Ομιλία με θέμα: «Ο πνευματικός θησαυρός του Αγίου Ιωάννη της Κλίμακος», στον οποίο είναι αφιερωμένη η σημερινή Κυριακή, πραγματοποίησε χθες, 2 Απριλίου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μαυροβουνίου και Παραθαλασσίας κ. Ιωαννίκιος στον Ιερό Ναό του Σωτήρος στην Τοπλά στο Χέτσεγκ Νόβι του Μαυροβουνίου.
Επιμέλεια: Ευγενία Δίτσα
Ο Σεβασμιώτατος ενίσχυσε πνευματικά τους συγκεντρωμένους σε αυτόν τον ευλογημένο δρόμο που βαδίζουν – τον δρόμο της μετανοίας, της προσευχής και της νηστείας, τονίζοντας ότι η Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι εξαιρετική σε όλα και κυρίως στις ακολουθίες.
«Φυσικά, η νηστεία από μόνη της έχει σκοπό να περιορίσει τις σωματικές μας επιθυμίες, αλλά είναι μόνο το πρώτο απαραίτητο βήμα το οποίο κάνουμε. Το επόμενο είναι πολύ πιο σημαντικό, και αυτά είναι τα κατορθώματα της πνευματικής νηστείας, να μάθουμε να νηστεύουμε από κακές σκέψεις, κακές προθέσεις και λόγια, φιλονικίες… Από ό,τι είναι κενό και περιττό, που εξουθενώνει την ανθρώπινη ψυχή. Με τη νηστεία αγγίζουμε το βαθύτερο νόημα της ζωής», είπε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιωαννίκιος, εξηγώντας ότι στόχος είναι να εξαγνιστούμε μέσα από τη νηστεία και την προσευχή και να προετοιμαστούμε να γιορτάσουμε επαξίως τη γιορτή της Ανάστασης του Χριστού.
Τόνισε ιδιαίτερα ότι η Τεσσαρακοστή σημαδεύεται από βιβλικά γεγονότα και θέματα, για να διδαχθούμε από τους θησαυρούς της Αγίας Γραφής. Υπενθύμισε ότι η πρώτη Κυριακή ήταν αφιερωμένη στη νίκη των Ορθοδόξων επί της εικονομαχίας, η δεύτερη στον Αγ. Γρηγόριο τον Παλαμά, η τρίτη στον Τίμιο και Ζωοποιό Σταυρό του Κυρίου, το χριστιανικό ορόσημο της νίκης και της Ανάστασης, ενώ την τέταρτη Κυριακή της Αγίας Τεσσαρακοστής μνημονεύουμε τον Σεβασμιώτατο και Θεοφόρο πατέρα Ιωάννη της Κλίμακος, συγγραφέα του διάσημο έργο «Η Κλίμαξ».
Όπως είπε ο Σεβασμιώτατος, ο Άγιος Ιωάννης της Κλίμακος ξεχωρίζει κατά τη διάρκεια της Αγίας Τεσσαρακοστής, επειδή αποδείχθηκε ένας από τους μεγαλύτερους διδασκάλους της ορθόδοξης πνευματικότητας και ασκητικότητας ως προς τον άθλο της κάθαρσης.
Εξήγησε περαιτέρω ότι μέσα από αυτή τη νηστεία ουσιαστικά προετοιμαζόμαστε για ένωση με τον Κύριο και γι’ αυτό έχουμε μια σταδιακή δυναμική των ακολουθιών, των γεγονότων που θυμόμαστε, μαθαίνουμε από την Αγία Γραφή και τους Αγίους Πατέρες, από τη λειτουργική παράδοση, να προετοιμαζόμαστε να εισέλθουμε στο μεγάλες μέρες σωτηριωδών γεγονότων.
Μιλώντας για την Κλίμακα του Αγίου Ιωάννη τόνισε ότι αυτή η εμπειρία είναι τόσο βαθιά, πλούσια, που είναι δύσκολο να την παρακολουθήσει κανείς και να την κατανοήσει στον σημερινό κόσμο.
Ωστόσο, κατά τη γνώμη του, υπάρχουν ορισμένα μέρη της «Κλίμακος», που ο καθένας από εμάς μπορεί να καταλάβει:
«Καταρχάς, γράφει στη χυμώδη γλώσσα ως ποιητής, ως ο πιο ταλαντούχος συγγραφέας. Οι προτάσεις του είναι ενδιαφέρουσες, απίστευτα κοφτερές, με νόημα, σύντομες, αποτελεσματικές, όλα είναι ενδιαφέροντα. Φυσικά, όταν ο καθένας από εμάς διαβάσει το βιβλίο, θα καταλάβει ότι δεν μπορεί να τα καταλάβει όλα, αλλά ό,τι καταλάβει θα του φανεί πολύ χρήσιμο»
Η Κλίμακα γράφει για τη ματαιοδοξία, τα ανθρώπινα ελαττώματα, τη φιλαργυρία, τα σαρκικά… Βλέπει κανείς μια τεράστια προσωπική εμπειρία… Ο συγγραφέας έκανε μια σύνθεση της ορθόδοξης πνευματικότητας και της ορθόδοξης εμπειρίας με την «Κλίμακά» του, αλλά είναι ξεκάθαρο ότι τα βίωσε όλα. Είπε ότι η πραγματική επιστήμη είναι αυτή που αποκτά ο άνθρωπος προσωπικά, δηλαδή η πραγματική εμπειρία που έχεις αποκτήσει στο πετσί σου, ας πούμε. Και τα είδε πραγματικά όλα αυτά. Φανταστείτε να ζείτε στην έρημο του Σινά για 40 χρόνια, προσευχόμενοι στον Θεό μέρα και νύχτα».
Σύμφωνα με τον ίδιο, αν και η «Κλίμακα» προορίζεται για μοναχούς, όλοι σε αυτήν, μοναχοί και λαϊκοί, μπορούν να βρουν πολύ χρήσιμα μαθήματα. Αυτό το βιβλίο έχει πραγματικά την επίδρασή του. «Αν νομίζουμε ότι προοδεύουμε πνευματικά, πρέπει να κοιτάξουμε στην ψυχή μας. Εκεί θα βρούμε τα πάντα, και πνευματικές δυνατότητες, αλλά και ελαττώματα, και αυτό είναι πολύ σημαντικό!».
Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ