίνησε με επίσκεψη στην Αγία Σοφία, το Μπλε Τζαμί, τον Ιππόδρομο, τη στήλη του Μεγάλου Κωνσταντίνου και γενικότερα στην περιοχή. Ακολούθως μετέβησανστο Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπου ξεναγήθηκαν από την κα Ευσταθία Μανιά και τον διάκονο της Ι. Μητροπόλεως Δέρκων κ. Δανιήλ Ζαφείρη στο ναό του αγίου Γεωργίου.
Στη συνέχεια, οι φοιτητές είδαν την Πατριαρχική Βιβλιοθήκη, για τα περιεχόμενα της οποίας ενημερώθηκαν από τον Αρχειοφύλακα των Πατριαρχείων, Αρχιμ. κ. Καισάριο Χρόνη. Ακολούθως τους φοιτητές δέχτηκε ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος στην πατριαρχική αίθουσα σε ιδιαίτερη ακρόαση. Ο Παναγιώτατος, μεταξύ άλλων, μίλησε στους φοιτητές για το δημογραφικό πρόβλημα της Ελλάδας και ευχήθηκε σε όλους να κάνουν χριστιανικές οικογένειες.
Έπειτα, κατευθύνθηκαν στην αίθουσα του Ευγενίδειου Μεγάρου, όπου είχαν συνάντηση με τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Γέροντα Δέρκων κ. Απόστολο, ο οποίος τους μίλησε για το Οικουμενικό Πατριαρχείο, τη Θεολογική Σχολή της Χάλκης και τη Μητρόπολη Δέρκων. Ακόμα είχαν την ευκαιρία να κάνουν ερωτήσεις και να λάβουν τις σχετικές απαντήσεις, λύνοντας απορίες τους. Στο τέλος της επίσκεψής τους στο Οικουμενικό Πατριαρχείο συνάντησαν και τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ισπανίας και Πορτογαλίας κ. Βησσαρίωνα.
Την τελευταία μέρα της εκδρομής, την Κυριακή του Παραλύτου, εκκλησιάστηκαν στον ιστορικό Ναό της Αγίας Τριάδος Σταυροδρομίου και τους ομίλησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σαράντα Εκκλησιών κ. Ανδρέας. Μετά οι φοιτητές κατευθύνθηκαν στο παλάτι Ντολμάμπαχτσε για κρουαζιέρα στον Βόσπορο, προκειμένου να γνωρίσουν τα προάστεια. Τέλος, επισκέφτηκαν τη θρυλική πόλη της Ραιδεστού και επέστρεψαν στην Κομοτηνή.
Το εκπαιδευτικό ταξίδι έλαβε τέλος και όλοι ανυπομονούν για το επόμενο, καθώς η ξενάγηση στην Πόλη από τον Αναπληρωτή Καθηγητή κ. Πασχάλη Βαλσαμίδη ήταν εξαιρετική και οι επισκέψεις τόσο στο Πατριαρχείο όσο και στα σχολεία ήταν ιστορικά και πολιτισμικά ωφέλιμες, επιμορφωτικές και συγκινητικές.