Πατριαρχείο Ρουμανίας
15 Ιουνίου, 2022

Η αποστολή των εκκλησιαστικών μέσων ενημέρωσης στη Ρουμανία

Διαδώστε:

Η αποστολή των Μέσων Ενημέρωσης της Εκκλησίας υπήρξε το θέμα συζήτησης της εκπομπής «Πίστη και Πολιτισμός» στο τηλεοπτικό κανάλι του Πατριαρχείου Ρουμανίας, που συγκέντρωσε για πρώτη φορά, τη Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος, τους συντονιστές των 5 συνιστωσών της Υπηρεσίας Τύπου του Πατριαρχείου. Οι εν λόγω συνιστώσες είναι: το Radio Trinitas, το Trinitas TV, οι εκδόσεις Lumina, το Basilica News Agency και το Γραφείο Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων.

Επιμέλεια-Μετάφραση: Ευγενία Δίτσα

Υπενθυμίζεται δε πως τη Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος εορτάζουν οι δημοσιογράφοι στον ορθόδοξο κόσμο.

Οι συμμετέχοντες από τα 5 Μ.Μ.Ε. του Πατριαρχείου, που βρέθηκαν να συζητούν μαζί για πρώτη φορά μπροστά στις κάμερες, ανέφεραν τη σημασία της μεταξύ τους αλληλεγγύης, η οποία τονίστηκε από τον διευθυντή του Basilica News Agency, Aurelian Iftimiu.

«Φέτος συμπληρώνονται 15 χρόνια από τότε που πρωτολειτούργησε το Κέντρο Τύπου «Basilica» του Πατριαρχείου Ρουμανίας, χάρη και στην πραγματικά γόνιμη συμμετοχή του Πατριάρχη Δανιήλ, και θα έλεγα ότι έκτοτε λειτουργεί όλο και καλύτερα. Αυτή η φωνή της Εκκλησίας δεν είναι κραυγή, αλλά περιλαμβάνει δύο όρους: είναι επικοινωνία και ομολογία ταυτόχρονα», συμπλήρωσε ο Vasile Bănescu, Συντονιστής του Γραφείου Τύπου του Πατριαρχείου Ρουμανίας.

Από την πλευρά του, ο Διευθυντής των Εκδόσεων «Lumina», π. Nicolae Dascălu, μίλησε για την έννοια της «κοινωνίας που κυριαρχείται από την επικοινωνία», στην οποία υπάρχει «πολύ μεγάλος όγκος πληροφοριών, τις περισσότερες φορές πέρα ​​από τις ανθρώπινες δυνατότητες λήψης και απορρόφησης».

«Ως εκ τούτου, είναι περισσότερο απαραίτητο από ποτέ να φιλτράρουμε, να επιλέγουμε…», συμπλήρωσε ο συντονιστής του Κέντρου Τύπου του Basilica. «Σχετικά με τα κανάλια επικοινωνίας της Εκκλησίας λέμε ότι ξαφνικά είναι απαραίτητα. Αποτελούν δυνατότητα επιλογής για τον τηλεθεατή. Όσοι έχουν πρόσβαση εκφράζουν τη χαρά τους που υπάρχουν».

«Μέσω των εκκλησιαστικών μέσων ενημέρωσης, η Εκκλησία καλεί τους ανθρώπους γύρω από ένα κέντρο κοινωνίας – την Αγία Εκκλησία, τη Θεία Λειτουργία», είπε ξανά ο π. Nicolae Dascalu και πρόσθεσε:

«Εμείς, εκπροσωπόντας τα ΜΜΕ της Εκκλησίας, έχουμε ουσιαστική σχέση με τη Μητέρα μας, που είναι η Εκκλησία. Και μέσα από το όνομα του Κέντρου Τύπου «Basilica», ομολογούμε αυτή την ουσιαστική σύνδεση μεταξύ της Εκκλησίας, του μυστηριώδους Σώματος του Χριστού, που είναι γεμάτο από τη δόξα της Αγίας Τριάδας, και των δυνατοτήτων επικοινωνίας μας, που ενισχύονται από την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών».

«Μεσολαβούμε από την επιθυμία να μεταφέρουμε το μήνυμα της Εκκλησίας πέρα ​​από τα τείχη της Εκκλησίας, στην κοινωνία. Η ιδέα είναι ότι η Εκκλησία καλεί, εμπνέει, προτείνει, ευαισθητοποιεί τους ανθρώπους, ότι κάπου υπάρχει ένα κέντρο κοινωνίας. Το κέντρο της κοινωνίας είναι στην πραγματικότητα ο Ιερός Ναός, η Θεία Λειτουργία».

Ο π. Teodor Gradinaciuc μίλησε για τον σημαντικό ρόλο που έχει η αντανάκλαση της λειτουργικής ζωής στην εκπομπή Radio Trinitas. «Το πλεονέκτημα αυτού που μιλά στον ραδιοφωνικό σταθμό της Εκκλησίας είναι ότι η εκπομπή πάντα προηγείται της ζωντανής μετάδοσης της Θείας Λειτουργίας ή του Εσπερινού», εξήγησε.

«Το γεγονός ότι είμαστε πάντα σε προσευχή και ότι η προσευχή είναι που ακούγεται περισσότερο στο «Radio Trinitas» είναι σημαντικό. Αυτό διευκολύνει, επίσης, την ένταξη της προσευχής σε ημερήσιο πρόγραμμα»…

Το δύσκολο είναι ότι «πρέπει πάντα να βρίσκουμε στη ζωή μας αυτή τη συγγένεια με την Αλήθεια, με τον Χριστό. Καλούμαστε να είμαστε εκεί, στο πλευρό της Αλήθειας – και στη ζωή μας, και στις πράξεις μας, και στα λόγια μας, όχι μόνο μιλώντας στον αέρα, αλλά πάντα», πρόσθεσε ο διευθυντής του Ραδιοφώνου Τρινίτας.

Ο Aurelian Iftimiu, διευθυντής του Basilica News Agency, ανέφερε ότι η πρώτη διαδικτυακή είδηση ​​εμφανίστηκε τον Ιούνιο του 2008 και δήλωσε: «Μεταδίδουμε το καλό. Θέλουμε ο κόσμος να το θυμάται και να το μιμείται».

«Καλούμαστε να ανταποκρινόμαστε καθημερινά, να μιλάμε για την ιστορία της Εκκλησίας, τα δόγματα, τη διδασκαλία της πίστης, με τρόπο όσο το δυνατόν πιο φιλικό προς τον χρήστη, όσο το δυνατόν πιο φιλικό προς το κοινό. Το ενδιαφέρον μέρος της κοινωνικής δικτύωσης είναι ότι δεν μεταφέρουμε μόνο ειδήσεις εκεί. Αρχίσαμε να χρησιμοποιούμε τα κοινωνικά δίκτυα ως μέσο κατήχησης», εξήγησε ο Aurelian Iftimiu.

«Η ανάγκη του σύγχρονου ανθρώπου είναι να πάρει πληροφορίες όσο το δυνατόν συντομότερα. Ακόμα κι αν περνούν πολύ χρόνο στα κοινωνικά δίκτυα, οι άνθρωποι χρειάζονται σύντομες πληροφορίες».

«Γίνεται λόγος για διόγκωση της εικόνας σήμερα, σε βάρος της λέξης. Αυτό δεν συμβαίνει στο Trinitas TV, το οποίο συνδυάζει πολύ καλά και τα δύο», είπε ο Vasile Bănescu.

«Το Trinitas TV, ως θρησκευτική τηλεόραση, έχει ανακτήσει και έχει βιώσει στον χώρο των ΜΜΕ αυτή την εικονογραφική διάσταση της Ορθοδοξίας. Η εκκλησία έχει μια πολύ μεγάλη και σχεδόν δύο χιλιάδες χρόνια εμπειρία στην επικοινωνία», υπογράμμισε ο Διευθυντής της Trinitas TV, Ciprian Olinici και συμπλήρωσε:

«Η τηλεόραση φέρνει περισσότερη αξιοπιστία στα μάτια του τηλεθεατή και η ίδια η χριστιανική τηλεόραση επωφελείται από την αξιοπιστία της πίστης που κηρύττει και η οποία βασίζεται σε κάτι πέρα ​​από τα εγκόσμια».

«Ωστόσο», είπε, «πρόσφατες μελέτες λένε ότι η εικόνα δεν ξεπέρασε ποτέ τη λέξη ούτε και ταίριαξε πλήρως με τη λέξη. Επομένως, θα έλεγα ότι, από πλευράς ΜΜΕ, το ραδιόφωνο έχει την πληρέστερη διάσταση στην επικοινωνία».

«Η τηλεόραση φέρνει περισσότερη αξιοπιστία και συγκίνηση στον τηλεθεατή σήμερα, γιατί η γλώσσα που προτείνει, εκτός από ενημέρωση και πέρα ​​από το πνεύμα, γιατί μιλάμε για μια θρησκευτική τηλεόραση που έχει ένα πολύ σημαντικό εκκλησιαστικό στοιχείο, φέρνει μια διάσταση ομορφιάς, η οποία είναι συγκεκριμένη για την Ορθοδοξία», πρόσθεσε ο Ciprian Olinici.

«Μας ελκύει a priori ό,τι είναι ωραίο: η τέχνη και η Εκκλησία έχει λαμπρύνει αυτή την τέχνη στο πέρασμα των αιώνων. Είναι μια ευκαιρία για την Ορθόδοξη θρησκευτική τηλεόραση να κεφαλαιοποιήσει και να εκμεταλλευτεί αυτή την τεράστια εμπειρία που έχει συσσωρεύσει, αποθηκεύσει και ομολογήσει η Εκκλησία με την πάροδο του χρόνου».

Οι καλεσμένοι συζήτησαν για την πολυπλοκότητα του σημερινού τοπίου της πληροφόρησης, όπου κυριαρχούν οι απόψεις για τις πληροφορίες και όχι η ίδια η πληροφορία, όπως δήλωσε ο διευθυντής του Trinitas TV.

«Αυτή είναι επίσης η μεγαλύτερη πρόκληση που έχουμε στο Διαδίκτυο: κάθε γνώμη λαμβάνεται ως σημείο αναφοράς, αλλά οι άνθρωποι δεν ξέρουν πλέον πώς να διαλέξουν ανάμεσα σε ορόσημα και νομίζω ότι αυτή είναι η μεγαλύτερη πρόκληση του 21ου αιώνα: ο προσανατολισμός  με βάση αρχές που να είναι υγιείς», επιβεβαίωσε ο Aurelian Iftimiu.

Ο διευθυντής του Basilica News Agency μίλησε και για την αποστολή της κοινωνικής και πνευματικής ειρήνης, που πρέπει να έχουν τα εκκλησιαστικά ΜΜΕ.

«Προσπαθούμε να παρέχουμε μια ειρηνική ροή ειδήσεων, με την έννοια αυτές να είναι θετικές και όχι απλώς να μεταδίδουν πληροφορίες. Αυτή η αποστολή που έχουμε, να δημιουργήσουμε την ήρεμη ροή των ειδήσεων δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς να αποκτήσουμε προσωπική ηρεμία. Επομένως, είναι μάλλον προσωπική ευθύνη, χαρακτηριστικό του χριστιανού δημοσιογράφου», υπογράμμισε…

«Μόνο έτσι μπορεί να «μεταφραστεί» αυτή η ροή ως μια ροή πληροφοριών που δεν ενοχλεί ούτε την ψυχή ούτε το μυαλό και που δεν τραβάει την προσοχή επ’ αόριστον. Σήμερα, τα κοινωνικά δίκτυα και οι περισσότεροι ιστότοποι έχουν αυτό που ονομάζεται «άπειρη κύλιση», που σημαίνει ότι μπορείτε να επισκεφτείτε τις πληροφορίες με άπειρο τρόπο. Αυτό είναι ένα είδος κατάχρησης, γιατί, όπως είπε κάποτε ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Δανιήλ, ο άνθρωπος έχει δίψα για το άπειρο, αντίθετα του δίνεται μια ψευδαίσθηση απείρου μέσω της συνεχούς ροής ειδήσεων».

«Το πρακτορείο ειδήσεων Basilica και τα άλλα Μ.Μ.Ε του Κέντρου Τύπου του Πατριαρχείου παρέχουν τις πληροφορίες, αλλά παροτρύνουν επίσης να «μπούμε» στην πραγματική ζωή και να μεταφέρουμε όλες αυτές τις καλές πράξεις στην μικροκοινωνία όλων», δήλωσε ο Aurelian Iftimiu.

Το Κέντρο Τύπου της Βασιλικής ιδρύθηκε με πρωτοβουλία του Μακαριωτάτου Πατριάρχη Δανιήλ στις 27 Οκτωβρίου 2007.

 

Διαδώστε: