Σε επιστολή του ο Πατριάρχης Μόσχας και Πασών των Ρωσιών κ.κ. Κύριλλος προς τον Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο, εξέφρασε τις ενστάσεις του, σχετικά με τις ενέργειες για την αυτοκεφαλία της Ουκρανικής Εκκλησίας.
Μάλιστα απευθύνει έκκληση στον Παναγιώτατο να ξανασκεφτεί την απόφασή του για την αυτοκεφαλία της Ουκρανικής Εκκλησίας, μια απόφαση που όμως ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης, όπως έχει ήδη δηλώσει, πήρε για το συμφέρον των Ορθοδόξων Χριστιανών της Ουκρανίας, γεγονός που δε μπορεί να δεχθεί δυστυχώς η Ρωσική Εκκλησία.
“Επί αιώνες, λέει στην επιστολή του ο Πατριάρχης Μόσχας, η Ρωσική Εκκλησία ήταν ευγνώμων στη Μητέρα Εκκλησία, για την συνεισφορά της στην δημιουργία της παγκόσμιας Ορθοδοξίας, για το ρόλο της στον χριστιανικό διαφωτισμό της ειδωλολατρικής Ρωσίας, για τη βοήθεια στην ανάπτυξη των παραδόσεων του μοναχισμού και της πνευματικής εκπαίδευσης. Τώρα όμως οι πιστοί μας τόσο στην Ουκρανία, όσο και σε άλλες χώρες τρέφουν βαθιά απογοήτευση, επειδή η ιστορική Μητέρα-Εκκλησία δεν ακούει τις φωνές τους”, τονίζει σε μια ιδιαιτέρως καυστική επιστολή λίγες ώρες πριν την αλλαγή του χρόνου.
Διαβάστε αποσπάσματα που παραθέτουμε από την αυτούσια επιστολή του.
Ο Πατριάρχης Μόσχας ξεκινά την επιστολή του, συνοψίζοντας σε μια μικρή περίληψη το περιεχόμενο της επιστολής που ήδη του είχε αποστείλει το Οικουμενικό Πατριαρχείο :”Με βαθύτατο πόνο, διάβασα την επιστολή σας, στην οποία με ενημερώνετε για τις τελευταίες ενέργειες του Οικουμενικού Πατριαρχείου ότι άρχισε την επικοινωνία, με κοινότητες της Ουκρανίας, ότι ήρε την ισχύ του εγγράφου του Οικουμενικού Πατριάρχη Διονυσσίου Δ’ με το οποίο η Μητρόπολη του Κιέβου μετέβη στη δικαιοδοσία του Πατριαρχείου της Μόσχας, ότι στο Κίεβο διεξάγεται η “Σύνοδος” κοινοτήτων με τις οποίες αρχίσατε την επικοινωνία ότι έγινε η “εκλογή του Προκαθήμενου της νέας αυτοκέφαλης εκκλησίας της Ουκρανίας” και ότι προτίθεστε τις προσεχείς ημέρες να δώσετε στην κοινότητα που ιδρύσατε, το καθεστώς της αυτοκέφαλης Κατά Τόπους Ουκρανικής Εκκλησίας.”
Στην επιστολή αυτή φαίνεται να διαφωνεί με τον τρόπο, τον οποίο έγινε η διαδικασία της ένωσης, την οποία μάλιστα ονομάζει στην επιστολή του ως πολιτικοποιημένη, αντιδρώντας γι άλλη μια φορά ουσιαστικά στην παρουσία του Ουκρανού Προέδρου στην ενωτική σύνοδο:
” Η σημερινή όμως πολιτικοποιημένη διαδικασία της καθαναγκαστικής ένωσης βρίσκεται μακριά από τις αρχές και το πνεύμα των αγίων κανόνων,”αναφέρει ο Πατριάρχης Μόσχας.
Αναφέρεται επίσης στο ποίμνιο της ουκρανικής εκκλησίας το οποίο όπως σημειώνει είναι πολυπληθές και επηρεάζεται όπως λέει από αυτή την κίνηση της αυτοκεφαλίας:
“Είναι όμως εκείνη η Εκκλησία των εκατομμυρίων Ουκρανών πιστών, την οποία αναγνωρίζατε κανονική όλα τα χρόνια της λειτουργίας σας.”
Σε άλλο μέρος της επιστολής μάλιστα ο Πατριάρχης της Μόσχας καυτηριάζει γι άλλη μια φορά την συμμετοχή του Ουκρανού προέδρου “στην ενωτική σύνοδο”:
“Στην «ενωτική Σύνοδο» που συγκαλέσατε και της ηγήθηκε η τριάδα, αποτελούμενη από τον εκπρόσωπό Σας, τον αυτοαποκαλούμενο Πατριάρχη και τον κοσμικό επικεφαλής του ουκρανικού κράτους, συμμετείχαν μόνο δύο από 90 επισκόπους της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.”
Στην προσπάθειά του, ο Πατριάρχης της Μόσχας να γίνει όσο πιο καυστικός μπορεί, είναι γεγονός ότι χρησιμοποιεί εκφράσεις ακραίες και μάλιστα σε μια επιστολή που έδωσε στη δημοσιότητα το Πατριαρχείο της Μόσχας και δεν είναι εποικοινωνία μεταξύ Προκαθημένων μόνο.
“Επί αιώνες, αναγνωρίζει στην επιστολή του, η Ρωσική Εκκλησία ήταν ευγνώμων στην Άγια Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως για την εισφορά της στην δημιουργία της παγκόσμιας Ορθοδοξίας, για το ρόλο της στον χριστιανικό διαφωτισμό της ειδωλολατρικής Ρωσίας, για τη βοήθεια στην ανάπτυξη των παραδόσεων του μοναχισμού και της πνευματικής εκπαίδευσης. Στην Οικία Σας έφερναν εκατοντάδες χιλιάδες υπογραφές των πιστών προς στήριξη της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας με παρακλήσεις . Οι ουκρανικές αρχές προσπαθούσαν να εμποδίσουν την παράδοση αυτών των επιστολών.”
Ενημερώνει τον Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη ότι :”Εδώ και τώρα τους αρχιερείς και τους κληρικούς στην Ουκρανία τους εκβιάζουν και απειλούν, κάνουν έρευνες σε ναούς και κατοικίες, ασκούν πίεση στις οικογένειες και τα παιδιά τους. Τις προάλλες τέθηκε σε ισχύ ο νόμος, στόχος του οποίου είναι να στερηθεί η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του ονόματός της, για να γίνουν βίαιες καταλήψεις των ναών της υπό την μορφή “οικειοθελών μεταβάσεων των ενοριών”.
Φτάνοντας στο τέλος της επιστολής αναφέρεται και σε προσωπικές στιγμές και συζητήσεις :
“Για τα σχέδια του Οικουμενικού Πατριαρχείου για την νομιμοποίηση του σχίσματος στην Ουκρανία Σας έχω μιλήσει και ιδιαιτέρως και σε παρουσία μαρτύρων. Τώρα όμως που τα σχέδια αυτά σε μεγάλο βαθμό έχουν υλοποιηθεί, για τελευταία φορά σας απευθύνομαι μπροστά στα μάτια όλης της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Ενεργώντας έτσι, οδηγούμενοι από τη διδαχή του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού.
Στη συνέχεια καλεί τον Παναγιώτατο Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο να αλλάξει την απόφαση λέγοντας ότι δεν είναι αργά.
Την ίδια ώρα όμως που οι επιστολές από το Πατριαρχείο της Μόσχας βλέπουν το φως της δημοσιότητας, στο Φανάρι ο Οικουμενικός Πατριάρχης έχει μελετήσει και αποφασίσει την χορήγηση του Τόμου της Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανική Εκκλησία, έχοντας ήδη δηλώσει χωρίς να διαρρέει επιστολές ότι αυτό γίνεται για την ελευθερία των Ορθοδόξων Χριστιανών της Ουκρανίας.
Αν και ο Παναγιώτατος, έχει δεχθεί επιθέσεις και αρνητικά σχόλια για την απόφαση αυτή , Εκείνος γνωρίζει καλά τι σημαίνει να δίνονται μάχες για την κατοχύρωση των δικαιωμάτων των πανταχού Ορθοδόξων Χριστιανών.