Ενορχηστρωμένη επίθεση δέχεται εδώ και αρκετές ημέρες – σύμφωνα με σερβικά μέσα ενημέρωσης- ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μαυροβουνίου και Παραθαλασσίας κ. Ιωαννίκιος, μετά τη δήλωσή του ότι «το Μαυροβούνιο προβλέπεται να γίνει μια μικρή Ουκρανία». Σύμφωνα με πληροφορίες, κύκλοι κοντά στον Milo Djukanovic έχουν στρέψει τις επιθέσεις τους στη Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία.
Της Ευγενίας Δίτσα
«Πρέπει να συμπάσχουμε με τον Ορθόδοξο λαό στην Ουκρανία. Πάνω απ’ όλα να προσευχόμαστε στον Θεό γι’ αυτόν τον λαό, στον οποίο δυστυχώς πολεμούν οι άνθρωποι μεταξύ τους. Και αυτό δεν μας φαίνεται άγνωστο: έχουμε ζήσει πολλούς διχασμούς και φασαρίες. Ακόμη και το Μαυροβούνιο προβλέπεται να γίνει μια μικρή Ουκρανία», είχε δήλωσε ο Σεβασμιώτατος.
Όπως αναφέρει ο βουλευτής της Νέας Σερβικής Δημοκρατίας, Budimir Aleksic, «οι επιθέσεις στον Μητροπολίτη ήταν απολύτως αναμενόμενες και οι αντιρρήσεις, οι επικρίσεις, οι επιθέσεις και οι υπαινιγμοί κατά του Μητροπολίτη Μαυροβουνίου και Παραθαλασσίας και της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας αποτελούν τη συνέχεια μιας αντιεκκλησιαστικής, αντιορθόδοξης και αντισερβικής πολιτικής».
Σύμφωνα με τον Aleksić, το καθεστώς του Μαυροβουνίου αντιμετωπίζει τη Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία, το κράτος της Σερβίας και τον σερβικό λαό, με τον πιο πρωτόγονο τρόπο και… ό,τι ανήκει στους ανατολικούς ορθόδοξους, σλαβικούς, παραδοσιακούς και πολιτισμικούς κύκλους… «Όπως διακήρυξε ο Milo Djukanovic – πρέπει να απαλλαγούμε από την παράδοση και να βγούμε από τον «ανατολικό ορθόδοξο, σλαβικό, βυζαντινό κύκλο και να πάμε στο Ρωμαιοκαθολικό κύκλο δυτικού πολιτισμού».
Άρθρο-αντίδραση στο πρόσφατο αντιεκκλησιαστικό ξέσπασμα του Τζουκάνοβιτς δημοσίευσε ο Kαθηγητής Φιλοσοφικής και εκ των ιδρυτών του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών στην Ποντγκόριτσα, Δρ. Dušan Krcunović, εκ μέρους της πολιτικής οργάνωσης Plenum 083, στο οποίο μεταξύ άλλων αναφέρει:
«Η έμμονη ενασχόληση με εκκλησιαστικά θέματα, για τα οποία ποτέ δεν ήξερε τίποτα εκτός από τα αποκυήματα φαντασίας/κατασκευάσματα, που του «ψιθύριζαν» οι ιστορικοί της αυλής του, είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της πολιτικής (μη) κουλτούρας του προέδρου του DPC, ο οποίος με το πρόσφατο αντιεκκλησιαστικό ξέσπασμά του απλώς επιβεβαίωσε ότι είναι ανάξιος να συνεχίσει να είναι πρόεδρος του Μαυροβουνίου, μια θέση στην οποία προσδίδει μεγάλο ιστορικό όνειδος».
Διαβάστε ολόκληρη την πρόσφατη συνέντευξη του Σεβασμιωτάτου στο πρακτορείο ειδήσεων «DAN»:
Το γεγονός ότι κατηγορούμαστε για τα πάντα για όσα έχουν ειπωθεί και για κάθε δημόσια εμφάνισή μας είναι η καλύτερη απόδειξη ότι η πολιτική και πολιτιστική κουλτούρα στο Μαυροβούνιο είναι ακόμα σε πολύ χαμηλό επίπεδο, είπε ο Μητροπολίτης Ιωαννίκιος.
Ο Μητροπολίτης Μαυροβουνίου και Παραθαλασσίας κ. Ιωαννίκιος, δήλωσε σε συνέντευξή του στο “Dan” ότι η Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία (SOC) στο Μαυροβούνιο υφίσταται διακρίσεις και δεν είναι ισότιμη με άλλες θρησκείες. Ο Μητροπολίτης επεσήμανε ότι «εφόσον η Εκκλησία μας συνεχίζει να στερείται τα βασικά της δικαιώματα (θρησκευτική παιδεία, επιστροφή κατασχεθέντων περιουσιακών στοιχείων) και δεν ισούται με άλλες θρησκείες (θεμελιώδης συμφωνία), είμαστε υποχρεωμένοι να αγωνιστούμε για την πραγματοποίηση των δικαιωμάτων της και την ισότητα κάθε πίστης». Τόνισε επίσης ότι ο αγώνας για κείνους δεν είναι πολιτική αλλά θέμα επιβίωσης και ζωής.
Ο Μητροπολίτης Ιωαννίκιος είπε ότι οι διαπραγματεύσεις για τη βασική συμφωνία θα μπορούσαν να συνεχιστούν όταν συγκροτηθεί μια νέα κυβέρνηση και ότι έχουν υπομονή. Επισήμανε επίσης ότι η υπογραφή αυτής της συμφωνίας θα ήταν καλή, καθώς ανοίγει ευκαιρίες για συνεργασία Εκκλησίας και Πολιτείας, με αμοιβαίο σεβασμό.
Είμαστε μάρτυρες περαιτέρω διχασμών στο Μαυροβούνιο. Πώς να επιτευχθεί η πραγματικά η τόσο αναγκαία συμφιλίωση;
– Οι διαφορές μεταξύ ανθρώπων, ομάδων και ιδεολογιών είναι φυσικές και αναμενόμενες. Οδηγούν κυρίως σε δύο κατευθύνσεις. Είναι καλό αν διαφορετικοί άνθρωποι μπορούν και θέλουν να μιλάνε και να αποδέχονται ο ένας τον άλλον με απόλυτο σεβασμό. Τότε οι διαφορές δεν είναι επικίνδυνες ή καταστροφικές, αντίθετα, μεταξύ τους εγκαθιδρύεται αρμονία και αγάπη. Όπως σε μια μεγάλη, υγιή οικογένεια: ο καθένας είναι διαφορετικός, ο καθένας εξελίσσεται, ο καθένας τους θα ακολουθήσει τον δρόμο του, αλλά είναι και παραμένουν στην αμοιβαία αγάπη. Βλέπουμε άλλες, αντίθετες κατευθύνσεις σε αυτούς που δεν μπορούν και δεν θέλουν να αποδεχτούν τον άλλον, κλείνονται στον εαυτό τους και στο καβούκι τους, βλέπουν τον άλλον μόνο ως κίνδυνο. Μια τέτοια κατάσταση είναι αφόρητη και καταστροφική για όσους βρίσκονται σε αυτήν, αλλά και για το περιβάλλον. Από εμάς εξαρτάται αν θα επιλέξουμε την αρχή του Njegoš «Το μυστικό του ανθρώπου είναι το υψηλότερο» ή το παλιό λατινικό «Ο άνθρωπος είναι λύκος για τον άνθρωπο». Ο φιλόσοφος Τόμας Χιουμ αναζήτησε μια διέξοδο από αυτή την απάνθρωπη λυκοπολιτεία σε μια ισχυρή και τακτική κατάσταση, η οποία είναι καλή αλλά όχι αρκετή, γιατί το κράτος μπορεί να δημιουργήσει την έννομη τάξη, αλλά δεν μπορεί να αναγεννήσει την ανθρώπινη καρδιά. Η θεϊκή ανθρωπολογική προοπτική που επισήμανε ο Njegoš ανοίγει τη δυνατότητα αναγέννησης σε κάθε άτομο, αλλά και σε κάθε έθνος. Οι ανθρωπολογικές αντιλήψεις του Hume και του Njegoš δεν αλληλοαποκλείονται, αλλά αλληλοσυμπληρώνονται. Αν μάθουμε να μιλάμε και να απαλλαγούμε από το μίσος και τις προκαταλήψεις, η ειρήνη και οι άγγελοι της ειρήνης θα έρθουν σε εμάς. Το σκεφτόμαστε και προσευχόμαστε στον Θεό καθημερινά για συμφιλίωση και διαρκή ειρήνη μεταξύ των αδελφών στο Μαυροβούνιο. Η θεϊκή ανθρωπολογική προοπτική που επισήμανε ο Njegoš ανοίγει τη δυνατότητα αναγέννησης σε κάθε άτομο, αλλά και σε κάθε έθνος.
Αν και μέχρι τώρα το έχετε κάνει αναμφισβήτητο, δεν θα ήταν χειρότερο να απαντήσετε αν υπάρχει χώρος στους ναούς για όλους τους Ορθοδόξους και τους πολίτες;
– Το ίδιο το γεγονός ότι οι πόρτες των ναών μας είναι ανοιχτές όλη μέρα, ότι όλες οι λειτουργίες μας, εκτός από την ιερή μυστική εξομολόγηση, είναι δημόσιες, ότι το ιερατικό κήρυγμα του λόγου του Θεού είναι διαθέσιμο σε όλους όσους θέλουν να τον ακούσουν, μαρτυρεί ότι η Εκκλησία είναι ανοιχτή σε όλους όσους θέλουν να βρεθούν υπό την αιγίδα της. Το βασικό μήνυμα του Ευαγγελίου του Χριστού είναι ότι δεν αποκλείει κανένα έθνος, ή κανέναν άνθρωπο δίκαιο ή αμαρτωλό, μορφωμένο ή αμόρφωτο, πλούσιο ή φτωχό – πάντα σήμαινε πολλά, και ειδικά σήμερα, ειδικά για εμάς στο Μαυροβούνιο. Αν κάποιος κατηγορήσει την Εκκλησία ότι δεν υπάρχει θέση για αυτόν σε αυτήν, δεν έχει ανακαλύψει ακόμη στην καρδιά του ένα μέρος για τον Θεό. Συνιστούμε θερμά σε τέτοιους ανθρώπους να κοιτάξουν τις καρδιές τους πριν κατηγορήσουν την Εκκλησία.
Ποια είναι η θέση της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στο Μαυροβούνιο σήμερα;
– Η νομική θέση της Μητρόπολης της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στο Μαυροβούνιο δεν είναι ακόμη ικανοποιητική, αλλά έχει βελτιωθεί σημαντικά με την υιοθέτηση τροπολογιών στον Νόμο για τη Θρησκεία που ψηφίστηκε στο Κοινοβούλιο του Μαυροβουνίου από την κοινοβουλευτική πλειοψηφία που σχηματίστηκε μετά τον Αύγουστο. Σύμφωνα με αυτόν τον νέο νόμο, λάβαμε αρχεία στο κρατικό μητρώο που αναγνωρίζουν την αυτοδιάθεση της Εκκλησίας, δεν διαγράφουν τα προηγούμενα κεκτημένα δικαιώματά της ή την κανονική και ιστορική συνέχειά της. Ο προηγούμενος νόμος είχε στόχο να μας αναγκάσει να εγγραφούμε ως νεοσύστατη θρησκευτική κοινότητα, κάτι που ήταν απαράδεκτο γιατί θα διέγραφε την ιστορία μας και τα προηγούμενα κεκτημένα δικαιώματα, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας, με μια κίνηση. Με τα αρχεία, μπήκαμε στην έννομη τάξη του Μαυροβουνίου, επομένως, δεν τοποθετούμαστε πάνω από αυτήν την τάξη, όπως μας έχουν κατηγορήσει άδικα στο παρελθόν. Παρά τα αρχεία, η εκκλησία εξακολουθεί να στερείται σε μεγάλο βαθμό. Δεν της έχει επιστραφεί το δικαίωμα να διοργανώνει μαθήματα θρησκευτικών σε δημόσια σχολεία και δεν έχει ψηφιστεί νόμος για την επιστροφή άδικα κατασχεμένων περιουσιών σε εκκλησίες και θρησκευτικές κοινότητες. Είμαστε υποχρεωμένοι να αγωνιστούμε για την επιστροφή των δικαιωμάτων που αφαιρέθηκαν με τη βία στην Εκκλησία και για την άξια θέση της στην κοινωνία του Μαυροβουνίου.
Η βασική συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης του Μαυροβουνίου και της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας δεν έχει υπογραφεί ακόμη. Πώς το σχολιάζετε αυτό; Αναμένετε από τη νέα κυβέρνηση να το κάνει αυτό;
– Το γεγονός ότι το Μαυροβούνιο έχει υπογράψει συμφωνίες με άλλες παραδοσιακές θρησκείες, αλλά όχι με τη Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία, δείχνει ότι η Εκκλησία μας σε αυτή τη χώρα υφίσταται διακρίσεις και δεν είναι ισότιμη με άλλες θρησκείες. Ωστόσο, η διαδικασία διαπραγμάτευσης μιας βασικής συμφωνίας με τη Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία ξεκίνησε επί κυβέρνησης Zdravko Krivokapić, στον οποίο δόθηκε πρόσφατα ψήφος δυσπιστίας. Οι διαπραγματεύσεις μπορούν να επαναληφθούν μόλις δημιουργηθεί νέα κυβέρνηση. Όσον αφορά το συμβόλαιο, έχουμε υπομονή για αυτό. Καλό είναι να υπογράψει γιατί ανοίγει τις δυνατότητες συνεργασίας Εκκλησίας και Πολιτείας με αλληλοσεβασμό και διακηρύσσει με θετικό τρόπο την αρχή του διαχωρισμού Εκκλησίας και Κράτους. Ωστόσο, πρέπει να γνωρίζουμε: «Η συμφωνία δεν αποτελεί την Εκκλησία. Είναι θεανθρώπινος οργανισμός. Ο ακρογωνιαίος λίθος της ύπαρξής της δεν είναι ούτε νόμος ούτε διαθήκη, αλλά ο Κύριος Ιησούς Χριστός».
Η εκκλησία επικρίνεται συχνά για παρέμβαση στην πολιτική ζωή. Υπάρχει χώρος για τέτοιες κατηγορίες;
– Δεν μπορούσαμε να δεχθούμε να γίνουμε παθητικοί παρατηρητές όταν το πρώην καθεστώς εργαζόταν για την κατάργηση των θρησκευτικών δικαιωμάτων και ελευθεριών με προγραμματισμένο και κακόβουλο τρόπο, δηλ. για τη σταδιακή κατάργηση της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στο Μαυροβούνιο. Παλέψαμε για τα δικαιώματά μας και υπήρχε άμεση επαφή τόσο με το πρώην καθεστώς όσο και με την πολιτική. Υπερασπιστήκαμε τους εαυτούς μας ενάντια στην αδικία και τις διακρίσεις. Εφόσον η Εκκλησία μας εξακολουθεί να στερείται τα βασικά δικαιώματά της όπως προαναφέραμε (θρησκευτική εκπαίδευση, επιστροφή κατασχεθείσας περιουσίας) και δεν είναι ίση με άλλες θρησκείες (βασική συμφωνία), είμαστε υποχρεωμένοι να αγωνιστούμε για την πραγματοποίηση των δικαιωμάτων της και για την ισότητα όλων στην πίστη. Για εμάς αυτός ο αγώνας δεν είναι ζήτημα πολιτικής, αλλά επιβίωσης και ζωής.
Σε εξέλιξη η νηστεία του Πάσχα. Ποιο είναι το μήνυμά σας προς πιστούς και πολίτες;
– Η Σαρακοστή είναι μεγάλος άθλος εξαγνισμού και φωτισμού ψυχής και σώματος. Με τη νηστεία και την προσευχή αποκτάμε διπλή ελευθερία – το σώμα απαλλάσσεται από τις κακές συνήθειες, το υπερβολικό φαγητό και ποτό, και η ψυχή με την προσευχή ελευθερώνεται από κακούς λογισμούς, τσακωμούς, φθόνο, μίσος και οτιδήποτε άλλο το εξευτελίζει. Έτσι εξαγνισμένοι με νηστεία, προσευχή και εξομολόγηση αμαρτιών ενώπιον του ιερέα μας, συμφιλιωμένοι με τον πλησίον μας και με τη συνείδησή μας τιμούμε τα ιερά μυστήρια του Χριστού και από αυτά παίρνουμε αγιασμό και ζούμε μια νέα ζωή. Την τελευταία μεγάλη εβδομάδα της νηστείας, με την λατρεία, συμμετέχουμε στα μεγάλα έργα του Θεού, με τα οποία ο Χριστός οργάνωσε τη σωτηρία του ανθρώπινου γένους. Με τη συμμετοχή του στον Μυστικό Δείπνο, προσκυνώντας τα βάσανα και τον θάνατο του Χριστού, ο πιστός ανεβαίνει τη σκάλα της σωτηρίας που βιώνουμε πλήρως στη γιορτή της Ανάστασης. Με την ανάσταση από τους νεκρούς και τη νίκη του επί του θανάτου, ο Κύριος Ιησούς Χριστός μας έκανε συμμετέχοντες στη νίκη του και κοινωνούς της αιώνιας δόξας του. Με την ευκαιρία αυτής της τιμητικής νηστείας και υπό το φως της ερχόμενης εορτής της Αναστάσεως του Χριστού, καλούμε όλους τους πιστούς και όλους τους καλοπροαίρετους να κάνουν χώρο στην ψυχή τους για τον Θεό και για κάθε πιστό και άπιστο, για τους ανθρώπους. που σκέφτονται και πιστεύουν διαφορετικά. Πρώτα απ’ όλα, πρέπει να δώσουμε προσοχή σε όσους χρειάζονται τη βοήθειά μας, ειδικά στους πρόσφυγες από την αδελφική μας Ουκρανία που έρχονται ήδη στο Μαυροβούνιο, να τους δώσουμε φαγητό και ρούχα, στέγη πάνω από το κεφάλι τους και κυρίως χριστιανική κατανόηση και παρηγοριά. Όπως δεχθήκαμε τους αδελφούς και τις αδελφές μας πρόσφυγες από τις σερβικές περιοχές, το Κοσσυφοπέδιο και τα Μετόχια στο πρόσφατο παρελθόν, έτσι πρέπει να δεχθούμε και να παρηγορήσουμε τους σημερινούς πρόσφυγες από την πολύπαθη Ουκρανία.
Διαβάστε επίσης:
Μαυροβουνίου: Να δείξουμε στους πρόσφυγες χριστιανική παρηγοριά
Πηγή για τη συνέντευξη: www.srpskenovinecg.com