«Είθε ο Θεός να μας βοηθήσει να καταλάβουμε ότι το έργο της σωτηρίας μας δεν είναι τυχαίο, αλλά πηγάζει από ένα ορισμένο σχέδιο της σοφίας Του. Και όσοι συμμετέχουν σε αυτό το σχέδιο γίνονται δούλοι Κυρίου και τιμώνται αιώνια στη Βασιλεία των Ουρανών, αλλά και στη ζωή της Εκκλησίας», υπογράμμισε ο Πατριάρχης Δανιήλ την Κυριακή προ των Φώτων, 2 Ιανουαρίου 2022.
Επιμέλεια: Ευγενία Δίτσα
Ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ρουμανίας στο κήρυγμά του κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας στο Παρεκκλήσιο της Πατριαρχικής Οικίας επικεντρώθηκε στη δράση του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου και στη σημασία που είχε η Βάπτιση του Κυρίου στο σχέδιο της σωτηρίας του κόσμου.
«Είναι ο Πρόδρομος ως προπαρασκευαστής της οδού του Κυρίου, της οδού στην οποία θα βαδίσει ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ, ο Υιός του Θεού, που έγινε άνθρωπος από αγάπη για τους ανθρώπους και για τη σωτηρία τους», είπε ο Πατριάρχης Δανιήλ.
Ο Μακαριώτατος αναφέρθηκε, επίσης, στις δύο προφητείες του Αγίου Ιωάννη. Την πρώτη, ότι «ο Ιησούς θα βαπτίσει με Άγιο Πνεύμα και φωτιά», όπου προείπε ότι η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος θα γινόταν με τη μορφή πύρινων γλωσσών και τη δεύτερη, όταν μετά τη βάπτιση του Κυρίου στον Ιορδάνη είπε στους μαθητές που ήταν μαζί του: «Ίδε ο αμνός του Θεού ο αίρων την αμαρτία του κόσμου».
«Η αμαρτία του κόσμου είναι η ανυπακοή στον Θεό από την οποία πηγάζουν όλες οι άλλες αμαρτίες. Ισχυριζόμενος ότι είναι ο Αμνός του Θεού που αφαιρεί τις αμαρτίες του κόσμου, στην πραγματικότητα ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος προείπε ότι η θυσία του Σωτήρα στον Σταυρό θα γινόταν, όταν θα θυσιαζόταν ο αμνός του Πάσχα, δηλαδή στη γιορτή του εβραϊκού Πάσχα».
Στο χθεσινό του κήρυγμα, ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ρουμανίας εξήγησε ακόμα για ποιο λόγο ο Ιησούς λαμβάνει το βάπτισμα, αν και είναι αναμάρτητος:
«Ο Σωτήρας βαπτίζεται με το Βάπτισμα της Μετανοίας, αν και αναμάρτητος, πρώτα από ταπείνωση, και δεύτερον, επειδή ο άγιος Ιωάννης έπρεπε να Τον παρουσιάσει και να Τον ομολογήσει στα πλήθη που συγκεντρώθηκαν για να βαπτιστούν».
«Και υπάρχει εξήγηση», συνέχισε ο Πατριάρχης. «Αν και είναι αναμάρτητος, ο Ιησούς βαπτίζεται με το Βάπτισμα της Μετανοίας για την άφεση των αμαρτιών, επειδή θα αναλάβει τις αμαρτίες του κόσμου».
«Ο Ιησούς πήρε επάνω Του το προπατορικό αμάρτημα και με υπακοή μέχρι θανάτου -θανάτου δε σταυρικού (Προς Φιλιππησίους 2:8: καὶ σχήματι εὑρεθεὶς ὡς ἄνθρωπος ἐταπείνωσεν ἑαυτὸν γενόμενος ὑπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δὲ σταυροῦ) ανέστησε, ακύρωσε/διέγραψε, θεράπευσε την αμαρτία της ανυπακοής στον Θεό.
Περαιτέρω, ο Πατριάρχης Δανιήλ εξήγησε την τεράστια διαφορά μεταξύ του Βαπτίσματος του Ιωάννη, που ήταν μόνο για άφεση αμαρτιών, και του Χριστιανικού Βαπτίσματος, που μας κάνει μέλη του Σώματος του Χριστού, προσφέροντάς μας «την υιοθεσία (στο χριστιανικό δόγμα) με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος στην αγάπη του Θεού και Πατρός, με βάση την πίστη στον Υιό».
«Το βάπτισμα είναι η αρχή της ανάστασης της ψυχής από τον θάνατο που προκάλεσε η αμαρτία, δηλαδή η αρχή μιας άλλης ζωής, η μετάβαση από την αμαρτία στην αγιότητα», είπε ο Μακαριώτατος.