Τον χειροτονητήριο λόγο του εξέδωσε ο Επίσκοπος Μπουκόμπας και Δυτικής Τανζανίας κ. Χρυσόστομος, ο οποίος χθες έδωσε το Μεγάλο Μήνυμα ενώπιον του Πάπα και Πατριάρχου Αλεξανδρείας κ πάσης Αφρικής κ.κ. Θεοδώρου στην Ι.Μ. Αγίου Σάββα Αλεξανδρείας. Μεταξύ άλλων ο Θεοφιλέστατος, στον χειροτονητήριο λόγο του τόνισε ότι “όσο κατατρεγμό ζούσα στην πορεία της ζωής μου, τόσο ένιωθα το έλεος του Κυρίου να με καταδιώκει. Όσο τα κύματα των δοκιμασιών ορθώνονταν για να με καταπιούν, τόσο το έλεος και η αγάπη Του αληθινού Θεού μας, με οδηγούσαν σε γαλήνιο λιμάνι”.
Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρο τον χειροτονητήριο λόγο του Επισκόπου Μπουκόμπας κ. Χρυσοστόμου:
“Δοξαν, ευχαριστιαν και προσκυνησιν αναπεμπω εις τον τρισαγιον Θεον, τον Πατερα, τον Υιον και το Αγιο Πνεύμα, τον ευργετησαντα με εκ κοιλιας μητρος μου, Μακαριωτατε Παπα και Πατριάρχα μου της εν Αλεξανδρεία και παση τη Αφρικη Εκκλησιας.
Δοξαν και ευχαριστιαν και προσκυνησιν διά την καταδιωξιν μου με την αγαπην Του.
Οσο κατατρεγμο ζούσα στην πορεία της ζωης μου, τοσο ενιωθα το ελεος του Κυριου να με καταδιωκει. Οσο τα κυματα των δοκιμασιων ορθωνονταν για να με καταπιούν, τοσο το ελεος και η αγαπη Του αληθινού Θεου μας, με οδηγούσαν σε γαληνιο λιμανι.
Ξεκινωντας το πολυκυμαντο ταξιδι της ζωης απο το Πλωμαρι της Λεσβου, απο τον πατερα μου καπετανιο Παναγιωτη και την μητερα μου καπετανισσα Μυρσινη, θυμαμαι τον εφηβο Δημητρη, πριν 50 χρονια τωρα, μετα απο ενα κατηχητικο μαθημα απο τον μακαριστο Ιεροκηρυκα Αρχιμ. Ιεροθεο Λυγερο στον Αγιο Νικολαο Πλωμαριου να σκιρτα η καρδιά του για την ιεραποστολη και να διδει υποσχεση να ακολουθησει την ιεραποστολικη τριβον.
Μετα το μαθημα εκεί στην αυλη του Αγιου Νικολαου, ειπαμε με τους συμμαθητες μου:
-Παμε για την Ιεραποστολη, παιδιά;
Που να ξερω, οτι αυτο το ταξιδι, που ξεκινησε απο την εφηβεία, εμελλε να πιάσει λιμανι στην Αλεξανδρινη Εκκλησια και στην δυτικη οχθη της λιμνης Βικτωριας, στην Μπουκομπα της Τανζανιας;
Α. Και αρχίζει η καταδιίωξη του Θεού.
Ερχόμενος στην Αθήνα εκεί ο μακαριστος Μητροπολιτης Φλωρινης Αυγουστινος, μου διδαξε την ιεραποστολη και μου γνωρισε τον Αγιο Κοσμα τον Αιτωλο, που απο τοτε εγινε το Ιεραποστολικο προτυπο μου στην ιερατικη μου ζωη. Παραλληλα ο συνδεσμος μου με τον μακαριστο ιεραποστολο του Κογκο Κοσμα Γρηγοριάτη και η μαθητεία κοντα στον σημερινο Αρχιεπισκοπο Αλβανιας Αναστασιο μου εδειξαν την Εξωτερικη Ιεραποστολη, που απο τοτε με σαγηνευε και μου εμαθε καλα, «οτι μια Εκκλησια χωρις ιεραποστολη ειναι μια Εκκλησια χωρις αποστολη».
Ερχομενος στη Νεα Σκητη του Αγιου Ορους ο μακαριστος Γεροντας μου ιερομοναχος Σπυριδων, μετα την χειροτονια μου στη Μονη της μετανοίας μου την Μονη του Αγιου Παύλου, με ερριξε στην θαλασσα του κοσμου διπλα στον μακαριστο Δεσποτη μου Ιερισσου Νικοδημο. Εμεινα κοντα του 32 χρονια ως Ιεροκηρυκας και Πρωτοσυγγελος του και 6 κοντα στον σημερινο Μητροπολιτη Θεοκλητο, εχοντας παλι την πεποίθηση, οτι εκανα ιεραποστολη. Κηρυττων, ιερουργων, ελεων τους μεγαλους και κυριως τα παιδιά και τη νεολαία επι 38 χρονια, ειχα τη συνείδηση, οτι εκανα ιεραποστολη στην Χαλκιδικη.
Η μαθητεία μου κοντα στον μακαριστο π. Αντωνιο Αλεβιζοπουλο, με εκανε να ασχοληθω ως υπεύθυνος του αντιαιρετικού εργου στην Εκκλησια της Ελλαδος, με ενα αλλο ειδος ιεραποστολης, την επιστροφη των εν πλανη και αιρεσει ευρισκομενων αδελφων.
Πριν 30 χρονια δοκιμασα να εξελθω προς Αλβανιαν μετα απο προσκληση του Μακαριωτατου Αρχιεπισκοπου Αναστασιου, κοντα στον οποίο υπηρετησα 2 χρονια στον αγωνα για την αναστηλωση της διωχθείσης εκεί Εκκλησιας. Ο διωγμος ομως απο το Αργυροκαστρο, σταματησε εκείνη την καρποφορα προσπαθεια, μαθαίνοντας μου καλα, ότι η ιεραποστολη ειναι αρση Σταυρού. Εδω κυριολεκτικα τα κυματα του βιου και του αδου πηγαν να με καταπιούν. Ευχαριστω τον Κυριο γι’αυτη την εμπειρια του διωγμου για την αγαπη Του. Εκεί εζησα την αβυσσο της κακιας του κοσμου, αλλα εκεί εβιωσα και το χερι του Θεου, του λυτρωσαντος με «εξ αδου κατωτατου».
Β. Και η καταδιίωξη συνεχίζεται.
«Του βιου την θαλασσαν, υψουμενην καθορων, των πειρασμων τω κλυδωνι, τω ευδιω λιμενι σου προσδραμων, βοω σοι∙ αναγαγε, εκ φθορας την ζωην μου Πολυελεε».
Πριν 20 χρονια εγινε η πρώτη κληση απο τον προκατοχο Σας μαρτυρικο Πατριάρχη Πετρο, να κατεβω στην Αφρικη. Απο το 2009 με πολιορκεί η αγαπη Σας συστηματικα, αφού επι δεκαετια πηγαινοερχομουνα στο Κογκο κοντα στον πολυκλαυστο αδελφο Νικηφορο, διδασκοντας στη Θεολογικη Σχολη και μαθαίνοντας την ιεραποστολη της Αφρικης.
Εδω και 10 χρονια εζησα την ησυχαστικη ζωη στην Σκητη του Αγιου Σιλουανού, που με προετοίμασε γι’ αυτη την ωρα και την στιγμη.
Και ενω πιστευα, οτι θα εμενα στο γαληνιο λιμανι της Ελλαδικης Εκκλησιας και της Μητροπολεως Ιερισσου, και στο κελλι μου στο Αγιον Ορος, το τιμονι της ζωης στραφηκε προς τον Σταυρον του Νοτου, υπακούοντας στην προσκληση Σας, Μακαριωτατε Πατερ και Δεσποτα. Η καπετανισσα μητερα μου Μυρσινη που μας βλεπει αυτη τη στιγμη μεσα απο την τηλεοπτικη μεταδοση του 4Ε, στο οποίο με τον μακαριστο Γεροντα Θεοφιλο εκανα εκατονταδες εκπομπες, η μητερα μου πρωτη και μετα ο Σεβ. Ιερισσου Θεοκλητος, τον οποίον διηκονησα 6 χρονια, μαζι με τον Ιωαννινων Μαξιμο με ενθαρρυναν για την εξοδο μου και τον ελλιμενισμο μου στην πραγματικη αγαπη Σας, Μακαριωτατε. Ετσι πριν 18 μηνες αγκυροβολησα στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας.
Τωρα ο Πατριάρχης μου, μου ανεθεσε να γινω ο κηρυκας της σωτηριας και καθοδηγητης των πιστων στην Μπουκομπα της Τανζανιας.
Τωρα ομως αρχιζουν τα δυσκολα.
Γ. Τώρα αρχίζει η σκληρή καταδίωξη του Θεοῦ.
Ὅταν ὁ Κύριος Ἰησοῦς, «ὁ ἐπίσκοπος τῶν ψυχῶν ἡμῶν» ζητᾶ ἀπό αὐτούς πού τόν ἀκολουθοῦν νά σηκώσουν τόν Σταυρό Του καί τούς ποιμένες διαδόχους Του, νά «εἶναι ἕτοιμοι νά θυσιάσουν τήν ψυχή τους ὑπέρ τοῦ ποιμνίου» ἀναλογίζομαι, πόσο ἕτοιμος εἶμαι γιά θυσία;
Ὅταν οἱ προστάτες μου Ἅγιοι, Δημήτριος καί Χρυσόστομος προβάλλουν τό μαρτύριο, ὡς τρόπο ζωῆς, πῶς θά συνειδητοποιήσω, τό μαρτύριο καί τόν Σταυρό πού μέ περιμένει;
Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος γράφει στόν Τιμόθεο καί ζητᾶ «ὁ ἐπίσκοπος νά εἶναι ἀδιάβλητος· νά εἶναι προσεκτικός, συνετός, εὐπρεπής, φιλόξενος, καλός δάσκαλος. Νά μήν εἶναι, βίαιος, αἰσχροκερδής, ἀλλά νά εἶναι ἐπιεικής, εἰρηνικός καί ἀφιλοχρήματος… νά ἔχει καλή φήμη κι ἔξω ἀπό τήν ἐκκλησία». (Τιμ. 3, 2-7)
Ζητᾶ «νά ὑπομένω κόπους καί ὀνειδισμούς». (Τιμ.4, 10), «νά προσέχω τόν ἑαυτό μου καί τή διδασκαλία μου… νά εἶμαι ἀνυποχώρητος». (Τιμ.4, 16).
Τότε στόν Τιμόθεο καί σήμερα στόν ἐλάχιστον ἐμέ παραγγέλει «τήν παρακαταθήκην φύλαξον», διαφύλαξε αὐτό πού σοῦ ἐμπιστεύτηκε ὁ Χριστός καί ἡ Ἐκκλησία (Τιμ.6, 20).
Ποιά δύναμη θά πρέπει νά ἔχω, ὅταν μοῦ ζητᾶ νά ἔχω «πνεῦμα δυνάμης καί ἀγάπης καί σωφροσύνης καί ὄχι πνεῦμα δειλίας. Νά μήν ντρέπομαι νά τόν ὁμολογῶ… Νά εἶμαι ἕτοιμος νά κακοπαθήσω γιά τό κήρυγμα τοῦ εὐαγγελίου» (Β΄Τιμ. 1,7). «Κακοπάθησε», μοῦ λέει, «σάν καλός στρατιώτης τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ»(Β΄ Τιμ.2, 3).
Στόν Τίτο παραγγέλλει, ὅτι «ὁ ἐπίσκοπος, ὡς διαχειριστής τοῦ Θεοῦ, πρέπει νά εἶναι ἀδιάβλητος· νά μήν εἶναι ὑπεροπτικός, εὐέξαπτος, μέθυσος, φιλόνικος, καί νά μήν ἐπιδιώκει ἀθέμιτα κέρδη». (Τιτ.1, 7). Πῶς θά μπορέσω νά τιθασεύσω τά πάθη μου πού ἐμφωλεύουν καί νά μήν ἐπηρεάζουν τίς σκέψεις, τίς ἀποφάσεις καί τίς ἐνέργειες μου; Γιά τά θέματα αὐτά διαβάζοντας τό «Συμβουλευτικό Ἐγχειρίδιο» τοῦ Ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου, πρός τόν ξάδελφο του Ἐπίσκοπο Εὐρίπου Ἱερόθεο, τό ὁποῖο μετέφρασε ὁ Γέροντας μου ἱερομόναχος Βενέδικτος Νεοσκητιώτης, ἔμεινα ἄφωνος καί ἀναρωτήθηκα:
-Ποῦ πάω.
Ὁπότε, ψυχή μου, ἄλλη ἐπιλογή δέν ἔχεις. Πρέπει νά ἀλλάξεις τελείως τρόπο ζωῆς, γιά νά σωθεῖς.
Ὁ Ἱερός Χρυσόστομος θεωρεῖ ὅτι ὁ Ἐπίσκοπος εἶναι «αὐτός ὁ ὁποῖος ἀναλαμβάνει τήν ἐπιμέλεια τοῦ σώματος τῆς Ἐκκλησίας καί καλεῖται νά τό διατηρήσει ἄσπιλο, ἄνευ οἱουδήποτε ψόγου πού μπορεῖ νά καταστρέψει τήν εὐπρέπειά του». Καταλήγει δέ στό συμπέρασμα ὅτι «εἶναι προτιμότερο εἴτε κάποιος, νά ἀρνηθεῖ νά ἀναλάβει τό ἐπισκοπικό ἀξίωμα, εἴτε, νά ἐλπίζει στήν χάρη τοῦ Θεοῦ προκειμένου νά πράττει τό θεῖο θέλημα ἔτσι πού νά καταστεῖ ἄξιος τῆς δωρεᾶς τοῦ Θεοῦ». Πῶς σ’ αὐτόν τόν αἰῶνα τόν ἀπατεῶνα, θά διατηρήσω τίς βαπτισματικές, μοναχικές, ἱερατικές καί ἀρχιερατικές μου ὑποσχέσεις;
Ὅταν ὁ Μεγάλος Ἱεραπόστολος καί Ἰσαπόστολος Κοσμᾶς Αἰτωλός, τό πρότυπο μου, λέει «ὅτι εἶναι δύσκολον τήν σήμερον νά σωθοῦν πατριάρχαι, ἀρχιερεῖς, ἱερεῖς», καί γιά νά σωθοῦν ζητᾶ μετάνοια «τώρα πού ἔχετε καιρόν, ἅγιοι ἱερεῖς», πῶς νά ἐλπίζω στήν σωτηρία μου ὡς Ἐπίσκοπος;
Ὅταν ὁ Ἅγιος Συμεών ὁ νέος Θεολόγος λέει, «ὅτι πολλοί Ἐπίσκοποι σήμερα στήν Ἐκκλησία θά ἦσαν οἱ λαϊκοί στήν ἀρχαία Ἐκκλησία καί ὄχι Κληρικοί», πῶς βαδίζω στό ἀνώτερο Ἐπισκοπικό ἀξίωμα;
Ὅταν ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς καί ὅλοι οἱ ἡσυχαστές ζητοῦν ἀπό τόν Ἐπίσκοπο νά εἶναι στή θέωση καί εἶναι ἐκεῖνος πού θά χειραγωγήσει τούς πιστούς στόν φωτισμό καί τήν θέωση, πῶς ὁ τυφλός θά ὁδηγήσω ἀπλανῶς τούς πιστούς, ἀφοῦ ἀκόμη δέν ἔχω ξεκινήσει τήν κάθαρση;
Ὅταν οἱ γεροντάδες μου μοῦ ἔλεγαν μιά ζωή, ὅτι «ἄν ἔχεις λίγες πιθανότητες νά σωθεῖς σάν ἱερεύς καί ἀκόμη λιγότερες ἔχεις ὡς ἀρχιερεύς», πῶς θά ὁδηγήσω ἄλλους εἰς σωτηρίαν;
Παρακαλῶ τούς Ἁγίους τῆς Ἀφρικῆς, τούς Ἁγίους μου πού ἰδιαίτερα σέβομαι Ἅγιο Χρυσόστομο νά μέ στηρίζει, τόν Μεγαλομάρτυρα Δημήτριο νά μέ δυναμώνει, τόν Ἰσαπόστολο Κοσμᾶ νά μέ καθοδηγεῖ, τόν οὐρανοβάμονα Σιλουανό νά μέ φωτίζει, τούς Ἁγίους Ἱεράρχας, τόν Μυρέων Νικόλαο νά γαληνεύει τή ψυχή μου, τόν Τριμυθοῦντος Σπυρίδωνα νά διαλύει τίς παγίδες καί τόν Πενταπόλεως Νεκτάριο νά τακτοποιεῖ τά προβλήματα.
Μακαριώτατε, Σεβαστοί Ἅγιοι Ἀρχιερεῖς, χορεία πρεσβυτέρων, διακόνων καί ἀγαπημένοι χριστιανοί, ἡ παρουσία σας, ἡ ἀγάπη σας καί οἱ εὐχές σας εἶναι αὐτές πού θά μιλήσουν στό Σωτῆρα Κύριο νά στέκει δίπλα μου, νά μέ καθοδηγεῖ «εἰς νομάς χαρισμάτων». Σᾶς εὐχαριστῶ! Εὐχαριστῶ ὅλους τούς εὐεργέτας μου καί συνεργάτες μου στό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας. Προσφέρω τή συγχώρηση πρός ὅλους ὅσοι μέ πίκραναν, μέ κατηγόρησαν δικαίως ἤ ἀδίκως, πρός ὅσους μέ παρηγκώνισαν. Ἡ δυσκολία μου εἶναι μέ ὅσους μέ ἐμπόδισαν στό ἔργο τῆς ἱεροκηρυκτικῆς διακονίας μου. Ὁ Κύριος νά τούς συγχωρεῖ καί νά τούς φωτίζει. Καί ὅσους ἔβλαψα ἐν λόγῳ ἤ ἔργῳ ἤ διανοίᾳ ζητῶ τή συγχώρεση τους.
Παρακαλῶ τή γλυκειά μου μανούλα, τήν Κυρία Θεοτόκο, νά μή μέ ἀφήσει ἀπό τήν γλυκειά ἀγκαλιά της, γιά νά μπορέσω νά δείξω καί στούς ταπεινούς καί βασανισμένους ἀφρικανούς τό λιμάνι τῆς ἀγάπης της.
Στόν γλυκύτατο μου Ἰησοῦ Χριστό, «τό ἐµόν ἔρωτα», «τόν ἐµόν γλυκύτατον μου αὐθέντην καί δεσπότην», τήν «ζωήν τῆς ζωῆς μου», «τήν ψυχήν τῆς ψυχῆς μου» δίνω τό ἑαυτό μου.
Δέν ἀντέχω στή σκέψη, ὅτι ὡς Ἐπίσκοπος εἶμαι εἰς τύπον καί τόπον Χριστοῦ. Μᾶλλον τόν ἐκλιπαρῶ, Ἐκεῖνος νά εἶναι ἀντί ἐμοῦ. Νά ἐνεργεῖ δι’ ἐμοῦ. Νά μή ζῶ ἐγώ. Νά μή «ζῶ οὐκέτι ἐγώ», ἀλλά κατά τήν παύλειον ρῆσιν, νά ζεῖ ὁ Χριστός «ἐν ἐμοί». Δέν θέλω νά εἶμαι στήν θέση τοῦ Χριστοῦ. Θέλω νά εἶναι ὁ Χριστός στή θέση μου.
Δ΄ Παράκληση για καταδίωξη
Παρακαλῶ τό ἔλεος Του νά μέ καταδιώκει καί στήν Μπουκόμπα, ὅπου μέ ἀποστέλλει ἡ τωρινή μητέρα μου Ἀλεξανδρινή Ἐκκλησία καί ὁ πατέρας καί Πατριάρχης μου κ. Θεόδωρος.
Τό Πνεῦμα τό Ἅγιον, παρακαλῶ, νά σκηνώσει στήν Μπουκόμπα καί νά αὐξάνει τήν οἰκοδομήν τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ, ὥστε νά γίνουμε καί μεῖς στήν Ἀφρική «συμπολῖται τῶν ἁγίων καί οἰκεῖοι τοῦ Θεοῦ»(Ἐφεσ.2,19). Πιστεύω, σύν Θεῶ, μέ τήν καλλιέργεια τῆς ἀδιάλειπτης προσευχῆς καί τῆς μετάνοιας θά ἔχουμε πολλούς τούς καρπούς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Τό ἔλεος Του, παρακαλῶ, νά φέρει κοντά μας συνεργάτες καί ἀδελφούς εἰς τόν καταρτισμόν τοῦ σώματος τῆς ἐν Ἀφρικῆ Ἐκκλησίας καί νά συνετίζει τούς ψευδαδέλφους ἀπό τόν βορρά, πού ἔρχονται νά «κλέψουν, νά θύσουν καί νά ἀπολέσουν».
«Μή παρακαλῶ σας, μή λησμονᾶτε στή χώρα σας» τήν τωρινή φτωχή μου χώρα, τήν Τανζανία. Τήν ἀγάπη Σας, παρακαλῶ, ἐσᾶς πλούσιοι σέ ἀγάπη Ἕλληνες ὀρθόδοξοι, μή ξεχνᾶτε καί μᾶς τούς φτωχούς τῆς Μπουκόμπας μέ τίς λασποκαλύβες ναούς, τούς ἱερεῖς μέ τίς κουρελιασμένες στολές, τά ξυπόλυτα καί γυμνά παιδιά μας, τούς φτωχούς χριστιανούς μας, τίς ἄπειρες ἀνάγκες, καί προπάντων τά ἑκατομμύρια ψυχές πού πλανῶνται στό σκοτάδι τῆς πλάνης καί τῆς αἵρεσης. Βοηθεῖστε μας νά ξεφύγουν ἀπό τήν τυραννία. Ἐσεῖς συνέλληνες πατριῶτες Μακεδόνες, πού μέ τόν Μεγαλέξανδρο φθάσαμε μέχρι ἐδῶ στήν ὄμορφη Ἀλεξάνδρεια, στήν Ἀφρική καί τήν Ἀσία ἐκπολιτίζοντας, βοηθεῖστε ἑνωμένοι νά μεταλαμπαδεύσουμε τήν Ἁγία μας Ὀρθοδοξία «ἕως ἐσχάτου τῆς γῆς». Κάποιοι στό μέτωπο τῆς ἱεραποστολῆς καί ἄλλοι στά μετόπισθεν βοηθεῖστε, νά φωτισθεῖ ὁ κόσμος, νά βαπτισθεῖ στήν Ἁγία Ὀρθοδοξία καί νά γίνουν ὅλοι οἱ ἄνθρωποι «παιδιά Θεοῦ».
Ρωτάει ὁ Πατροκοσμᾶς: «Τώρα, ἀδελφοί µου, τί σηµεῖον καρτεροῦµεν; Δέν καρτεροῦµεν ἄλλo παρά πότε νά λάµψῃ ὁ Πανάγιος Σταυρός εἰς τόν οὐρανόν περισσότερον ἀπό τόν ἥλιον καί νά λάµψῃ ὁ γλυκύτατός µας Ἰησοῦς Χριστός καί Θεός ἑπτά φοράς περισσότερον ἀπό τόν ἥλιον, µέ χίλιες χιλιάδες καί µύριες µυριάδες ἀγγέλους µέ δόξαν θεϊκήν».
Καρτεροῦμεν, πῶς, οἱ Ἀφρικανοί ἀδελφοί μας θά γίνουν μέλη τίμια τῆς Ἁγίας Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, τοῦ Πατριαρχείου Ἀλεξανδρείας.
Καρτεροῦμεν, Μακαριώτατε, Πάπα καί Πατριάρχη μου, νά μνημονεύεται ἀπ’ ἄκρου εἰς ἄκρον τό ὄνομα τοῦ Πατριάρχου μας, τοῦ ἑνός Πατριάρχου τῆς Ἀφρικῆς, τοῦ διαδόχου τοῦ Ἀπ. καί Εὐαγγελιστοῦ Μάρκου, τοῦ πνευματικοῦ πατέρα τῶν χριστιανῶν τῆς Ἀφρικῆς.
Ναί, καρτεροῦμεν, πῶς θά λάμψει ὁ Σταυρός τῆς Ὀρθοδοξίας μας στήν Ἀφρική, γιά τήν δόξα τῆς Ἐκκλησίας μας, γιά τήν δόξα τοῦ Χριστοῦ μας, ᾧ ἡ δόξα καί τό κράτος εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνων . Ἀμήν”.
Διαβάστε ακόμη: Σήμερα η χειροτονία του εψηφισμένου Επισκόπου Μπουκόμπας – Εδόθη το Μεγάλο Μήνυμα