Με αναγνωρισμένο και αποδεκτό όνομα το «Αχρίδος» και αποκλείοντας ως όρο το «Μακεδονική» η Αγία και Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου κατόπιν σημερινής συνεδρίας της ανακοίνωσε ότι δέχεται σε ευχαριστιακή κοινωνία την μέχρι σήμερα σχισματική Εκκλησία των Σκοπίων. Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι αφού αξιολόγησε την υποβληθείσα προσφυγή και τις αλλεπάλληλες εκκλήσεις του γειτονικού κράτους, αποφάσισε ότι «δέχεται εἰς εὐχαριστιακήν κοινωνίαν τήν Ἱεραρχίαν, τόν κλῆρον καί τόν λαόν τῆς ὑπό τόν Ἀρχιεπίσκοπον κ. Στέφανον Ἐκκλησίας ταύτης, θεραπεύουσα τήν πληγήν τοῦ σχίσματος, καί ἐπιχέουσα εἰς τό τραῦματῶν ἐκεῖ σε ἀδελφῶν ἡμῶν Ὀρθοδόξων “ἔλαιον καί οἶνον”. Πρός τοῦτο ἐκδίδεται καί ἡ σχετική Πατριαρχική καί Συνοδική Πρᾶξις». Όσον αφορά τη ρύθμιση των διοικητικών θεμάτων μεταξύ αυτής της Εκκλησίας και του Πατριαρχείου Σερβίας, τα επαφίει στο Πατριαρχείο Σερβίας.
Ακόμα, σήμερα, Δευτέρα, 9η Μαΐου 2022, ενέταξε τις ουκρανικές ενορίες και κοινότητες της Αυστραλίας, που υπάγονταν μέχρι σήμερα στον Μητροπολίτη Ιεραπόλεως κ. Αντώνιο, ο οποίος εδρεύει στην Αμερική, στην Ιερά Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας:
Διαβάστε τα δύο ανακοινωθέντα:
Συνῆλθεν, ὑπό τήν προεδρείαν τῆς Α. Θ. Παναγιότητος, ἡ Ἁγία καί Ἱερά Σύνοδος εἰς συνεδρίαν, σήμερον, Δευτέραν, 9ην Μαΐου 2022.
Κατ᾿ ἀρχήν ἀντηλλάγησαν μεταξύ τοῦ Παναγιωτάτου Πατριάρχου καί τοῦ α’ τῇ τάξει ἐκ τῶν Συνοδικῶν Ἀρχιερέων, Σεβ. Μητροπολίτου Γέροντος Πριγκηποννήσων κ. Δημητρίου αἱ εἰθισμέναι προσφωνήσεις καί ἀντιφωνήσεις ἐπί τῇ λαμπροφόρῳ Ἀναστάσει τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Κατά τάς συνοδικάς ἐργασίας ἐμελετήθη, μεταξύ ἄλλων, ἐπισταμένως καί διεξοδικῶς ἔκθεσις τοῦ Σεβ. Ἀρχιεπισκόπου Αὐστραλίας κ. Μακαρίου περί τῆς καταστάσεως τῶν Οὐκρανικῶν Κοινοτήτων καί Ἐνοριῶν ἐν Αὐστραλίᾳ καί ὁμοφώνως ἀπεφασίσθη ὅπως:
1) Ἅπασαι αἱ Οὐκρανικαί Κοινότητες καί Ἐνορίαι ἐν τοῖς ὁρίοις τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Αὐστραλίας, αἱ ὑπαγόμεναι εἰς τήν δικαιοδοσίαν τοῦ Πανιερωτάτου Μητροπολίτου Ἱεραπόλεως κυρίου Ἀντωνίου, ἑδρεύοντος ἐν Ἀμερικῇ, ἐντάσσονται, ἀπό τοῦδε καί εἰς τό ἐξῆς, εἰς τήν δικαιοδοσίαν τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Αὐστραλίας, μνημονεύουσαι τοῦ ὀνόματος τοῦ κανονικοῦ ποιμενάρχου πλέον αὐτῶν, Σεβ. Ἀρχιεπισκόπου Αὐστραλίας κ. Μακαρίου, τόν ὁποῖον τόσον ἡ Α.Θ. Παναγιότης ὅσον καί ἡ Ἁγία καί Ἱερά Σύνοδος συγχαίρουν διά τήν ἐπιτυχῆ ποιμαντορίαν καί διακονίαν αὐτοῦ ἐν τῇ πέμπτῃ Ἠπείρῳ, ἀναγνωρίζοντες ὅτι ἡ διοικητική διάκρισις καί ἡ πατρική αὐτοῦ ἀγάπη θά ἐνισχύσῃ τάς Οὐκρανικάς Ἐνορίας διά τήν πρόοδον καί τήν προαγωγήν τῶν κατά Θεόν ἔργων καί σκοπῶν αὐτῶν. Τό αὐτό ἰσχύει καί διά τάς λοιπάς Οὐκρανικάς Κοινότητας ἐν Αὐστραλίᾳ, δεδομένου ὅτι ἡ Αὐτοκέφαλος Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας δέν ἔχει κανονικήν δικαιοδοσίαν ἐν τῇ Διασπορᾷ, συμφώνως καί πρός τόν Τόμον τῆς αὐτοκεφαλίας αὐτῆς.
2) Ἡ Μήτηρ Ἁγία τοῦ Χριστοῦ Μεγάλη Ἐκκλησία οὐδέποτε ἀνεγνώρισε τόν Μητροπολίτην Φιλάρετον ὡς «Πατριάρχην Κιέβου» ἤ τήν ὕπαρξιν «Πατριαρχείου Κιέβου», διό καί ἡ ἵδρυσις Βικαριάτου ἐν Αὐστραλίᾳ ὑπό τοῦ οὕτως αὐτοαποκαλουμένου «Πατριάρχου» εἶναι ἀντικανονική καί ἀπαράδεκτος, μή ἀναγνωριζομένη ὑπό τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας.
3) Ὁ αὐτοαποκαλούμενος «Ἀρχιμανδρίτης» Νεκτάριος Ἀλεξανδρᾶτος, φερόμενος ὡς ὁ «Πρόεδρος» τοῦ ψευδοβικαριάτου, παρεπιδημῶν ἐν Αὐστραλίᾳ, δέν εἶναι κανονικός κληρικός‧διό καί ὅλα τά μυστήρια καί αἱ ἁγιαστικαί πράξεις αὐτοῦ εἶναι ἀνυπόστατοι καί μή ἔχουσαι κανονικόν καί ἁγιαστικόν κῦρος, τά δέ ἐκδιδόμενα πιστοποιητικά αὐτοῦ δέν ἀναγνωρίζονται ὑπό οὐδενός κανονικοῦ Ὀρθοδόξου Πατριαρχείου καί οὐδεμιᾶς κανονικῆς Αὐτοκεφάλου Ἐκκλησίας.
Σύμφωνα με το ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου, «περαιτέρω, ἐθεωρήθησαν ἅπαντα τά ἐν τῇ ἡμερησίᾳ διατάξει ἀναγεγραμμένα θέματα, ἐφ᾿ ὧν καί ἐλήφθησαν αἱ προσήκουσαι ἀποφάσεις».
Ἐν τοῖς Πατριαρχείοις, τῇ 9ῃ Μαΐου 2022.
Το έτερο ανακοινωθέν:
Ἡ Ἁγία καί Ἱερά Σύνοδος, συνελθοῦσα σήμερον, Δευτέραν, 9ηνΜαΐου 2022, ὑπό τήν προεδρείαν τῆς Α.Θ.Παναγιότητος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, συνεζήτησε διεξοδικῶς τό ἐκκλησιαστικόν θέματῶν Σκοπίων, καί, ἀξιολογήσασα εἰς τελικήν φάσιν τήν ὑποβληθεῖσαν τῇ Μητρί Ἐκκλησίᾳ ἔκκλητον προσφυγήν τῆς ἐκεῖ σε Ἐκκλησίας, ὡς καί τάς ἀλλεπαλλήλους ἐκκλήσεις τῆς Πολιτείας τῆς Βορείου Μακεδονίας, ἀπεφάσισε τά ἑξῆς:
1) Δέχεται εἰς εὐχαριστιακήν κοινωνίαν τήν Ἱεραρχίαν, τόν κλῆρον καί τόν λαόν τῆς ὑπό τόν Ἀρχιεπίσκοπον κ. Στέφανον Ἐκκλησίας ταύτης, θεραπεύουσα τήν πληγήν τοῦ σχίσματος, καί ἐπιχέουσα εἰς τό τραῦματῶν ἐκεῖ σε ἀδελφῶν ἡμῶν Ὀρθοδόξων “ἔλαιον καί οἶνον”. Πρός τοῦτο ἐκδίδεται καί ἡ σχετική Πατριαρχική καί Συνοδική Πρᾶξις.
2) Ἐπαφίησιν εἰς τήν Ἁγιωτάτην Ἐκκλησίαν τῆς Σερβίας τήν ρύθμισιν τῶν μεταξύ αὐτῆς καί τῆς ἐν Βορείῳ Μακεδονίᾳ Ἐκκλησίας διοικητικῶν θεμάτων, ἐν τῷ πλαισίῳ ἀσφαλῶς τῆς ἱεροκανονικῆς τάξεως καί ἐκκλησιαστικῆς παραδόσεως.
3) Ἀναγνωρίζει ὡς ὄνομα τῆς Ἐκκλησίας ταύτης τό “Ἀχρίδος” (νοουμένης τῆς περιοχῆς τῆς δικαιοδοσίας αὐτῆς μόνον ἐντός τῶν ὁρίων τῆς ἐπικρατείας τοῦ κράτους τῆς Βορείου Μακεδονίας), ὡς ὑπεσχέθη ἐγγράφως πρός τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον καί ὁ Προκαθήμενος αὐτῆς, ἀποκλείουσα τόν ὅρον “Μακεδονική”καί οἱοδήτι ἄλλο παράγωγον τῆς λέξεως “Μακεδονία”.
Τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον συνεχίζει νά ἐνδιαφέρεται διά τήν αὔξησιν, πρόοδον καί εὐστάθειαν τῆς ἐκκλησιαστικῆς ταύτης ὀντότητος τῆς Ἀχρίδος, ὡς ἔπραξε διά μέσου τῶν αἰώνων δι᾿ ὅλας τάς κατά τόπους Ὀρθοδόξους Ἐκκλησίας, ὡς “τό πανδοχεῖον τῆς ἀγάπης, ἡ πηγή τῆς εὐσεβείας τοῦ Γένους τῶν Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν” (Δράμας Παῦλος).
Ἐν τοῖς Πατριαρχείοις, τῇ 9ῃ Μαΐου 2022