Στο αναστάσιμο κλίμα της χαρμόσυνης περιόδου του Πεντηκοσταρίου πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Πέμπτης, 23 Μαϊου 2024, η Πασχαλινή Σύναξη της Εστίας Θεολόγων Χάλκης και Φίλων αυτής, στην έδρα της στην Αθήνα, στην οδό Αρχελάου 25, στο Παγκράτι.
Του Νικολάου Ζαΐμη
Τα μέλη της Εστίας καθώς και τα νέα μέλη τα οποία ενεγράφησαν κατόπιν απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου, συνήχθησαν επί το αυτό για να ανταλλάξουν αναστάσιμες ευχές και να ενισχύσουν έτι περαιτέρω τους μεταξύ τους δεσμούς. Πλέον η Εστία, η οποία αριθμεί 71 έτη ζωής και λειτουργίας, έχει εισέλθει σε νέα περίοδο ύστερα και από την ιστορική απόφαση, την οποία έλαβε το Διοικητικό Συμβούλιο το περασμένο έτος μετά την τροποποίηση του Καταστατικού, σύμφωνα με το οποίο μπορούν πλέον να γίνουν μέλη και μη απόφοιτοι της Σχολής.
Ο φιλόξενος χώρος της Εστίας νοερά μεταφέρει όσους τον επισκέπτονται στην Τροφό Θεολογική Σχολή της Χάλκης και το Σεπτό Κέντρο της Ορθοδοξίας, το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Εκδηλώσεις όπως αυτή της Πέμπτης ζωντανεύουν μνήμες από το ένδοξο παρελθόν και δίνουν την υπόσχεση ότι ο αγώνας για την επαναλειτουργία της Σχολής θα συνεχιστεί.
Νικόλαος Ξεξάκης: Αναντικατάστατος οδηγός μας ο Αναστάς Κύριος
Τα μέλη της Εστίας Θεολόγων Χάλκης και Φίλων αυτής καλωσόρισε ο Πρόεδρος κ. Νικόλαος Ξεξάκης, Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών και Γ’ Αντιπρόεδρος του Φιλολογικού Συλλόγου “Παρνασσός”, με το χαρμόσυνο αναστάσιμο άγγελμα: “Χριστός Ανέστη”, αναφερόμενος στο κοσμοσωτήριο γεγονός της λαμπροφόρου Ανάστασης του Κυρίου, εκφράζοντας θερμές ευχαριστίες προς τα μέλη για την παρουσία τους.
“Το γεγονός της Ανάστασης του Χριστού αποτελεί τη βάση, την λυδία λίθο, το κέντρο της χριστιανικής πίστης, το οποίο μαρτυρείται από την Αγία Γραφή και διδάσκεται αδιάλειπτα από την Εκκλησία. Ασφαλώς “ει Χριστός ουκ εγήγερται, κενόν άρα το κήρυγμα ημών, κενή δε και η πίστις υμών” (Α’ Κορ. 15,11), κατά την διακήρυξη του αποστόλου Παύλου. Το ιστορικό και σωτηριώδες αυτό γεγονός προσφέρει, κατ’ επέκταση, και το πολύτιμο δώρο της δικής μας ανάστασης, και ακριβέστερα την δυνατότητα της δικής μας πραγματικής ανάστασης. Η Ανάσταση του Χριστού, κατά το ανθρώπινο, προβάλλει και διδάσκει νέα υπαρξιακή διάσταση στον άνθρωπο, αναγεννημένη, θεοφιλή και σωτήρια, αποτελεί πηγή πνευματικής χαράς και αγαλλίασης, την πυξίδα του σωτηριώδους προσανατολισμού, σηματοδοτεί την εγκατάλειψη του κοσμικού φρονήματος και ευλογεί την επιδίωξη του θείου και ουράνιου, παραθεωρεί τη φθορά και το πρόσκαιρο και ενστερνίζεται το άφθαρτο και το αιώνιο. Χορηγεί δύναμη, πίστη, αγάπη, αισιοδοξία, ελπίδα, σκέπη, καταφυγή και αποφασιστικότητα στον πνευματικό αγώνα, στον οποίο καλείται ο πιστός να επιδοθεί, εγκαταλείποντας τον παλαιό άνθρωπο και ενδυόμενος τον νέο”, ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο κ. Ξεξάκης.
Ο Πρόεδρος της Εστίας υπογράμμισε, κατά τον χαιρετισμό του, ότι αξιοποιώντας τον ανεκτίμητο πνευματικό θησαυρό της Ανάστασης του Χριστού “ας πορευθούμε και πολιτευθούμε στη ζωή μας, έχοντας σταθερό και αναντικατάστατο οδηγό τον Αναστάντα Κύριο, την οδό, την αλήθεια και τη ζωή, για την πνευματική μας αναγέννηση, και ας ευχηθούμε και για την ανακαίνιση και στήριξη της ανθρωπότητας όλης, που ποικιλότροπα και πολύμορφα, δεινά δοκιμάζεται”.
Κλείνοντας τον χαιρετισμό του ο κ. Ξεξάκης ευχήθηκε όπως “ο Τριαδικός Θεός φωτίζει, ενισχύει, σκέπει και κρατύνει το Πάνσεπτο Οικουμενικό Πατριαρχείο, τον πολυσέβαστο και προσφιλέστατο ομογάλακτο Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο με την περί Αυτόν Αγία και Ιερά Σύνοδο, την Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή της Αγίας Τριάδος Χάλκης, τη φιλόστοργη πνευματική και ευεργέτιδα Τροφό Χαλκίτιδα Θεολογική Σχολή, της οποίας διακαώς αναμένουμε την επαναλειτουργία, καθώς και την Εστία Θεολόγων Χάλκης και Φίλων αυτής, η οποία, ως πνευματική δάδα, συνεχίζει και μετά τη διεύρυνσή της, τη θεολογική παρουσία και μαρτυρία της τροφού Σχολής”.
Ο Μητροπολίτης Λαοδικείας για το μοναδικό γεγονός της Αναστάσεως
Η Πασχαλινή Σύναξη, εκτός από την ανταλλαγή ευχών και το καθιερωμένο τσούγκρισμα του πασχαλινού αυγού, περιελάβανε και ομιλία. Κεντρικός ομιλητής ήταν ο Σεβ. Μητροπολίτης Λαοδικείας κ. Θεοδώρητος, Διευθυντής του Γραφείου Εκπροσωπήσεως του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Αθήνα. Ο Ιεράρχης του Οικουμενικού Θρόνου μίλησε για την Ανάσταση του Χριστού.
Στην εισαγωγική του τοποθέτηση μετέφερε τη σεπτή Πατριαρχική ευλογία του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου προς τον Πρόεδρος, το Διοικητικό Συμβούλιο και τα μέλη της Εστίας, ενώ μετέφερε και δύο σημαντικά γεγονότα που έλαβαν χώρα πρόσφατα στο Φανάρι.
Μιλώντας για την Ανάσταση του Κυρίου μας, ο Σεβασμιώτατος αρχικά αναφέρθηκε στο βίωμα της Μεγάλης Εβδομάδας, καθώς και την παράδοση της Εκκλησίας μας, η οποία είναι συνδεδεμένη με το κορυφαίο γεγονός της πίστεώς μας.
“Όλοι μας από την Μεγάλη Εβδομάδα βιώνουμε μέσα από την λειτουργική ζωή της εκκλησίας μας την εμπειρία του αναστάντος Χριστού. Είναι τόσο δυνατή η υμνογραφία της Εκκλησίας μας, τόσο θεολογικά στοχευμένη, τόσο η ατμόσφαιρα, άνθρωποι οι οποίοι δεν καταλαβαίνουν την γλώσσα μας και αισθάνονται ρίγη. Μετά από 55 χρόνια που είμαι κληρικός συνεχίζει να με συγκλονίζει αυτή η ομορφιά και αυτή η εμπειρία της πραγματικότητας του αναστάντος Κυρίου. Πέρασε μέσα από την ιστορική πραγματικότητα και την ευαγγελική εμπειρία, όλο αυτό το βίωμα μέσα στη ζωή τη λατρευτική της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Η Μεγάλη Εβδομάδα αποτελεί ό,τι πιο μεγαλειώδες, ό,τι πιο μοναδικό”, είπε.
Μιλώντας για την λειτουργική ζωή και πράξη του Οικουμενικού Πατριαρχείου και τη μεγάλη παράδοση που διατηρεί το Φανάρι, πρόσθεσε: “Η Ελλάδα μας δεν μπόρεσε να διατηρήσει αυτή την παράδοση και έτσι αλλοίωσε πάρα πολλά και με επιρροές και με δυτικότροπες μουσικές. Πάλι καλά που δεν αλλάξανε την λειτουργική ζωή της Εκκλησίας μας. Θα σπάγαμε τη ραχοκοκαλιά της Ορθοδοξίας. Γι’ αυτό το λόγο είναι κατά καιρούς μερικοί είτε που λένε για μεταφράσεις των κειμένων είτε που θέλουνε συντόμευση και θέλουν να διαλύσουν αυτό που η πατερική σοφία μας παρέδωσε ως θησαυρό και το βιώνουμε και το ζούμε όχι ως θεωρητική πραγματικότητα, αλλά ως ζωντανό βίωμα. Αυτό το βίωμα και αυτή η έμφαση που κάνει η Ορθόδοξη Εκκλησία στη λειτουργική ζωή και μάλιστα στη Μεγάλη Εβδομάδα, δεν είναι άσχετο με την παράδοση την ευαγγελική”.
Χρησιμοποιώντας την Παύλεια ρήση για τον σταυρό και την ανάσταση που είναι ο ακρογωνιαίος λίθος, πάνω εκεί έχει χτιστεί το παν της πίστεώς μας, ο Σεβασμιώτατος σημείωσε: “Όλη η θεολογία, όλη η ζωή της Εκκλησίας. Και εμείς οι Ορθόδοξοι το ζούμε και το βιώνουμε. Ζούμε αυτή την εμπειρία του αναστάντος Χριστού. Βλέπετε ότι μέσα στη λειτουργική μας ζωή αυτό δεν είναι ένα γεγονός, είναι το γεγονός και δεν είναι μόνο τη Μεγάλη Εβδομάδα. Κάθε Κυριακή αυτό είναι το γεγονός που εορτάζουμε, τον σταυρό και την ανάσταση του Κυρίου. Πάνω εκεί στηρίχθηκε η Οκτώηχος, πάνω εκεί στηρίχθηκε όλη η λατρευτική μας ζωή. Άρα το πρώτο και ουσιαστικό βίωμα είναι αυτό που έζησαν οι απόστολοι. Αυτό το ξεχωριστό, το μοναδικό, το ανεπανάληπτο γεγονός”.
Αναφερόμενος στην έννοια του θανάτου και πώς την αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος, ειδικά ο άνθρωπος της εποχής μας, είπε: “Ο άνθρωπος δεν συμβιβάστηκε ποτέ με τον θάνατο και μπορεί να λένε διάφοροι σκέψεις ότι ένας κύκλος είναι η ζωή αρχίζουμε με τη νιότη , με την ζωή και οδηγούμαστε στην ωριμότητα και από εκεί τελειώνει η βιολογική ύπαρξη του ανθρώπου. Το πρόβλημα είναι ότι αυτό συμβαίνει στον φυσικό κόσμο. Υπάρχει όμως μια μεγάλη διαφορά. Οι άνθρωποι έχουμε συνείδηση της υπάρξεώς μας. Αυτό είμαι το σημαντικό και ταυτόχρονα και το δύσκολο. Ο άνθρωπος δεν θέλει τον θάνατο. Ο άνθρωπος θέλει την αθανασία για την οποία δημιουργήθηκε”.
Ακολούθησαν θεολογικές επισημάνσεις για την Ανάσταση του Χριστού η οποία όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο Σεβασμιώτατος “είναι ένα γεγονός που συνδέεται και με εμάς. Δεν αναστήθηκε ο Χριστός για τον εαυτό του”. Για τη σχέση της Αναστάσεως του Χριστού με την ιστορική πραγματικότητα, είπε: “Η πιο σωστή έκφραση για την Ανάσταση του Κυρίου είναι ότι αποτελεί ένα υπερ-ιστορικό γεγονός. Υπερβαίνει την ιστορία, υπερβαίνει τα ανθρώπινα δεδομένα. Μόνο έτσι μπορούμε να το δούμε”, ενώ έκανε εκτενή αναφορά στην κριτική που έχει δεχθεί η Ανάσταση του Χριστού από διάφορους ερευνητές, κυρίως από τον 18ο αιώνα και μετά.
Ολοκληρώνοντας την θεολογική ομιλία του ο Μητροπολίτης Λαοδικείας κ. Θεοδώρητος αναφέρθηκε στο μεγάλο γεγονός της πίστης χαρακτηρίζοντας την Ανάσταση ως ένα γεγονός μοναδικό. “Η πίστη είναι ένα μεγάλο γεγονός. Πιστεύουμε σε αυτό το βίωμα, το οποίο το ζούμε μέσα στη λειτουργική μας ζωή. Η χαρά της Αναστάσεως είναι ένα γεγονός μοναδικό. Γιατί; Είναι η απάντηση στο υπαρξιακό πρόβλημα του ανθρώπου για τη ζωή και τον θάνατο. Όποιος δεν πιστεύει στην Ανάσταση του Χριστού μοιραία οδηγείται στο μηδέν και στον θάνατο. Εμείς είμαστε τέκνα φωτός, συνεχίζουμε να ζητάμε το φως του Χριστού, να μας φωτίζει, να μας ενδυναμώνει και να μας δίνει τη χαρά της ζωής. Ο άνθρωπος που έχει συνείδηση της υπάρξεώς του αδυνατεί να συμφιλιωθεί με τον θάνατο. Δυστυχώς, θα πάρουμε όλοι την γεύση αυτή. Και είναι πικρή η γεύση. Πάντοτε ο άνθρωπος όταν πεθαίνει κάποια δάκρυα βγαίνουν από το πρόσωπό του. Οι άνθρωποι οι πιστοί περιμένουμε τη στιγμή αυτή όχι με πίκρα και με πόνο. Σήμερα ο θάνατος, επειδή οι άνθρωποι δεν πιστεύουν, είναι μια πολύ τραγική στιγμή. Όσο και να λένε οι γιατροί ότι λίγο πριν από τον θάνατο εκρύγνουν διάφορες ορμόνες για να είναι ο άνθρωπος ήρεμος και να αποδεχθεί το γεγονός, δεν το αποδεχόμαστε. Η ζωή είναι το δώρο, το οποίο έχουμε και την ζωή αυτή την αγαπούμε, την θέλουμε, θέλουμε την εν Χριστώ ζωή και την αιωνιότητα”.
Τέλος, ευχήθηκε σε όλους να συναναστηθούμε με τον Χριστό και Αυτός να είναι η ομορφιά μας και η ελπίδα μας!
Μετά την ομιλία του Σεβασμιωτάτου ακολούθησε το καθιερωμένο τσούγκρισμα του πασχαλινού αυγού μεταξύ των μελών της Εστίας και των φίλων της και ανταλλαγή αναστάσιμων ευχών.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με την απόδοση αναστάσιμων ύμνων από τον Άρχοντα Πρωτομαΐστωρα της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, κ. Σταμάτιο – Νικόλαο Κίσσα και τον κ. Ιωάννη Τζεβελέκη, απόφοιτο της Σχολής.
Νέα Μέλη
Στην αναστάσιμη αυτή εκδήλωση της Εστίας Θεολόγων Χάλκης και Φίλων αυτής παρέστη και ο Μητροπολίτης Προικοννήσου κ. Ιωσήφ ο οποίος μάλιστα αποτελεί ένα από τα νέα μέλη της Εστίας.
Αναλυτικότερα τα 10 νέα Μέλη, τα οποία ενεγράφησαν, είναι τα εξής:
1. Χαρκιολάκης Ιωσήφ , Μητροπολίτης Προικοννήσου
2. Νότης Κασσιανός , Επίσκοπος Αραβισσού, Ηγούμενος της Ιερας Μονής της Αγίας Τριάδος Χάλκης
3. Στεφανάτος Μελέτιος, Ιερομόναχος, Γραμματεύς της Εφορείας της Ιερας Μονής της Αγίας Τριάδος Χάλκης
4. Σασσαγιάννης Οδυσσέας, Συνταξιούχος Τραπεζικός, Οφφικιάλιος του Οικουμενικού Πατριαρχείου
5 . Χρυσοχόος Ελευθέριος, Πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Θρόνου
6. Γιγουρτάκης Σπυρίδων, Φυσιοθεραπευτής
7. Λογοθέτης Κωνσταντίνος, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός Ε.Μ.Π.
8. Πετούμενος Μιχαήλ, Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω
9. Πόκκιας Νεκτάριος, Αρχιμανδρίτης, Ηγούμενος Ιερας Μονής Ταξιάρχου Μιχαήλ Θαρρίου Ρόδου
10. Σταματέλος Ισίδωρος, Συνταξιούχος Τραπεζικός.
Τα νέα μέλη καλωσόρισε ο Πρόεδρος της Εστίας, Ομότιμος Καθηγητής κ. Νικόλαος Ξεξάκης ευχόμενος, όπως με ζήλο και υπευθυνότητα συμπράξουν στην ευόδωση του έργου και της αποστολής της Εστίας.