Το οικολογικό πρόβλημα είναι η μεγαλύτερη πρόκληση της ανθρωπότητας τόνισε ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. κ. Βαρθολομαίος στο μήνυμα που απέστειλε για την έναρξη του επιστημονικού συνεδρίου με θέμα: «Οικολογική Θεολογία και Περιβαλλοντική Ηθική», το οποίο ξεκίνησε από σήμερα το πρωί 27 Οκτωβρίου και θα διαρκέσει ως και τις 29 Οκτωβρίου 2022, στις εγκαταστάσεις της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης (ΟΑΚ).
Κατά την έναρξη, μετά τον Αγιασμό, ο Αρχιμανδρίτης κ. Αγαθάγγελος, Πρωτοσύγκελος της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου, ανέγνωσε το Μήνυμα του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου Α΄, ο οποίος αναφέρθηκε στην προσπάθεια δημιουργίας ενός «οικοφιλικού πολιτισμού» για την αντιμετώπιση της μεγάλης πρόσκλησης της κλιματικής κρίσης, η οποία «αντικατοπτρίζει την αμφισημίαν της ελευθερίας του ανθρώπου και τας αντιφάσεις του πολιτισμού του», υπογραμμίζοντας ότι, παρά το γεγονός πως ο άνθρωπος αντιμετωπίζει πλήθος προβλημάτων λόγω της κλιματικής κρίσης, συνεχίζει τη «γεωκτονία».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο θέμα της εκπαίδευσης, υποστηρίζοντας ότι «η παιδική και η εφηβική ηλικία ως περίοδοι (είναι) ευνοϊκαί δι᾿ οικολογικήν ευαισθητοποίησιν και ανάπτυξιν υπευθυνότητος διά την προστασίαν του περιβάλλοντος».
Aναλυτικότερα, ο Προκαθήμενος της Ορθοδοξίας τόνισε ότι από την καταστροφή του περιβάλλοντος δεν απειλείται μόνο η ζωή αλλά και η διατήρηση της ανθρώπινης παρουσίας πάνω στη Γη ενώ έκανε λόγο για την ανευθυνότητα που δείχνουν οι σύγχρονοι άνθρωποι σε θέματα διαχείρισης του φυσικού πλούτου.
Η εικόνα που περιέγραψε στο χαιρετισμό του ο Οικουμενικός Πατριάρχης για το περιβάλλον και τη διαχείριση από τον άνθρωπο είναι ζοφερή. Οι άνθρωποι με τις επεμβάσεις τους καταστρέφουν ακόμη και πολιτισμούς, αποψιλώνονται δάση στο όνομα πολιτικών, γεωπολιτικών συμφερόντων και σχεδιασμών ή ακόμη και για την υποτιθέμενη αύξηση του βιοτικού επιπέδου.
Ο Προκαθήμενος της Ορθοδοξίας στο χαιρετισμό που απέστειλε στο επιστημονικό συνέδριο με θέμα: «Οικολογική Θεολογία και Περιβαλλοντική Ηθική», επεσήμανε σε αυστηρό ύφος ότι απαιτείται άμεση κινητοποίηση και δεσμευτικές προτάσεις για την προστασία του περιβάλλοντος. Αναφέρθηκε στην ανάγκη να δραστηριοποιηθούν όχι μόνο οι ενήλικες αλλά και από πολύ νωρίς τα παιδιά ώστε να ενημερωθούν για το περιβάλλον και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες.
Επίσης, αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες της Πρωτόθρονης Εκκλησίας για την ευαισθητοποίηση σε παγκόσμιο επίπεδο της κοινής γνώμης για το οικολογικό πρόβλημα, αναφέροντας μεταξύ άλλων και την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο, την Πανορθόδοξη Σύνοδο που έγινε το 2016 στην Ορθόδοξη Ακαδημία Κρήτης. Εκεί, όπως ανέφερε ο κ. κ. Βαρθολομαίος όλοι οι Προκαθήμενοι των Ορθοδόξων Εκκλησιών είχαν δεσμευθεί να προωθήσουν θέματα προστασίας του Περιβάλλοντος το οποίο έχουν δικαίωμα, όπως είπε, να χαίρονται όχι μόνο οι σύγχρονοι άνθρωποι αλλά και οι επόμενες γενιές.
Είπε επίσης ότι η Εκκλησία διδάσκει τον σεβασμό στον άνθρωπο, στο περιβάλλον μέσα από τη Θεολογία αλλά κ αι το περιβαλλοντικό ήθος.
Τέλος ο Προκαθήμενος της Ορθοδοξίας συνεχάρη την Ορθόδοξη Ακαδημία Κρήτης για τις πρωτοβουλίες τις οποίας λαμβάνει για θέματα που αφορούν το περιβάλλον και την οικολογία.
Στη συνέχεια ο Γενικός της ΟΑΚ, Δρ Κωνσταντίνος Ζορμπάς, αναφέρθηκε στις «συνέπειες της απραξίας» του ανθρώπου για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, δίδοντας έμφαση στις «θεωρίες συνωμοσίας», οι οποίες αναπτύσσονται ραγδαίως στην Ευρώπη, αλλά και στην εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανίας με τεράστιες οικολογικές συνέπειες, όπως αυτές επισημάνθηκαν στο φετινό Μήνυμα για την Προστασία του Φυσικού Περιβάλλοντος του Οικουμενικού Πατριαρχείου (2022).
Στη συνέχεια ο π. Dr Peter Pavlovic, Εκπρόσωπος του «Δικτύου των Ευρωπαίων Χριστιανών για το Περιβάλλον» (ECEN), αναφέρθηκε επίσης στη δυσκολία να δράσουμε εμπράκτως στην κλιματική αλλαγή σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά και της γηραιάς ηπείρου, η οποία πλέον δεν είναι μία ήπειρος ειρήνης, τόσο αναγκαία για τη σωτηρία του πλανήτη. Από την πλευρά του ο Καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Αλέξανδρος Στεφανάκης, εκπροσωπώντας το Ίδρυμα, αναφέρθηκε στις προσπάθειες του Πολυτεχνείου για την ανάδειξη του προβλήματος, αλλά και στη δημιουργία υπεύθυνων πολιτών, αλλά και τη σημασία των Ακαδημιών στην «αλλαγή νοοτροπίας» του κόσμου για το Περιβάλλον.
Τέλος, ο κ. Αντώνης Καλογεράκης, Επιστημονικός Συνεργάτης και Υπεύθυνος του Ινστιτούτου Θεολογίας και Οικολογίας – Παράρτημα της ΟΑΚ, ανέπτυξε τις δράσεις του Ινστιτούτου με έμφαση στην έμπρακτη χριστιανική οικολογία με τη δημιουργία «πράσινων ενοριών» με ενεργειακή αυτονομία (π.χ. Προσκυνηματικός Ναός του Οσίου Νικηφόρου του Λεπρού και Ιερός Ναός Αγίου Γεωργίου στο Καστέλι Κισάμου).
Σημειώνεται ότι το συνέδριο «Οικολογική Θεολογία και Περιβαλλοντική Ηθική», τελεί υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου και διοργανώνεται από το Ινστιτούτο Θεολογίας και Οικολογίας – Παράρτημα της ΟΑΚ.
Στο Συνέδριο συμμετέχουν ειδικοί επιστήμονες και Θεολόγοι, με είκοσι περίπου επιστημονικές εισηγήσεις, σε συνεργασία με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών και το Συμβούλιο Ευρωπαϊκών Εκκλησιών.
Ολόκληρος ο χαιρετισμός του Οικουμενικού Πατριάρχη στο Συνέδριο
Ἱερώτατε Μητροπολῖτα Κισάμου καί Σελίνου, ὑπέρτιμε καί ἔξαρχε Ἑσπε-ρίας Κρήτης, ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι ἀγαπητέ ἀδελφέ καί συλλειτουργέ τῆς ἡμῶν Μετριότητος κύριε Ἀμφιλόχιε, χάρις εἴη τῇ ὑμετέρᾳ Ἱερότητι καί εἰρήνη παρά Θεοῦ.
Χαιρετίζομεν τήν πραγματοποίησιν τοῦ 7ου Διεθνοῦς Οἰκολογικοῦ Συνεδρίου τοῦ Ἰνστιτούτου Θεολογίας καί Οἰκολογίας τῆς Ὀρθοδόξου Ἀκαδημίας Κρήτης μέ θέμα «Οἰκολογική Θεολογία καί Περιβαλλοντική Ἠθική», εἰς τό ὁποῖον συμμετέχουν ἐκπρόσωποι Ἐκκλησιῶν καί Οἰκουμενικῶν θεσμῶν, ἀκαδημαϊκῶν ἱδρυμάτων, περιβαλλοντικῶν ὀργανισμῶν καί ἄλλων φορέων ἐξ Ἑλλάδος καί ἐκ τοῦ ἐξωτερικοῦ. Ἐν τῷ προσώπῳ ὑμῶν, ἅγιε ἀδελφέ, συγχαίρομεν τήν Ὀρθόδοξον Ἀκαδημίαν Κρήτην διά τήν συνεχῆ καί σοβαράν ἐνασχόλησιν μέ τό θέμα τῆς Οἰκολογίας καί διά τάς ποικίλας σχετικάς πρωτοβουλίας της.
Κάθε προσπάθεια, ἡ ὁποία συμβάλλει εἰς τήν ἀνάπτυξιν οἰκολογικῆς εὐαισθησίας καί εὐθύνης καί εἰς τήν ἑδραίωσιν ἑνός οἰκοφιλικοῦ πολιτισμοῦ, εἶναι ζωτικῆς σημασίας εἰς τήν ἐποχήν μας, κατά τήν ὁποίαν τό οἰκολογικόν πρόβλημα ἀποκαλύπτεται ὡς ἡ μεγαλυτέρα πρόκλησις μέ τήν ὁποίαν εὑρέθη ἀντιμέτωπος ἡ ἀνθρωπότης καθ᾿ ὅλην τήν μακράν ἱστορικήν της πορείαν. Τό μέγεθος τοῦ προβλήματος τεκμαίρεται ἀπό τό γεγονός ὅτι σήμερον δέν ἀπειλεῖται μόνον ἡ ποιότης τῆς ζωῆς μας, ἀλλά ἡ διατήρησις αὐτῆς ταύτης τῆς ἀνθρωπίνης παρουσίας εἰς τόν πλανήτην Γῆ.
Ἡ οἰκολογική κρίσις ἀντικατοπτρίζει τήν ἀμφισημίαν τῆς ἐλευθερίας τοῦ ἀνθρώπου καί τάς ἀντιφάσεις τοῦ πολιτισμοῦ του. Παρά τό γεγονός ὅτι εὑρισκόμεθα ἀντιμέτωποι μέ τήν κλιματικήν ἀλλαγήν καί τάς λοιπάς ἐπιπτώσεις τῆς προϊούσης καταστροφῆς τοῦ φυσικοῦ περιβάλλοντος, ἡ γεωκτονία συνεχί-ζεται, τά δάση ἀποψιλώνονται, ρυπαίνονται ἡ ἀτμόσφαιρα καί αἱ θάλασσαι, λεηλατεῖται ὁ πλανήτης μας ἐν ὀνόματι οἰκονομικῶν συμφερόντων καί τῆς ἀνόδου τοῦ βιοτικοῦ ἐπιπέδου, λόγῳ γεωπολιτικῶν σχεδιασμῶν καί ἄλλων ὑπολογισμῶν, ἐνῷ ταυτοχρόνως διακηρύσσεται ὅτι τό φυσικόν περιβάλλον ἔχει τήν δύναμιν νά ἀνανεώνεται ἀφ᾿ ἑαυτοῦ. Διάχυτος εἶναι ἐπίσης ἡ ἄποψις ὅτι ἡ ἐπιστήμη δύναται νά προσφέρῃ λύσεις καί εἰς αὐτό τό πρόβλημα.
Ἡ ἀλήθεια ὅμως εἶναι διαφορετική. Διά νά ἀντιμετωπισθῇ ἡ οἰκολογική καταστροφή ἀπαιτεῖται ἄμεσος πολύπλευρος κινητοποίησις καί κοινή πανανθρω-πίνη προσπάθεια. Ἀπαιτοῦνται δεσμευτικαί πολιτικαί ἀποφάσεις,, ἐπιστημονική γνῶσις, δραστηριοποίησις τῆς κοινωνίας τῶν πολιτῶν, οἰκολογική παιδεία, κινητοποίησις ὅλων τῶν δυνάμεων τοῦ πνεύματος. Αὐτή ὑπῆρξεν ἐξ ἀρχῆς ἡ θέσις τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, τό ὁποῖον εἶναι ὁ πρῶτος πνευματικός θεσμός πού ἀνέδειξε μετ᾿ ἐμφάσεως τήν σοβαρότητα τοῦ οἰκολογικοῦ προβλήματος καί ἀπεκάλυψε τάς θρησκευτικάς καί ἠθικάς του ρίζας. Ἡ πρωτοβουλία αὐτή τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας εἶχεν ἀπήχησιν καί ἐκαρποφόρησε δαψιλῶς. Προεβλήθη παγκοσμίως τό οἰκοφιλικόν δυναμικόν τῆς Ὀρθοδόξου παραδόσεως, ἡ εὐχαριστιακή χρῆσις τῆς δημιουργίας, ἡ ἰσχύς τοῦ ἀσκητικοῦ ἤθους, ἡ ἐκκλησι-αστική ζωή ὡς «ἐφηρμοσμένη οἰκολογία». Ἡ σχετική μέ τήν οἰκολογίαν θεολογική παραγωγή ἀποτελεῖ πολύτιμον κεφάλαιον εἰς τήν σύγχρονον μαρτυρίαν τῆς ἱερᾶς ἐπιστήμης. Ἡ Ἁγία καί Μεγάλη Σύνοδος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ἡ συνελθοῦσα κατά Ἰούνιον τοῦ ἔτους 2016 εἰς τήν καθ᾿ ὑμᾶς Ὀρθόδοξον Ἀκαδη-μίαν Κρήτης, τονίζει τήν ἀνάγκην προστασίας τῆς δημιουργίας «ἐκ τῶν συνεπειῶν τῆς ἀνθρωπίνης ἀπληστίας, διά μέσου τῆς καλλιεργείας τῆς εὐθύνης τοῦ ἀνθρώ-που ἔναντι τοῦ θεοσδότου περιβάλλοντος καί διά τῆς προβολῆς τῶν ἀρετῶν τῆς ὀλιγαρκείας καί τῆς ἐγκρατείας»καί ὑπενθυμίζει ὅτι «ὄχι μόνον αἱ σημεριναί, ἀλλά καί αἱ μελλοντικαί γενεαί ἔχουν δικαίωμα ἐπί τῶν φυσικῶν ἀγαθῶν, τά ὁποῖα μᾶς ἐχάρισεν ὁ Δημιουργός» (Ἐγκύκλιος, § 10). Παραπέμπει ἐπίσης, εἰς τάς «κοινωνικάς διαστάσεις καί τάς τραγικάς ἐπιπτώσεις τῆς καταστροφῆς τοῦ φυσικοῦ περιβάλλοντος» (ὅ.π., § 14).
Ἡ ἐκπαίδευσις ἀφείλει νά ἐνσταλάσσῃ εἰς τήν ψυχήν τῶν νέων τόν σεβασμόν πρός τήν δημιουργίαν, κίνητρα διά τήν δραστηριοποίησιν εἰς τήν προστασίαν τοῦ φυσικοῦ περιβάλλοντος καί ἦθος οἰκολογικῆς εὐθύνης. Μία ἐκπαίδευσις χωρίς οἰκολογικόν προσανατολισμόν εἶναι σήμερον παρῳδία παιδείας. Τό πολιτισμικόν ἐπίπεδον μιᾶς κοινωνίας δέν κρίνεται πρωτίστως ἐπί τῇ βάσει τῆς ἀναπτύξεως τῆς τεχνολογίας, τῆς οἰκονομίας καί τῆς κοινωνικῆς ὀργανώσεως, ἀλλά μέ κριτήριον τό ἐάν καί κατά πόσον εἰς τήν κοινωνίαν αὐτήν ὑπάρχῃ σεβασμός πρός τήν ἀξιοπρέπειαν τοῦ ἀνθρώπου καί προστατεύεται τό φυσικόν περιβάλλον.
Ἐν τῇ ἐννοίᾳ ταύτῃ, θεωροῦμεν λίαν εὔστοχον καί ἐπίκαιρον τήν ἐπιλογήν τῆς θεματικῆς τοῦ παρόντος οἰκολογικοῦ συνεδρίου, τό ὁποῖον ὑπενθυμίζει τήν στενήν σχέσιν θεολογίας καί οἰκολογίας καί τήν ἀξίαν τοῦ τόσον ἀναγκαίου σήμερον περιβαλλοντικοῦ ἤθους, πού ἐκφράζει μίαν νέαν ἱεράρχησιν ἀξιῶν, ἐπί κεφαλῆς τῆς ὁποίας εὑρίσκεται ἡ εὐθύνη διά τήν προστασίαν τῆς κτίσεως, ἐν ἀδιασπάστῳ συναφείᾳ μέ τόν σεβασμόν τῆς ἱερότητος τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου. Ἐάν ἰσχύῃ ὅτι ἡ ἀνευθυνότης ἀπέναντι εἰς τό φυσικόν περιβάλλον γεννᾶται μέσα εἰς τόν νοῦν τοῦ ἀνθρώπου καί ὅτι ἐκεῖ πρέπει νά ἀρχίζῃ ἡ ἀλλαγή στάσεως, τότε ἀποκτοῦν ἰδιαιτέραν σημασίαν ἡ παιδική καί ἡ ἐφηβική ἡλικία ὡς περίοδοι εὐνοϊκαί δι᾿ οἰκολογικήν εὐαισθητοποίησιν καί ἀνάπτυξιν ὑπευθυνότητος διά τήν προστασίαν τοῦ περιβάλλοντος. Ἐν τῇ συναφείᾳ ταύτῃ, ἐπιθυμοῦμεν νά τονίσωμεν ὅτι ἡ διδασκαλία τοῦ οἰκοφιλικοῦ καί προσωποκεντρικοῦ πολιτισμοῦ τῆς Ὀρθοδοξίας εἰς τό πλαίσιον τῆς σχολικῆς θρησκευτικῆς ἀγωγῆς, δύναται νά λειτουργήσῃ ὡς εὐκαιρία καί χῶρος παιδείας δεσμευμένης ἐλευθερίας καί οἰκοφιλικῆς συμπεριφορᾶς.
Μέ αὐτάς τάς σκέψεις, ἐκφράζομεν ἅπαξ ἔτι τήν ἱκανοποίησιν τῆς ἡμῶν Μετριότητος διά τήν ὀργάνωσιν τοῦ παρόντος συνεδρίου καί, εὐχόμενοι ἐπιτυχῆ κατά πάντα τήν διεξαγωγήν του, ἐπικαλούμεθα ἐφ´ὑμᾶς, ἐπί τούς ἐλλογιμωτάτους εἰσηγητάς καί ἐπί πάντας τούς συμμετέχοντας, τήν σοφόδωρον χάριν καί τό μέγα ἔλεος τοῦ Θεοῦ τῆς ἀγάπης.
,βκβ’ Ὀκτωβρίου κ’
Διαβάστε επίσης: