Νέα μηνύματα για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, το οποίο σήμερα απειλείται περισσότερο από πότε, έστειλε ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος υπογραμμίζοντας ότι δεν είναι δυνατόν να ομολογούμε πίστη στον Θεό και να καταστρέφουμε την «καλήν λίαν» δημιουργία Του.
Του Νικολάου Ζαΐμη
Ο Παναγιώτατος έχει συμβάλει τα μέγιστα στην ευαισθητοποίηση και τη λήψη μέτρων για τον σεβασμό και την προστασία του περιβάλλοντος, το οποίο, εδώ και δεκαετίες, εκπέμπει “sos” από την αλόγιστη και καταχρηστική παρέμβαση του ανθρώπου εις βάρος του. Από την αρχή της δράσης του μετά την ανάληψη των υψηλών καθηκόντων του Οικουμενικού Πατριάρχη, ο κ.κ. Βαρθολομαίος έθεσε ψηλά το ζήτημα, τόσο από θεολογικής όσο και από κοινωνικής πλευράς.
Εδώ και 31 χρόνια συμμετέχει σε διεθνείς διασκέψεις για την προστασία του περιβάλλοντος, κάνει παρεμβάσεις εκφράζοντας την αγωνία του για το μέλλον προς του ηγέτες του κόσμου. Ο τίτλος του “πράσινου Πατριάρχη” που του έχει αποδοθεί από λόγω των θέσεων του για την προστασία του φυσικού πλούτου και του περιβάλλοντος μόνο τυχαίος δεν είναι. Αποδεικνύεται στην πράξη από τον Οικουμενικό Πατριάρχη σε κάθε ευκαιρία.
Ο Παναγιώτατος ανέδειξε για ακόμη μία φορά το ζήτημα της κλιματικής κρίσης και της προστασίας του περιβάλλοντος τόσο από το βήμα της Διεθνούς Διαθρησκευτικής Συναντήσεως που διοργάνωσαν από κοινού το G20 Interfaith Forum Association και το Interfaith Alliance for Safer Communities , στο Αμπού Ντάμπι, όσο και κατά την διάρκεια του 2ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου Eco-Ευ Ζην, που ξεκίνησε χθες στην Κωνσταντινούπολη.
Φωτογραφία: Νίκος Παπαχρήστου/ Οικουμενικό Πατριαρχείο
Πρώτο το Οικουμενικό Πατριαρχείο έστρεψε την προσοχή στα αίτια της κρίσης
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος κήρυξε χθες το απόγευμα, στην Πατριαρχική Μεγάλη του Γένους Σχολή, την επίσημη έναρξη των εργασιών του 2ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου Eco-Ευ Ζην, με θέμα «Οικογένεια και Περιβάλλον: Πυλώνες κοινωνικού πολιτισμού. Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην οικογένεια».
Όπως αναφέρει η ανακοίνωση του Οικουμενικού Πατριαρχείου, στην εκτενή ομιλία του προς τους συνέδρους, ο Παναγιώτατος επεσήμανε ότι σήμερα το φυσικό περιβάλλον απειλείται όσο ποτέ άλλοτε στην ιστορία της ανθρωπότητος.
Τόνισε ότι το οικολογικό πρόβλημα δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπισθεί με περιστασιακά μέτρα, όσο σημαντικά και αν είναι αυτά, και υπενθύμισε ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο, πρώτο μεταξύ των χριστιανικών Εκκλησιών και Ομολογιών, όχι μόνον επεσήμανε την σοβαρότητα του περιβαλλοντικού προβλήματος, αλλά έστρεψε την προσοχή στα αίτια της κρίσης, στις εσωτερικές, πνευματικές και ηθικές καταβολές της, καθώς, επίσης, πρότεινε και λύσεις, υπογραμμίζοντας τη ζωή της Ορθοδόξου Εκκλησίας, το ευχαριστιακό και ασκητικό ήθος της, ως υπόδειγμα οικοφιλικής βιοτής, ως «εφηρμοσμένη οικολογία». “
Η εκκλησιαστική ζωή είναι, πράγματι, νίκη εναντίον των δυνάμεων, από τις οποίες απορρέουν οι τάσεις καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος”, ανέφερε και συνέχισε: “Δεν είναι δυνατόν να ομολογούμε πίστη στον Θεό και να καταστρέφουμε την «καλήν λίαν» δημιουργία Του. Η εκμετάλλευση και καταστροφή της δημιουργίας είναι αμάρτημα. Δεν αμαρτάνουμε μόνον απέναντι σε άλλους ανθρώπους, αλλά και απέναντι στη κτίση. Και οι δύο αυτές αμαρτίες είναι προσβολή του Δημιουργού και Σωτήρος μας. Εξ αρχής, προσεγγίζαμε την οικολογική κρίση ως κοινωνικό πρόβλημα και προσπαθούσαμε να αναδείξουμε την αλληλουχία περιβαλλοντικών και κοινωνικών ζητημάτων. Προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και έμπρακτος σεβασμός του συνανθρώπου είναι δύο όψεις του ιδίου νομίσματος. Αντίστοιχα, αδιαφορία για τον πάσχοντα αδελφό και καταστροφή της φύσεως είναι και αδιαφορία για τον Θεό και τις εντολές Του. Χαιρόμαστε για το γεγονός ότι αυτή την αλήθεια εμπερικλείει και η θεματική του παρόντος Συνεδρίου. ”
Φωτογραφία: Νίκος Παπαχρήστου/ Οικουμενικό Πατριαρχείο
“Η ζωή του ανθρώπου είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τα άλλα δημιουργήματα”
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Παναγιώτατος και στο ενδιαφέρον του Συνεδρίου να ασχοληθεί με τις επιπτώσεις της οικολογικής κρίσεως για το ζωικό βασίλειο και τη σχέση του ανθρώπου με αυτό.
“Η ζωή των ανθρώπων είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τα άλλα δημιουργήματα και δεν είναι δυνατόν να υπάρξη και να νοηθή αποκομμένη από αυτά. Όπως γράφεται στο βιβλίο της Γενέσεως, ο άνθρωπος δημιουργήθηκε την ίδια «ημέρα» με το ζωικό βασίλειο (Γεν. α’, 24 – 31). Ο Νώε διασώζει διά της Κιβωτού όχι μόνον το ανθρώπινο γένος, αλλά ολόκληρο το βασίλειο των ζώων (Γεν. θ’, 9 – 11). Η δε εν Χριστώ ανακαίνιση των πάντων σημαίνει και συμφιλίωση του ανθρώπου με όλη την κτίση.”
“Η ανθρώπινη κοινωνία δεν ευδοκιμεί, εάν δεν γίνωνται σεβαστές οι πνευματικές αξίες. Η πίστη στον Θεό είναι πηγή εμπνεύσεως και οξύνει το αισθητήριο του ανθρώπου για το Αγαθόν. Χωρίς την διάσταση του Υπερβατικού, ο άνθρωπος εγκλωβίζεται στην ενθαδικότητα και η ελευθερία του περιορίζεται σε πραγματιστικές επιλογές, οι οποίες αντιμετωπίζουν επιφανειακά τα προβλήματα, χωρίς να φθάνουν στις ρίζες τους”, πρόσθεσε.
Φωτογραφία: Νίκος Παπαχρήστου/ Οικουμενικό Πατριαρχείο
Τα μηνύματα από το Αμπού Ντάμπι
Τρείς ημέρες νωρίτερα από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ο Οικουμενικός Πατριάρχης έθιγε τα ζητήματα της μετανάστευσης και της κλιματικής αλλαγής και τις θρησκευτικές και κοινωνικές τους διαστάσεις μέσα από την ομιλία που απηύθυνε κατά την έναρξη των εργασιών της διήμερης Διεθνούς Διαθρησκευτικής Συναντήσεως που διοργανώνουν από κοινού το G20 Interfaith Forum Association και το Interfaith Alliance for Safer Communities με τίτλο “Engaging Faith Communities: G20 Agendas and Beyond”.
Μιλώντας στα αγγλικά ενώπιον υψηλών αξιωματούχων, ο Οικουμενικός Πατριάρχης τόνισε από το Αμπού Ντάμπι ότι το Περιβαλλοντικό δεν είναι μόνο πολιτικό ή τεχνολογικό ζήτημα, αλλά πρωτίστως θρησκευτικό και πνευματικό πρόβλημα. Γι’ αυτό, πρόσθεσε, η θρησκεία έχει να διαδραματίσει έναν καθοριστικό ρόλο, και σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι: “Η πνευματική μας μάχη ενάντια στην αμαρτία έχει σαφείς και απτές επιπτώσεις στο πώς σχετιζόμαστε με το περιβάλλον και τον πλησίον μας. Το να τοποθετείς τον άνθρωπο μέσα στο φυσικό περιβάλλον, ως αναπόσπαστο μέρος της ύπαρξής του, σημαίνει ότι αναγνωρίζεις ότι ο Θεός είναι ο δεσμός, η κοινή προέλευση, που ενώνει και τα δύο”.
Στην ομιλία του σημείωσε ότι οι πόλεμοι, οι ένοπλες συγκρούσεις, η φτώχεια, η περιβαλλοντική υποβάθμιση και η κλιματική αλλαγή αποτελούν τις αιτίες που πολλοί άνθρωποι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις πατρίδες τους, παρά το γεγονός ότι οι περισσότεροι επιθυμούν να κατοικούν και να ευημερούν εκεί όπου γεννήθηκαν και έζησαν για γενιές ολόκληρες οι πρόγονοί τους. Ωστόσο, για να παραμείνουν στις πατρίδες τους ζητούν ασφάλεια, επισιτιστική αυτάρκεια, οικονομικές ευκαιρίες, καλές περιβαλλοντικές συνθήκες και προοπτικές για το μέλλον των παιδιών τους.
φωτογραφία: Οικουμενικό Πατριαρχείο
Διαβάστε επίσης:
Οικουμενικός Πατριάρχης: Ηθική υποχρέωση να υποδεχόμαστε τους πρόσφυγες
Ο Oικουμενικός Πατριάρχης για την καταστροφή του περιβάλλοντος που δεν συμβαδίζει με την πίστη στο Θεό
4 Οκτωβρίου: Οικουμενικό μήνυμα Βαρθολομαίου για την προστασία των ζώων
Ο “Πράσινος” Πατριάρχης φύτεψε το δέντρο- σύμβολο της ειρήνης
Πηγή κεντρικής φωτογραφίας: Ιερά Μητρόπολη Βελγίου