15/01/2025 15/01/2025 Μέγας Βασίλειος Ομιλία εναντίον των οργιζομένων Συνέχεια από εδώ: http://www.pemptousia.gr/?p=413704  6. Τώρα λοιπόν ας μη κάμωμεν διά τους εαυτούς μας αφορμήν αμαρτίας αυτά που μας έχουν δοθή από τον κτίστην προς σωτηρίαν. Έτσι λοιπόν και ο θυμός, εκδηλούμενος όταν πρέπη και όπως πρέπει, ισχυροποιεί και την υπομονήν και την εγκράτειαν. Όταν όμως ενεργή αντίθετα προς...
15 Ιανουαρίου, 2025 - 16:16
Τελευταία ενημέρωση: 15/01/2025 - 15:26

Μέγας Βασίλειος: Όταν ο θυμός ενεργεί αντίθετα προς τον ορθόν λόγον, γίνεται τρέλλα!

Διαδώστε:
Μέγας Βασίλειος: Όταν ο θυμός ενεργεί αντίθετα προς τον ορθόν λόγον, γίνεται τρέλλα!

Μέγας Βασίλειος
Ομιλία εναντίον των οργιζομένων

Συνέχεια από εδώ: http://www.pemptousia.gr/?p=413704 

6. Τώρα λοιπόν ας μη κάμωμεν διά τους εαυτούς μας αφορμήν αμαρτίας αυτά που μας έχουν δοθή από τον κτίστην προς σωτηρίαν. Έτσι λοιπόν και ο θυμός, εκδηλούμενος όταν πρέπη και όπως πρέπει, ισχυροποιεί και την υπομονήν και την εγκράτειαν.

Όταν όμως ενεργή αντίθετα προς τον ορθόν λόγον, γίνεται τρέλλα.

Διά τούτο μάλιστα ο ψαλμωδός μας νουθετεί. «Να οργίζεσθε, αλλά να μη αμαρτάνετε».

Και ο Κύριος απειλεί την καταδίκην εις αυτόν που οργίζεται χωρίς κανένα λόγον.

Δεν παραιτείται όμως από το να χρησιμοποιή, σαν είδος φαρμάκου, την οργήν εκεί όπου πρέπει. Δηλαδή το «θα στήσω έχθραν ανάμεσα εις σε και εις το φίδι» και το «αρχίσατε εχθροπραξίας με τους Μαδιανίτας», είναι έργον διδασκάλου να χρησιμοποιήση τον θυμόν σαν όπλον.

Διά τούτο ο Μωυσής, αυτός που υπήρξεν ο πιο πράος μεταξύ όλων των ανθρώπων, διά να τιμωρήση την ειδωλολατρίαν εξώπλισε τα χέρια των Λευιτών διά να φονεύσουν τους αδελφούς. «Ας προσδέση, λέγει, ο καθένας το ξίφος του εις τον μηρόν του και ας μεταβή εμπρός και οπίσω από θύρας εις θύραν εις το στρατόπεδον και φονεύσατε ο καθένας τον αδελφόν του, τον φίλον του και τον γείτονά του».

Και ύστερα από ολίγα λόγια, λέγει· «Και τότε είπεν ο Μωυσής· σήμερα καθιερώθητε ως ιερείς του Κυρίου, διότι ο καθένας σας εστράφη εναντίον του υιού του και του συγγενούς του, ώστε να σας χορηγήση σήμερα την ευλογίαν του».

Τι ήταν εκείνο που εδικαίωσε τον Φινεές; Δεν ήταν η δικαία οργή του εναντίον αυτών που είχαν πορνεύσει; Αυτός που ήταν τόσον πολύ επιεικής και πράος, όταν είδε την πορνείαν του Ζαμβρί με την Μαδιανίτιδα να γίνεται ολοφάνερα και χωρίς εντροπήν και ούτε καν να συγκαλύπτουν το αισχός των και το απρεπές θέαμα, δεν εκρατήθη.

Και έκαμε χρήσιν του θυμού του, όπως έπρεπε τους διαπέρασε και τους δύο με την λόγχην. Επίσης ο Σαμουήλ τον Αγάν τον βασιλέα των Αμαληκιτών, τον οποίν ο Σαούλ διέσωσε παρά την εντολήν του Θεού, δεν τον κατέσφαξε κάτω από την δικαίαν οργήν, αφού τον ωδήγησεν ενώπιόν του; Έτσι πολλάς φοράς ο θυμός εξυπηρετεί αγαθάς πράξεις.

Παρομοίως και Ηλίας ο ζηλωτής κάτω από δικαιολογημένην και συνετήν οργήν δεν εθανάτωσε προς όφελος ολοκλήρου του Ισραήλ τετρακοσίους πενήντα άνδρας, που ήταν ιερείς της εντροπής και τετρακοσίους άνδρας, που ήταν Ιερείς των ιερών αλσών και κατέτρωγαν τον άρτον της Ιεζάβελ;

Εσύ όμως οργίζεσαι εναντίον του αδελφού σου χωρίς λόγον.

Πώς λοιπόν δεν δυσφορείς ο ίδιος χωρίς αιτίαν εναντίον άλλου, όταν άλλος είναι αυτος που δρα; Και κάμνεις αυτό που κάμνουν οι σκύλοι, που δαγκάνουν τας πέτρας, αλλά δεν πειράζουν αυτόν που τας ρίπτει.

Ο παθών είναι αξιολύπητος, ο δράστης όμως είναι μισητός.

Να μετατοπίσης τον θυμόν σου εκεί εις τον ανθρωποκτόνον διάβολον, που είναι ο πατέρας του ψεύδους και ο εργάτης της αμαρτίας. Να είσαι συμπαθής προς τον αδελφόν, διότι εάν επιμείνη εις την αμαρτίαν, θα παραδοθή μαζί με τον διάβολον εις το αιώνιον πυρ.

Όπως δε διαφέρουν τα ονόματα θυμός και οργή, έτσι και η σημασία των διαφέρει πάρα πολύ μεταξύ των.

Διότι θυμός είναι τρόπον τινά κάποια έξαψις και απότομον ξέσπασμα του πάθους, ενώ οργή είναι μόνιμος λύπη και διαρκής ορμή προς την ανταπόδοσιν αυτών που επροκάλεσαν την λύπην, ωσάν η ψυχή να τείνη με ζέσιν προς την εκδίκησιν.

Πρέπει λοιπόν να γνωρίζωμεν καλά ότι οι άνθρωποι και ως προς τας δύο διαθέσεις σφάλλουν. Διότι η κινούνται εναντίον αυτών που τους εξοργίζουν με μανίαν και διάθεσιν να τους κτυπήσουν ή δολίως και επίβουλα παγιδεύουν αυτούς που τους ηδίκησαν. Ημείς πρέπει να φυλασσώμεθα και από τα δύο.

Από το βιβλίο «Βασιλείου Καισαρείας του Μεγάλου, Άπαντα τα έργα, τόμος 6, Ομιλίαι και λόγοι», εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια Βασίλειος Ψευτογκάς. Έκδοση Έλληνες Πατέρες της Εκκλησίας «Γρηγόριος ο Παλαμάς».

Πηγή: pemptousia.gr (Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.

google-news Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.

Διαδώστε:
Ροή Ειδήσεων